welk straatmotortje om te leren wheelien voor max. 750€

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.276
1.928
Het zit al langer op mijn lijstje om af te vinken.

Vroeger kon ik dat met een enduro, maar nooit geoefend met een straatmotor.

Is daar iets in te vinden voor die prijsklasse om een relatieve beginner te leren wheelien?
Geen enduro of supermotard, maar een straatmotor.

Papieren zijn niet nodig, is op privé terrein (50% van de opgestoken wijsvingers vallen af. De overblijvende 50% van "get al life and grow up" ga ik digitaal negeren :+ )

Wat stellen jullie voor?
 
ik ken die 2 cil. motoren natuurlijk wel, maar lukt dat daarmee?
Een SV650 lijkt me geschikter, maar niet voor 750€ te vinden.
GPZ600 ?
 
Een snelle blik op het net....
honda NTV 650 voor 650€
TDM 850 700€
GSXF 750 voor 700€
 
Alles kan natuurlijk, maar in standaard set up krijg je die echt niet op zijn achterwiel.
maar echt veel hoef je ook niet aan te passen. groot tandwiel aan de achterkant en een bijpassende ketting en je zet bijna alles op het achterwiel.
maar als het zonder kenteken mag en alleen is om te leren zou ik eens kijken naar een schade fiets. schade ga je waarschijnlijk toch krijgen dus dan kan maar beter de vorige eigenaar er voor betalen.
 
ik ken die 2 cil. motoren natuurlijk wel, maar lukt dat daarmee?
Een SV650 lijkt me geschikter, maar niet voor 750€ te vinden.
GPZ600 ?

Sv650 zou ik niet doen gezien de positie van het blok. Bij het maken van een lange wheelie krijgt 1 cilinder geen olie en gaat je big end kapot...
 
Da's wel een hele goeie om in de gaten te houden ja....
Je wilt wel dat het motorblok olie blijft rondpompen als de boel op z'n achterwiel staat.

Moeten we alle V-twins dan vergeten? (Ducati's zoden wel fijne wheeliers zijn afgezien van de prijs....)
 
Laatst bewerkt:
Da's wel een hele goeie om in de gaten te houden ja....
Je wilt wel dat het motorblok olie blijft rondpompen als de boel op z'n achterwiel staat.

Moeten we alle V-twins dan vergeten? (Ducati's zoden wel fijne wheeliers zijn afgezien van de prijs....)

Een dry sump, zoals Aprillia en Ducatti zou inderdaad beter zijn. Of je die voor 750 euro krijgt daarentegen...En dan tel ik het overige onderhoud nog niet mee.

Volgens mij worden Honda cbr's vaker gebruikt als stunt motor.
 
Een TDM is ook dry sump, maar de '90ies cbr600 is volgens mij wel de do it all stuntfiets. De eerste gasreactie van een TDM is niet altijd smooth
 
Een TDM is ook dry sump, maar de '90ies cbr600 is volgens mij wel de do it all stuntfiets. De eerste gasreactie van een TDM is niet altijd smooth

Heb zelf een cbr600f2, kan nou niet echt zeggen dat ie heel makkelijk omhoog komt. Bandit 1200 en cbr900rr waren wel de makkelijkste fietsen om op achterwiel te krijgen. De bandit 1200 echt super makkelijk en controleerbaar, goed zoeken en miss krijg je wel n (optisch) vercrackte voor 750 =)
 
inderdaad, geen kenteken nodig en alle straatattributen mogen ontbreken.
Dank voor de twin sv650 tip.

Ik wil het zo goed mogelijk leren zonder er veel geld in te pompen.
De bandit 1200 wist ik wel ongeveer.... :Y
Ik heb ook als eerste motor een cbr600f2 gehad zo'n 20 jaar geleden. Ik was toen zwaar onder de indruk van de 95pk. Maar spontane wheelies? Nee, dat kan ik mij niet direct herinneren. :?
Ze zijn wel binnen de 750€... :t

Ik ga eens zoeken in die 1200 bandits.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een fazer 600 voor je staan binnen budget
 
Een nieuw dieptepunt.

Correct. Het nieuwe dieptepunt in het carter tijdens een wheelie zorgt voor smeermoeilijkheden bij bepaalde motoren in de hoogste punten.
OgriUK is een kenner. :Y
 
Laatst bewerkt:
lange wheelie = big end stuk bij sv650. duidelijk?

Nee, eigenlijk niet. Er word gezegd dat de big-end van de voorste cilinder kapot gaat bij een lange wheelie. Ik kan me voorstellen dat er een olietekort ontstaat omdat het motorblok te ver achterover gekanteld is en de aanzuiging voor de olie niet meer, of niet voldoende in de olie hangt en dus te weinig of geen olie meer aan kan zuigen. Maar dan betreft het toch een algehele verstoring van de smering en toch niet alleen de voorste cilinder? Daarom mijn vraag...

Ik was trouwens iets te snel met mijn reactie, las daarna dus volgend bericht pas.

Correct. Het nieuwe dieptepunt in het carter tijdens een wheelie zorgt voor smeermoeilijkheden bij bepaalde motoren in de hoogste punten.
OgriUK is een kenner. :Y

Dit geeft al iets meer duidelijkheid, maar snap het nog steeds niet helemaal.
 
Laatst bewerkt:
Als je Facebook hebt zou ik gewoon even kijken wat er langskomt in de motoren tot €750 groep.
 
hier man
full
 
Misschien kun je een afgeragd barrel leuk 2de handsje van één van de Wheelie-time leden kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan