Welk smeermiddel voor voor as voorwiel- en as achterwiel.

sukayaho

MF veteraan
22 feb 2023
1.163
1.332
Zuid Limburg.
Ik rij een Kawasaki zzr1400 van 2014.
Nu ga ik hier aan sleutelen .
Remblokken verwisselen .
Ketting met tandwielen(kettingwielen) vervangen.
Gelijk ook meteen een hoop boutjes vervangen voor titanium van pro bolt.
Voor verfraaiing motor.
En meteen voorband en achterband laten vervangen.
De velgen breng ik er dan los heen.

Nu mijn vraag.
De as die uit voorwiel komt.
En de as die uit achterwiel komt.
Waar smeer je die mee in als je die weer terug plaatst.
Ik heb even geen idee?.
Er moet wel vet op maar wat?
Heb hier wel een pot kogel lager vet van kroon oil staan.
Maar geen idee of die op de assen gesmeerd kan worden.
En ik neem aan dat er een dun laagje op moet en niet veel.
Hoor en lees het wel.
Alvast bedankt voor de adviezen als die komen.
 
Zie schermafbeeldingen..
Pro-bolt zegt zelf dat ik aanhaalmomenten moet gebruiken zoals voorgeschreven in wphb.
De winkel die ik erover gebeld waar ik de bouten etc gekocht heb.
Had dit ook bij pro-bolt nagevraagd en komt met zelfde verhaal.
Ik heb geen idee waarom KwaSuz dan schrijft dat ik aanhaalmomenten wphb wel kan vergeten.
Pro -bolt zegt anders.

Bekijk bijlage 1852552

Bekijk bijlage 1852553

Bekijk bijlage 1852554
Als probolt het zelf zegt, prima.
Ik heb wel de ervaring met alu en rvs bouten en ging ervan uit dat het bij titanium niet anders zou zijn.
Ik heb deze beschrijving er nooit bijgehad/gezien dus vandaar mijn reactie.
 
wat bedoel je hier dan mee ?
Als je een blok monteert die ondersteunt wordt door een krik hangt het verkeerd in het frame.

Volgorde bij mijn xtz750 is om alle bouten te plaatsen en dan de ondersteuning weg te halen, daarna pas op Nm vastdraaien.
Doe je het niet dan loop je kans op scheuren in het frame en daar heb ik er al enkele van gezien.
 
Dit topic gaat toch helemaal niet over frames.
Heb iets gevraagd wat voor vet er op de as moet .
Bedankt voor de gegeven adviezen hier over.
En melde dat ik titanium boutjes had etc.
Hoe kon ik dan weten het ontspoord in een taalfouten topic.
En gescheurde frames.
Wist ook niet dat motor-forum leden er van alles bij halen.
En zelfs voorschriften over aanhaalmomenten van pro-bolt ter discussie gaan stellen.
Raar gedoe zo.
 
Laatst bewerkt:
Als probolt het zelf zegt, prima.
Ik heb wel de ervaring met alu en rvs bouten en ging ervan uit dat het bij titanium niet anders zou zijn.
Ik heb deze beschrijving er nooit bijgehad/gezien dus vandaar mijn reactie.
Ook bij rvs bouten van pro bolt is dit niet anders.
Alleen de aluminium bouten en moeren hebben andere aanhaalmomenten nodig.
De info in bijgevoegde onderstaande link is duidelijk genoeg hierin.

 
Ook bij rvs bouten van pro bolt is dit niet anders.
Alleen de aluminium bouten en moeren hebben andere aanhaalmomenten nodig.
En er word duidelijk gewaarschuwd bij pro- bolt.
Mijn ervaring is anders, van kapot getrokken draad uit het blok tot aan kapot draad van de alu boutjes.
Maar zoals ik al zei; ik had destijds nog geen “werk-omschrijving “ van probolt.
Wellicht is het product ook verbeterd.
 
Mijn ervaring is anders, van kapot getrokken draad uit het blok tot aan kapot draad van de alu boutjes.
Maar zoals ik al zei; ik had destijds nog geen “werk-omschrijving “ van probolt.
Wellicht is het product ook verbeterd.
Even googlen bij pro-bolt zelf.
En aluminium is niet echt sterk.
Had je dat niet van te voren kunnen bedenken?.
Komt bij mij beetje raar over.
En dan erna schrijven dat aanhaalmomenten niet meer kloppen.
Die info over de drie soorten bouten en moeren en aanhaalmomenten staat echt al jaren lang bij pro-bolt op hun website.
Heb voor vorige motoren ook pro- bolt besteld.
En kreeg er altijd een boekje bij met aanhaalmomenten voor aluminium-rvs en titanium.
Dus die info was altijd al helder.
En nee ik werk niet bij pro- bolt om dit eventuele vooroordeel wat anderen kunnen gaan schrijven meteen weg te halen.


 
Laatst bewerkt:
Niet om 't een of ander, maar je vraag komt ook met een heel verhaal over b.v. ook vervangen van boutjes waarop iemand daar over een opmerking maakt. Van het al dan met welk vet monteren van steekassen ook al dan met anti-seizing compound monteren van titanium boutjes naar droge blokbouten die wel een likje vet kunnen gebruiken en vertaaldingetjes, de vraag (of de verpakking van de vraag) lokt uit tot antwoorden. En die kunnen zo divers zijn als de vraag zelf. Hoe meer je er bij haalt of in gaat op reacties, hoe meer de boel gaat bloemkolen. Je mag van geluk spreken dat niemand begint over welk soort banden je gaat (laten) monteren. Of waar je de velgen dan los heen brengt.

Maar dan de hoofdvraag:

Heb je antwoord op de bedoelde zoektocht namelijk: Welk vet moet of kan op de wielas? (ik denk het wel)

En om het nog leuker te maken: Mijn ene WPH zegt dat niet de as, maar de ruimte achter de lippen van de keerringen/lipseals wel wat vet mogen krijgen..

lithium grease.png


En het andere zegt "lightly oiled":

1677491759316.png


En als je het zat bent (kan ik me indenken..) Rechtsboven bij de drie puntjes: "sluit onderwerp". 👍
 
Laatst bewerkt:
Wisten jullie dat er een houdbaarheidsdatum op anti seizing potjes staat
Ik moest een keer dat spul hebben voor een uitlaat , en dus naar de winkel
Er stond een pot van 1 liter , wel wat veel en best duur
Las het etiket en daar stond die datum op , was al een half jaar te oud
Ik heb toen 50% korting bedwongen , heb nu genoeg tot mijn dood
 
Ik gebruik eigenlijk gewoon die keramische toestand voor zo’n beetje alles. Behalve dan als het olie moet zijn, anders word het een zooitje in m‘n semi automatische kettingsmeer of blok. Op zich kostbaar spul, alsof er cocaïne aan toegevoegd is. En als ik de recensies mag geloven is het top spul. Anti seize bij uitstek.
 
Voor de blanke titanium; smeer je dat antisize op de draad of op hetgeen wat bloot ligt ? In het laatste geval zie je niks meer van het titanium, en in het eerste geval kun je niet meer borgen ? Wie kan mij wat uitleggen ? En dat DLCproces, doe je dat puur voor de uitstraling ? Want roesten gaat het toch niet ?
 
Voor de blanke titanium; smeer je dat antisize op de draad of op hetgeen wat bloot ligt ? In het laatste geval zie je niks meer van het titanium, en in het eerste geval kun je niet meer borgen ? Wie kan mij wat uitleggen ? En dat DLCproces, doe je dat puur voor de uitstraling ? Want roesten gaat het toch niet ?
Anti seize doe je om een dun laagje tussen de materialen te hebben om vast gaan zitten door spanningsverschil en/of corrosie te voorkomen.

DLC wordt vaak toegepast voor allerlei verspanende (snij-, boor- en frees-) gereedschappen die gebruikt worden in de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie. Daar is immers het gebruik van smeermiddelen niet toegestaan. (Diamond-like carbon - Wikipedia.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan