Wel of niet op motorfiets rijden op donderdag 19 januari?

Er is altijd iets aan de hand. Onder anderen dat we hier tegenwoordig veel te krampachtig en soms dogmatisch reageren op een paar sneeuwvlokken.
Met een beetje aanpassen, anticiperen, goed inschatten, marge houden en wat goede wil kom je een heel eind. Ook in de winter. ;) 8-)

(Plaatje uit 2017)
Bekijk bijlage 1840522

Of het altijd verstandig is.... Daar kun je lang over kibbelen ivm "subjectief", maar het kàn wel... ;)
Iedereen die niet onder deze omstandigheden gaat rijden is behoorlijk gestoord.
 
Vandaag was wel goed te doen. van nijmegen naar den bosch was geheel ijsvrij. Maar het rare was, heb ik gehoord, dat Limburg dik onder zit. Dat heeft ongelukken veroorzaakt. Vandaag was nog steeds geen pretje. Ongelukken had te maken met mensen die "denken"dat het nog zomer is en jakken er gewoon op los.
 
Leuke reacties! Aanbevelingen zat, boordevol met suggesties, sterke verhalen doorspekt met mooie winterse plaatjes,,........ nu nog een sigaar en een glaasje wijn erbij.

Wat kleding betreft, zowat alles was op voorraad. Dikke handschoenen (ook onderhandschoenen), handkappen, motorkol, thermokleding, regenjas, dubbel gevoerde motorjean, dikke sokken, tsja en wat nog meer....................... hoe dan ook, eruit zien als pinguïn op een bike, nah! Geen gezicht.

Op motorfiets rijden in (bijna) winterse omstandigheden, dat is best gedurfd en stoer. Ergens in de maand december was het ook behoorlijk koud en nat, weliswaar nog geen sneeuw. Wel ondanks extra te zijn aangekleed, alsnog bibberend en nat op mijn werk verschenen. Mijn collega's aldaar waarvan sommigen ook een motorfiets hebben, begonnen te jofelen over respect, stoer, echte kloten en weet ik veel wat.
En mijn gedachte was: "Ja, me reet!".

Bericht #14 gaf de doorslag, dit wordt het!

Mijn werkgever is gevestigd in Utrecht, dus een zakelijke ov-kaart, waar ook de mogelijkheid bestond om een ov-fiets te nemen (voor het eerst). Achteraf gezien was het maar goed ook. Geen laagje winterse sneeuw in Amsterdam te zien en daar vanaf Hilversum lag overal sneeuw; wel dun laag, maar toch. En best wel groot verschil in temperatuur tussen Amsterdam en Apeldoorn!

Enne, had trouwens in Amsterdam per ongeluk de verkeerde trein gepakt. Het was vroeg in de uren (stikdonker) en wist dat de trein onderweg nog zou stoppen in Duivendrecht, maar dat gebeurde niet. Ik keek op en zag op de monitor van NS dat de trein richting Groningen ging i.p.v. Enschede.
Toch (geloof me of niet) één minuut voor aanvang van cursus op tijd binnen gelopen. Dus ondanks een flinke zadelpijn is de missie gelukt.

Rest mij jullie te bedanken voor jullie bijdrage wat betreft het volbrengen van een missie des winterse omstandigheden.
Ook van mijn kant: "Rij voorzichtig, let op elkaar en behouden thuis. Amen!"
 
Heb niet alle reacties gelezen, maar uiteindelijk komt het neer op:

- Draag, als je het nodig hebt, goede kleding (elektrisch), bevroren vingers / koude lichaam is link. je reactie snelheid of mogelijkheid is dan nihiel
of weg.
- maak je geen zorgen over gladheid, als je niet als eerste de weg opgaat, laat auto's de weg "schoonmaken" voor jouw. Maar ls het op die dag 0 celcius blijft of onder in de lucht en het is mistig of hele lichte regen, dan is er kans op ijzel. Droog weer en kou is nooit glad wegdek.
- Het gaat flink hagelen: ga maar lekker aan de kant en wacht totdat de hagel weg is, spekglad gaat het worden.... geen geintje over spek.

Persoonlijk vind ik het een goede ervaring, maar als je bovenstaande punten niet positief kunt afvinken in jouw situatie, dan maar denken aan een alternatief, zoals met iemand meerijden, etc

Ik reed deze winter met -7 celcius....net als o.a. @Worldbeater rijden wij 365 dagen/jaar (exclusief ijzel uurtjes), als het moet.
 
Ik heb vandaag drie uurtjes getoerd.
Maar toen ik op het laatste stukje toch maar een stukje snelweg nam om sneller thuis te zijn kwam er een chopper rijder van achteren aangereden zonder handschoenen. 8)7

Ik snap dat al niet in de zomer, laat staan bij temperaturen onder de twee graden.
Was die dronken, coke gesnoven of gewoon hartstikke gek? _O-
 
En mijn gedachte was: "Ja, me reet!".
_O- Precies.

Ik doe het omdat ik 'geen andere optie' heb, en ik vertrouw het meestal wel. Goed aankleden is de sleutel, maar het blijft niet wat ik onder 'leuk motorrijden' zou beschouwen. Daarom koppel ik woon-werk rijden en leuk motor rijden ook een beetje los van elkaar en heb ik daar ook verschillende motoren voor. Als ik de hele week op de transalp heb gezeten ga ik die niet voor m'n lol met vierkante banden van alle snelwegkilometers ook nog in het weekend pakken om even lekker te sturen.

Maar goed, woon-werk verkeer met de auto is ook niet leuk, en met het OV ook niet.
En met de auto sta ik in de file.
En met het OV ben ik 3x zo lang onderweg (letterlijk!) en kom ik ook nat/verkleumd aan want je moet altijd nog een stukje lopen/fietsen.



Achteraf was het met de sneeuw vrijdag misschien geen geweldig idee. Aan de andere kant: vaak ben je te bang, het is gewoon goed gegaan.
Ik vroeg me wel af wat de mannen van Rijkswaterstaat moesten denken die in de berm stonden bij drie auto's achterop elkaar, komt er eentje doodleuk op z'n motor voorbij._O-
 
_O- Precies.

Ik doe het omdat ik 'geen andere optie' heb, en ik vertrouw het meestal wel. Goed aankleden is de sleutel, maar het blijft niet wat ik onder 'leuk motorrijden' zou beschouwen. Daarom koppel ik woon-werk rijden en leuk motor rijden ook een beetje los van elkaar en heb ik daar ook verschillende motoren voor. Als ik de hele week op de transalp heb gezeten ga ik die niet voor m'n lol met vierkante banden van alle snelwegkilometers ook nog in het weekend pakken om even lekker te sturen.

Maar goed, woon-werk verkeer met de auto is ook niet leuk, en met het OV ook niet.
En met de auto sta ik in de file.
En met het OV ben ik 3x zo lang onderweg (letterlijk!) en kom ik ook nat/verkleumd aan want je moet altijd nog een stukje lopen/fietsen.



Achteraf was het met de sneeuw vrijdag misschien geen geweldig idee. Aan de andere kant: vaak ben je te bang, het is gewoon goed gegaan.
Ik vroeg me wel af wat de mannen van Rijkswaterstaat moesten denken die in de berm stonden bij drie auto's achterop elkaar, komt er eentje doodleuk op z'n motor voorbij._O-
Rijkswaterstaat zal denken "3 motoren achterop elkaar bij dit weer".. dat is een kleine kans dus laat die gekken maar lekker :]
 
Hoi iedereen,

Een beetje retorische vraag in de volgende situatie.......

Ik woon in Amsterdam en heb morgenochtend vroeg een cursus te volgen in Apeldoorn.
In eerste instantie van plan om met het ov naar toe te gaan. Eerst met de trein en daarna met de bus.
Maarre staking (regionale bus EBS) gooit roet in het eten.

Ik heb een motorfiets, yep, yep, yep,........
Echter, die dag wordt het 3 graden, windkracht 4 en gevoelstemperatuur wordt.......... bijna -15 graden (op basis van 100 km per uur).

Wel of niet rossen op het ijzeren paard?

Ben overigens wel benieuwd naar jullie ervaring in rijden op motorfiets onder zulke weersomstandigheden.
30 jaar geleden heb ik rond 10 januari eens een floppy weggebracht vanuit Hoorn naar de firma Raet In Apeldoorn. Dat was middernacht op een Honda Dominator. Dat zou ik nu nooit meer doen, maar destijds had ik geen keus en en waren er een paar duizend medewerkers afhankelijk van dat floppy, of ze die maand wel salaris zouden ontvangen. Althans op tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan