Wel of niet starten met choke?

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.527
946
Zevenhoven (Zuid Holland)
Hallo,

ik heb eennvraag mbt het straten met choke.

Als ik 's ochtends de motor start en ik doe dit met de choke, en deze zet ik na een minuut of wat uit, dan stottert de motor bij lage toeren voor een paar km.

Als ik niet met de choke start dan is dit niet het geval, maar als ik dan als ik stil sta en geen gas geef (stationair) dan zitten de toeren onder 1000, zo rond de 500. Maar bij acceleren stottert ie niet.

Kortom mijn vraag, waarom stottert ie na het starten met de choke en wanneer gebruik je de choke?
 
Hij stottert omdat hij te rijk loopt met de choke. Kan niet veel kwaad. Maar zolang een motor zonder choke wil starten en zonder choke stationair blijft lopen zonder af te slaan, heb je je choke niet nodig.

Is je luchtfilter schoon?
 
Dat verschilt natuurlijk enorm per motor. De ene motor heb je de choke ongeveer nooit nodig, tenzij het 10 graden vriest, de volgende moet je zelfs op een bloedhete zomerdag nog een paar kilometer met choke rijden omdat hij anders domweg afslaat.
Zo ook wat betreft het rijden met choke erop: de ene motor draait stationair prima, maar zodra je 't gas ineens vol opengooit (nooit slim met koude motor) sputtert hij als een gek of slaat zelfs af, de ander doet alsof er niks aan de hand is. Dat is allemaal niet echt bijzonder.

Als je wilt weten of het voor een div600 normaal gedrag is, zou ik het eens in dat topic vragen. Als je luchtfilter gewoon goed is, zou ik me er vooral geen zorgen om maken. Genoeg motoren die het doen.

Wel vraag ik me nog steeds af waarom je de choke gebruikt als hij niet nodig is?
 
Hij wil toch een beetje weten wanneer hij hem dan wel moet gebruiken.

Met mijn fiets is het ook altijd even goed mikken. Volledig choke open, dan krijg ik hem niet aan. Maar op de helft slaat hij netjes aan met een tikje op de startknop.

Zonder choke weer niet aan te krijgen (koude motor).

Mijn KLE500 moest ik met koude motor gewoon de choke vol open draaien, klein tikje op de knop en hij liep. Wel met een rotgang de choke terugdraaien naar een kleine helft anders stond hij meteen 4000 toeren te brullen. Vind ik zielig met koude motor '(

Tja.... de choke is in principe bedoeld om te starten met koud blokje. Maar inderdaad, sommige motoren hebben hem nooit nodig en anderen wel.

De vraag waarom hij wél stottert na het starten met de choke (en hem weer uitgezet hebt) en als je start zonder choke, dat is mij ook een raadsel. Gaat hij wel lekker terug? Blijft er niks hangen?
 
Vandaag even getest, choke trek ik trouwens nooit helemaal uit ivm het omhoog schieten van de toeren, de choke iets uit getrokken en de toeren rond de 1000-1200 gezet en toen gaan rijden en na een paar honderd meter de choke uit gezet en de motor stotterde niet bij het acceleren.

Ik denk dat ik de choke tekort uitgetrokken liet staan....

Ps Luchtfilter is schoon.
 
Tis nochthans heel simpel
Je moet je koude motor starten met volle choke (daar dient ie voor) en zonder gas geven.
Na het starten loopt ie dan ff tot tegen de 3500rpm aan, dat hoort zo.
Na een seconde of 10 kun je dan je choke verminderen tot je motor nog mooi ronddraait, dan kan best 2000a2500 rpm zijn.
Wegrijden, ja met verhoogd toerental, en onder het rijden geleidelijk je choke terug naar nul.
Bij sommige motoren kan de choke al helemaal uit na 500meter, andere hebben een paar kilometer nodig om warm genoeg te zijn om zonder choke te rijden.
Dat is iets dat je mee moet experimenteren.
Rij je te lang met choke, dan verzuipt je motor al het ware en gaat ie stotteren of zelfs helemaal doodvallen als je gas geeft.
Rij je te kort met choke of met te weinig choke dan valt ie gewoon stil of zakken de toeren helemaal in.
Warme motor starten zonder choke en met geen of maximaal 1/4e gas geven.

Wat ook goed hoort te zijn is je stationair toerental: met goed warme motor (na 15km toch) en zonder choke hoort het stationair rpm voor je div600 toch 1200 te zijn. Is dit niet zo, dan moet je dat afregelen met de dikke witte kartelschroef onder de tank in het midden tegenaan de carbs.
Afregelen moet met warme motor.
 
Je moet je koude motor starten met volle choke (daar dient ie voor) en zonder gas geven.

Waarom ?
Als ie ook zonder choke goed starte gewoon zonder choke starten.



Na het starten loopt ie dan ff tot tegen de 3500rpm aan, dat hoort zo.
Na een seconde of 10 kun je dan je choke verminderen tot je motor nog mooi ronddraait, dan kan best 2000a2500 rpm zijn.

Waarom 'hoort dat zo' ? En is dat wel zo ??

Denk je dat t blok dat echt fijn vind om direct 3500 toeren te draaien nog voor de eerste olie overal is terechtgekomen, met tolerantie's tussen alle metalen onderdelen omdat alles nog niet op de juiste temperatuur is ??
Ik kies ervoor om m zo laag mogelijk maar wel mooi rond te laten draaien.
 
De motor wordt gestart.

De motor heeft iets meer brandstof nodig dan bij een warm blok.
De olie voorziening is nog niet op pijl.
De smeerfilm is nog onvoldoende gevormd.
De motor loopt stotend bij lage rpm, dat geeft een extra belasting op de lagers.

Dat is de reden om de choke te gebruiken.En bij injectie de rpm verhoger.
Het blok loopt dan in een hoger rpm en loopt soepeler rond.

Is het blok op temp, kan de choke eraf.
Te lang op de choke geeft extra condens in de olie, en dat is ook niet goed.

En het is inderdaad beter na een half minuutje rustig weg te rijden met lage rpm.
Tot het blok door en door warm is. Dan kan het gas erop.
Bij oudere blokken van voor 2000 is dat ca. na 10 a 20 km.
Moderne (injectie blokken), deze zijn lichter, is dat al na 5 to 10 km.
VB. Bij de nieuwe GSXR 1000 is dat al nadat de temp oploopt en dan iets terug valt.
In de praktijk is dat na ca. 1000 mtr.

De slijtage tijdens de start is ca. 8 x hoger als bij een warm blok.
De slijtage tijdens de opwarm periode is dus gem. 4 x hoger.

Race blokken is een ander verhaal. deze zijn extreem licht en worden voorverwarmd, voordat ze worden gestart.

Brandweer auto's staan in de garage op een elektrische carter verwarming, en kunnen dus na het starten pijlsnel naar de hulp verlening.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ?
Als ie ook zonder choke goed starte gewoon zonder choke starten.

Omdat zo'n choke er nu ook weer niet voor niets op zit.
Hij is bedoeld om het mengsel bij koude motor wat te verrijken: verhouding benzine/lucht wijzigt, waardoor je blok soepeler loopt bij koudstart.
Als ie zonder choke goed start dan staat ie standaard te rijk afgesteld, en dat is dan ook weer niet zo goed.


Waarom 'hoort dat zo' ? En is dat wel zo ??

Denk je dat t blok dat echt fijn vind om direct 3500 toeren te draaien nog voor de eerste olie overal is terechtgekomen, met tolerantie's tussen alle metalen onderdelen omdat alles nog niet op de juiste temperatuur is ??
Ik kies ervoor om m zo laag mogelijk maar wel mooi rond te laten draaien.
~[/quote]
Die 3500 bereikt hij maar na een seconde of 5, de krukas en de oliepomp hebben er dan al ettelijke toeren opzitten, de olie zit al overal waar ie hoort. Plus dat die 3500 rpm onbelast zijn. Hij moet zen motor niet minuten laten warmdraaien op 3500, gewoon choke erop, starten, rpm laten stijgen en dan choke terugstellen tot dat lagere rpm waarbij ie nog netjes ronddraait.
Dat je bij het wegrijden dan niet direct je koud blok op zen duvel moet geven door aan het gas te gaan hangen hoeft niet echt meer gezegd, of wel?

btw, dat is trouwens ook precies wat de manual van de XJ600S/N voorschrijft op pagina 5-3.



Zo heb ik het vele duizenden keer gedaan met mijn eigen div600 & div900
En beide motoren hebben nooit geen spat of hik verkeerd gedaan.

Why change stuff that works fine to something that obviously doesn't. QED.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ?
Als ie ook zonder choke goed starte gewoon zonder choke starten.
Waarom 'hoort dat zo' ? En is dat wel zo ??
Denk je dat t blok dat echt fijn vind om direct 3500 toeren te draaien nog voor de eerste olie overal is terechtgekomen, met tolerantie's tussen alle metalen onderdelen omdat alles nog niet op de juiste temperatuur is ??
Ik kies ervoor om m zo laag mogelijk maar wel mooi rond te laten draaien.

Met je eens. Als het blok zonder choke meteen al stationair loopt is er geen enkele reden om te choken.
Bij starten met choke regel je de choke zodanig af dat het blok tussen de 1500 en de 2000 toeren loopt. Hoge toerentallen als ie koud is moet je gewoon vermijden.
De choke is niet voor niets regelbaar.........
 
Lees toch eens wat ik geschreven heb ... 2 keer zelfs ...


a het starten loopt ie dan ff tot tegen de 3500rpm aan, dat hoort zo.
Na een seconde of 10 kun je dan je choke verminderen tot je motor nog mooi ronddraait, dan kan best 2000a2500 rpm zijn.

Hij moet zen motor niet minuten laten warmdraaien op 3500, gewoon choke erop, starten, rpm laten stijgen en dan choke terugstellen tot dat lagere rpm waarbij ie nog netjes ronddraait.


Als ie koud goed start zonder choke en direct 1200rpm loopt (doet ie dat wel?) dan staat de stationair lucht/naft verhouding te rijk. Punt uit. Wie dat graag heeft is welkom. Dat ie dan meer verbruikt, meer koolafzetting heeft ennogwat ... zal mij worst wezen.

De TS heeft een probleem met het chokestarten, ik geef een mogelijke oplossing gebaseerd op 6 jaar dagdagelijks rijden op dergelijke diversions waarbij die div's zelfs na 6 jaar blijkbaar mishandelen nog geen hik verkeerd gaven, koud of warm startten na de 1ste seconde, geen klep moest bijgesteld worden en waarvan zelfs de bougies na 6 jaar nog steeds de juiste gap en de koffiemetmelk kleur hadden, en geen drup olie verbruikten. 'Tis maar wat je mishandelen noemt hé.
Trouwens het chokegebruik is voor elke motor anders. De een heeft echt wel veel choke nodig de andere dan weer weinig. Wat geldt voor een bandit geldt dan weer niet voor een div600. Gewoon proberen en experimenteren wat het beste werkt.
 
Laatst bewerkt:
Bij koude motor verdraai ik de choke een heel klein stukje.
Volledig open is nooit nodig.
Ik druk op de startknop zonder het gas aan te raken.
Dan doe ik gelijk de choke iets terugdraaien zodat de motor iets verhoogd stationair loopt.
Na 1 km of als ik de doorgaande weg opga draai ik 'm gelijk terug.
 
De TS heeft een probleem met het chokestarten, ik geef een mogelijke oplossing gebaseerd op 6 jaar dagdagelijks rijden op dergelijke diversions

Ah..... mijn excuses, ik wist niet dat je zó deskundig was. Uiteraard is hier niemand te vinden die al ZES jaar lang een choke heeft gebruikt....... :+

Met je opmerking dat veel fietsen een soort gebruiksaanwijzing hebben mbt starten/choken ben ik het wel eens. Bij m'n ouwe Fazer moest je twee keer het gashandle opendraaien, dan startte die in één keer. Volgens deskundigen was dat onzin, maar het werkte wel.....
 
Laatst bewerkt:
Ah..... mijn excuses, ik wist niet dat je zó deskundig was. Uiteraard is hier niemand te vinden die al ZES jaar lang een choke heeft gebruikt....... :+

Met je opmerking dat veel fietsen een soort gebruiksaanwijzing hebben mbt starten/choken ben ik het wel eens. Bij m'n ouwe Fazer moest je twee keer het gashandle opendraaien, dan startte die in één keer. Volgens deskundigen was dat onzin, maar het werkte wel.....

Ik doe het zo bij alle motoren (die ik koud moet starten). Choke openzetten, drie keer droog aan de gas handel, en dan enkel op de startknopdrukken.
 
Ah..... mijn excuses, ik wist niet dat je zó deskundig was. Uiteraard is hier niemand te vinden die al ZES jaar lang een choke heeft gebruikt....... :+

Met je opmerking dat veel fietsen een soort gebruiksaanwijzing hebben mbt starten/choken ben ik het wel eens. Bij m'n ouwe Fazer moest je twee keer het gashandle opendraaien, dan startte die in één keer. Volgens deskundigen was dat onzin, maar het werkte wel.....

Deed dat met mn vorige cbr ook zo. Choke open, een keer gas volledig open draaien en weer terug. Dan starten zonder gas te geven. Liep ie meteen. Overigens deed ik dat alleen met koud weer. Met de huidige temperaturen startte ik meestal zonder te choken. Werkt ook goed.
 
leuke discussie, als jullie hier al zoveel verschillende meningen over hebben dan moet je eens een gecarbureerde vliegtuigmotor aansteken.

Mijn mening is, dat motorblok moet zo snel mogelijk op temperatuur komen (zo heb je minst slijtage). Dus choke volledig open (met open bedoel ik stand waarbij bijna geen buitenlucht meer wordt aangezogen). Dan is het natuurlijk de kunst (voor zover je dat kunst kunt noemen) om die choke niet te lang open te laten staan, hiermee richt je oa schade toe aan je uitlaatsysteem.
 
Ik vermoed dat een vliegtuigmotor stationair warmgedraaid moet worden en dat daar in de constructie rekening mee zal zijn gehouden.

Voor wegvoertuigen geldt dat ze het beste onder belasting en met matig gas rustig worden warmGEREDEN, na zo kort en rustig mogelijk stationairdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Mijn mening is, dat motorblok moet zo snel mogelijk op temperatuur komen (zo heb je minst slijtage).
Dat klinkt een beetje als: "mijn benzine is bijna op, dus ik ga harder rijden want dan ben ik misschien net voordat het op is bij de pomp". Krijg je niet juist meer slijtage als je het blok zo snel mogelijk warm laat worden, ten opzichte van zo geleidelijk mogelijk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan