Wel of niet starten met choke?

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.556
954
Zevenhoven (Zuid Holland)
Hallo,

ik heb eennvraag mbt het straten met choke.

Als ik 's ochtends de motor start en ik doe dit met de choke, en deze zet ik na een minuut of wat uit, dan stottert de motor bij lage toeren voor een paar km.

Als ik niet met de choke start dan is dit niet het geval, maar als ik dan als ik stil sta en geen gas geef (stationair) dan zitten de toeren onder 1000, zo rond de 500. Maar bij acceleren stottert ie niet.

Kortom mijn vraag, waarom stottert ie na het starten met de choke en wanneer gebruik je de choke?
 
Die tweede alinea zag ik als losstaand van de eerste, ik dacht dus dat hij daarmee doelde op motoren in het algemeen. Van vliegtuigmotoren heb ik inderdaad geen verstand.
Ik stel mij voor dat die per se doorgewarmd zullen moeten zijn vóórdat je opstijgt ... ? Als ik goed raad dan zal dat ook wel consequenties hebben voor de constructie.
 
Ik vermoed dat een vliegtuigmotor stationair warmgedraaid moet worden en dat daar in de constructie rekening mee zal zijn gehouden.

Voor wegvoertuigen geldt dat ze het beste onder belasting en met matig gas rustig worden warmGEREDEN, na zo kort en rustig mogelijk stationairdraaien.


Vliegtuigmotoren worden inderdaad best stationair warmgedraaid. Dat heeft zo zijn redenen.
Je hebt namelijk niet de luxe om panne te hebben, die motoren kosten zakken geld en dus wil je die zolang mogelijk gebruiken.
Motor is gemaakt om zijn werk te doen op de juiste temp, waarmee ik bedoel, je mag hem pas echt belasten als hij "warm" heeft. De olie is dan op juiste temperatuur, druk is in orde, etc...

Daarom zie je bij gecarbureerde vliegtuigen dat ze na het starten nog een tijdje stil staan, dit is om de checklist af te werken maar ook om je oliedruk, olietemp, ... op pijl te brengen. Dan pas zullen ze beginnen rijden/vliegen. Allemaal om die motor geen schade te doen (niet teveel schade, want een motor heeft altijd slijtage).

Dus in theorie zorg je ervoor dat je motor warm heeft, waarmee ik wil zeggen olietemp, oliedruk, ... in orde alvorens ermee te rijden (belasten).

Nugoed, iedereen doet met zijn motor wat hij wil... en niet iedereen heeft zoveel geduld om zolang te wachten en dan zullen we die motor maar al belastend warmdraaien.

Nu kan je natuurlijk de vraag stellen, wat zal het verschil zijn in slijtage als je die eerst warm laat draaien stationair of belast...
 
doet die het, dan doet die het, zoniet ff choke. simpel kind kan de was doen. choke aan(of uit, ligt aan je leeftijd denk ik) gaat het toerental vanzelf iets oplopen. heb nu me handschoenen net aan. choke bijna dicht, en rustig wegrijden, bij het verlaten van de straat kan bij mij de choke uit.
 
effe dit toppic terug opengooien.
ik rijd met een FZS600 bj 2001. Ik hoor hier mensen zeggen zet mijn choke beetje open of regel deze, wel bij mij is het ofwel helemaal open dat hij start met noodzaak van beetje gas
of helemaal zonder choke met beetje gas.

Als ik de choke beetje bij beetje na paar sec. probeer dichter te zetten dan gaat de motor horten en stotteren, alsook als ik probeer beetje gas te geven met choke open.

Dus bij mij start hij best, choke helemaal open hem laten gaan tot 3000tr/min (dan hoor ik de motor heel makkelijk ronddraaien), met minder choke of lagere toeren(rond de 2000tr/min is het alsof ik de pistons mishandel)
na 20 sec choke helemaal dicht en na paar stootjes gas tot max 4000 tr heel rustig vertrekken, steeds met choke helemaal dicht of is alsof ik het blok mishandel.
 
*kling* nog een duit in het zakje.

Als je blok koud is, is je olie dik. Dus heeft je oliepomp het zwaar, en zal er niet zo veel olie door de kanaaltjes kunnen. De oliedruk is hoog, maar de stroomsnelheid is nog laag.

De oliedruk op de nokkenassen is dan ook laag, lijkt me. En dan lijkt me dat het beste toerental voor je motor op dat moment de zo laag mogelijke rpm is waarop het blok soepel ronddraait.

Horten en stoten is natuurlijk slecht, maar een hoger toerental dan nodig lijkt me ook slecht.

Nou is starten op zich al slecht, maar helaas moet je dat af en toe zo eens doen. ;)

Ik start zelf met choke volledig uit zodat het zeker is dat de motor in één keer start. En dan regel ik hem terug naar zo'n 1500rpm. Stationair zonder choke loopt de motor normaal zo'n 1200rpm.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik het doe:

contact aan
choke aan
drie keer gas geven
starten zonder gashandel aan te raken
momentje wachten
choke dicht en motor aan houden met gas geven
en natuurlijk rustig wegrijden, want het blok is nog niet warm


noot: niet elke choke op elk type motor werkt gelijk. Op één van mijn motoren verzuipt ie onderhand met de choke vol aan. Die start ik dus met miniem choke, en snel een beetje gasgeven.
 
Ik denk dat iedere motor koud met choke en zonder gas behoort te kunnen starten .... als het stationair toerental goed is ingeregeld aan warmgereden motor.

Dat is het hem nou net, warm draait de motor heel mooi en gelijklopend op 1100 tr/min. Maar koud starten lukt niet vlot(eender welke methode, met of zonder choke...) zonder ik klein beetje gas geef. En half choke starten daar moet ik zelfs niet aan beginnen, alsof het blok 4-kant draait dan. Dus choke regelen is geen optie, ofwe choke met 3000 tr mooi draaiende direct ofwel zonder, aan 1000tr met beetje tegenzin en bijde met streepje gas. Bij Chokemethode zet ik die na 30 sec uit en rustig wegrijden, zonder problemen.
 
Zoals ik het doe:

contact aan
choke aan
drie keer gas geven
starten zonder gashandel aan te raken
momentje wachten
choke dicht en motor aan houden met gas geven
en natuurlijk rustig wegrijden, want het blok is nog niet warm


noot: niet elke choke op elk type motor werkt gelijk. Op één van mijn motoren verzuipt ie onderhand met de choke vol aan. Die start ik dus met miniem choke, en snel een beetje gasgeven.
Wat is het nut van dat 3 keer gas geven ?
 
Ik start altijd vol choke bij koude start. Zeker bij de 1pitters. Merk dattie anders lang blijft hangen op 3000tpm. Alleen bij de ZZR was vol choke vervelend, die gaat tot 7000tpm als je niet snel choke mindert. Truc daarbij was starten, en choke bijtrekken. Dat voorkwam die hoge toeren. De KLX had ook start truc (schuin houden).
Ik rij pas weg als de motor blijft lopen zónder choke. Ik moet die rare reactie vd choke niet als ik rij.
Nooit problemen gehad. Ook niet met vet slaan/verzuipen. Ook niet bij de 125cc mito. Er zíjn wel degelijk voertuigen die verzuipen met vol choke (tenzij het vriest dat het kraakt) maar die ben ik nog niet tegen gekomen.
Enneh, géén gas bij koude start. Alleen bij warme start een streep.

PS COOLman, Geloof nooit dat een motor al warm is na 1000m...kan wel mbt koelvloeistoftemperatuur zijn, maar olie en blok niet. Bij de mito staat temperatuur na 1km ook op 60gr=bedrijfstemperatuur, wil niet zeggen dat blok ook op bedrijfstemperatuur is.
 
Laatst bewerkt:
*kling* nog een duit in het zakje.

Als je blok koud is, is je olie dik. Dus heeft je oliepomp het zwaar, en zal er niet zo veel olie door de kanaaltjes kunnen. De oliedruk is hoog, maar de stroomsnelheid is nog laag.

De oliedruk op de nokkenassen is dan ook laag, lijkt me. En dan lijkt me dat het beste toerental voor je motor op dat moment de zo laag mogelijke rpm is waarop het blok soepel ronddraait.

Horten en stoten is natuurlijk slecht, maar een hoger toerental dan nodig lijkt me ook slecht.

Nou is starten op zich al slecht, maar helaas moet je dat af en toe zo eens doen. ;)

Ik start zelf met choke volledig uit zodat het zeker is dat de motor in één keer start. En dan regel ik hem terug naar zo'n 1500rpm. Stationair zonder choke loopt de motor normaal zo'n 1200rpm.


met lage toeren smeer je niet en met zwaar belasten zonder smering slijt het allemaal hard

volgens mij is gewoon iets hogere toeren rijden maar niet zwaar belasten het beste.
en kies de juiste olie om te beginnen
 
Het nut is=het werkt nagenoeg altijd :)

(waarom zou ik je niet durven zeggen)
Rijker mengsel? :Y Denk ik, al ben ik ook geen expert... :/ De handleiding van mijn motor beweerd dat het bij hoge buitentemperatuur beter is om voor het starten een keer droog gas te geven? :?

In mijn handleiding staat ook dat je bij een koude motor de choke volledig aan moet zetten en daarna de motor onder de tweeduizend toeren moet laten lopen.
Ach, we zullen zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan