Welk nieuw rubber?

Jordy112

MF'er
20 apr 2008
107
0
Hej
Mijn Beemer R1100S heeft binnenkort nieuw rubber nodig.
Nu liggen er Metzeler Sportec M3 banden onder met de volgende maten:

120/70 ZR 17 M/C (58W) TL voor
180/55 ZR 17 M/C (73W) TL achter.


Over het algemeen ben ik tevreden over deze band, behalve als het aan het regenen is dan voel ik namelijk de achterkant steeds glijden.
Nu rij ik het hele jaar (sportief) door en wil gewoon een band die in elke omstandigheid mij vertrouwen geeft. De band die ik op het oog heb is een Dunlop Sportmax SportSmart.
Hier hoor ik echter goede verhalen over zowel op droog als nat wegdek.
Wat zouden jullie doen?
 
De banden die jij noemt zijn erg sportieve banden die vooral gericht zijn op grip bij droog weer en hebben een korte levenduur. Niet nodig als je alleen op straat rijd met een R1100 S. Ik zou voor een moderne 2 compound sport tour band kijken zoals een Michelin pilot road 3, dunlop roadsmart, pirelli angel st e.d.. Door de 2 compound techniek heb je harder rubber op het midden van de band waardoor je ze niet zo snel vierkant rijdt, en op de zijkanten zachter rubbber zodat ze goed plakken in de bochten.

Ik hoor alleen maar goede verhalen over de Michelin pilot road2 en ben er zelf ook erg teverden over, meer dan genoeg grip voor sportief stuurwerk en lange levensduur. De nieuwe pilot road 3 schijnt nog beter te zijn in de regen.
 
Meer woorden kun je er niet over kwijt dan dat je in het segment moet zoeken wat Julez1000 aangeeft. In ieder geval geen sportband nemen als je vaak in de regen rijdt. De rest is gewoon proberen en kijken wat jou het meeste vertrouwen geeft.
 
  1. Michelin Pilot Road 2 (óf 3, maar daar is nog weinig van bekend qua levensduur omdat die band pas nét op de markt is, handling schijn wel super te zijn).
  2. Continental Road Attack 2 (stukje soepeler dan de Michelin, draait daardoor helaas wel iets minder kilometers dan de Michelin).
  3. Dunlop Road Smart.

Gezien het gewicht van de fiets zou ik persoonlijk dus voor de Michelin Pilot Road 2 gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik had de M3 onder mijn blackbird, en waren ok maar niet mijn type band. Nu de PR3 en die zijn echt super. Zelf niet in de regen mee gereden maar mede blackbird rijders wel en schijnen het geweldig te doen.

Dunlop heb ik nu al 3 verhalen over gehoord dat ze stuk gaan
Door het OOG van de naald - Blackbird Owners Club

Zo is er nog een topic en vorig jaar tijdens een rit ook iemand met dunlop ineens een bult op zijn band
PR2 ook goed maar 3 zeggen ze dat ie in de regen veel beter is.
 
Ik hoor ook goede verhalen over de sportsmart, mogelijk ook m'n volgende band.
En je weet zelf het best of deze goed bij jouw rijstijl past ipv een sport/tourband.
(Road 2 had ik ook goede ervaringen mee als achterband, alleen wel een paar keer een 'glijer' gehad wat op een gegeven moment het vertrouwen begon te schaden).
 
Ik vraag me serieus af wat de levensduur van die MPR-3 gaat doen qua kilometers. Regenbanden voor op 't circuit hebben ook van die fijne lamellen net zoals de MPR-3 en daar wordt je op droog wegdek niet vrolijk van als je de band écht op temperatuur kunt rijden en er wat sportief mee gaat "spelen".

Maar ....Ik neem aan dat over een paar maanden de eerste MPR-3's wel weer omgewisseld gaan worden omdat ze "op" zijn, dus dan weten we meteen wat er aan verwachte kilometrages bij horen.
 
Laatst bewerkt:
banden topics zat op het forum, })

128766386485546889.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik had de M3 onder mijn blackbird, en waren ok maar niet mijn type band. Nu de PR3 en die zijn echt super. Zelf niet in de regen mee gereden maar mede blackbird rijders wel en schijnen het geweldig te doen.

Dunlop heb ik nu al 3 verhalen over gehoord dat ze stuk gaan
Door het OOG van de naald - Blackbird Owners Club

Zo is er nog een topic en vorig jaar tijdens een rit ook iemand met dunlop ineens een bult op zijn band
PR2 ook goed maar 3 zeggen ze dat ie in de regen veel beter is.

is iets uit 2008, wil niet zeggen dat het probleem er nog steeds is. las de datum iets verkeerd :$
worden door de NL dealers per jaar meer dan 20000 Dunlopbanden verkocht. Buiten alle grote jongens die in het buitenland inkopen en de DHZ internet kopers.

Misschien zat er een standaard band onder terwijl zo'n zware motorfiets misschien wel een verstevigde band nodig hebben.

Ik hoor heel veel goede verhalen over de roadsmart maar ook de sportsmart schijnt het erg goed te doen in de regen.
 
Laatst bewerkt:
08 mei 2011 is bij mij niet 2008 hoor, zijn 3 gevallen waarvan 1 in oktober 2010 en de andere 2 in 2011.

Probleem is er dus.

Goh, had Michelin een paar jaar terug ook niet zo iets waarbij het hele loopvlak los liet? ;)

Productiefouten komen af en toe wel eens voor met een serie, inherent aan het productieproces en komt bij alle fabrikanten wel eens voor.
 
Ik rij nu al 14000km met mijn Pilot road 2 banden. Voorband kun je nog helemaal niets aan zien, achterband is nog steeds prima. En geloof me, ik ben geen rustig toermannetje of zo en heb geen schaamrandjes. Nog NOOIT glijdend gevoel gehad waar ik dat zelf niet wilde.
Grip is uitstekend, ook bij nat weer.
Wegligging ook perfect (ook bij 300+), wel goed op druk houden.
 
De Michelin Power Pure was een band die ik op het droge niet snel tegen de grens aan reed (die van de band dus), en mij in de regen aardig positief verraste. :Y
 
Gebruik zelf de BT021 onder mijn R1100RT. Perfecte band op zowel droog als nat wegdek. Gemiddeld doe ik er zo'n 15000 km mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan