Weleens een boete gehad door tellerafwijking??

boete gehad dankzij tellerafwijking

  • ja regelmatig

    Stemmen: 1 2,9%
  • ja 1 keer

    Stemmen: 0 0,0%
  • nee nog nooit

    Stemmen: 27 77,1%
  • misschien / weet niet

    Stemmen: 1 2,9%
  • gaat je nix aan!!!

    Stemmen: 1 2,9%
  • betalen hoef je dan toch niet

    Stemmen: 0 0,0%
  • ik rij nooit te hard, ik ben sissyboy

    Stemmen: 5 14,3%

  • Totaal aantal stemmers
    35

ca-gi-va mito

MF veteraan
18 mei 2004
1.215
1
Hoorn
je raad het al : wie heeft er weleens een boete gehad voor te snel rijden, die dan kwam omdat je teller een afwijking heeft..
( je rijd op je teller keurig 120, en krijgt een boete omdat je eigelijk 130 reed ofzo)

ik heb er nog nooit iemand over gehoord maar het lijkt mij dat het regelmatig voorkomt?????? en zou je dan onder je boete uit kunnen komen??

kom maarrrrrr met de ervaringen
 
Dat zal niet snel gebeuren tenzij je zelf aan je fiets hebt zitten rommelen. Tellerafwijking is standaard altijd naar boven, dus je rijdt altijd iets langzamer dan de teller aangeeft. Zoals gezegd, dat geldt dus niet meer als je hebt zitten rommelen en een afwijkende banden/wielmaat hebt gemonteerd ofzo.

Onder je boete uitkomen doe je nooit, lijkt me. Eerder krijg je er nog eentje bij, omdat je met een slecht-functionerende teller rijdt.
 
Jow ik wel :P
teller van zxr wijkt vet af, volgens mij is die dunlop d207 120/70/17" band te hoog.

Komen toch nieuwe bandjes op, bridgestones.

Maaruh als ik PRECIES 50 op teller rij rij ik 57 op teller van me moeder, en als ik PRECIES 80 rij op teller rij ik 90 op teller van me moeder haar auto.
en hoe harder je gaat hoe groter de afwijking.

Heb ook wel us een boete gekregen jah, voor 55KM/h (met correctie) terwijl ik 50 ging.

En een x van voren geflitst terwijl ik 50 ging maar nix van gehoord natuurlijk.

Dussuh, komt voor ja :( :P
 
Je teller mag nooit een lagere snelheid aangeven dan de werkelijke snelheid. Van fabriekswege zullen de tellers dus altijd een hogere snelheid aangeven (en meestal behoorlijk te hoog ook)

[edit] ff verbetert |(
 
Laatst bewerkt:
Je teller mag nooit een lagere snelheid aangeven dan de werkelijke snelheid. Van fabriekswege zullen de tellers dus altijd te weinig aangeven (en meestal behoorlijk te weinig ook)

Precies. Als ik op een stuk trajectcontrole (A4) keurig 120 rij volgens de teller (van een 2004 GSXF750) komen ze me bij wijze van spreken "aan alle kanten voorbij". En dat gebeurt me als ik zelf daar in de auto rij echt niet.

Ik heb het vermoeden dat die teller structureel 4 a 5 procent te weinig aangeeft.
 
Jow ik wel :P
teller van zxr wijkt vet af, volgens mij is die dunlop d207 120/70/17" band te hoog.

Komen toch nieuwe bandjes op, bridgestones.

Maaruh als ik PRECIES 50 op teller rij rij ik 57 op teller van me moeder, en als ik PRECIES 80 rij op teller rij ik 90 op teller van me moeder haar auto.
en hoe harder je gaat hoe groter de afwijking.

Heb ook wel us een boete gekregen jah, voor 55KM/h (met correctie) terwijl ik 50 ging.

En een x van voren geflitst terwijl ik 50 ging maar nix van gehoord natuurlijk.

Dussuh, komt voor ja :( :P


Dan heb je alleen maar een verkeerde band op het voorwiel liggen.
Juiste maat erom, dan klopt de boel weer.

Is goed te controleren door een Sigma-computertje te installeren:
wielomtrek opmeten, invoeren en rijden maar.
Dat is meteen een stuk makkelijker vergelijken dan met een auto die
er voor/achter/naast rijdt.
 
Dan heb je alleen maar een verkeerde band op het voorwiel liggen.
Juiste maat erom, dan klopt de boel weer.

Is goed te controleren door een Sigma-computertje te installeren:
wielomtrek opmeten, invoeren en rijden maar.
Dat is meteen een stuk makkelijker vergelijken dan met een auto die
er voor/achter/naast rijdt.
ja idd moet ik eens gaan proberen ja!

Maar is idd de wielmaat, maar komen binnenkort toch andere bandjes op, maar dat verklaart wel dat ik nogal vaak te hard rijd O-) misschien is het wat minder als me teller klopt ;)
 
Dan heb je alleen maar een verkeerde band op het voorwiel liggen.
Juiste maat erom, dan klopt de boel weer.
Dat is niet altijd het geval. Meestal wordt de snelheid gemeten aan de uitgaande as.

10% tellerafwijking is overigens geen uitzondering. De MV tellers zijn wel heel nauwkeurig.
 
Bij een rijksgekeurd systeem is dit niet mogelijk, dus altijd je eigen schuld.
(Of daar waar je hem gekocht hebt, maar dan nog is de kans klein op vergoeding)
 
Dat is niet altijd het geval. Meestal wordt de snelheid gemeten aan de uitgaande as.

10% tellerafwijking is overigens geen uitzondering. De MV tellers zijn wel heel nauwkeurig.
bij mij word ie gemeten aan het voorwiel, dus bij mij kan het wel de wielmaat zijn.

Dus toch maar us ander bandje proberen:p
 
Dat is niet altijd het geval. Meestal wordt de snelheid gemeten aan de uitgaande as.

10% tellerafwijking is overigens geen uitzondering. De MV tellers zijn wel heel nauwkeurig.


Ook bij mij aan het voorwiel, maar dan nog.
Op de uitgaande as wordt het aantal omwentelingen ook in een
rekensommetje omgezet naar een x afstand per omwenteling lijkt me.
En dat rekensommetje staat voorgeprogrammeerd op een bepaalde
bandmaat, want elke omwenteling van de as heeft een draaiing van de band
tot gevolg.
Oh, overbrenging van de uitgaande as gaat natuurlijk naar de achterband.
Dus dan zou ook nog je tandwielverhouding roet in het eten kunnen gooien.
 
Ooit weleens een verhaal gehoord van een helemaal standaard aprilia scooter die op de rollerbank moest en bekeurd werd voor teveel vermogen. Vervolgens heeft aprilia geschikt en ruimschoots de kosten gecompenseerd. Beetje ander verhaal, maar zelfde strekking.
 
Ik rijd tegenwoordig altijd op de door de GPS aangegeven snelheid. De snelheidsmeter van mijn motor geeft doorgaans zo'n 5 km/u hoger (geprogrammeerde afwijking) aan ongeacht de snelheid.

Op het eerder aangehaalde A4 traject tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep merk je direct welke voertuigen met een GPS zijn uitgerust. :)
 
Ooit aangehouden door "oom agent" en die zei "je teller wijkt ook af dus je ging nog harder" :X
ok ik reed ook te hard , maar op de laser stond toch meer dan dat ik dacht dat ik reed B|

oh ps 3x overkomen... en nee , ik was wakker
 
Laatst bewerkt:
Kep wel eens een boete gehad omdat ik gèèn tellerafwijking bleek te hebben terwijl ik deze zelf al wel had ingecalculeerd.
 
Hier in de buurt staan een paar van die palen die je snelheid weergeven en vervolgens een :-) geven als je <50 rijdt of een :( als je harder dan 50 rijdt. Ik weet niet hoe nauwkeurig ze zijn maar het geeft wel een idee. Bij mijn FZR is 50 op de teller altijd 47 op dat apparaat, maar bij mijn kever is 50 op de teller 57 op dat ding. Nou rijd ik met mijn kever nooit 120 op de snelweg, maar wel vaak 110 ofzo op de 100km/u stukken. Maar nog nooit geflitst.
 
Hier in de buurt staan een paar van die palen die je snelheid weergeven en vervolgens een :-) geven als je <50 rijdt of een :( als je harder dan 50 rijdt. Ik weet niet hoe nauwkeurig ze zijn maar het geeft wel een idee. Bij mijn FZR is 50 op de teller altijd 47 op dat apparaat, maar bij mijn kever is 50 op de teller 57 op dat ding. Nou rijd ik met mijn kever nooit 120 op de snelweg, maar wel vaak 110 ofzo op de 100km/u stukken. Maar nog nooit geflitst.
Heb die dingen meegemaakt dat ze bij 50 op GPS aangaven dat ik 43 reed. Als je vervolgens iets gas zou geven omdat je denkt dat je te langzaam rijd kan je bij een eventuele flitswagen een boete krijgen. Dat was daar niet het geval. Ik maak slechts zelden mee dat de afwijking GPS/apparaat 1 of 0 afwijken van elkaar
 
Mijn broertje heeft in Kroatie een boete gehad voor te hard rijden, gelaserd en staande gehouden, 80 waar 50 mocht. Hij snapte er geen snars van totdat ie met 100 op de teller op de snelweg iedereen wel erg snel voorbij reed. Teller defect, gaf veel minder aan dan de werkelijkheid. Was een Peug 206 en een bekend probleem volgens de dealer. Hij heeft Peugeot NL een brief geschreven, bekeuring erbij gedaan en rapport van de dealer en binnen 2 weken z'n geld terug gehad :}

Het kan dus wel maar het hoeft je dan dus ook niets te kosten.
 
Heb die dingen meegemaakt dat ze bij 50 op GPS aangaven dat ik 43 reed. Als je vervolgens iets gas zou geven omdat je denkt dat je te langzaam rijd kan je bij een eventuele flitswagen een boete krijgen. Dat was daar niet het geval. Ik maak slechts zelden mee dat de afwijking GPS/apparaat 1 of 0 afwijken van elkaar

als ik met 50 langs zoeen paal rijd staat er bij mij 58 op, en als ma met haar toyota erlangs rijd staat er PRECIES 50 op, en pa met z'n lancer ook precies 50, dus denk dan dattut toch aan mijn tellertje ligt he...
 
Terug
Bovenaan Onderaan