Weld on vs. nieuw hardtail frame

bart5

Die hard MF'er
18 mrt 2009
408
2
Druk aan het oriënteren om een project te starten om mijn pa zijn net gestarte pensioen in te vullen. Plan is om een sportster te gaan verknutselen. Knutselen is het doel, tijd is er zat, we hebben beide een goeie motorfiets om op te rijden dus het hoeft absoluut niet snel.

We hebben inmiddels wat ritjes naar oa opmeer gemaakt, en vierkante ogen van al het lezen gekregen, waar ik alleen niet echt uitsluitsel over kan krijgen is de vraag, waarom kiest men voor een compleet hardtail frame en waarom voor het orginele frame met weld on achterkant. De veschillende verkopers vertellen logischerwijs veel voor en nadelen, maar ik hoor zoveel voor en nadelen dat ik het hier even stel.

Voor zover ik het begrijp, hardtail frame = strakker maar ook lastiger te keuren etc, terwijl weld on achterpartij minder strak maar ook minder gedoe met keuren (nummers staan immers al op balhoofd) geeft ?

en nog een vraag waar ik wat verschillende info over vind, bij het aanlassen van een hardtail achterbrug, klopt het dat mits je wielbasis niet meer dan 4 cm veranderd je ip niet hoeft te laten herkeuren ? of is alle aanpassingen aan je bestaande frame reden tot herkeuren ?

hoop dat jullie kunnen helpen zodat ik hier snel een bouwverslag kan gaan bijhouden !

ciao
 
Druk aan het oriënteren om een project te starten om mijn pa zijn net gestarte pensioen in te vullen. Plan is om een sportster te gaan verknutselen. Knutselen is het doel, tijd is er zat, we hebben beide een goeie motorfiets om op te rijden dus het hoeft absoluut niet snel.

We hebben inmiddels wat ritjes naar oa opmeer gemaakt, en vierkante ogen van al het lezen gekregen, waar ik alleen niet echt uitsluitsel over kan krijgen is de vraag, waarom kiest men voor een compleet hardtail frame en waarom voor het orginele frame met weld on achterkant. De veschillende verkopers vertellen logischerwijs veel voor en nadelen, maar ik hoor zoveel voor en nadelen dat ik het hier even stel.

Voor zover ik het begrijp, hardtail frame = strakker maar ook lastiger te keuren etc, terwijl weld on achterpartij minder strak maar ook minder gedoe met keuren (nummers staan immers al op balhoofd) geeft ?

en nog een vraag waar ik wat verschillende info over vind, bij het aanlassen van een hardtail achterbrug, klopt het dat mits je wielbasis niet meer dan 4 cm veranderd je ip niet hoeft te laten herkeuren ? of is alle aanpassingen aan je bestaande frame reden tot herkeuren ?

hoop dat jullie kunnen helpen zodat ik hier snel een bouwverslag kan gaan bijhouden !

ciao

Je moet bij RDW zijn mbt vragen omtrent keuren. Er zijn vershcillende eisen, afhankelijk van bouwjaar.

Je noemt al een logisch verschil: gemak (keuring).
Ander verschil: prijs.
Nog een verschil: uiterlijk.

Over rijeigenschappen kan ik niks zeggen, heb geen ervaring met zelf frame maken / hardtails.
 
Een nieuw (hard)tail frame moet je altijd laten keuren.

Een weld-on mag zonder keuren, zolang je niet meer dan 6 cm van je originele wielbasis afblijft. Dus geen keuring; aanbakken en rijden. Er zijn kant & klare weld-ons verkrijgbaar, maar zijn redelijk prijzig. Als je vertrouwen hebt in de laskunst van Pa, kan je zelf ook wel wat fabriceren; d'r staat genoeg op het WWW om je daarmee op weg te helpen. Als je het zelf niet aandurft, zijn er genoeg techneuten hier die het wel kunnen, en anders moet je maar eens contact opnemen met Tjeerd: Short Cut Choppers, Customs & Classics, The Netherlands
 
bedankt voor de info, er staat inmiddels een mooie 883 uit 1995 met 3200 !! km op de teller in de schuur.

op naar het bouwverslag
 
Een nieuw (hard)tail frame moet je altijd laten keuren.

Een weld-on mag zonder keuren, zolang je niet meer dan 6 cm van je originele wielbasis afblijft. Dus geen keuring; aanbakken en rijden. Er zijn kant & klare weld-ons verkrijgbaar, maar zijn redelijk prijzig. Als je vertrouwen hebt in de laskunst van Pa, kan je zelf ook wel wat fabriceren; d'r staat genoeg op het WWW om je daarmee op weg te helpen. Als je het zelf niet aandurft, zijn er genoeg techneuten hier die het wel kunnen, en anders moet je maar eens contact opnemen met Tjeerd: Short Cut Choppers, Customs & Classics, The Netherlands
Zo leer je nog eens wat. Volgens mij mag een weld-on nooit, omdat je dan het frame aanpast. Bolt-on mag dan weer wel, omdat het frame niet aangepast wordt. Hierbij wel rekening houden met de wielbasis, die moet ongeveer gelijk blijven. Nieuw frame mag ook, maar met wel gekeurd worden.
 
Zolang de wielbasis niet verandert mag je de zaag in het frame zetten en er een hardtail van maken.
Geen consequenties voor het kenteken.
 
dsc03011u.jpg


zo is die nu, en het wordt een weld on frame ws van bitter end choppers.
 
Zoo ff afstoffen hier,
hoe hangt de vlag d'rbij, istie inmiddels klaar?
of wordt het net als bij mij een meerjarig project:)
 
Volgens mij hebben zowel bart en ron (bart zijn vader) al met twee verzaagde sportsters in de bigtwin gestaan.
 
van een bouwverslag is het hier niet echt gekomen nee, maar inderdaad, de sportsters zijn klaar en inmiddels druk bezig met een shovel en een evo 1340

img6838l.jpg


img6797ey.jpg


Zo begonnen met de grijs/zwarte

harley50.jpg


en bij de blauw witte besloten dat een frame bank praktischer was

img6333r.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan