Welk aspect van een band weegt het zwaarst?

Sppak

MF'er
13 jan 2014
82
0
Hallo en uiteraard de beste wensen voor 2019,

Omdat ik problemen heb met de huidige banden (Pirelli Angel GT) onder mijn Suzuki B-King, vroeg ik me af waar dit vanaf zou kunnen komen. Wellicht dat jullie weten welke factoren van een band het meeste invloed hebben op het rijden, denk hierbij aan de bolling, breedte, type band etc.

Ik heb de motor destijds gekocht met Bridgestone BT016 banden erop, maar die waren achterhaald. Daarna ben ik naar de Dunlop SportSmart2 gegaan, welke prima bevielen. Nu rij ik op Pirelli Angel GT, omdat ik graag meer km's wilden rijden, maar deze bevallen me uitermate slecht. Het voelt heel vaak aan alsof ik op eieren rijd, om over de regen nog maar te zwijgen. Enige kanttekening bij de Dunlop was de hoogte, welke te laag was en daarvoor minder bolling had. Nu vroeg ik me dus af of het eieren gevoel door dit hoogte verschil komt, of de samenstelling van het rubber (sport-toer band) of is toevallig deze band gewoon niet geschikt voor de B-King?

Alvast bedankt.
 
Ahh, my bad. Blijkbaar niet opgemerkt dat ik het weer veranderd/verwijderd had bij de eerste post maken.

Ik heb er altijd 190/55 op gehad, behalve de Dunlop. Deze was 190/50, dus die was een beetje vlakker en plakte daardoor erg goed. Nu er weer een 190/55 op zit, die ook meteen harder rubber heeft, weet ik dus niet of het komt door de bolling of het rubber.
 
Als je verschillende types of merken in verschillende maten gebruikt, valt er over de verschillen weinig te zeggen.
Wel passen al die maten om een 6" velg, dat is zeker.
 
Hallo en uiteraard de beste wensen voor 2019,

Omdat ik problemen heb met de huidige banden (Pirelli Angel GT) onder mijn Suzuki B-King, vroeg ik me af waar dit vanaf zou kunnen komen. Wellicht dat jullie weten welke factoren van een band het meeste invloed hebben op het rijden, denk hierbij aan de bolling, breedte, type band etc.

Ik heb de motor destijds gekocht met Bridgestone BT016 banden erop, maar die waren achterhaald. Daarna ben ik naar de Dunlop SportSmart2 gegaan, welke prima bevielen. Nu rij ik op Pirelli Angel GT, omdat ik graag meer km's wilden rijden, maar deze bevallen me uitermate slecht. Het voelt heel vaak aan alsof ik op eieren rijd, om over de regen nog maar te zwijgen. Enige kanttekening bij de Dunlop was de hoogte, welke te laag was en daarvoor minder bolling had. Nu vroeg ik me dus af of het eieren gevoel door dit hoogte verschil komt, of de samenstelling van het rubber (sport-toer band) of is toevallig deze band gewoon niet geschikt voor de B-King?

Alvast bedankt.
Kun je iets specifieker zijn m.b.t. wat je precies ervaart? M.a.w. wat doe jij op het moment dat de banden reageren door iets te doen wat jij niet fijn vindt? Want "alsof op eieren rijden" zegt mij niet zoveel. Ik gebruik de Angel GT's in combinatie met zowel een K1600GT en een Super Duke GT (in het verleden ook Yamaha FJR), en heb ook bij sportief dóórrijden in de regen geen klachten: grip, grensbereik en levensduur zijn prima. Gooien en smijten, daar houden ze niet echt van, althans niet bij lichtere motoren (met de K1600 kan ik gooien en smijten wat ik wil, maar dat ding zakt dan ook bijkans door het asfalt vanwege de massa).
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad zijn de Angel GT's erg goed in de regen.
Ik denk dat jij wat onzeker wordt door de hogere achterband. Dus probeer de volgende keer gewoon een 190/50.
Het verschil in grip tussen een sportband en een sport/toerband ga je pas merken bij vrij extreem rijgedrag.

Als je er echt mee zit, dan zou ik om het verschil te testen even een andere (gebruikte) band monteren. Ofwel een andere maat, ofwel een sportband....
Dat kost je per wissel bij de meeste zaken 2 tot 3 tientjes.
 
Ahh, my bad. Blijkbaar niet opgemerkt dat ik het weer veranderd/verwijderd had bij de eerste post maken.

Ik heb er altijd 190/55 op gehad, behalve de Dunlop. Deze was 190/50, dus die was een beetje vlakker en plakte daardoor erg goed. Nu er weer een 190/55 op zit, die ook meteen harder rubber heeft, weet ik dus niet of het komt door de bolling of het rubber.
Ik verwacht dat die Dunlops niet zozeer beter plakten vanwege de mindere bolling (vlakkere ronding van het loopvlak, groter contactoppervlak), maar omdat de compound nu eenmaal zachter is, en het karkas wss iets flexibeler. Waarom reed je trouwens altijd met 190/55 i.p.v. de voor deze motor voorgeschreven 200/50 achterband?

In ieder geval beïnvloedt het verschil in aspect-ratio's van de 190 banden (50 t.o.v. 55) de ronding van het loopvlak, en daarnaast de geometrie (met de 190/50: meer naloop, want de voorvork komt een fractie meer onderuit te staan). De motor zou daardoor met de 190/50 stabieler (en mss onderstuurd) aan kunnen voelen. Dat geldt in mindere mate voor het verschil tussen 190/55 en 200/50, omdat de omtrek (en dus hoogte) dichter bij elkaar liggen dan het het geval is bij 190/55 t.o.v 190/50. Hoe de bolling zich t.o.v. elkaar verhoudt zal afhangen van de fabrikant, en natuurlijk de velgbreedte.

Een groter contactoppervlak is - op verharde weg - niet per se goed voor de grip. Even ongenuanceerd: met een kleiner contactoppervlak en dezelfde massa die erop drukt (en dezelfde grip coefficient) heb je meer druk per vierkante centimeter, en in principe dus meer grip. Als de compound zachter is (sportband) zal bij gelijke ondergrond de grip coefficient groter zijn, en kun je dus met een lagere druk (minder massa) dezelfde of zelfs meer grip hebben.
In onverhard terrein ligt dat allemaal nog iets genuanceerder, want daar heb je 2 "problemen": een te lage grip coefficient (losse ondergrond) en rommel die zich ophoopt in het profiel van de banden. Dan zul je andere maatregelen moeten nemen, b.v. lagere bandenspanning voor meer vervorming, maar dat is hier niet van toepassing (ik neem aan dat je met de B-King overwegend op verharde wegen rijdt).

Het zou kunnen dat wat je voelt domweg het steviger karkas (vooral de wangen) van de GT-band is t.o.v. een sportband: er is een fractie meer tijd nodig om de band zich te laten zetten (vervormen) in antwoord op een stuurimpuls die jij geeft. Daarom merkte ik eerder al op dat de Angel GT minder houdt van gooien en smijten. Dat zal meer merkbaar zijn bij een lichte dan bij een zware motor (massa). Bijvoorbeeld, mijn KTM (228 kg, 144 Nm, 173 pk) zoekt bij sportief rijden met de Angel GT's eerder merkbaar naar grip/tractie, vooral vanuit de krappe hoeken, terwijl de BMW (345 kg, 175 Nm, 160 pk) daar met dezelfde banden en -maat geen last van heeft.

Je zou het een beetje tijd kunnen geven, om te zien of je aan het verschil in eigenschappen kunt wennen. Als dat niet lukt, dan zou ik er gewoon weer de sportbandjes onder monteren die eerder zo goed bevielen.
 
De reden van 190/55 was het reeds gemonteerd zijn bij aankoop. Naderhand ben ik me erin gaan verdiepen en kwam erachter dat dit origineel niet zo was en dat desbetreffende banden ook iets lastiger te krijgen waren/zijn. Die 190/50 was een foutje, maar wellicht heeft dat dus wel mijn gevoel op de weg verziekt. Die zaak waar ik m gekocht heb en onderhoud liet doen heeft me daar ook niet op gewezen of gecorrigeerd. Daar ben ik daarna ook niet meer in onderhoud geweest.

Het eieren gevoel is alle markeringen voelen en dat die daar dan als het ware vanaf springt. Maar ook in de bochten lijkt die een stapje opzij te zetten.
 
Het eieren gevoel is alle markeringen voelen en dat die daar dan als het ware vanaf springt. Maar ook in de bochten lijkt die een stapje opzij te zetten.
Tja, moeilijk te zeggen. Wat je beschrijft kan met heel veel dingen te maken hebben: andere rij-omstandigheden, verschil in eigenschappen tussen de huidige GT-banden en de sportievere die je gewend was, al dan niet in combinatie met bandenspanning en/of afstelling vering/demping, al dan niet in combinatie met jouw eigen zithouding en/of rijstijl. Ik hou het er voorlopig even op dat je gewoon moet wennen, of anders terug sportbanden monteren.

Stapjes opzij zetten ... voor, achter, of allebei? En wat doe jij op het moment dat dit gebeurd? Jammer dat je de motor niet met een 200/50 achterband hebt gereden (aanname), want dan zou je een bruikbaarder referentiekader hebben. Persoonlijk begin ik bij een motor altijd met de voorgeschreven bandenmaten, om op basis van die ervaring te bedenken of er mss iets beter kan. De ruimte voor "beter" is er vaak wel, maar dat betreft dan meestal de vering (rijhoogte) of de demping, en maar heel zelden de bandenmaat (Kawa's Z1000SX of 1400GTR gaan bijvoorbeeld scherper/gemakkelijker sturen met een iets hogere achterband, maar wat je daarvan vind is ook weer heel persoonlijk...).

Ik kan met de Angel GT's idd goed voelen wat er zich onder de banden zoal afspeelt. Dat is bij de KTM (qua massa vergelijkbaar met jouw motor) beter voelbaar dan bij de BMW, omdat het hele rijwielgedeelte van die laatste er zo'n beetje op is ontworpen om zo min mogelijk van het wegcontact door te geven aan de berijder.

De gevoeligheid voor langsrichels en van plakstrepen/markeringen afrollen herken ik dus (een beetje), maar stapjes opzij zetten doen ze bij mij alleen als ik het ernaar maak. Dat gezegd hebbende, bij de huidige buitentemperaturen rij ik sowieso iets gelijkmatiger, omdat de grip nu eenmaal een poosje minder is dan bij zomerse temperaturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan