Welk materiaal gebruiken om een wielas te laten draaien

Status
Niet open voor verdere reacties.
Reken even mee...
gewoon 8.8 staal heeft een afschuifkracht van 640n/mm2
16mm as = +/- 157mm2
dus as kan 100480 N hebben....
Dus voor de stevigheid kun je pakken wat je wilt, wat je nodig hebt is bewerkbaar materiaal, waar je ( vemoed ik) fatsoenlijk draad op kunt tappen..dus zoek naar materiaal wat je kunt (laten) bewerken, as staat stil, dus hoeft alleen maar te "dragen"
 
Assenstaal is de bijnaam van oppervlakte geharde assen zoals TOO hierboven al opmerkte. Vlgs mij kun je gewoon St37K (ook wel blanke as genoemd) gebruiken. Wil je iets hogere kwaliteit neem je een stukje C45. Er is ook nog zgn. automatenstaal (St372K) hier zit een beetje lood bij in voor makkelijke verspaning.

grtz,

Cees
 
Reken even mee...
gewoon 8.8 staal heeft een afschuifkracht van 640n/mm2
16mm as = +/- 157mm2
dus as kan 100480 N hebben....
Dus voor de stevigheid kun je pakken wat je wilt, wat je nodig hebt is bewerkbaar materiaal, waar je ( vemoed ik) fatsoenlijk draad op kunt tappen..dus zoek naar materiaal wat je kunt (laten) bewerken, as staat stil, dus hoeft alleen maar te "dragen"
Jij hebt het over staal van bevestigingsmateriaal en (nog) enkel over afschuiving.

Heb het voorgaande topic van Ronnie niet perfect gevolgd, maar wellicht wordt de as nu ook wel op buiging en afschuiving belast.
Toelaatbare spanningen voor divers eenvoudig simpel te verkrijgen assenstaal (St52/C45) is zéker niet zo zwaar belastbaar als de 640 MPa waar jij het over hebt!
(Overigens dient de ontwerper adhv veiliheidsfactoren zelf de maximaal toelaatbare spanning op te stellen adhv belastingen, Ronnie?).
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt het over staal van bevestigingsmateriaal en (nog) enkel over afschuiving.

Heb het voorgaande topic van Ronnie niet perfect gevolgd, maar wellicht wordt de as nu ook wel op buiging en afschuiving belast.
Toelaatbare spanningen voor divers eenvoudig simpel te verkrijgen assenstaal (St52/C45) is zéker niet zo zwaar belastbaar als de 640 MPa waar jij het over hebt!
(Overigens dient de ontwerper adhv veiliheidsfactoren zelf de maximaal toelaatbare spanning op te stellen adhv belastingen, Ronnie?).
Wielassen zijn tegenwoordig zo dik voor de stijfheid en de stijfheid van de inklemmingen.
Kwa sterkte is de boel zwaar overbemeten.
 
Wielassen zijn tegenwoordig zo dik voor de stijfheid en de stijfheid van de inklemmingen.
Kwa sterkte is de boel zwaar overbemeten.
Daar zeg ik ook niets van ;)

@Kawa
Btw, maximale belasting 8.8 afschuiving;
ontwerpspanning trek/druk 384 MPa
ontwerpspanning afschuiving = trek/wortel3 =< 221 Mpa
 
Daar zeg ik ook niets van ;)

@Kawa
Btw, maximale belasting 8.8 afschuiving;
ontwerpspanning trek/druk 384 MPa
ontwerpspanning afschuiving = trek/wortel3 =< 221 Mpa

Ontwerpspanning is incl veiligheidsmarge...
Ik bedoelde alleen te zeggen dat hij kan pakken wat hij wil voor een vooras, de veiligheid komt nergens in het geding.....
doorbuigen zal het ook niet doen met de lagers zo dicht bij de bevestigingspunten..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan