Welk defect past bij deze symptomen

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Vandaag starte ik de motor en hij had kuren. Hij starte moeizaam en het instrumentenpaneel ging zelfs uit tijdens de start.
Vervolgens liep de motor stationair bijna alsof op 1 cilinder, maar feitelijk met er een heel laag toerental. Toen ik wegreed leek de motor weinig power te hebben en bleef de motor af en toe toeren maken terwijl ik het gas los liet zowel in versnelling als neutraal. Gaskabels gechecked omdat ik die recentelijk vervangen heb maar die waren okey.
Na 5 minuten rijden was er niets meer aan de hand.
Het gaat om een 1200cc luchtgekoelde V-twin (moto guzzi Griso) met injectie.

nu denk ik aan 1 van deze dingen:
- stappenmotor die even iets raars deed
- luchtlek waar de uitlaatbuizen op de cilinders zitten
- luchtlek bij de inlaat
- een electrisch probleem, bougies of bobines

Wat denken jullie? Kan ik van dit lijstje al dingen uitsluiten?
 
Vandaag starte ik de motor en hij had kuren. Hij starte moeizaam en het instrumentenpaneel ging zelfs uit tijdens de start.
Vervolgens liep de motor stationair bijna alsof op 1 cilinder, maar feitelijk met er een heel laag toerental. Toen ik wegreed leek de motor weinig power te hebben en bleef de motor af en toe toeren maken terwijl ik het gas los liet zowel in versnelling als neutraal. Gaskabels gechecked omdat ik die recentelijk vervangen heb maar die waren okey.
Na 5 minuten rijden was er niets meer aan de hand.
Het gaat om een 1200cc luchtgekoelde V-twin (moto guzzi Griso) met injectie.

Wat denken jullie? Kan ik van dit lijstje al dingen uitsluiten?
ik zag in je posthistorie dat je recent koplamp en knippers hebt vervangen en dus die gaskabels, dan gok ik op een sleutelfoutje ergens
 
Zou kunnen hoor, hoewel ik niet zo snel zie hoe nieuwe led knippers en een koplamp dit kunnen veroorzaken. Maar ik heb wel meer gedaan, oa de moeren vervangen waar de uitlaatbuizen mee vast zitten via de tapbouten in de cilinder.

Maar dan verwacht ik een permanent defect en niet 1x zoiets raars. Net de motor gestart en liep prima ...

motor heeft overigens altijd moeite met starten gehad. De dash uit is in het verleden ook wel eens eerder gebeurd. Maar het rare slechte lopen was nieuw.
 
Ik zou ook zeggen, accu.. Om te beginnen , laag in kracht, slaat uiteindelijk wel aan, maar de pomp heeft ook minimale druk nodig. Vandaar het moeilijke lopen. Uiteindelijk laad de altenator de accu weer voldoende bij om pomp de druk te laten leveren om lekker te lopen.
 
Hoe oud is de accu? Misschien dat je de motor niet vaak bij zulke lage temperaturen start? Dikke tweecilinder moet effe veel stroom hebben om door de compressie getrokken te worden.
Of corrosie op de accupolen, tussen de aansluitklemmen van de kabels en de binnenkabel zelf...
Ben je al naar een garage geweest om de accu te laten testen met een accutester onder belasting?
Dan weet je gelijk dat je dat kan uitsluiten of de schuld geven.

 
als het paneel even uit ging zal de conditie van de batterij niet geweldig goed zijn. Maar hij startte toch dus zal er nog genoeg prut in zitten om de ontsteking/injectie normaal te laten werken in het begin.

beginnen met batterij opladen, dan laadcircuit kontroleren.
verder lijkt alles erop te wijzen dat 1 cylinder niet mee doet.
 
Ontsteking en injectie heeft ook een minimale spanning nodig om fatsoenlijk te kunnen rekenen. Als je onder de 12 volt uitkomt gaat hij rekenfouten maken. Op 1 cilinder lopen kan daar bij horen.
 
Ontsteking en injectie heeft ook een minimale spanning nodig om fatsoenlijk te kunnen rekenen. Als je onder de 12 volt uitkomt gaat hij rekenfouten maken. Op 1 cilinder lopen kan daar bij horen.
als ontsteking en injectie nog werken tijdens het starten, zullen ze zeker nog wel even blijven werken zonder het stroomverbruik van de startmotor.
 
Veel boordelectronica heeft dit simpele circuitje aan de ingang waardoor de unit tegen ompolen en spanningsval beschermd wordt.
1614909224085.png




De (dikke) elco neemt kortstondig de functie van de accu over waardoor de boordspanningh in kan storten en de electronica het dus blijft doen

Relevant? het kan een reden zijn dat je boordelectronica het blijft doen terwijl de accu lawaaien is.
oude systemen hebben een weerstand voor de bobines die bij starten overbrugd wordt zodat ze onder het starten direct de overige 8/9 volt krijgen maar onder het rijden ook
 
Welke waarde geeft de voltmeter in de dash aan? Is die waarde elke keer bij het starten gelijk? Heb je de click no cranck mod al uitgevoerd of laten uitvoeren? Hoe lang zit het nieuwe dashboard al op je motor, en is het een nieuw of gebruikt exemplaar.? Het oude dashboard gaf toch problemen met elektronen, leeglopen van de accu, door interne corrosie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan