Welk onderhoud?

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.140
3
Sorry jongens, dit zal vast wel weer een domme vraag zijn, maar hoe weet een, dealer wat ie moet doen als'k me motor bionnen breng voor onderhoud?
'k Bedoel.. kijkt ie alles na en doet ie wat nodig is? Kijkt ie naar de kilometerstand en doet ie wat daar van nodig is? Kruising van beiden? Hoor ik hem te zeggen dit en dit?

'k Zal het vaast ontdekken als'k hem bionnen doe maarja, zou't graag iets eerder weten :)
 
er zijn altijd standaard punten aan een motor die je naloopt. Als je je motor altijd bij dezelfde dealer in onderhoud hebt, dan mag je aannemen dat hij jouw motor kent, en dus weet wat er moet gebeuren. Natuurlijk kan je eventuele gebreken enzo wel even melden. Mijn eigen dealer houdt zelfs een soort van logboek bij van al zijn vaste klanten, waar dus echt alles instaat. Dit is vooral erg prettig bij een ongeval, je vraagt het logboek op, en de technische recherche en de verzekeringsmaatschappij weet meteen dat de motor altijd in goede staat van onderhoud verkeerde.

Maar ik meld gebreken wel altijd even, buiten dat maken ze er een proefrit mee voordat ze beginnen, en als ze klaar zijn nog een.
Ik heb dan ook nog maar één keer meegemaakt dat er iets niet goed was toen ik de motor terug kreeg. en dat is zonder morren opgelost. 8-)
 
Tuurlijk kan je zelf het één en ander doen. Wel een kleine waarschuwing van te voren, doe dit alleen als je wel een beetje thuis bent met sleutelen.

Maar een de olie plus filter vervangen zijn echt klusjes van niets. Zo ook je ketting smeren en spannen. Remmen zou ik voorlopig niet aankomen.
Maar het handigste is toch wel als je er iemand bij hebt die je een hoop uit kan leggen, en je veel dingen kan leren, en je in de gaten kan houden.

Koop in ieder gecal een zogenaamde "owners manual" van jouw merk en type. Bijvoorbeeld van het merk Haynes ofzo. Hier staat werkelijk elk detail in uitgelegd. Deze boeken kosten rond de F 100.- en is echt werkelijk een enorme vraagbaak. Lees dit eerst eens goed door.

Nog een kleine PS : op alle door jouw dealer uitgevoerde reparaties zit garantie, alles wat je zelf doet niet......
Wel veel succes in ieder geval.
 
Het zijn weer de antwoorden die je al eerder hebt gehad, he pooh })

Lees dat boek nou eens door, wat je op ons advies hebt gekocht en begin idd aan iets van olie vervangen... Trouwens daar staat ( als het goed is.) ook in wat er bij welke kmstand moet gebeuren.. ( of elke 5000 enz..)

Doe je wel een beetje voorzichtig })
 
Het zijn weer de antwoorden die je al eerder hebt gehad, he pooh })

Lees dat boek nou eens door, wat je op ons advies hebt gekocht en begin idd aan iets van olie vervangen... Trouwens daar staat ( als het goed is.) ook in wat er bij welke kmstand moet gebeuren.. ( of elke 5000 enz..)

Doe je wel een beetje voorzichtig })

Hehehe, ik heb dat boek gelezen (dat stukkie toch al) helldesker.. maar het boekje ,van m'n auto en de praktijk hiervan is ook wel ERG anders.
Olie changen is elke 6000km volgens dat boek.. maar tegelijkertijd staat er een waslijst van dingen die ik niet kan..
Lijkt me ook een beetje dom om tegen die dealer te zeggen, onderhoud behalve olie changen, dat heb'k zelf al gedaan... zal die kerel ook eens goed lachen denk'k.

Noujah, scuseer domme, idiote poohbeer weer maar weer.. hij kan't ook niet helpen '(

 
Hehehe, ik heb dat boek gelezen (dat stukkie toch al) helldesker.. maar het boekje ,van m'n auto en de praktijk hiervan is ook wel ERG anders.
Olie changen is elke 6000km volgens dat boek.. maar tegelijkertijd staat er een waslijst van dingen die ik niet kan..
Lijkt me ook een beetje dom om tegen die dealer te zeggen, onderhoud behalve olie changen, dat heb'k zelf al gedaan... zal die kerel ook eens goed lachen denk'k.

En waarom is dat nu dom :? ( of is het typisch hollands....)
Ik zeg gewoon tegen de dealer dat ik alles nagekeken wil hebben en dat de olie en oliefilter niet vervangen hoeven worden, omdat ik dat zelf al gedaan heb. ( met de auto tenminste dan, met de motor doe ik eigelijk alles zelf.)
Trouwens een luchtfiltertje vervangen kan jezelf ook wel, denk ik.

Veel meer onderhoud heb je niet elke 5000 of 6000 km....
 
....
....

Trouwens een luchtfiltertje vervangen kan jezelf ook wel, denk ik.

Veel meer onderhoud heb je niet elke 5000 of 6000 km....

en de carb's schoonmaken??? dat moet toch ook alle 5000 a 6000 km?
is niet meer zo simpel denk ik (tank afhalen, carb's openmaken, ralentie juist zetten, synchroniseren...)
wie een goeie handleiding heeft post maar want zou dit alles liefst zelf kunnen
 
en de carb's schoonmaken??? dat moet toch ook alle 5000 a 6000 km?
is niet meer zo simpel denk ik (tank afhalen, carb's openmaken, ralentie juist zetten, synchroniseren...)
wie een goeie handleiding heeft post maar want zou dit alles liefst zelf kunnen

Wat voor motor heb je ??? Ik maak mijn carbs zelden tot nooit schoon. Eens in de 25.000-50.000 km wil ik ze wel laten synchroniseren.. Kleppen hoeven maar eens in de 45000 gesteld te worden... Nee ik vervang mijn olie en olie filter elke 5000, mijn luchtfilter elke 10.000 en mijn bougies ook elke 10.000...... What more is there to it ??? Banden/remblokken/kabels/remvloeistof e.d. wanneer het nodig is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan