Welk merk demper voor mooi geluid zonder herrie?

Kaastosti

MF'er
16 mei 2006
184
0
Haarlem
Wat is mijn vraag?:
Zijn er merken (met E-keur) die gewoon een mooi geluid produceren zonder meteen veel volume te maken?

En wat context:
Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar er is ook zoiets als 'te hard'. Een paar weken terug heb ik een prachtige Z1000 uit 2006 gekocht, waar de vorige eigenaar veel aan heeft geklust.

Onderdeel daarvan waren twee Delkevic 200mm dempers, die nogal wat geluid weten te produceren. Een diep brommetje vind ik mooi, maar deze gooien er bij de minste toeren een paar goeie scheppen bovenop.

Ik dacht dat ik dat op ging lossen met de Delkevic 350mm versie... langer, dus heeft meer ruimte om het geluid te dempen. Dat dacht ik fout. Deze dingen maken zelfs nog meer lawaai. Kan het geen geluid meer noemen, de dakpannen komen los, alle buurtkindjes wakker. Sorry.

Dus terug naar af, opnieuw zoeken wat ik moet hebben. YouTube filmpjes zijn leuk, maar de geluidskwaliteit is niet om over naar huis te schrijven en komt vaak niet overeen met als je er echt naast staat.

Er zijn zo verschrikkelijk veel merken en types dat ik door de bomen het bos niet meer hoor. Akra is prachtig, maar ernstig duur. Italiaanse merken (GPR, MIVV) zitten vaak op het randje qua dB's. Scorpion schijnt nog wel netjes te zijn, maar je zou ze eigenlijk altijd willen horen voor je weet of het wat is.

Dat schijnt te kunnen bij Pajic, lees ik goede verhalen over, maar da's wel meteen twee uur knallen over de snelweg (vanuit omgeving Amsterdam). Voor ik zover ben dacht ik eerst hier eens vragen om wat meer richting te geven aan mijn zoektocht.

Alvast bedankt voor de hulp!

Het resultaat
Het heeft even geduurd, dat krijg je in de vakantieperiode, maar uiteindelijk heb ik nieuwe dempers! Het is BOS geworden. Dat merk werd hier een aantal keer positief genoemd en in andere reviews wordt geschreven over een mooi geluid, maar niet te gek. Dat zocht ik.

Ook Mile Pajic kwam als voorstel met BOS aan... die passen gewoon goed bij de motor, dus de kans was al erg groot dat die het gingen worden. Bij mijn bezoek ook nog Akra gehoord (de 'goedkope' versie net onder de €800), die verrassend genoeg een bijzonder vergelijkbaar geluid produceerden. Wilde het toch gewoon even weten.

SHL4w7O.jpg


En wat betreft mijn ervaring bij Pajic... vriendelijke kerel, weet wat 'ie doet en levert kwaliteit. Ze waren druk, maar altijd tijd om even met iemand mee te kijken en advies te geven. Ben er een paar uur geweest, leuke gesprekken met andere klanten :) Ook geen beugels om de demper op z'n plek te houden, maar echt op maat netjes afgewerkt laswerk. Ben nog steeds geen fan van de snelweg, maar het was het absoluut waard.

Dank voor het meedenken en alle tips & tricks!
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het snelle antwoord!

Een beetje zoeken levert me dan twee filmpjes op:

Beide wat mij betreft echt prima, stationair een mooi ronkje, niet bizar hard en als je wilt kun je echt wel geluid produceren. Dat is ongeveer wat ik zoek, top!

Maar dan... verder vind je nergens meer iets van Micron. Nergens te krijgen, en als je er iets over vindt, dan in ieder geval niet voor de Z1000. Dat laatste is ongetwijfeld iets aan te doen, maar zie ze eerst maar eens te krijgen ;)
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens op www.uitlaten.com
Die heeft nu restanten uitverkoop ,misschien zit jou 1000 er wel bij .
Ja wat een verschrikkelijke site is dat :P De Z1000 staat niet in het lijstje, maar ik weet ook niet zo goed op basis waarvan zo'n demper wel/niet past. Standaard diameter linkpipe zal er vast mee te maken hebben, maar die vind je nergens terug.

Die van Laser klinken meestal wel netjes en zijn niet al te duur.

Is dit misschien iets?
Laser X-Treme Dempers Kawasaki Z1000 2003-2004-2005-2006 - Dekker Motor Parts Hapert
Hebben die Laser units niet vaak een wat hoger geluid? Meer schreeuwen dan grommen, bij gebrek aan andere woorden om de klank te omschrijven ;) Zal daar ook nog eens wat van opzoeken, kan qua merk een optie zijn.

De set die jij linkt lijkt enigszins op de originele dubbele pijpen. Vind ik niet zo heel mooi, maar da's natuurlijk persoonlijk...
 
Laatst bewerkt:
Mijn broer heeft een Z750 met Mivv demper, die klinkt beschaafd in lage toeren (wel mooi)
En in de hogere toeren komt er aan prachtig gejank uit.
En dat is met db killer eruit, als ie erin zit is het naar mijn smaak te stil
 
Mijn broer heeft een Z750 met Mivv demper, die klinkt beschaafd in lage toeren (wel mooi)
En in de hogere toeren komt er aan prachtig gejank uit.
En dat is met db killer eruit, als ie erin zit is het naar mijn smaak te stil
Echt waar? Ik lees nou juist overal dat MIVV best veel geluid produceert, wat onderbouwd wordt met verschillende filmpjes die ik gezien heb :P 'Beschaafd', 'mooi' en 'prachtig' zijn natuurlijk subjectieve termen, ik twijfel of we niet gewoon een ander referentiekader hebben ;)
 
Echt waar? Ik lees nou juist overal dat MIVV best veel geluid produceert, wat onderbouwd wordt met verschillende filmpjes die ik gezien heb :P 'Beschaafd', 'mooi' en 'prachtig' zijn natuurlijk subjectieve termen, ik twijfel of we niet gewoon een ander referentiekader hebben ;)

Nee het valt echt reuze mee.
Zit wel gewoon de cat tussen volgens mij.
Mn broer wilt ook niet dat zn motor een lawaai maakt dus als zelfs hij hem te stil vindt met db killer, dan weet je dat t wel goed zit:)
 
Takkoni? Eventueel een tweede BD killer bijbestellen voor een "middenweg" optie.

Takkoni met db killer deed het op mijn dl1000 v-twin heel beschaafd. Zonder db killer gigantisch diep maar ook hard geluid.

Ik vond het prachtig maar uiteindelijk terug naar stock vanwege ww-verkeer en 6u 's ochtends vertrekken.

Irriteer mij er zelf aan en dan is het voor anderen ook niet leuk.
 
Bos klinkt meestal wel beschaafd.

Probeer in ieder geval een demper met zoveel mogelijk volume te vinden, dus zolang en dik mogelijk.


Je kan ook bij superpole naar smaak laten maken.
 
Jeej meer input, dank!

Takkoni kende ik nog niet, maar wat ik ervan hoor is die ook nog best beschaafd. In ieder geval met db killer er in dan, want zonder is het dus wel een ander verhaal ;)
Delkevic zit er nu dus op, en een grotere getest, dat gaat 'm zeker niet worden.
Devil heeft volgens mij een mooi vol geluid, maar ook nog best hard hoor.
Bos heb ik al meer gehoord, dat lijkt inderdaad een goede kanshebber!

Dat artikel van MotoPlus moet je wel echt moeite doen om doorheen te komen, regel eindes en layout doen ze niet aan. Maar als je ervan uitgaat dat het geluid sowieso mooier is dan de standaard en gaat kijken naar decibellen:

TFBb6eT.png


In tekst mijn best gedaan om dat allemaal netjes onder elkaar te krijgen, maar bij het opslaan wordt dat jammer genoeg weer ongedaan gemaakt. Dan maar even als plaatje :)

Als ik dat lijstje bekijk zijn Akrapovic, Arrow, Sebring, Nikko en Termignoni de merken om naar te kijken.

Het zoeken naar meer volume in de demper is een goeie, al moet het natuurlijk ook nog een beetje leuk smoelen. Ben bang dat een volle 450mm ovaal het model geen goed doet, al zou dat natuurlijk voor de demping het beste zijn. Moeilijk moeilijk.
 
Ik dacht dat het aan mijn telefoon lag dat dat artikel zo slecht leesbaar was maar het ligt dus aan motoplus haha

Mooi lijstje in ieder geval
Denk dat je daarmee wel iets vindt wat je zoekt of met de andere suggesties

En anders zit er nog maar 1 ding op: oordopjes kopen :P
 
Ik heb bij Pajic mn Akrapovic gekocht en hij heeff hem mooi passend gemaakt. Zeer aardige man en de kwaliteit (vind ik) erg hoog :t

Geluid is behoorlijk maargoed ik kwam van een standaard fabriekspijp van 2.5 meter en heb een Korte akra demper nu ;)
 
Wat is mijn vraag?:
Zijn er merken (met E-keur) die gewoon een mooi geluid produceren zonder meteen veel volume te maken?

En wat context:
Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar er is ook zoiets als 'te hard'. Een paar weken terug heb ik een prachtige Z1000 uit 2006 gekocht, waar de vorige eigenaar veel aan heeft geklust.

Onderdeel daarvan waren twee Delkevic 200mm dempers, die nogal wat geluid weten te produceren. Een diep brommetje vind ik mooi, maar deze gooien er bij de minste toeren een paar goeie scheppen bovenop.

Ik dacht dat ik dat op ging lossen met de Delkevic 350mm versie... langer, dus heeft meer ruimte om het geluid te dempen. Dat dacht ik fout. Deze dingen maken zelfs nog meer lawaai. Kan het geen geluid meer noemen, de dakpannen komen los, alle buurtkindjes wakker. Sorry.

Dus terug naar af, opnieuw zoeken wat ik moet hebben. YouTube filmpjes zijn leuk, maar de geluidskwaliteit is niet om over naar huis te schrijven en komt vaak niet overeen met als je er echt naast staat.

Er zijn zo verschrikkelijk veel merken en types dat ik door de bomen het bos niet meer hoor. Akra is prachtig, maar ernstig duur. Italiaanse merken (GPR, MIVV) zitten vaak op het randje qua dB's. Scorpion schijnt nog wel netjes te zijn, maar je zou ze eigenlijk altijd willen horen voor je weet of het wat is.
Wat zeer grappig is dat je juist hier de merken noemt die de meeste herrie maken })

Met E keur neem dan de REMUS of de BOS die hebben een beschaaft net en diep geluid.

Dat schijnt te kunnen bij Pajic, lees ik goede verhalen over, maar da's wel meteen twee uur knallen over de snelweg (vanuit omgeving Amsterdam). Voor ik zover ben dacht ik eerst hier eens vragen om wat meer richting te geven aan mijn zoektocht.

Alvast bedankt voor de hulp!

Je bent toch motorrijder en die rijden nu eenmaal motor ,die 2 uur rijden en het probleem daarvan dat begrijp ik dan niet echt :? :?
 
Wat zeer grappig is dat je juist hier de merken noemt die de meeste herrie maken })

Met E keur neem dan de REMUS of de BOS die hebben een beschaaft net en diep geluid.
Dat was nou juist het probleem... die Delkevic 200mm zat er op, dat was te veel geluid. In mijn naïviteit dacht ik dat 350mm zou helpen, maar het lag gewoon echt aan het merk, weer wat geleerd. MIVV en GPR had ik al van gelezen dat ze hoog zitten in dB's, die noemde ik dan ook alleen als voorbeeld.

Je bent toch motorrijder en die rijden nu eenmaal motor ,die 2 uur rijden en het probleem daarvan dat begrijp ik dan niet echt :? :?
Eeeeeh ja leuk, lekker twee uur snelweg jekkeren :X Leuk toeren, dat willen we doen! Natuurlijk kom je met een paar flinke omwegen op een leukere manier op je bestemming. Maar voor ik daar aanklop wil ik wel enigszins weten wat ik zoek. "Doe maar een dempertje" heeft niemand wat aan ;)
 
Denk trouwens ook dat verschillende demper binnen een bepaald merk sterk kunnen afwijken qua geluidproductie, en ook nog eens afhankelijk van de fiets.
Wat mij erg aanstond is dat er gewoon wat dempers gepakt worden en die er even (makkelijk) opgezet worden zodat je kunt horen terwijl je er naast staat. Diegene die ik het mooist vond klinken werd het..ook kun je bepalen hoe je hem wilt hebben lopen langs de motor, laag of juist in een knik omhoog je frame volgend zeg maar, vrijwel alles was mogelijk.

Succes en veel plezier tijdens de zoektocht naar een mooie pot :t
 
Italiaanse merken (GPR, MIVV) zitten vaak op het randje qua dB's.
Ik heb zo'n GPR systeem op de KTM, en 't is eigenlijk goed voor elkaar hoor. Het ding heeft een gapend gat in het midden dus zonder de killers (!) doet ie eigenlijk niets. Maar je krijgt er dus twee killers per pijp bij, één onder en één boven, en met beiden erin is het heel goed te doen :)


Maar goed of dat bij andere modellen ook zo is weet ik niet. Bouwkwaliteit is uitstekend.
 
Ik heb een schadefiets van Dinozzo gekocht, daar zit een carbon dempertje op met een zeer beschaafd dieeptone geluidje waar hij gewoon mee op Assen kon losgaan... Zit ff ver van huis maar als ik thuis ben geef ik wel een merk door, onderwijl zoek ik ff een photo
 
Terug
Bovenaan Onderaan