Welk gereedschap?

MindFreak

MF'er
2 mei 2010
71
0
Harderwijk (Gelderland)
Ik wil binnenkort een suzuki intruder gaan kopen om ervaring op te doen.
Na een tijdje wil ik overstappen naar een Harley Sportster (nieuw model).

Nu wil ik vast gaan kijken naar gereedschap, dat ik wellicht bij beide motoren kan gebruiken.
Ik denk aan doppen, steeksleutels en overig materiaal.

Nu wil ik eigenlijk zo effectief mogelijk gereedschap gaan kopen, dus niet meteen een grote set met doppen waar ik bijna geen gebruik van maak.

Ik dacht zelf aan Gedore, Hazet of Snap-on. Echter kan ik ook aan materiaal van Wurth komen.
Voordeel van Wurth (Zebra collectie) is dat je altijd een nieuwe dop krijgt mocht deze stuk gaan binnen 10 jaar. Bij de rest weet ik niet hoe het met garanties zit.

Kan iemand mij adviseren in de keuze van maten en eventueel ook merk?

Alvast bedankt! *O*
 
Zie ook het grote gereedschaptopic.

Veel gereedschappen zijn universeel toepasbaar, zoals bijvoorbeeld een momentsleutel.

Alleen je doppen en ring/steek moet je hebben in metrisch en inch. Die kun je in losse setjes kopen, niet eens zo bizar duur. Doppensst is over het algemeen iets duurder dan een ring'steeksetje, maar je hebt alleen extra doppen nodig, niet de extra ratels en verlengstukken.

Oh ja, je moet ook inch inbus hebben. Torx is voor beide motoren gelijk, net als schroevendraaiers en tangen :)

Succes.
 
sonic, mannesmann, teng-tools, lux en bijna al het andere in die klasse, is prima spul.
De duurdere merken zijn zwaar overkill als je enkel thuis sleutelt in je vrije tijd. Is natuurlijk leuk zo'n Stahlwille/Gedore set, maar volgens mij is het veel leuker om voor hetzelfde geld een goede set + een hoop leuk andere spul te hebben.
Ik zou je wel aanraden om 6 kant doppen te nemen, 12 kantige zijn minder aardig voor de boutkoppen/moeren en draai je er eerder overheen. Neem liever een set met een fijn vertande ratel, daar heb je m.i. meer aan.


let op dat veel merken een goedkope en een duurdere uitvoering hebben.
LUX heeft bijvoorbeeld "basic" en "profi" (koop die laatste), en ook Brüder Mannesmann komt in verschillende kleuren (koop de greenline)

hier werd ik heel blij van:

http://shop.conrad.nl/gereedschap/handgereedschap/dopsleutels/dopsleutel-sets/812216.html

maar ik geloof niet dat er doppen in inch maten bij zitten
 
beta.jpg


Beta, cool man, Italiaans karakter gereedschap zonder het temperament.. Hou je er even rekening mee dat een Harley met koloniale maten in elkaar zit?
 
Als je echt gaat sleutelen aan je motor zal je na verloop van tijd zien dat je kinzo set en dito kwal. gereedschap in de hoek ligt samen met de gemolde onderdelen. Wat je dan nog overhoudt zijn de redelijke kwaliteitsmerken, die blijven goed.


In 1980 een set Belzer en Stahlwille gekocht, een rip uit mijn lijf, maar ik heb het nog steeds en er is al heel wat mee gesleuteld in de jaren.
 
Bedankt voor de vele reacties,

Ik wil het meeste gewoon kunnen doen met de motor, ik heb niets gepland, maar als ik iets wil vervangen of verbouwen wil ik dat het liefst gewoon gelijk kunnen doen.
Nu moet ik altijd bij mn vader in de schuur sleutelen, en zou dat graag thuis willen doen.

Ik vrees toch iets voor dat bouwmarktspul, om al te zwijgen over de lidl...

@Hulzie
Dat merk (Lux) zag ik gisteren bij de bouwmarkt in een hele set, omdat het allemaal 6-kantdoppen waren heb ik die maar overgeslagen, ik zoek eigenlijk 12-kantige doppen...

Is het handig een hele set te kopen van een bepaald merk, en zoja, welke matenreeks kan ik het beste aanschaffen voor algemeen sleutelen aan de intruder en welke voor de sportster?


Ik heb thuis -only VS Intruder gericht ben ik- alleen die twee van Lux. Die twee stel ik elke VS mee.
Echter we hebben ook een knutselschuurtje, 340m2, daar hebben we de hele set.
 
Als je echt gaat sleutelen aan je motor zal je na verloop van tijd zien dat je kinzo set en dito kwal. gereedschap in de hoek ligt samen met de gemolde onderdelen. Wat je dan nog overhoudt zijn de redelijke kwaliteitsmerken, die blijven goed.


In 1980 een set Belzer en Stahlwille gekocht, een rip uit mijn lijf, maar ik heb het nog steeds en er is al heel wat mee gesleuteld in de jaren.


herkenbaar :X

ik had eerst ook van dat doehetzelfzaakgereedschap mooi woord :+

en ik heb het zo weggedonderd en alles van facom gekocht.

het was ff huilen toen ik moest afrekenen,
maar nu 10 jaar later is alles nog steeds goed ,en geloof me, ik ben er niet zuinig op.
en ik draai geen bout meer rond.
zolang je het niet kwijtraakt ,en er niet met een scania overheen rijd
heb je er de rest van je leven plezier van .

greetz raymond.
 
Laatst bewerkt:
Niet om reclame te maken :X maar cb-sacco (zwerft ook rond op het forum hier).

is oa dealer van mannesmann (greenline/premium) 10 jr garantie voor een zacht prijsje :Y .

ook stahlwille als je wilt dat je gereedschap ouder wordt dan jij :+

vandaag voor het eerst bij hem geweest en ben uitstekend geholpen (incl MF-korting) *O* .
:W
 
Laatst bewerkt:
Wat je uit wilt geven moet je zelf weten, er is een hoop goed spul te krijgen voor een fractie van de A merken.
Ga ook proberen hoe het in de hand ligt, want dat is belangrijk! Zo (vind ik) de ring/steek sleutels van Stahlwille onbruikbaar vanwege de K vorm. Ze zijn te scherp en te plat en "snijden" onplezierig in je handpalm. Hazet heeft hier bijv. (mijn mening) de allerfijnst gevormde sleutels. En dat gaat op voor al het gereedschap, duurzaamheid is één, maar het moet ook fijn werken toch?
 
Ik heb 2 jaar geleden een setje van mannesmann gekocht, maar weet zeker dat ik t nooit meer doe. de imbuskoppen zijn waardeloos en breken bij gemiddelde belasting al door en na 1,5 jaar sleutelen zit er al dusdanig veel speling op het rateltje dat die nagenoeg niet meer bruikbaar is.

nu een set van stahlwille gekocht en daar ben ik meer dan tevreden mee
 
Ik heb 2 jaar geleden een setje van mannesmann gekocht, maar weet zeker dat ik t nooit meer doe. de imbuskoppen zijn waardeloos en breken bij gemiddelde belasting al door en na 1,5 jaar sleutelen zit er al dusdanig veel speling op het rateltje dat die nagenoeg niet meer bruikbaar is.

nu een set van stahlwille gekocht en daar ben ik meer dan tevreden mee

mee terug gaan, zit 10 jaar garantie op. ook de afgebroken imbus torx doppen...
Heb ooit een doos met alleen torx gekocht , braken ook af, hebeen hele nieuwe doos geregen...
heb ook gedore imbusdoppen die rond zijn afgesleten, kreeg ik niet vergoed, dus elke keer maar een stukje afslijpen
 
Ik heb 2 jaar geleden een setje van mannesmann gekocht, maar weet zeker dat ik t nooit meer doe. de imbuskoppen zijn waardeloos en breken bij gemiddelde belasting al door en na 1,5 jaar sleutelen zit er al dusdanig veel speling op het rateltje dat die nagenoeg niet meer bruikbaar is.

nu een set van stahlwille gekocht en daar ben ik meer dan tevreden mee

Zo gaat dat bijna altijd, heel herkenbaar.
 
Om even in te haken hier:
na heel wat zoeken en vragen en kijken en ervaringen van andere mensen heb ik voor mezelf besloten te kijken bij de merken Lux (de wat duurdere serie Basic en Profi), Kraftwerk, Proxxon en Teng.

Kraftwerk heeft een uitgebreid assortiment los gereedschap en heeft ook voor de topicstarter combinatiesets met inch en metrisch gereedschap. Kraftwerk heeft een bevriende garagist dagelijks in gebruik en dit doorstaat de harde praktijk prima.

Teng heeft heel goede momentsleutels voor een schappelijke prijs.

Naast modelbouwgereedschap heeft Proxxon ook een hele goede industriële lijn die mij erg goed bevalt.

Zoals gezegd zijn de merken als Facom en Gedore natuurlijk topspul, maar zo duur dat dit voor serieus hobbygebruik niet opweegt tegen de voordelen van levenslange garantie.

Succes met de keuze.

Rob
 
Pfoeh de ervaringen liggen erg uit elkaar...
Keuze zal niet gemakkelijk worden...

Ik ga een keuze maken uit Facom, Hazet, Wurth, Gedore of toch Snap-on.
Een maatje van me gaf aan relatief goedkoop aan snap-on te kunnen komen, dat ga ik eens even onderzoeken...

Reden dat ik toch voor een van de 'grotere' merken ga, is dat ik zelfs zonder motor al de nodige doppensets heb vern**kt, en dus met de motor eenzelfde iets verwacht.

Ga nu eerst even een groot bord aan de muur hangen om alles op te hangen:D

Bedankt iedereen voor het delen van ervaring en advies:D
 
kijk is op marktplaats heb ik ook veel gedore dowidat hazet gereedschap gekocht voor een prikkie

als ik jou was zou ik een 1/4 + 1/2 combi set kopen van teng tools
steekring sleutels van lux profi of stanley ofso gewoon bouwmarkt
schroevendraaiers van hazet
tangen van knipex

ook zou je is kunnen denken over de volgende merken

rahsol = gedore
carolus= gedore
dowidat= gedore
belzer = volgens mij bahco
stahlwille
beta
bahco
teng tools
facom
elora
heyco
usag
lux profi
vbw
ks tools
format
knipex
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties heren, heb vandaag een mooie Berner gereedschapskar kunnen kopen met gigantisch veel mooie spullen:

1x Schroevendraaier set 10 dlg Gedore
1x Doorslag/beitelset 12 dlg Gedore
1x Dopschroevendraaier set 7 dlg Gedore
1x Schroevendraaiershaak set klein 5 dlg Hazet
1x Ringsteeksleutel set 15 dlg Gedore
1x Ringsleutel set 8 dlg Gedore
1x Kniesleutel set 8 dlg Facom
1x Rolmaat 5 meter Gedore
1x Schuifmaat
1x Inbusset Facom
1x Torx inbusset TengTools
1x Voelermaat set Gedore
1x Steeksleutel set 12 dlg Gedore
1x Zijkniptang Gedore
1x Griptang Gedore
1x Seegerveertang set 4 dlg Bluepoint Snap on
1x Bankhamer 200 gr Pedinghouse
1x Bankhamer 500 gr Pedinghouse
1x Blokvijl Sandvic
1x Combinatietangen set 3dl g Gedore
1x IJzerzaag
1x Veiligheidsbril
1x Snijmes
1x Doppenset 3/8" met kopknikratel (fijn vertand) 50 dlg Gedore
1x Doppenset 1/2" met kopknikratel (fijn vertand) 30 dlg Gedore
1x Momentsleutel 3/8 20-100NM Sonic --------------
1x Momentsleutel 1/2 40-200NM Sonic --------------
1x Koevoet Hazet

En nog wat tangetjes en dingetjes:D

Ben ik gelijk klaar:D
 
kijk is op marktplaats heb ik ook veel gedore dowidat hazet gereedschap gekocht voor een prikkie

als ik jou was zou ik een 1/4 + 1/2 combi set kopen van teng tools
steekring sleutels van lux profi of stanley ofso gewoon bouwmarkt
schroevendraaiers van hazet
tangen van knipex

ook zou je is kunnen denken over de volgende merken

rahsol = gedore
carolus= gedore
dowidat= gedore
belzer = volgens mij bahco
stahlwille
beta
bahco
teng tools
facom
elora
heyco
usag
lux profi
vbw
ks tools
format
knipex

Proxxon mag er dan wat mij betreft ook tussen.
 
Bedankt voor de reacties heren, heb vandaag een mooie Berner gereedschapskar kunnen kopen met gigantisch veel mooie spullen:

1x Schroevendraaier set 10 dlg Gedore
1x Doorslag/beitelset 12 dlg Gedore
1x Dopschroevendraaier set 7 dlg Gedore
1x Schroevendraaiershaak set klein 5 dlg Hazet
1x Ringsteeksleutel set 15 dlg Gedore
1x Ringsleutel set 8 dlg Gedore
1x Kniesleutel set 8 dlg Facom
1x Rolmaat 5 meter Gedore
1x Schuifmaat
1x Inbusset Facom
1x Torx inbusset TengTools
1x Voelermaat set Gedore
1x Steeksleutel set 12 dlg Gedore
1x Zijkniptang Gedore
1x Griptang Gedore
1x Seegerveertang set 4 dlg Bluepoint Snap on
1x Bankhamer 200 gr Pedinghouse
1x Bankhamer 500 gr Pedinghouse
1x Blokvijl Sandvic
1x Combinatietangen set 3dl g Gedore
1x IJzerzaag
1x Veiligheidsbril
1x Snijmes
1x Doppenset 3/8" met kopknikratel (fijn vertand) 50 dlg Gedore
1x Doppenset 1/2" met kopknikratel (fijn vertand) 30 dlg Gedore
1x Momentsleutel 3/8 20-100NM Sonic --------------
1x Momentsleutel 1/2 40-200NM Sonic --------------
1x Koevoet Hazet

En nog wat tangetjes en dingetjes:D

Ben ik gelijk klaar:D


Ow, je hebt het al :)

Is het metrisch+inch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan