Welk merk demper voor mooi geluid zonder herrie?

Kaastosti

MF'er
16 mei 2006
184
0
Haarlem
Wat is mijn vraag?:
Zijn er merken (met E-keur) die gewoon een mooi geluid produceren zonder meteen veel volume te maken?

En wat context:
Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar er is ook zoiets als 'te hard'. Een paar weken terug heb ik een prachtige Z1000 uit 2006 gekocht, waar de vorige eigenaar veel aan heeft geklust.

Onderdeel daarvan waren twee Delkevic 200mm dempers, die nogal wat geluid weten te produceren. Een diep brommetje vind ik mooi, maar deze gooien er bij de minste toeren een paar goeie scheppen bovenop.

Ik dacht dat ik dat op ging lossen met de Delkevic 350mm versie... langer, dus heeft meer ruimte om het geluid te dempen. Dat dacht ik fout. Deze dingen maken zelfs nog meer lawaai. Kan het geen geluid meer noemen, de dakpannen komen los, alle buurtkindjes wakker. Sorry.

Dus terug naar af, opnieuw zoeken wat ik moet hebben. YouTube filmpjes zijn leuk, maar de geluidskwaliteit is niet om over naar huis te schrijven en komt vaak niet overeen met als je er echt naast staat.

Er zijn zo verschrikkelijk veel merken en types dat ik door de bomen het bos niet meer hoor. Akra is prachtig, maar ernstig duur. Italiaanse merken (GPR, MIVV) zitten vaak op het randje qua dB's. Scorpion schijnt nog wel netjes te zijn, maar je zou ze eigenlijk altijd willen horen voor je weet of het wat is.

Dat schijnt te kunnen bij Pajic, lees ik goede verhalen over, maar da's wel meteen twee uur knallen over de snelweg (vanuit omgeving Amsterdam). Voor ik zover ben dacht ik eerst hier eens vragen om wat meer richting te geven aan mijn zoektocht.

Alvast bedankt voor de hulp!

Het resultaat
Het heeft even geduurd, dat krijg je in de vakantieperiode, maar uiteindelijk heb ik nieuwe dempers! Het is BOS geworden. Dat merk werd hier een aantal keer positief genoemd en in andere reviews wordt geschreven over een mooi geluid, maar niet te gek. Dat zocht ik.

Ook Mile Pajic kwam als voorstel met BOS aan... die passen gewoon goed bij de motor, dus de kans was al erg groot dat die het gingen worden. Bij mijn bezoek ook nog Akra gehoord (de 'goedkope' versie net onder de €800), die verrassend genoeg een bijzonder vergelijkbaar geluid produceerden. Wilde het toch gewoon even weten.

SHL4w7O.jpg


En wat betreft mijn ervaring bij Pajic... vriendelijke kerel, weet wat 'ie doet en levert kwaliteit. Ze waren druk, maar altijd tijd om even met iemand mee te kijken en advies te geven. Ben er een paar uur geweest, leuke gesprekken met andere klanten :) Ook geen beugels om de demper op z'n plek te houden, maar echt op maat netjes afgewerkt laswerk. Ben nog steeds geen fan van de snelweg, maar het was het absoluut waard.

Dank voor het meedenken en alle tips & tricks!
 
Laatst bewerkt:
G&G is ook nog een optie, de Nederlandse importeur zit ook op m-f.

Heb zelf een aantal jaren met G&G dempers gereden op een 2 cilinder, het geluid is met DB Killers beschaafd en mooie looks voor een lage prijs.
Afwerking is heel goed.

www.gegshop.nl
 
Laatst bewerkt:
Qua prijs zit je in het B segment.
Shark en Hurric hebben beiden wat je zoekt: lengte, rond, carbon(look), CE, en prijs.

Maar daar zal je ook wel weer iets van niet in orde vinden.
"Dubbeltje op eerste rij" zit er niet in bij dempers.
Top, ga ik die ook eens onder de loep nemen. De conclusie dat het B-segment ging worden had ik inderdaad ook getrokken, heb ik geen probleem mee. Misschien dat ik na wat sparen en wennen aan de prijzen nog een keer aan de A ga denken.

Je gaat niet in op mijn vraag hoe ik zelf kan bepalen of iets gaat passen. Voor jou en veel mensen hier waarschijnlijk heel simpel, maar ik weet het simpelweg niet. Dat zou een boel vragen en onzekerheid aan mijn kant wegnemen, scheelt ook weer stomme vragen hier ;)

Voor de meeste dempers geldt dat ze voor je besteld worden. Heeft iedereen hier dan gewoon steeds iets besteld, geprobeerd en teruggestuurd totdat het juiste setje gevonden was? Is ook een methode, enigszins afhankelijk van de coulance van de (web)shop, maar het kan natuurlijk.

Die laatste opmerking vind ik dan weer jammer, is nergens voor nodig.
 
Je gaat niet in op mijn vraag hoe ik zelf kan bepalen of iets gaat passen. Voor jou en veel mensen hier waarschijnlijk heel simpel, maar ik weet het simpelweg niet. Dat zou een boel vragen en onzekerheid aan mijn kant wegnemen, scheelt ook weer stomme vragen hier ;)
.

Dealers en fabrikanten bellen van de dempers die op je short list staan. Kom op zeg... zo moeilijk is het allemaal niet. :)

Je hebt hier al heel wat goede adviezen gekeregen waarmee je zelf kan bepalen of iets past. Maar die sloeg je in de wind.. Beetje jammer.....
 
Laatst bewerkt:
Dealers en fabrikanten bellen van de dempers die op je short list staan. Kom op zeg... zo moeilijk is het allemaal niet. :)

Je hebt hier al heel wat goede adviezen gekeregen waarmee je zelf kan bepalen of iets past. Maar die sloeg je in de wind.. Beetje jammer.....
Misschien is het sowieso geen slecht idee om gewoon eens rond te bellen. Als is het alleen al om de keuze mogelijk te beperken en richting die short list te komen.

Heb alles nog eens nagelezen om te zien of ik dat gemist had, maar nee echt niet. Rond het wel/niet passen is alleen voorbij gekomen dat Pajic dingen passend voor je kan maken, dat van bijna passen naar passen een dure hobby kan zijn en een opmerking van 'he who shall not be named' dat de Yoshimura zo op mijn linkpipe past.

Zal de openingspost zo ook eens bijwerken. De originele vraag was naar merken die bekend staan om beschaafd maar mooi geluid, maar inmiddels is er zoveel de revue gepasseerd...
 
Fair enough, ik was inderdaad niet heel concreet, wat het moeilijk maakt gericht iets te roepen.

Zoals gezegd ben ik geen techneut. Mijn eerste stap op welke willekeurige site dan ook, is dat ik ga filteren op mijn motor. Dan blijft er in de meeste gevallen vrij weinig over. Hier worden veel merken en types genoemd die ik nergens in lijstjes terug vind, dus blijf ik wat onzeker over of dat wel zou passen of dat ik extra onderdelen nodig heb om het passend te krijgen. Dan durf ik niet blind iets te bestellen.

Met alles wat ik nu de revue heb zien passeren, denk ik deze richting op:
  • Budget rond de €800 voor 2 dempers
  • Lengte 350mm, 450 staat denk ik minder mooi
  • Bij voorkeur carbon
  • Rond staat mooier, ovaal dempt waarschijnlijk beter, geen echte voorkeur
  • Low mount, dat zijn ze nu en staat prima

Maar als ik handvatten heb op basis waarvan ik zelf kan weten of iets uberhaupt kan, kom ik natuurlijk ook een stuk verder. Hoe weet ik of een demper op mijn huidige systeem past? Is dat alleen de diameter van de linkpipe, of ook de hoek die deze maakt, de positie van een beugel etc. Als ik dingen zelf kan bepalen/berekenen, graag zelfs!

Hallo Kaastosti.

Ik zelf ben ook al meerdere malen bij pajic geweest super goeie service en veel mogelijkheden. En alle 2de hands dempers zijn door hem zelf gereviseerd dus kun zijn als nieuw en kan je dus voor minder geld gewoon een A merk als akrapovic krijgen met het budget dat jij voor ogen hebt. Kijk eens op zijn website alle prijzen zijn inclusief montage. Veel succes met je keuze. Ikzelf had op mijn z750 een Akrapovic mooie sound zonder zeurende buren :-).
 
In principe schuif je de demper op een linkpijp die je op je uitlaatbochten schuift. Je gebruikt klemmen om ze op hun plek te houden, of je last 't geheel aan elkaar. De linkpijp bepaalt dus of je uitlaat "gewoon" hangt of onder 't zadel gaat. Daarnaast is er vaak nog een extra bevestiging - een oogje aan de demper, waardoor je een bout draait die dan dus ook bij je motor ergens in moet. Bij mij zit dat rond de passenger footpeg.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, misschien is dat gewoon voor iedereen het beste ;)

Overigens ook prima als je roept "vent stop met zeuren, je hebt die motor, daar zit dit uitlaatsysteem onder, met die linkpipe van jou past dan alles van type X"... dan heb ik iets om op te letten bij het zoeken.

In principe schuif je de demper op een linkpijp die je op je uitlaatbochten schuift. Je gebruikt klemmen om ze op hun plek te houden, of je last 't geheel aan elkaar. De linkpijp bepaalt dus of je uitlaat "gewoon" hangt of onder 't zadel gaat. Daarnaast is er vaak nog een extra bevestiging - een oogje aan de demper, waardoor je een bout draait die dan dus ook bij je motor ergens in moet. Bij mij zit dat rond de passenger footpeg.
Ah check. In mijn geval zijn dat nu twee dempers zonder vast oogje (dus niet afhankelijk links/rechts), maar met een beugel die inderdaad bij de passenger footpeg vast zit.

r7KJKZW.jpg


Is de diameter van een linkpipe over het algemeen een standaard maat? Dan snap ik dat vragen 'of het past' niet nodig zijn... dan moet het altijd goedkomen.
 
Laatst bewerkt:
Meestal zijn het vaste maten idd. Maar om het zeker te weten, neem een schuifmaat en meet de diameter van je linkpijp op. Dan weet je in ieder geval welke demper zou moeten passen op je linkpijp. Ook ik heb die bevestiging op de passagiersteun zoals Craving Cookie schrijft. Alleen heb ik een Suzuki SV, geen Kawa. :)
 
Diameter gewoon even meten met een schuifmaat inderdaad. Doorgaans is 't wel een standaard maat, maar gokken is dom als je het makkelijk kunt opmeten. ;) Je uitlaat bestaat dus (per kant dan, bij jou) uit drie onderdelen: bochten, linkpijp, en demper. De bochtenset is er vaak maar eentje, soms zijn het er bij oude viercilinders twee die je met de linkpijp en een plaatje aan elkaar vastmaakt, soms nog weer anders. Soms heb je niet echt een linkpijp omdat je uitlaat één geheel is, dan moet je de demper eraf zagen om een andere op te zetten. Kijk eens goed naar je uitlaatsysteem en meet dan op verschillende plekken de diameter. Dan komt 't wel goed. :)
 
Nieuwe dempers zit normaalgesproken de linkpijp bijgeleverd, als je een specifiek voor jouw model motor besteld.
:^

Zo makkelijk is het inderdaad. De diameter aan de voorkant is passend voor de motor in kwestie, de vorm en lengte van de linkpijp(en) ook en de diameter aan de achterzijde is passend voor de dempers van het bijbehorende merk*. Je koopt het normaal gesproken als een set specifiek voor een bepaalde motor, linkpijp, demper en bevestiging op elkaar en op motor X afgestemd. En uiteraard 1 links en 1 rechts voor motoren die zoals de Z 1000 links en rechts een demper hebben.



* Dempers merk X zullen dus niet zomaar op linkpijpen van Y passen omdat het gat in de dempers van Y groter of kleiner is dan die van X. Maar dat geeft niets want bij dempers van X komen de passende linkpijpen X en bij dempers van Y komen linkpijpen Y die dáár bij passen.
 
Laatst bewerkt:
Eensch! Maar als ik zo naar de foto van de Z1000 van Kaastosti kijk, zitten er al dempers op de originele linkpijp, met een klem. Ik kan het ook verkeerd hebben natuurlijk.
Dus ik dacht, gezien zijn budget dat ie goedkoper uit zo kunnen zijn met slechts 2 dempers die op zijn huidige linkpipes passen.
Dan hoeft ie dus slechts 2 dempers te kopen en is ie minder geld kwijt.

Zelf heb ik dus ook wat jullie schrijven, linkpijp en demper compleet. :t
 
Dus ik dacht, gezien zijn budget dat ie goedkoper uit zo kunnen zijn met slechts 2 dempers die op zijn huidige linkpipes passen.
Dan hoeft ie dus slechts 2 dempers te kopen en is ie minder geld kwijt.
Losse nieuwe dempers zijn nauwelijks goedkoper dan nieuwe set. En met de linkpijpen die bij deze korte blaffers horen is deze set als geheel verkoopbaar. Hierdoor zou de uiteindelijke bijbetaling wel eens (flink) geringer kunnen zijn dan wanneer TS alleen nieuwe dempers koopt.
 
Kaastosti, als je je oude dempers nog zelf heb is het misschien een idee om de diameter van je geperforeerde pijp een paar diameters te verkleinenen. Zo kan je de dempers nogmaals vervullen en een kijken wat dat je oplevert.
 
Ah kijk die laatste paar berichten zit veel nuttige info in voor een leek! Die linkpijp is (vooruit, het zit in de naam) de verbinding tussen het vaste pijpenysteem op de motor en een specifieke demper. En aangezien ieder merk/type motor daar een andere diameter kan hebben, wordt er in vaak een linkpijp bijgeleverd voor die specifieke demper.

Zijn die linkpijpen dan ook alleen voor dat verschil in diameter van motor naar demper, of zijn die ook echt specifiek voor een merk/type? Kan me voorstellen dat de bocht op een Harley anders moet komen te zitten dan op een Z1000 ;)

Ik weet van de vorige eigenaar dat hij het hele systeem heeft vervangen. Dat hoeft dus niet meer de standaard maat te zijn, maar dat ga ik natuurlijk opmeten. Totdat ik dat weet heeft het dus eigenlijk ook weinig zin om te filteren op een standaard Z1000 uit 2006.

De originele dempers heb ik niet, ik moet werken met wat ik nu heb.

Goed punt ook dat de huidige dempers wellicht makkelijker weer te verkopen zijn inclusief linkpijp dan zonder.

Houdt dat ook in dat je (ongetwijfeld uitzonderingen daargelaten) iedere demper kan pakken die je zou willen en daar een linkpijp voor kan laten maken of vinden? Dat kost ook wat, moet je uiteraard meenemen in het totaalplaatje, maar dat geeft alweer een heel andere kijk op het geheel.
 
Laatst bewerkt:
Ah kijk die laatste paar berichten zit veel nuttige info in voor een leek! Die linkpijp is (vooruit, het zit in de naam) de verbinding tussen het vaste pijpenysteem op de motor en een specifieke demper. En aangezien ieder merk/type motor daar een andere diameter kan hebben, wordt er in vaak een linkpijp bijgeleverd voor die specifieke demper.

Ik weet van de vorige eigenaar dat hij het hele systeem heeft vervangen. Dat hoeft dus niet meer de standaard maat te zijn, maar dat ga ik natuurlijk opmeten. De originele dempers heb ik niet, ik moet werken met wat ik nu heb.

Goed punt ook dat de huidige dempers wellicht makkelijker weer te verkopen zijn inclusief linkpijp dan zonder.

Houdt dat ook in dat je (ongetwijfeld uitzonderingen daargelaten) iedere demper kan pakken die je zou willen en daar een linkpijp voor kan laten maken? Dat kost ook wat, moet je uiteraard meenemen in het totaalplaatje, maar dat geeft alweer een heel andere kijk op het geheel.

:Y

Dat is wat bijvoorbeeld Pajic ook doet.
 
Sterker nog, Z1000 van 2004 heeft andere linkpijpen dan een Z1000 uit 2007.

Veel uitlaat merken hebben dan ook tientallen of zelfs honderden verschillende sets.

Veel -lang niet alle!!- bochten zijn een 1:1 vervanging van de originele bochten. Kunnen met de originele demper(s) gebruikt worden, en ook met vervangingsdempers voor die motor.

Heb je nog contact gegevens van de vorige eigenaar? Kun je e.e.a. navragen.
 
Sterker nog, Z1000 van 2004 heeft andere linkpijpen dan een Z1000 uit 2007.

Veel uitlaat merken hebben dan ook tientallen of zelfs honderden verschillende sets.

Veel -lang niet alle!!- bochten zijn een 1:1 vervanging van de originele bochten. Kunnen met de originele demper(s) gebruikt worden, en ook met vervangingsdempers voor die motor.

Heb je nog contact gegevens van de vorige eigenaar? Kun je e.e.a. navragen.
Helder. Maar dan snap ik niet hoe men bij een aantal reacties simpelweg kan roepen dat demper X past, terwijl dat dus nog best afhankelijk is van wat er nu onder zit. Met maatwerk is alles op te lossen, maar in de basis moet je nog steeds echt kijken voor jouw merk, type en bouwjaar om het zeker te weten.

Met vragen mocht ik 'm altijd contacten, dus dat komt goed. Nu weet ik in ieder geval wat ik moet vragen :)

Inmiddels ook contact gehad met Pajic, hoe dan ook geen slecht idee om daar gewoon langs te gaan om te zien hoe het in z'n werk gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan