Welk blad neemt de motorscooter wel serieus?

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.608
374
Gisteren heb ik Moto73 gekocht. Er zat een bijlage bij over motorscooters. Ze weten dat ze aandacht moeten besteden aan 'onze' motorscooter, maar eigenlijk kunnen ze er niks mee. De artikelen komen erop neer dat je vanaf een Gileria GP800 Antwerpen kunt bekijken, en dat sommige motorscooters best luxe zijn en opbergruimte hebben. Nergens kan ik lezen hoe ze in elkaar steken, hoe de wegligging is, hoe ze op het gas reageren, welk verbruik ze hebben, hoeveel toeren de motor maakt bij constante snelheden of bij accelleren. Wordt er een voorkeur uitgesproken voor het ene model t.o.v. het andere, dan is dat nauwelijks onderbouwd. Bij hun 'eigen' motoren verschijnen wel allerlei staatjes over vermogen, verbruik, versnellingsbereik en mooie actiefoto's.

Ander voorbeeld: ScooterXpress. De paar keer dat ik het blad heb aangeschaft zag ik voornamelijk een blad over lifestyle, die de mijne niet is: roze helmen en zomerjurkjes met open schoentjes op de motorscooter of een ondernemer in (geen motor-)pak op een Vespatje. De enkele serieuze test die erin staat kan ik al aanvullen na een proefritje van een uur.

Waar blijven de reisverhalen, de verhalen van de forens die zijn Burgman jaarrond 5x per week inzet en zo de 100.000 km passeert, duurzaamheidstesten en multitesten? Is er uberhaupt een blad dat hierin voorziet?
 
Laatst bewerkt:
die bladen zijn er zeker helaas moet je daarvoor naar frankrijk spanje en italie.
in nederland zijn die er helaas niet en dat is en groot gemis.
 
full



Motoretta kan redelijk goed mee, al moet je ook hier geen uitgebreide grafiekjes verwachten. Helaas, kom je het in Nederland niet tegen, al is het wel mogelijk om je er op te abonneren. Na een tijd wordt het echter, niet diepgaand genoeg. Beetje een rommelig blad.

Motoretta | Das Roller-Magazin

Scooterxpress is wisselend. Soms staan er wel goede tests in maar ook hier krijg je niet die diepgang die jij(en ik), verwacht. Wel visueel een mooi blad.

Er is al eens een topic aan gewijd:

Wat vinden we van scooterxpress?

Het Belgische motorblad Motoren en toerisme neem de scooter enigsinds serieus, al is het ook hier allemaal te magertjes. Als er al een test instaat, van een scooter.

Toch moet ik hier wel bij aantekenen dat de meeste bladen tegenwoordig niet meer zo diepgaand zijn, er zit toch vaak een te commercieele invalshoek aan. Men durft meestal niet meer echt objectief te zijn.
 
MOTOREN EN TOERISME heeft de jongste twee jaren in ELK nummer een test staan van minstens één scooter...

Het is allemaal wat braver dan bijvoorbeeld SUPERBIKE MAGAZINE (voor sportmotoren), maar ze durven bij M&T echt wel ook de mindere kantjes aangeven.
 
Nederland is natuurlijk maar een klein motorscooterland waar misschien een paar honderd stuks verkocht worden.
in Italie, en Frankrijk tienduizenden.
scooterexpress is een mooi initiatief met niet zeer uitgebreide testen zoals je die weleens ziet in Duitse bladen. maargoed valt ook niet mee om in een klein land veel bladen te verkopen en te overleven denk ik.
 
MOTOREN EN TOERISME heeft de jongste twee jaren in ELK nummer een test staan van minstens één scooter...

Het is allemaal wat braver dan bijvoorbeeld SUPERBIKE MAGAZINE (voor sportmotoren), maar ze durven bij M&T echt wel ook de mindere kantjes aangeven.
Inderdaad staat er meestal een test in. Ik kijk af en toe wel eens een blad in bij de kiosk. Ze durven idd ook echt de zwakke punten te benoemen. Maar laten we wel wezen, op zo'n dik blad is natuurlijk gemiddeld twee pagina's met een scooter(s)wel erg magertjes.

Ik kon me nog van vroeger herinneren, dat bijvoorbeeld testen in Autovisie van een model, werkelijk heel erg uitgebreid waren. Zelfs budgetauto's werden haast letterlijk binnenstebuiten gekeerd en met meetappartuur getest. Daar had je echt iets aan.

Nu komen ze niet veel verder dan hele goedkope auto's flink af te kraken over het algemeen. De commercie druipt er vanaf. Bah.
 
...Gisteren heb ik Moto73 gekocht. Er zat een bijlage bij over motorscooters. Ze weten dat ze aandacht moeten besteden aan 'onze' motorscooter, maar eigenlijk kunnen ze er niks mee....
Ik vermoed dat deze bijlage bedoeld is om automobilisten te wijzen op het gemak van de motorscooter. Hij zit namelijk ook bij de AutoWeek, een ander blad van Sanoma.

Moto73 was altijd best aardig; tot een nieuwe lichting journalisten de oppervlakkigheid en het spuien van vooroordelen tot kunst verhief, dat merk je vooral als het om scooters gaat.
 
~GT Scooter schreef op 19 mei 2011 @ 08:41
ScooterXpress. De paar keer dat ik het blad heb aangeschaft zag ik voornamelijk een blad over lifestyle, die de mijne niet is: roze helmen en zomerjurkjes met open schoentjes op de motorscooter.


Balen zeg, die hebben ze net ontslagen toen ik er kwam werken ;(

Maar even serieus, wij nemen de motorscooter heel serieus anders zouden we geen Scooterxpress maken maar een vergelijk met de vaak zuid Europese motor/ scooterbladen is moeilijk te maken. Verkoopaantallen zijn daar vele malen groter en dus hebben de verschillende magazines een veel grotere oplage. Grotere oplage is meer inkomsten is een grotere redactie is meer tijd en geld om scooters langer en uitgebreider te testen. Wil niet automatisch zeggen dat een grote redactie een goed scooterblad kan maken natuurlijk want men moet wel affiniteit hebben met het product. Voorbeeld heb jezelf mogen aanschouwen, SW-T600 en BM 650 zijn natuurlijk geen woon-werkscooters voor de verwende automobilist die de file zat is en de SH300 en X-Max zijn natuurlijk ook geen stadscootertjes. Om maar te zwijgen over de Xciting R 500i Evo die gewoon een R is en helemaal geen Evo.

Een geluk, ik ben zelf ook gek op techniek en beetje bij beetje zal ook de techniek meer een rol gaan spelen in de Scooterxpress. En nou niet gelijk aan het begin van de volgende maand gaan klagen dat er nog niets in staat want dat heeft tijd nodig. Maar we zijn ermee bezig.

Jurgen (redactiemanager Scooterxpress)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jurgen, ik heb de Scooterxpress nu een jaar of twee en ben er redelijk tevreden mee. Ik heb 'm wel altijd vrij snel uit. Ik weet dat dat een budgetkwestie is, maar soms verwacht je gewoon meer. En er zou wat minder wollig in geschreven kunnen worden. Dan maar wat meer foto's, en voor gefilosofeer meer columns. Brandstofverbruik vind ik bijvoorbeeld essentieel bij elk artikel. Dat zie ik vaak niet terug. Gewoon even zelf testen, dat moet er gewoon altijd bij: klopt het met de fabrieksopgave. Verder zijn vormgeving en de duurtesten heel goed. De overzichts-uitgave van vorige maand was ook erg goed, maar bij al die specifikaties stond nergens verbruik. En elektrische voertuigen verdienen een vaste bijlage! Ik hoop dat je wat aan mijn kritiekjes hebt en keep up the good work!


Oh ja Speedwobble,
bij het volgende stoplicht neem ik het fietspad en dan ga ik je voorbij :] :W
 
@ Jurgen: goed te horen dat de techniek zijn plek zal gaan krijgen in ScooterXpress.

Heb destijds wel genoten van de test van de 400 cc Japanners. Was het overigens oneens met de conclusie. Ben na eigen proefritten gericht gaan zoeken naar een jong exemplaar van de nummer laatst van ScooterXpress (SW).

Hij voelt n.m.m. boven 80 km/u solider dan S en Y, zowel qua wegligging als qua prestaties.
Enige minpunten van de Honda t.o.v S en Y:
- beetje aan-uit karakter tot 50 km/u (citaat ScooterXpress: "... Honda zijdezacht in beweging komt, ... door zijn tweecilinder");
- hij vraagt een iets vastere hand bij laag tempo (ScooterXpress vind ze allerdrie hetzelfde rijden);
- bagageruimte kan alleen met sleutel open (wordt niet vermeld).

ScooterXpress stond lang stil bij het kleine 13 inch voorwiel van de BM, terwijl alle catalogi een 14 inch voorwiel vermelden (?).

Ik vond de Majesty bij oneffenheden in de bocht een beetje onrustiger dan de andere twee (ScooterXpress prijst zijn bochtgedrag t.o.v. S en H).

Sommige zaken kunnen natuurlijk per exemplaar verschillen, maar er zijn n.m.m. iets teveel objectieve zaken onjuist vermeld. Was dit van voor jouw tijd?
 
@ Jurgen: goed te horen dat de techniek zijn plek zal gaan krijgen in ScooterXpress.

Sommige zaken kunnen natuurlijk per exemplaar verschillen, maar er zijn n.m.m. iets teveel objectieve zaken onjuist vermeld. Was dit van voor jouw tijd?

Inderdaad voor mijn tijd hoewel ik wel een second opinion heb gegeven. Ik moet wel zeggen dat die opinion gebaseerd was op een ritje werk-huis-werk.

Misschien tijd voor een nieuwe test als de SYM 400cc leverbaar is, leuk een multi test met 4 modellen.

Verbruik hebben we het vandaag nog over gehad en ook een makkelijk afleesbare acceleratiemeter staat in bestelling. Vandaag is de juni uitgave naar de drukker gegaan en ik denk dat we al een goede stap in de juiste richting hebben gemaakt. Vanaf juli denk ik dat we weer een stapje verder zijn qua techniek.
 
Laatst bewerkt:
...Ik vond de Majesty bij oneffenheden in de bocht een beetje onrustiger dan de andere twee (ScooterXpress prijst zijn bochtgedrag t.o.v. S en H)....
Voorheen mopperde ik op de wegligging van de Majesty, nu prijs ik hem ervoor.

Het verschil zit in de banden... Echt een enorm verschil. Dat zou wellicht hier ook het verschil kunnen verklaren.
 
Motorrijders blijven altijd een beetje minderwaardig doen tov scooterrijders wat ik zo merk in het rijden en op werk. Op de een of andere wijze vinden ze het een beetje belegen die scooterrijders. Je merkt het bv ook al op de weg als je een motorrijder tegen komt, zwaaien doen ze niet tegen een scooterrijder, je blijft als het ware een soort outcast als scooterrijder, ze weten niet wat ze met je aan moeten......tot dat ze zelf eens op een scooter gereden hebben dan verandert opeens de gehele visie.
 
Voorheen mopperde ik op de wegligging van de Majesty, nu prijs ik hem ervoor.

Het verschil zit in de banden... Echt een enorm verschil. Dat zou wellicht hier ook het verschil kunnen verklaren.

Juist. Ligt mijn ex-Leonardo 150 als een blok op de weg, mijn huidige 250 bevalt me qua wegligging totaal niet. Ondanks dat er zgan banden opliggen (Vredestein voor en Michelin achter, zouden moeten doorgaan voor A-merken) weet ik zeker dat met een setje Bridgestone Hoop of Pirelli GTS de onvrede de wereld uit is :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan