Welk merk demper voor mooi geluid zonder herrie?

Kaastosti

MF'er
16 mei 2006
184
0
Haarlem
Wat is mijn vraag?:
Zijn er merken (met E-keur) die gewoon een mooi geluid produceren zonder meteen veel volume te maken?

En wat context:
Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar er is ook zoiets als 'te hard'. Een paar weken terug heb ik een prachtige Z1000 uit 2006 gekocht, waar de vorige eigenaar veel aan heeft geklust.

Onderdeel daarvan waren twee Delkevic 200mm dempers, die nogal wat geluid weten te produceren. Een diep brommetje vind ik mooi, maar deze gooien er bij de minste toeren een paar goeie scheppen bovenop.

Ik dacht dat ik dat op ging lossen met de Delkevic 350mm versie... langer, dus heeft meer ruimte om het geluid te dempen. Dat dacht ik fout. Deze dingen maken zelfs nog meer lawaai. Kan het geen geluid meer noemen, de dakpannen komen los, alle buurtkindjes wakker. Sorry.

Dus terug naar af, opnieuw zoeken wat ik moet hebben. YouTube filmpjes zijn leuk, maar de geluidskwaliteit is niet om over naar huis te schrijven en komt vaak niet overeen met als je er echt naast staat.

Er zijn zo verschrikkelijk veel merken en types dat ik door de bomen het bos niet meer hoor. Akra is prachtig, maar ernstig duur. Italiaanse merken (GPR, MIVV) zitten vaak op het randje qua dB's. Scorpion schijnt nog wel netjes te zijn, maar je zou ze eigenlijk altijd willen horen voor je weet of het wat is.

Dat schijnt te kunnen bij Pajic, lees ik goede verhalen over, maar da's wel meteen twee uur knallen over de snelweg (vanuit omgeving Amsterdam). Voor ik zover ben dacht ik eerst hier eens vragen om wat meer richting te geven aan mijn zoektocht.

Alvast bedankt voor de hulp!

Het resultaat
Het heeft even geduurd, dat krijg je in de vakantieperiode, maar uiteindelijk heb ik nieuwe dempers! Het is BOS geworden. Dat merk werd hier een aantal keer positief genoemd en in andere reviews wordt geschreven over een mooi geluid, maar niet te gek. Dat zocht ik.

Ook Mile Pajic kwam als voorstel met BOS aan... die passen gewoon goed bij de motor, dus de kans was al erg groot dat die het gingen worden. Bij mijn bezoek ook nog Akra gehoord (de 'goedkope' versie net onder de €800), die verrassend genoeg een bijzonder vergelijkbaar geluid produceerden. Wilde het toch gewoon even weten.

SHL4w7O.jpg


En wat betreft mijn ervaring bij Pajic... vriendelijke kerel, weet wat 'ie doet en levert kwaliteit. Ze waren druk, maar altijd tijd om even met iemand mee te kijken en advies te geven. Ben er een paar uur geweest, leuke gesprekken met andere klanten :) Ook geen beugels om de demper op z'n plek te houden, maar echt op maat netjes afgewerkt laswerk. Ben nog steeds geen fan van de snelweg, maar het was het absoluut waard.

Dank voor het meedenken en alle tips & tricks!
 
Laatst bewerkt:
Dat het vrijdag is wil niet zeggen dat je iemands topic om zeep moet helpen. B|
Als het je niet bevalt weet dan, je hoeft niet te reageren. Kijk dan gewoon naar dingen die je wel leuk vind. Of ga naar de FB groep Wie Rijd, daar is het wel normaal elkaar af te zeiken. :/
 
Laatst bewerkt:
Ik ben inmiddels een Kneus, borrelnootje, cornuco en een garnaal.

Toen ik iemand voor k@n3€r lul uitmaakte stond ik trouwens een maand buitenspel. :Y

't Is wel goed om te zien dat zo'n topique eindelijk loskomt


Niet speciaal gericht op RobRD maar op een ieder:

GSXRRob is uitgelogd en dit soort discussies zijn sowieso kinderachtig en off-topic.

Volgende stap is dus weer on-topic te gaan :) of het topic met rust te laten. :)
 
dB's staan in de spec's.
Looks van de dempers is persoonlijke smaak
Klank van de dempers is persoonlijke smaak

Mensen proberen je te helpen maar jij komt niet veel verder dan:
slechte website...
kan niks vinden...
niet mijn klank...
teveel geluid.....
niet mijn smaak...
te duur....
te ver rijden.....

Wordt concreet en som je specs/wensen op:
budget
korte/lange demper
rvs/alu/carbon
rond/ovaal
high mount/low mount
etc....

Je bent consultant... dan zou je moeten weten hoe je een case aanpakt. Doe dat hier dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Nog even dit kaastosti.
De nederlandse importeur van yoshimura is hoegee suzuki center,
Maar dat is een klojo,
Als je mailt reageert hij niet,als je belt ,en hem zelfs persoonlijk spreekt op motorbeurs liegt hij keihard en beweerd dat bepaalde types yoshimura niet meer lever baar zijn .
Mail ik de fabriek in japan en amerika krijg ik netjes mails terug met een catalogus en welke types allemaal leverbaar zijn ,
Hoegee doet er weinig moeite voor ,
En wil alleen de allernieuwste yoshimura,s verkopen ,iets ouder kraakt hij af als onbestelbaar niet voorradig en niet meer leverbaar.
Die hoegee dus ongeschikt als nederlandse importeur van dat merk.
Heb zelf mails van yoshimura japan dat ze die hoegee ook niet begrijpen en hebben hem daarop dit gemeld ,
Daarop is hoegee kwaad op mij ,maar die kerel moet gewoon ze importeurschap en werk daarvoor beter doen.
Als je belt naar motordempers.nl ,die kan ook allerlei merken dempers leveren en ook yoshimura ,hij betrekt ze via een andere weg bij een andere importeur,.
En het type doorgeeft welke je wilt, besteld hij zo een yoshimura voor jouw,geen voorraad maar die word dan aangemeld in de fabriek in japan ,
En een paar weken later heb je dan een gloednieuwe pas gemaakte yoshimura,bezorgd via de post in huis.en 3 jaar garantie ook nog erop.
Tegenwoordig hebben motorzaken amper uitlaten nog op voorraad,
En mile pajic ,prima man ,met veel technische kennis ,en wel een grote voorraad dempers,,
Alleen zijn prijzen vind ik echt over de top ,veels te duur.
En de tweedehandse die hij ook verkoopt nog schandalig duur,
Kwam erop neer ,mijn nieuwe yoshimura was nog goedkoper, als een tweedehandse yoshimura die hij verkocht daar ,,
Ben er wezen kijken maar kwam er niet uit met mile pajic ,zijn prijzen schrok ik van.
Bij motordempers scheelt een nieuwe demper je in vergelijking met mile pajic al zo een 250€ .
Even wat rond bellen en op internet speuren levert dan zulke info op .
Dus ook voor jouw z1000 uit 2006 volop yoshimura,s leverbaar .
Je moet wel even op internet zoeken en op de yoshimura site in japan in de catalogus kijken .
De amerikaanse yoshimuras ,zijn vaak roest vrij staal verchroomd en glimmend.

Eindelijk iemand die ze niet de hemel in prijst en ook weet wat ze daar doen. Ze zijn niet goed bezig, niet alleen als importeur maar ook technisch.
 
dB's staan in de spec's.
Looks van de dempers is persoonlijke smaak
Klank van de dempers is persoonlijke smaak

...

Wordt concreet en som je specs/wensen op:
budget
korte/lange demper
rvs/alu/carbon
rond/ovaal
high mount/low mount
etc....

Je bent consultant... dan zou je moeten weten hoe je een case aanpakt. Doe dat hier dan ook.
Fair enough, ik was inderdaad niet heel concreet, wat het moeilijk maakt gericht iets te roepen.

Zoals gezegd ben ik geen techneut. Mijn eerste stap op welke willekeurige site dan ook, is dat ik ga filteren op mijn motor. Dan blijft er in de meeste gevallen vrij weinig over. Hier worden veel merken en types genoemd die ik nergens in lijstjes terug vind, dus blijf ik wat onzeker over of dat wel zou passen of dat ik extra onderdelen nodig heb om het passend te krijgen. Dan durf ik niet blind iets te bestellen.

Met alles wat ik nu de revue heb zien passeren, denk ik deze richting op:
  • Budget rond de €800 voor 2 dempers
  • Lengte 350mm, 450 staat denk ik minder mooi
  • Bij voorkeur carbon
  • Rond staat mooier, ovaal dempt waarschijnlijk beter, geen echte voorkeur
  • Low mount, dat zijn ze nu en staat prima

Maar als ik handvatten heb op basis waarvan ik zelf kan weten of iets uberhaupt kan, kom ik natuurlijk ook een stuk verder. Hoe weet ik of een demper op mijn huidige systeem past? Is dat alleen de diameter van de linkpipe, of ook de hoek die deze maakt, de positie van een beugel etc. Als ik dingen zelf kan bepalen/berekenen, graag zelfs!
 
Yoshimura japan en amerika zijn ook twee op zich zelf staande fabrieken ,voeren wel de naam yoshimura maar de amerikaanse versie is bling blijg ,veel chroom wat van zachte kwaliteit is en heel snel vol krassen zit.
en veel herrie,
Iets minder mooi afgewerkt dan de japanse yoshimura,s ,
Die zijn heel strak ,
Hier heeft Gsxrrob een belangrijk punt te pakken, de ene Yoshi is écht de andere niet!

@TS, frot gewoon eens wat killers met wat meer demping in je huidige dempers. Dan hoef je niet ver te rijden, geen hoge kosten te maken en je kunt toch het geluid beïnvloeden.

Als je b.v. een killer met een open uiteinde hebt kun je er een ring op (laten) lassen, eventueel de doorgang weer wat opener maken door een paar extra gaten aan de zijkant van de killer.

trioval_db-killer_stil.jpg
 
Fair enough, ik was inderdaad niet heel concreet, wat het moeilijk maakt gericht iets te roepen.

Zoals gezegd ben ik geen techneut. Mijn eerste stap op welke willekeurige site dan ook, is dat ik ga filteren op mijn motor. Dan blijft er in de meeste gevallen vrij weinig over. Hier worden veel merken en types genoemd die ik nergens in lijstjes terug vind, dus blijf ik wat onzeker over of dat wel zou passen of dat ik extra onderdelen nodig heb om het passend te krijgen. Dan durf ik niet blind iets te bestellen.

Met alles wat ik nu de revue heb zien passeren, denk ik deze richting op:
  • Budget rond de €800 voor 2 dempers
  • Lengte 350mm, 450 staat denk ik minder mooi
  • Bij voorkeur carbon
  • Rond staat mooier, ovaal dempt waarschijnlijk beter, geen echte voorkeur
  • Low mount, dat zijn ze nu en staat prima

Maar als ik handvatten heb op basis waarvan ik zelf kan weten of iets uberhaupt kan, kom ik natuurlijk ook een stuk verder. Hoe weet ik of een demper op mijn huidige systeem past? Is dat alleen de diameter van de linkpipe, of ook de hoek die deze maakt, de positie van een beugel etc. Als ik dingen zelf kan bepalen/berekenen, graag zelfs!

Als dempers bijna passen kan passend maken een goede optie zijn.

Wordt een pas en meet werkje dan kan het aardig in de kosten lopen. Zowel materiaal kost geld (RVS is niet heel goedkoop) en uiteraard ook de uren die er in gaan zitten. Als 850 dan jouw budget is zou ik daar rekening mee houden want je kan er zomaar een paar honderd euro extra aan kwijt zijn.

In dat geval heb je ook de pech dat je dan twee dempers hebt dus 2x de kosten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou toch ook eens serieus DB killers nog eens onder de loep nemen, dan wel custom zoals Dutch zegt.

Alles waar ik ooit een DB killer in heb gezet (nooit een originele van de fabrikant geweest) zorgde bij mijn dempers er in ieder geval voor dat deze heel stil werden. Standaard - geluid stil.

Mooi zag het er niet altijd uit, maar dat was bij mij dan ook nooit de doelstelling, maar ik kan mij niet voorstellen dat een fatsoenlijke db killer boer er ook niet iets moois van kan maken. Dit zal uiteraard altijd subjectief zijn waardoor het voor een ieder kan verschillen.

Ook kan je dempers van nieuw of extra "dempwol" (weet ff de juiste benaming niet) voorzien zoals Dutch aangeeft.
Voor circuitrijders is dit de gewoonste zaak van de wereld, maar dan speelt de factor "mooi" vaak wat minder mee (dempwol zie je uiteraard niet, ik doel op het aanzicht als er een db killer in zit).

Als je jouw dempers nu wel mooi vindt wat betreft het aanzicht dan kan je een hoop geld besparen, want dat gaat jou echt geen 800 euro kosten. Het gaat wel geld kosten uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben erna na mijn tips door zelfde persoon,die hier vragen over dempers stelt zelfs uitgescholden in een prive bericht ,
Kaastosti je weet het beste wat je me allemaal toegewenst hebt.
Dan is mijn grens bij jouw bereikt.
Daarom begon ik op het forum te flippen ,
Eeeh sorry? Ik heb je uberhaupt geen pb gestuurd, waar heb je het in vredesnaam over?

Nu probeer je mij gewoon zwart te maken... why?

Sterker nog, dat is makkelijk te controleren door een mod.

Het begon zo vriendelijk, maar dit is gewoon niet okee.
 
Het beste is hem maar te negeren. Gewoon niet lezen.
Heb ik ook moeite mee, maar probeer het toch maar.

Mods grijpen al in dus lekker laten gaan. Er is verder niemand op het forum volgens mij die zo'n beperkte manier van communiceren heeft dus dat scheelt en MBM leest nu ook mee dus het zal wel over zijn.
 
Laatst bewerkt:
Eeeh sorry? Ik heb je uberhaupt geen pb gestuurd, waar heb je het in vredesnaam over?

Nu probeer je mij gewoon zwart te maken... why?

Sterker nog, dat is makkelijk te controleren door een mod.

Het begon zo vriendelijk, maar dit is gewoon niet okee.


Dat is al gecontroleerd en er is al actie op ondernomen en als nu )&^#%($#(*)^@$&^^ zelfs de topicstarter off topic gaat in z'n eigen topic dan ...dan.... dan....



Weet ik t ook niet meer -O- ;)

Relax Tosti, alle kaas is al op, nu weer on-topic !!




alsjeblieft... ???
 
Sorry, was al actie ondernomen terwijl ik aan het tikken was (op telefoon, duurt even). Ga ik nu ook weer heel hard on topic :P

Even zien of ik zelfstandig op basis van alle input hier tot wat conclusies kan komen.
 
Echt waar? Ik lees nou juist overal dat MIVV best veel geluid produceert, wat onderbouwd wordt met verschillende filmpjes die ik gezien heb :P 'Beschaafd', 'mooi' en 'prachtig' zijn natuurlijk subjectieve termen, ik twijfel of we niet gewoon een ander referentiekader hebben ;)

Ik heb een Mivv aan mijn CBR hangen, maar echt subtiel kan ik hem niet noemen wat geluid betreft :X
 
Als dempers bijna passen kan passend maken een goede optie zijn.

Wordt een pas en meet werkje dan kan het aardig in de kosten lopen. Zowel materiaal kost geld (RVS is niet heel goedkoop) en uiteraard ook de uren die er in gaan zitten. Als 850 dan jouw budget is zou ik daar rekening mee houden want je kan er zomaar een paar honderd euro extra aan kwijt zijn.

In dat geval heb je ook de pech dat je dan twee dempers hebt dus 2x de kosten.


Weet het effe niet helemaar meer uit m’n hoofd, maar volgens mij was pas maken van een lage demper op m’n street 75 euri bij pajic. Da’s niet duur. En voor 850 heb je keus zat, zeker al ga je voor tweedehands
 
Fair enough, ik was inderdaad niet heel concreet, wat het moeilijk maakt gericht iets te roepen.

Met alles wat ik nu de revue heb zien passeren, denk ik deze richting op:
  • Budget rond de €800 voor 2 dempers
  • Lengte 350mm, 450 staat denk ik minder mooi
  • Bij voorkeur carbon
  • Rond staat mooier, ovaal dempt waarschijnlijk beter, geen echte voorkeur
  • Low mount, dat zijn ze nu en staat prima

Qua prijs zit je in het B segment.
Shark en Hurric hebben beiden wat je zoekt: lengte, rond, carbon(look), CE, en prijs.

Maar daar zal je ook wel weer iets van niet in orde vinden.
"Dubbeltje op eerste rij" zit er niet in bij dempers.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan