Welk merk band is de juiste?

Ton

MF'er
24 sep 2001
143
0
Rijswijk
Mijn Yamaha Dragstar 1100 Classic is toe aan een nieuwe achterband. Nou dan begint het; welk merk band is een goede? Waar moet op gelet worden? Hebben jullie tips en of ervaringen?

Groetjes,

Ton
 
Niet dat\'k denigrerend wil klinken ofzo, maar is het bij een chopper niet gewoon zaak om een band te kiezen die lang meegaat?
 
Wat voor banden hangt helemaal af van je rijstijl, wat je wilt en je eigen voorkeuren. De ene zweert bij een toerband terwijl de ander er een plakbandje onder wil hebben.
Heb je al enig idee wat voor band je zou willen hebben? Dan is de kans wat groter op info.
 
Voor een dragster zijn er volgens mij niet veel verschillende banden. In ieder geval niet zoveel als met de sportmotoren. Zachte/harde compound heb je niet zo met die banden. En het zijn bijna allemaal diagonaal banden. Radiaal zit er haast niet tussen.Mijn mening is dat je gewoon moet kijken naar kilometer/prijsverhouding bij deze banden voor deze motor. Maar succes met de zoektocht :] :}
 
Voor een cruiser wil je inderdaad een band hebben die lang meegaat. De rijstijl is rustig, fanatiek wegscheuren en stevig in de remmen hoort niet bij deze rijstijl en type motor en dat komt dan ook niet vaak voor. Banden zijn er voor een cruiser in diverse merken. Welk merk heeft wat voor eigenschappen? Waarom zou ik bijvoorbeeld een Dunlop verkiezen boven een Continental of zo :?
 
Het komt vaak voor dat mensen kijken naar prijzen, terwijl het soms op 2 banden 40,- scheelt. En het wil wel eens voorkomen dat een bepaald type band wat jij mooi vindt niet goed tot zijn recht onder de motor komt. Denk daarbij aan slechter stuurgedrag. D.m.v. mijn vorige baas heb ik veel motorbanden kunnen proberen en ik heb ook wel eens gehad dat ik een \"mooie band\" gemonteerd had en dat de motor een slak qua sturen werd. Dit merk je haast niet als de banden nieuw zijn maar wel als de banden iets slijten. Kijk eens naar banden testen op motoren, en orienteer je goed. B.t.w. Conti en Dunlop zijn beide goede banden.

}) })
 
Als je tevreden bent over de band die er onder zat, dan neem je toch gewoon weer dezelfde.
 
Ik had onder de Intruder .......Route 66
weet niet meer welk merk in iedergevan geen bridgestone, dat weet ik wel.
Pirelli of Dunlop.
 
Neem BT010\'s :+ beste wat er is :)
Maaruh, bij choppers zie ik ook heel vaak Avons gebruikt worden...ik weet niet hoe die rijden, maar hun racebanden zijn helemaal nix...heb er een paar onder mn ZX7R gehad...blij dat ik hem een maandje later voor een ZX9R inruilde :)
 
Van http://www.motormaniacs.nl (www.motormaniacs.nl) de volgende reactie gehad: Voor de supersports vallen er nog wel verschillen tussen banden te ontdekken maar dat kan ook niet anders gezien het vermogen en het platgaan met dit soort motoren. Bij een chopper spelen dit soort dingen totaal geen rol en ik dat is dan ook de reden dat je zelden (ik heb er nog nooit één gelezen) een bandentest zal zien voor dit soort motoren. Het doet er dus eigenlijk niet zo heel veel toe welk merk je monteert. Het zal eerder een kwestie van prijs vergelijken zijn want dit type banden gaan allemaal erg lang mee omdat de rubber samenstelling van dien aard is dat het veel minder slijt dan een supersportband. Ik zou wel een bekend merk kiezen zoals Metzeler, Bridgestone of Dunlop omdat je er dan zeker van bent dat je geen kat in de zak koopt. Koop je namelijk een wel erg goedkope band van een onbekend merk dan heb je nog wel eens dat de stukken rubber er spontaan afspringen.
Ik heb geen idee wat welke band kost (ik heb geen prijslijsten liggen) maar bij een grote in motorbanden gespecialiseerde firma ben je vaak wel goedkoper uit als bij een motorzaak. Let trouwens goed op advertenties in de motorbladen want vaak zijn er nog wel eens bandenacties bij motorzaken en dan monteren en balanceren ze je toch al goedkopere band gratis.

Met dank aan de schrijver hiervan.
Ton
 
Voor een cruiser wil je inderdaad een band hebben die lang meegaat. De rijstijl is rustig, fanatiek wegscheuren en stevig in de remmen hoort niet bij deze rijstijl en type motor

Je kan toch best je stepjes of je uitlaat aan de grond rijden met zo\'n motor *D
 
Het schijnt dat Metzeler Marathons veel gebruikt werden onder customs, maar volgens mij worden die niet meer gemaakt. Bovendien was dit best wel een dure band voor lui die over het algemeen niet zoveel eisen aan banden stellen.
 
Ik had onder de Intruder .......Route 66
weet niet meer welk merk in iedergevan geen bridgestone, dat weet ik wel.
Pirelli of Dunlop.
dat was dan de Pirelli, heb ik wel eens op een Shadow 750 gehad, veel grip , plat rijden en lekker bochtenwerk
 
Zal die het inderdaad zijn veel beter als de Bridgestone (waggelband) en ja ik wou met de sjoppert ook plat.
 
Uiteindelijk een Dunlop gekocht. Zat er van fabriekswege ook op en er zijn 21.600 km mee gereden. Kostte me zo\'n fl 300,- inclusief arbeidsloon. Ben wel tevreden. Jammer dat ik in nog géén jaar tijd, nu 8 maanden, al 10.000 km zelf heb gereden, ben ik gauw wéér aan een band toe ;(

Bedankt voor jullie reacties.

Ton
 
Terug
Bovenaan Onderaan