Welk merk luchtfilter??

BYM

MF veteraan
19 mei 2001
2.368
0
Zaan-city
Ik zit er over te denken een Dyno-jet kitje aan te gaan schaffen, weet het alleen nog niet zeker.

Nou is het wel slim om dan meteen een ander luchtfilter te nemen, en ik kan dan ongeveer kiezen uit de twee volgende merken:

BMC of K&N.

Wat is nou het beste....?

Mocht je anders "stemmen" dan ook graag even vermelden welk merk.In mijn geval is het natuurlijk voor mijn '94-er Fireblade ;)

[edit]
FF poll gefixed.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
2
52
Het schijnt dat een CBR900 er erg beter van wordt, van zo'n dynokitje dan, vooral bij het oppakken na overschakelen, dus juist het gebied waar je het meeste komt en het meeste van merkt.

Luchtfilter keus zou ik dan gewoon overlaten aan de tuner, want een ander luchtfilter heeft wel invloed op afstelling carbs.

Verder helpt een ander luchtfilter alleen als het luchtfilter een beperkende factor is in het inlaattraject. Bij een R1 schijnt een ander luchtfilter niets toe te voegen, ook het standaard filter laat genoeg door.

Wel een voordeel van een ander filter is dat deze uit te wassen zijn, dus je hoeft nooit meer een ander filter te kopen.
 
Laatst bewerkt:

BYM

MF veteraan
19 mei 2001
2.368
0
Zaan-city
Het schijnt dat een CBR900 er erg beter van wordt, van zo'n dynokitje dan, vooral bij het oppakken na overschakelen, dus juist het gebied waar je het meeste komt en het meeste van merkt.

Luchtfilter keus zou ik dan gewoon overlaten aan de tuner, want een ander luchtfilter heeft wel invloed op afstelling carbs.

Verder helpt een ander luchtfilter alleen als het luchtfilter een beperkende factor is in het inlaattraject. Bij een R1 schijnt een ander luchtfilter niets toe te voegen, ook het standaard filter laat genoeg door.

Wel een voordeel van een ander filter is dat deze uit te wassen zijn, dus je hoeft nooit meer een ander filter te kopen.

Dat is een bijkomstige pluspunt, een luchtfilter wat nooit meer vervangen hoeft te worden, kweenie wat die dingen "gewoon" kosten maar ik denk dat je dat er na een paar keer al uit hebt, bovendien hoef je niet helemaal onder je tank te gaan zitten grutten ;)

Ik zit er hard over na te denken die dyno-kit te laten doen, zit alleen nog ff te twijfelen waar ik het ga laten doen, Enkhuizen, Schagen of Kwadijk.....

Alle tuners raden me in ieder geval wel een K&N filter aan ivm beter af te stellen blade, al zegt eentje dat het niet eens perse nodig is om een dyno-kit toe te passen, enkel andere sproeirs volstaat.
 

BYM

MF veteraan
19 mei 2001
2.368
0
Zaan-city
Maar goed, mag ik hieruit opmaken dat bijna iedereen dus wel van K&N gehoord heeft, maar nog niemand van BMC.......??


Ik doe gewoon wat de tuner me "aansmeert" en merk het verder wel :)
In ieder geval bedankt voor alle reacties hier.
 

BYM

MF veteraan
19 mei 2001
2.368
0
Zaan-city
Goed vandaag is mijn blade op de pijnbank geweest, ziehier de twee plaatjes:



en

 

BYM

MF veteraan
19 mei 2001
2.368
0
Zaan-city
P.s. het luchtfilter gaat dus een Factorypro worden....
[Schamperd is niet gek modus]Dit wordt ook wel gewoon een BMC filter genoemd[/Schamperd is niet gek modus]

Wt is nu het ree-ele verschilt tussen K&N en BMC in dit geval, let op, voor de bmc moet er bij mij extra gaten gemaakt gaan worden opdat er meer lucht naar binnen kan waardoor de beademing beter zal zijn :)

 
Laatst bewerkt:

SweetRyan

MF'er
7 mrt 2002
50
0
OBL
Alleen een ander filter haalt natuurlijk qua vermoge niets uit... Meer lawaai en veel meer vervuiling. Bij de Subaru club ( jaja, koekblikken ) kan men na het analiseren van oliemonsters zien wie met een K&N filter rijdt, dit omdat deze motoren ( olie ) veel meer vervuild zijn.

Met diverse acceleratiemeters ( o.a G meter ) heeft men geprobeerd het verschil tussen een open en origineel filter vast te stellen, die is er dus niet, geen 0,1 seconde van 0-100.

Wel gaat iemand een rechtzaak tegen K&N aanspannen ( wint tie nooit, maar goed ) omdat dit filter bij diverse auto`s ernstige motorschade veroorzaakt, dit doordat het filter de waardes van de maf sensor ( regelt het benzine / lucht mengesel ) beinvloedt, waardoor de motor te arm loopt en stuk gaat....

Moraal van dit verhaal, een open filter alleen geeft absoluut geen vermogenswinst, alleen maar extra vervuiling.