Wel starten, bij meer gas stilvallen

DON4

Die hard MF'er
19 mei 2009
262
0
Almelo
NU het weer eindelijk weer beter wordt en ik de motor wer in elkaar heb, wilde ik een stukkie gaan rijden.

Na een aantal keer proberen startte het beestje uiteindelijk wel !! Joehoe!
Maar ik was de straat nog niet uit of ik stuitte al op een probleem:

Tot 4000rpm ging alles prima, maar wanneer ik het gas verder opendraaide, viel de motor helemaal stil, totdat ik het gas weer losliet. Daarna ging hij weer verder...
Daarna getest op de bok; ook hier hetzelfde verschijnsel:
Wanneer het gas verder openging (+/- meer dan een kwart) viel de motor stil en zelfs uit!

Wat ik al heb gedaan:
- brandstoffilter schoongemaakt (was goed smerig)
- brandstofpomp gecheckt (werkt alleen wanneer de uitgang niet is aangesloten/in een potje geleid is. dus wanneer de pomp op de carbs is aangesloten, stroomt de brandstof niet)

Betekent dit dat de sproeiers oid verstopt zitten? Zo ja, wat moet ik doen om dit op te lossen? Zo nee, wat kan het wel zijn?

Help!!! (het gaat om een kawa zxr400)
 
Ik heb gisteravond nog even de vlotterkamers leeg laten lopen.. kwam een mooie roodbruine vloeistof uit..
Daarna de boel weer aangesloten en weer gestart..
Ditmaal kon ik het gas verder opendraaien en liep hij goed. Nu zag ik echter dat de benzineslang lekte, waar hij op de carburateurs was aangesloten. 's avonds in het donker nog even bezig geweest om dit te fixen.
Toen weer gestart, maar nu weer het oude probleem. NOg een paar keer gas gegeven en hij deed het weer. *O*
De benzineslang nog even gechecked.. weer lekken B|

Van de week maar weer even met wat meer licht erbij nakijken en dan hopen dat ie goed loopt.

Is het misschien een idee om wat Forte I toe te voegen voor reiniging van de naalden?
 
Laatst bewerkt:
als er roodbruine vloeistof uit komt, zit er vast roest in je tank.
het betekent ook dat je de carburateurs moet openmaken en schoonmaken.
forte helpt hier niet, dat lost de roestdeeltjes niet op.
als je tank verroest is, helpt alleen een coating zoals tankcure.
een filter in de benzineleiding is niet voldoende.
 
De tank is niet verroest (een beetje bij de vuldop), als ik erin kijk ziet het er goed uit. Ook komt er heldere benzine het filter in gestroomd.

Enne carbs openmaken en schoonmaken.. klinkt simpel :? Kom ik niet met tientallen onderdeeltjes als naalden, sproeiers, vlotters ed te zitten? Of denk ik nu te moeilijk?
 
je denkt te moeilijk.
als je carburateurs eraf haalt laat je ze aan elkaar zitten.
dan draai je ze om en haal je de vlotterbakken eraf.
haal 1 voor 1 de sproeiers eruit en blaas de sproeier door en het kanaal waar de sproeier uitkomt.
ook de vlotter en de vlotternaald zelf even losmaken en doorblazen.

er is 1 sproeier die je kunt verdraaien en dat is de stationairmengselschroef.
deze zit buiten de vlotterbak.
draai deze helemaal in (niet te vast indraaien, kan stuk) en tel het aantal slagen.
er zit ook een veertje en een kleine o-ring in, raak deze niet kwijt.
als de schroef, veer en o-ring eruit zijn, het kanaaltje schoonblazen.
wanneer je klaar bent de schroef met hetzelfde aantal slagen terugzetten.

werk per carburateur en het liefst met een compressor.
 
Laatst bewerkt:
Jij kan in de gehele tank kijken? :}

;)

Affijn, ik denk dat die smurrie 'oude benzine' is die uit je carbs stroomde, tenminste dat hoop ik voor je want wat bananeman1001 al aangeeft, kan het ook zijn :Y
Als het echt roestwater is, heb je een naar alle waarschijnlijkheid een vocht/roest-probleem te beginnen bij je tank.
Deze zelf te coaten zal rond de 40euro kosten.
Zie bijvoorbeeld: Zoeken
http://www.tankcure.com/

Carbs openmaken: ja je komt als je alles los haalt wel een hoop kleine onderdeeltjes tegen(tip: bewaar die lege botorkuipjes oid eens ;) ).
Je kan carbcleaner of forte gebruiken, maar meestal is een goede reiniging wel het beste, indien mogelijk dmv ultrasoonreiniging.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! *D

-compresser..check
-boterkuipjes..check

Ik ga zaterdag maar eens aan de slag met de schoonmaakklus.. Daarbij zal ik ook eens even de bobines en bougies controleren..

De uitslag laat ik weten.. eerst maar eens zien of ik deze week nog kan concentreren op mn werk ipv op MF rond te hangen...
 
Bedankt voor de reacties! *D

-compresser..check
-boterkuipjes..check

Ik ga zaterdag maar eens aan de slag met de schoonmaakklus.. Daarbij zal ik ook eens even de bobines en bougies controleren..

De uitslag laat ik weten.. eerst maar eens zien of ik deze week nog kan concentreren op mn werk ipv op MF rond te hangen...
_O-
 
Maarre.. dit is dus een oplossing tegen het stilvallen of alleen tegen de oude troep in de carburateurs?

kan me dus nog niet echt concentreren :P
 
Laatst bewerkt:
Heb net even een testritje gemaakt, meteen even getankt.
Heb nog geen tijd gehad om de carburateurs schoon te maken.

Tijdens het ritje leek het erop, dat ie met choke beter liep dan zonder.
Heb net even wat Forte I toegevoegd en lekker heen-en-weer geschud..
Straks nog maar even een ritje maken. Als het dan nog niet lukt, dan moet ik volgende week de boel maar uit elkaar halen en schoonmaken.

Iemand enig idee hoeveel tijd gemiddeld kost?
 
Ik begin te vermoeden dat het een elektrisch probleem is.
TIjdens mn 2e ritje net: nog steeds tot 4000rpm loopt ie goed, als het gas verder open gaat, zakt ie in toerental (net of ik gas los laat).
Alleen zojuist zag ik dat mijn toerenteller eventjes op hol sloeg. Hij begon te zwabberen en gaf willekeurige waarden aan, na een minuutje gaf hij weer de goede waarde aan.

TIjdens de winterslaap heb ik de accu eraf gehaald, kan dit gevolgen hebben gehad voor het elektronica-gedeelte waar de timing wordt geregeld? (of iets in die richting?)

*Zonder belasting (in neutral) kan ik het gas wel verder opendraaien, zonder dat ie raar gaat doen.
 
Laatst bewerkt:
Heeft deze motor een gaskleppotentiometer? (bv voor de brandstofpomp?) :P

Dan denk ik dat deze niet goed functioneert. De brandstofpomp moet namenlijk de brandstofdruk veranderen naargelang motortoerental en gasklepstand. als de TPS (gaskleppotentiometer) niet (goed) funtioneert, kan je het probleem hebben dat de brandstofpomp dus niet functioneert. Waarschijnlijk is het een kwestie van de TPS opnieuw kalibreren. In je WPHB of handleiding staat hoe dit moet. :)

Als er geen TPS opzit, dan bovenstaand verhaal negeren :P
 
Laatst bewerkt:
:? klinkt op zich wel logisch...
Heb zelf ook het idee, dat er in die richting iets niet goed zit.

Morgen eerst bobines +bougies doormeten&controleren.

Heb nu eerst etentje en dan stappen, dus ga morgen weer verder..

vVoor diegene, die vanavond/vanacht nog iets te binnen schiet: Alle suggesties/hulp is nog steeds welkom!
 
er zit op een zxr400 geen gaskleppotentiometer of tps sensor.

het af en toe wegvallen van de toerenteller kan wijzen op een haperende ontsteking of bobine.
of een losse accupool.
 
Laatst bewerkt:
Dan ga ik die nu maar eens doormeten.
Kunnen die bobines door lange stilstand kapot gaan dan? Ik lees namelijk wel meer verhalen, dat die dingen vervangen moeten worden.

Losse accupool is het sowieso niet, heb de accu er net weer in gezet dus die zit wel vast ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de bobines er even uit gehaald en doorgemeten, deze waren (denk ik) nog wel goed. Heb hier geen goede multimeter bij de hand, die ik nauwkeurig kan aflezen.

Bij één bougiedop ging de kabel er wel zó uit... heb deze er dus weer even goed in gedraaid.
ZOu dit het probleem kunnen zijn geweest? Dat ie slecht contact maakte?

Ik merk in ieder geval wel, dat ik mijn gereedschap eens moet uitbreiden. Altijd maar lenen van anderen is ook niet fijn.
(multimeter,bougiesleutel)

Of kan ik de bougies er ook met een gewone dopsleutel uit draaien?
 
Ik heb de bobines er even uit gehaald en doorgemeten, deze waren (denk ik) nog wel goed. Heb hier geen goede multimeter bij de hand, die ik nauwkeurig kan aflezen.

Bij één bougiedop ging de kabel er wel zó uit... heb deze er dus weer even goed in gedraaid.
ZOu dit het probleem kunnen zijn geweest? Dat ie slecht contact maakte?

Ik merk in ieder geval wel, dat ik mijn gereedschap eens moet uitbreiden. Altijd maar lenen van anderen is ook niet fijn.
(multimeter,bougiesleutel)

Of kan ik de bougies er ook met een gewone dopsleutel uit draaien?
Ja, gaar contact bougiedop kan heel goed de oorzaak zijn.

PIJPsleutel past vaak wel, maar voor goedkope typen waarvan de vlakken "hol" tussen uitpuilende hoeken staan is weleens de ruimte tussen bougie en omringend metaal te klein.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik ga vanavond maar eens de carburateurs schoonblazen.. eens kijken of dat nog wat uitmaakt. Als dit niet werkt, dan weet ik het helemaal niet meer...
 
Of kan ik de bougies er ook met een gewone dopsleutel uit draaien?

Niet doen. Dan is de kans groot dat je de isolator beschadigt. Gebruik een speciaal daarvoor geschikte dop. In het boordgereedschapsetje (als dat er nog is) zit ie meestal ook.

Je probleem kan electrisch zijn, maar rond dat toerental (4000) neemt ook de hoofdsproeier het werk over van de stationairsproeier. Zou dus ook heel goed kunnen dat de hoofdsproeier deels verstopt is.
Controleer ook of je luchtinlaat vrij is, dan zie je ook dit soort problemen......
 
Niet doen. Dan is de kans groot dat je de isolator beschadigt. Gebruik een speciaal daarvoor geschikte dop. In het boordgereedschapsetje (als dat er nog is) zit ie meestal ook.

Je probleem kan electrisch zijn, maar rond dat toerental (4000) neemt ook de hoofdsproeier het werk over van de stationairsproeier. Zou dus ook heel goed kunnen dat de hoofdsproeier deels verstopt is.
Controleer ook of je luchtinlaat vrij is, dan zie je ook dit soort problemen......

Thanks.. Daar heb ik wat aan!!
 
ik begrijp dat het niet de jongste fiets is....?
kan het zijn dat je alle rubbers eens moet nakijken, ik had op de bmw die ik gehad heb
een zelfde soort probleem gehad.
bleek ie de rubbers vacuum te zuigen. waren oud.
na vervanging ging ie weer als een speer,nou ja voor een bmw dan he.
maar tjek alle rubbers eens ook achter naar het luchtfilter.
 
whohoo!!! *O* hij doet het weer!!! *O* *O* *O* *O*
heb vorige week de carburateurs dus schoongemaakt... zat een beetje troep in, niet zoveel.
Maar dit blijkt dus toch de oorzaak te zijn geweest!

Heb daarvoor trouwens ook de remblokken voor vervangen, die nu een beetje aanlopen waardoor de schijven warm tot heet worden..
komt dit doordat ze nog even moeten inslijten? zo ja.. hoeveel kilometers moet je rijden vorodat ze goed op elkaar in zijn gesleten?

iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan