Weleens gepakt vanwege te veel geluid?

En als je bij de staandehouding (zo heet dat toch?) je dB-killer meteen kunt monteren, wat dan? Als je verlichting niet goed is en je maakt het ter plekke, is het verder wel goed, dacht ik.
Het E-keurmerk zit trouwens op de demper en niet op de dB-killer, dus dan kunnen ze de demper toch niet in beslag nemen, of wel?

ja das makkelijk :)
ik heb namelijk altijd een standaard demper op mn rug gebonden ;)
 
ja das makkelijk :)
ik heb namelijk altijd een standaard demper op mn rug gebonden ;)
O, ik niet. Ik laat die gewoon thuis ;)

Ik wil mijn dB-killer onder duo-kapje meenemen en mocht oom agent erover beginnen, dan ram ik de killer er in. Dan is het "mankement" toch opgelost, of trappen ze daar niet in?
 
Iemand hier een DB(a) meter zodat we met z'n alle eens kunnen kijken hoeveel we nu eigenlijk produceren???
 
Ik kan iedereen aanraden Kawasaki ZX-6R te gaan rijden. Het is namelijk zo dat het geluid bij een bepaald toerental gemeten moet worden. Bij mij is dat 6250 rpm en dan mag de ZX-6R maximaal 93 dB produceren.

Echter, het toerental moet electronisch gemeten worden, ze mogen niet op je toerenteller kijken en ongeveer bij 6250 rpm het gas vast houden. Nu komt de clou, de kabel waar de sensor opgezet moet worden (om het toerental electronisch te bepalen) zit zo goed verstopt dat de kuip eraf moet om er bij te kunnen.
 
Op zaterdag 01 februari 2003 08:54 schreef NitroMax het volgende:Ik heb wel een pesthekel aan die "snelle" autootjes met die bonkherrie ( of heet dat ook muziek? ) die 's nachts langsrijden, maar dat zal wel zijn omdat ik motorgeluid wèl mooi vindt en die dreunmuziek niet ( en de leeftijd natuurlijk, als ze langskwamen met de Golden Earring, Deep Purple, Uriah Heep of zo was het opeens een stuk minder erg ;) )
:^ Wat een zieltjes zitten er dan vaak ook achter het stuur. Meestal type steenpuist met kleppet. HAHAHHA
 
Ik wil mijn dB-killer onder duo-kapje meenemen en mocht oom agent erover beginnen, dan ram ik de killer er in. Dan is het "mankement" toch opgelost, of trappen ze daar niet in?
Ach...tuurlijk vinden ze dat goed......en als je te hard hebt gereden en ze laten je stoppen zeg je gewoon, terwijl en omdat, je NU toch niet te hard rijd....???Vinden ze dan ook plotseling goed 8-)

Het bonnetje wat je krijgt voor overbodig en ruimschoots lawaai maken door stilstaand "gassen" of het knoerthard zetten van radio's in koekblikjes of met piepende bandjes optrekken is een bonnetje in verband met een gedraging die door de bestuurder word uitgevoerd. Bon gaat over gedrag bestuurder, onafhankelijk van het voertuig.
Het bonnetje voor teveel lawaai uit je pijp is ingevolge het voertuigregelement, daarin staat omschreven waaraan het voertuig, je motor, moet voldoen. Daarin staat vermeld bv hoe breed een motor mag zijn, op welke plaats knipperlicht, waar kentekenplaat, hoeveel profiel op de band en dus ook hoeveel lawaai er uit je uitlaat mag komen. Bon voor het voertuig, onafhankelijk van (welke) bestuurder. Bestuurder is verantwoordelijk voor hegeen hij op/in rondrijdt !!! Rijdend op een motor van een ander zal de bon dus op JOUW naam komen te staan !!!!

Geld trouwens ook voor de verzekering, leen je motor en blijkt hij onverzekerd kan JIJ en de eigenaar een bon krijgen daarvoor !!!!!Even navragen dus maar!!!

:]
 
Echter, het toerental moet electronisch gemeten worden, ze mogen niet op je toerenteller kijken en ongeveer bij 6250 rpm het gas vast houden. Nu komt de clou, de kabel waar de sensor opgezet moet worden (om het toerental electronisch te bepalen) zit zo goed verstopt dat de kuip eraf moet om er bij te kunnen.

Maar...ook daar hebben ze aan gedacht, hoe ze 't doen weet ik ook niet maar ook bij mijn RF konden ze destijds niet zomaar bij alle kabeltjes, bij de meeste motoren met kuip natuurlijk niet, maar er is een soort sensor, dun staafje, die alleen maar redelijk in de buurt gehouden moet worden bij .?.?.?.? en die dan al netjes de toeren weergeeft. Overigens...de motor moet, ik geloof 3 seconden, op dat toerental gehouden worden voor de meting. En dan drie metingen achter elkaar om eventuele afwijkingen te verrekenen. Mocht je motor niet goed warm zijn is dat natuurlijk niet prettig. De controleurs hebben echter een behoorlijke verkeersachtergrond en weten vaak e.e.a. van techniek, geef 't ff aan en vraag ze te wachten tot de motortemparatuur opgelopen is.
 
Echter, het toerental moet electronisch gemeten worden, ze mogen niet op je toerenteller kijken en ongeveer bij 6250 rpm het gas vast houden. Nu komt de clou, de kabel waar de sensor opgezet moet worden (om het toerental electronisch te bepalen) zit zo goed verstopt dat de kuip eraf moet om er bij te kunnen.

Volgens mij hebben ze dat kabeltje zelf niet nodig, meten ze gewoon het veld rondom je bobine- of bougiekabel. Al weer een reden minder om Kawa te rijden :P

Vervolgens wordt er een sensor geplaatst naast de motorfiets, die in staat is de electrische pulsen van de bobine op te vangen en op die manier het toerental van de motor kan registreren.

bron: www.mag-nl.org/geluid/meting.html

Op de site van de MAG staan ook de geldende normen voor geluid voor verschillende motoren.
 
Te veel geluid is GEEN verkeers overtreding maar een milieudelict. En aangezien hier in dit k..land (met sommige zaken terecht) het milieu heilig is dan weet je dat het financieel aardig in de papieren kan lopen. Afgelopen jaar met de TT zijn er diverse bekeuringen gegeven. Misschien is er iemand op het forum die hiervan verslag kan doen.
 
Volgens mij hebben ze dat kabeltje zelf niet nodig, meten ze gewoon het veld rondom je bobine- of bougiekabel. Al weer een reden minder om Kawa te rijden :P

Ik wist niet dat Kawasaki het enige merk is dat nog bougies gebruikt :P , de rest van jullie rijdt op diesel zeker :+
 
Hmmm.... ik zal ff afkloppen, maar heb nog nooit problemen gehad. Ik woon 11km van Assen, werk in Assen en rij veel rondom Assen. Zeker met de TT rij ik de hele week in het "wespenest" Nog nooit geluidscontroler GEZIEN en dus ook nooit gecontroleerd. En ik moet zeggen dat ik met hoogst illegale pijpen rij. Heb 2 Twobrothers C5 dempers (www.twobros.com) en die maken een HERRIE!! Hoewel ze niet "schreeuwen". Meer een hele harde donkere sound. Misschien dat dat m'n redding is.

Ik vraag me wel eens af hoever ik over de limiet heen zit. Je schijnt het (zonder gevaar) te kunnen laten testen op de thuisbasis van de kit, maar dat vertrouw ik toch niet zo eigenlijk. Houden ze je daarna toch in de gaten volgens mij.
 
Voor de diesel liefhebbers:

Enfield.jpg


De Enfield Taurus Diesel
 
De enige boete voor geluidsoverlast kreeg ik gewoon thuis zonder motor.
 
Op zaterdag 01 februari 2003 20:51 schreef Baksteen het volgende:Ach...tuurlijk vinden ze dat goed......en als je te hard hebt gereden en ze laten je stoppen zeg je gewoon, terwijl en omdat, je NU toch niet te hard rijd....???Vinden ze dan ook plotseling goed 8-)

haha, zo bedoel ik dat niet. Dat er een bekeuring komt vanwege het geluid, snap ik wel. Maar het niet voldoen aan bepaalde voertuigreglementen zal toch niet leiden tot inbeslagname als je dit ter plekke kunt verhelpen?

Het bonnetje wat je krijgt voor overbodig en ruimschoots lawaai maken door stilstaand "gassen" of het knoerthard zetten van radio's in koekblikjes of met piepende bandjes optrekken is een bonnetje in verband met een gedraging die door de bestuurder word uitgevoerd. Bon gaat over gedrag bestuurder, onafhankelijk van het voertuig.
Het bonnetje voor teveel lawaai uit je pijp is ingevolge het voertuigregelement, daarin staat omschreven waaraan het voertuig, je motor, moet voldoen. Daarin staat vermeld bv hoe breed een motor mag zijn, op welke plaats knipperlicht, waar kentekenplaat, hoeveel profiel op de band en dus ook hoeveel lawaai er uit je uitlaat mag komen. Bon voor het voertuig, onafhankelijk van (welke) bestuurder. Bestuurder is verantwoordelijk voor hegeen hij op/in rondrijdt !!! Rijdend op een motor van een ander zal de bon dus op JOUW naam komen te staan !!!!

Mmh, ingewikkeld. Als ik het goed begrijp is de bekeuring als je gewoon rustig met je teveel geluid producerende demper aan het toeren bent dus voor de motor en niet voor de bestuurder (simpel gezegd). Maar de bestuurder moet hem betalen (duh!) ook al is het zijn/haar motor niet.

Geld trouwens ook voor de verzekering, leen je motor en blijkt hij onverzekerd kan JIJ en de eigenaar een bon krijgen daarvoor !!!!!Even navragen dus maar!!!

:]
Dus het rijden met een voertuig dat niet 100% wettelijk in orde is, is al strafbaar. Ook zonder APK bijvoorbeeld, dit is toch een zaak voor de eigenaar/kentekenhouder?
 
Op zondag 02 februari 2003 01:29 schreef Van Oekel het volgende:Maar het niet voldoen aan bepaalde voertuigreglementen zal toch niet leiden tot inbeslagname als je dit ter plekke kunt verhelpen?Mmh, ingewikkeld. Als ik het goed begrijp is de bekeuring als je gewoon rustig met je teveel geluid producerende demper aan het toeren bent dus voor de motor en niet voor de bestuurder (simpel gezegd). Maar de bestuurder moet hem betalen (duh!) ook al is het zijn/haar motor niet.Dus het rijden met een voertuig dat niet 100% wettelijk in orde is, is al strafbaar. Ook zonder APK bijvoorbeeld, dit is toch een zaak voor de eigenaar/kentekenhouder?

1e: zeker wel, in sommige gevallen als het gebrek gevaak veroozaakt of zou kunnen veroorzaken zelfs erg snel. Maar wat vaker zal voorkomen als er met het voertuig iets niet goed is is inname van het kentekenbewijs. Je krijgt dan een bepaalde tijd 14 dagen, om e.e.a. te (laten) repareren en kan dan het voertuig weer laten zien aan de verbalisant of een technisch specialist. In ernstiger gevallen zal het zelfs zo zijn dat je de reparatie bij het RDW moet laten controileren voor je je paparassen terugkrijgt. Enne.....geen papieren betelkend in die tussentijd dus ook niet rijden !!!!!!

2e Mmhhjjaa, zo zou je 't ongeveer kunnen omschrijven. Het is een gebrek aan de voertuigeisen. En de bestuurder is verantwoordelijk voor wat hij bestuurd.

3e Ja, had de eigenaar in orde moeten maken. (Tegenwoordig krijg je trouwens ook van de RDW computer automatisch een bonnetje thuisgestuurd als je je blik niet op tijd APK't.) In principe zal de bestuurder verantwoordelijk worden gehouden voor gecontateerde gebreken. En soms is het een gebrek dat idd duidelijk is en wat de bestuurder zelf had kunnen zien en dus z'n conclusie had moeten trekken. Soms ligt 't wat moeilijker maar onthoud maar dat de bestuurder verantwoordelijk gehouden zal worden.

Bovenstaande geld voor in het algemeen. In bovenstaande zijn kleine stukjes van heel veel verschillende wetten, regelingen , verordeningen e.d. door elkaar geworsteld. Als je alles precies omschreven zou willen lezen kom je op een aantal duizenden bladzijden terecht, met dagelijks aanvullingen en veranderingen door uitspaken van rechters in allerlij zaken. Ik weet 't niet meer precies maar als leerling op de politieschool ben je ongeveer een week of 6 met verkeerszaken bezig om zover tekomen dat je net genoeg weet om de meest voorkomende dingen te begrijpen. En dan weet je echt nog meer heeeeeel weing......
 
1e: zeker wel, in sommige gevallen als het gebrek gevaak veroozaakt of zou kunnen veroorzaken zelfs erg snel. Maar wat vaker zal voorkomen als er met het voertuig iets niet goed is is inname van het kentekenbewijs. Je krijgt dan een bepaalde tijd 14 dagen, om e.e.a. te (laten) repareren en kan dan het voertuig weer laten zien aan de verbalisant of een technisch specialist. In ernstiger gevallen zal het zelfs zo zijn dat je de reparatie bij het RDW moet laten controileren voor je je paparassen terugkrijgt. Enne.....geen papieren betelkend in die tussentijd dus ook niet rijden !!!!!!

2e Mmhhjjaa, zo zou je 't ongeveer kunnen omschrijven. Het is een gebrek aan de voertuigeisen. En de bestuurder is verantwoordelijk voor wat hij bestuurd.

3e Ja, had de eigenaar in orde moeten maken. (Tegenwoordig krijg je trouwens ook van de RDW computer automatisch een bonnetje thuisgestuurd als je je blik niet op tijd APK't.) In principe zal de bestuurder verantwoordelijk worden gehouden voor gecontateerde gebreken. En soms is het een gebrek dat idd duidelijk is en wat de bestuurder zelf had kunnen zien en dus z'n conclusie had moeten trekken. Soms ligt 't wat moeilijker maar onthoud maar dat de bestuurder verantwoordelijk gehouden zal worden.

Bovenstaande geld voor in het algemeen. In bovenstaande zijn kleine stukjes van heel veel verschillende wetten, regelingen , verordeningen e.d. door elkaar geworsteld. Als je alles precies omschreven zou willen lezen kom je op een aantal duizenden bladzijden terecht, met dagelijks aanvullingen en veranderingen door uitspaken van rechters in allerlij zaken. Ik weet 't niet meer precies maar als leerling op de politieschool ben je ongeveer een week of 6 met verkeerszaken bezig om zover tekomen dat je net genoeg weet om de meest voorkomende dingen te begrijpen. En dan weet je echt nog meer heeeeeel weing......

Baksteen wordt er verschil gemaakt tussen permanente voertuigeisen en gebruikerseisen van het voertuigreglement m.b.t. van de geverbaliseerde?

De een voor de houder/eigenaar, de ander voor de bestuurder?
 
Baksteen wordt er verschil gemaakt tussen permanente voertuigeisen en gebruikerseisen van het voertuigreglement m.b.t. van de geverbaliseerde?

De een voor de houder/eigenaar, de ander voor de bestuurder?

Aahhrggg... er zijn er altijd die weer meer willen weten.........
Dat zit ergens ergens in de 1000den blz en net op dat ene velletje dat ik zo niet paraat in m'n hoofdje heb......
(he'...een agent die toegeeft dat-ie 't niet weet ;) !!!!!!)

Zo uit mijn hoofd ken ik in het voertuigregelement trouwens alleen toelatingseisen en permanente eisen. Ik kom even niet verder met de opmerking Gebruikerseisen in relatie tot het voertuigregelement. Voor het gewone straatwerk, wat meer mijn richting is, kom je toch voornamelijk bij de bestuurder terecht. Kzou zo niets weten voor wat uit het voertuigregelement ik de eigenaar zou MOETEN opzoeken. Mocht ik er op straat echt niet uitkomen, is in 8 jaar slechts een paar keer gebeurt, dan maak ik gebruik van de bevoegdheid van "het uit het verkeer nemen van het voertuig" en draag het over aan de verkeerstechnische ondersteuning.
 
Moet je bij mij in voortuin op zondag een gesprek proberen te beginnen kan je lachen want dan moet je na iedere 2 woorden ff pauzeren. De ene week is van 08:00 tot 19:00 de HD club hier en de week erop zit de Duc club hier. Dan begin je wel enig begrip te krijgen voor de geluid mauwers hoor. Kan ze niet geheel meer ongelijk geven.
met dit weer zit ik niet in de tuin,
persoonlijk vind ik die scootertjes een stuk irritanter klinken, en die hoor ik zelf veel meer bij mij door de straat rijden
En ook hier veel zwart Golfjes ed die al beukend voorbij komen, maar ach leven en laten leven 8-)
Van motorfietsen met open uitlaat heb ik geen last, weet ik tenminste wat er voorbij komt Aprlia/Duc/Harley/4 cyl Jap :}
 
Als je het kunt opzoeken graag.

Permanente eisen (toelatingseisen) gaan over de technische staat, die ook bij APK gecontroleerd kunnen worden.

Gebruikerseisen gaan over zaken als belading, koppeling etc, die niet bij APK gecontroleerd kunnen worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan