Welk slangetje bij de volgende symptomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freakie_1

MF veteraan
11 apr 2009
5.277
273
Houten
Even een lang verhaal kort maken.

Motor gecrashed begin deze maand, toen nog iets van 700 km gereden en in Nederland al het kuipwerk opgelapt. Hierbij heb ik ook de ram air los moeten halen, maar met veel detail weer terug geplaatst. Nu vandaag test gereden en stationair draait hij zo als normaal, trekt ook normaal in de lagere versnellingen. Ga ik echter naar de wat hogere versnellingen (4,5,6) dan wil hij niet boven de 7000 toeren komen, daar stopt hij precies. Dit is waar de motor pas echt vermogen begint te leveren. Ga ik van zijn 3 met bijvoorbeeld 11000 toeren naar zijn 4 met iets van 9500 toeren dan blijft die 9500 toeren en kan ik met moeite net iets door trekken, in zijn 5 niet verder door trekken en in zijn 6 zakt hij gewoon af tot 7000 toeren.

Motorzaak zegt dat er waarschijnlijk een slangetje klem zit. Weet iemand welke slang (van waar of van wat) dergelijke problemen kan geven, scheelt als ik niet alles hoef na te kijken. Dit probleem was er niet toen ik mijn kuip er tijdelijk af had, dus moet na het terug plaatsen zijn gebeurd. Volgens mij zou zelfs als ik de ram air slangen niet goed terug had geplaatst dit niet voor zo'n probleem zorgen? Het D model heeft immers geen ram air en maar 2 pk minder. Nu kom ik niet eens boven de 140 terwijl ik laatst nog met gemak 180 heb gereden. Waar moet ik het zoeken?

*EDIT*
Hierbij maakt het niet uit of de bezinekraan op res of on staat. Getest bij zowel volle tank als half vol.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eens beginnen met de benzine leidingen, want het lijkt duidelijk op een brandstof tekort. Of de tankontluchting, waardoor hij vacuum zuigt. Geeft ook benzinetekort.
 
Dan moet hij daar toch onder de 7000 toeren ook last van hebben?

idd... brandstof gaat dacht ik niet langzamer stromen zodra je in de hogere toeren komt...
dit zijn de gekste problemen..... kan je helaas ook niet helpen
enige waar ik aan kan denken is dat je hem eens op een bank kan zetten voor het AF ratio getal, als daar iets mee aan de hand is kom je er zo makkelijk achter
 
Stuk laten rollen met ingeknepen koppeling en daarna proberen door te trekken voorbij de 8000 toeren zou toch moeten werken als de slang deels klem zit? Koppeling in zodat je vlotterkamers even rustig vol kunnen lopen bij lage toeren. Of is dat te simpel gedacht van mij?

Filter is ook schoon, geen rommel los gekomen uit de tank na schuiver?
 
Laatst bewerkt:
Stuk laten rollen met ingeknepen koppeling en daarna proberen door te trekken voorbij de 8000 toeren zou toch moeten werken als de slang deels klem zit? Koppeling in zodat je vlotterkamers even rustig vol kunnen lopen bij lage toeren. Of is dat te simpel gedacht van mij?

Filter is ook schoon, geen rommel los gekomen uit de tank na schuiver?

Na de schuiver heb ik nog ruim 700 km gereden waarbij op bepaalde punten de tank veel meer leeg was. Nu heb ik dit probleem met een volle tank.

Vandaag even de zijkuipen los gehaald (lopen de brandstof slangen langs van wegen de bezinekraan) dat zag er prima er uit. Onder de tank zelf ook niets klem, gashendel/kabel kan het niet zijn anders kan ik uberhaupt niet zoveel toeren zo snel draaien in de lagere versnellingen.

Verder heb ik mijn accu opnieuw vast gemaakt want die had na de schuifer wat problemen omdat het vierkante moertje van mijn minpool al zoek is sinds ik de motor heb. Nu was het altijd voldoende om gewoon een zware bout de pool vast te laten drukken maar sinds de schuifer werkte dat niet meer zo goed. Eerst dus met tierap vast gemaakt en daarna met een moertje, maar die paste niet goed dus zat de pool aardig los. Nu dus maar even op een andere manier knettertje strak gedraaid.

Hoop dat de accu het probleem oplost, verwacht het niet maar hoop het wel. Anders moet ik weer helemaal de topkuip los gaan halen en naar het ramair systeem kijken. Maar lijkt me sterk dat die 2pk extra die dat levert voor dit probleem kan zorgen.

Morgen even test rijden.
 
Zoals verwacht geen resultaat. Nog even wat verder getest en ik kan wel harder dan 130 en 7 duizend toeren ook in zijn 6 als ik maar gas blijf geven dan trekt hij hem heel langzaam over de 7000 om bij 8000 weer vol vermogen te hebben. Lijkt mij dus niet dat dat kan met een afgeklemd slangetje. Zal zo direct maar even het luchtfilter bekijken maar ik vroeg mij of het luchtfilter eigenlijk 'in ene' verstopt kan raken?

In Duitsland is de motor natuurlijk in gras beland dus misschien dat hij wat gras heeft gezogen, en daarna heb ik in Nederland een stukje zonder topkuip gereden waardoor er dus geen gaas voor de ramair inlaat zit.
 
Oke luchtfilter bekeken en luchtfilter huis bekeken, lag zoals te verwachten wat troep in na minstens 8.000 km met dit filter. Maar het lijkt mij niet vandusdanige orde dat het dit probleem kan veroorzaken. Aan de andere kant heb ik 0,0% verstand van luchtfilters en misschien is dit wel erug smerig. Wie kan mij dit vertellen?

Bovenkant:
imag0087p.jpg


Ja is vies, maar lijkt mij niet dusdanig smerig dat het dit probleem kan veroorzaken:
imag0088x.jpg


Dan zit de fout toch misschien in het terug plaatsen van de inlaat kanalen? In mijn herrinering heeft dit altijd al zo gezetten maar mijn geheugen is niet maar wat het ooit geweest is :) .

luchtx.jpg


De rode lijnen zijn de lijnen van de inlaatkanelen, zoals je zit heb ik bijvoorbeeld aan de linker kant (links op de foto teminste) hem er totaal niet mooi voor zitten, daar zit hij maar voor de helft, de andere helft zit dus achter de kuip. Zou dit er voor kunnen zorgen dat hij eventueel te weinig lucht kan aanzuigen?

De rode circkels zijn trouwens de ramair kanalen, weet niet of dat iets uitmaakt. Iemand anders die hier wat licht op kan schijnen, dat dit het probleem kan veroorzaken?
 
Ik gok op een vacuüm iets bij het carburatiedeel. Dopje los oid. Of membanen niet meer goed.

Thx, zal dat eens bestuderen. Eerst nog kijken of het correct plaatsen van de luchtinlaat zin heeft (de 600 schijnt hier blijkbaar (na lezen) gevoelig voor te zijn) en anders weet ik in welke richting ik verder moet. B|
 
heb ook een soortgelijk iets gehad.
wat je kan proberen is een doek in je ramair te stoppen en kijken of dit helpt.

ik was vergeten een slan aan de zijkant van het luchtfilter te plaatsen waardoor de motor veel te veel lucht kreeg bij hogere snelheden en inderdaad bij 6K stopte alsof je de dodemansknop overhaalt
 
heb ook een soortgelijk iets gehad.
wat je kan proberen is een doek in je ramair te stoppen en kijken of dit helpt.

ik was vergeten een slan aan de zijkant van het luchtfilter te plaatsen waardoor de motor veel te veel lucht kreeg bij hogere snelheden en inderdaad bij 6K stopte alsof je de dodemansknop overhaalt

Slangetjes allemaal na gekeken, geen resultaat.


Oke helaas naakt rijden niets opgelost probleem is er nog steeds. Ondertussen na gekeken:

-Accu
-Luchtfilter + huis
-Slangetjes opnieuw nagelopen

Ben nu dus maar zover dat ik de bougies aan het bekijken ben, alleen zijn die net iets moeilijker bereikbaar dan verwacht. Dus heb ik er willekeurig maar 1 uitgetrokken (nummertje 3) die ziet er als volgt uit. Is dat prima, en heeft het zin om de andere 3 nog na te kijken. Heb eigenlijk geen idee wat ik nog na kan kijken....

imag0098h.jpg

imag0097sw.jpg


Trouwens wel alle 4 de bochten bij de cilinders werden warm. Van eentje kwam er wat stoom af maar dan moet ik maar niet me handschoen er direct opleggen na het uitzetten :+

Wie weet wat ik nog meer kan testen/doen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan