Welk type koelvloeistof?

Erwinblade

Die hard MF'er
21 feb 2017
840
879
Mijn motor een cbr 1000rr uit 2009 (sc59) krijgt nieuwe koelvloeistof,nu is mijn vraag wat is de beste?
Je hebt roze,blauwe,gele en weet ik veel wat voor kleuren.
Er zit nu groen in volgens mij.
Ik weet dat je niet kleuren moet mengen, en dat je koelvloeistof moet hebben wat alu en rubbers niet aantast.
Maar mijn vraag is dus welke is de betere,en gaat ook langer mee?
 
Mijn motor een cbr 1000rr uit 2009 (sc59) krijgt nieuwe koelvloeistof,nu is mijn vraag wat is de beste?
Je hebt roze,blauwe,gele en weet ik veel wat voor kleuren.
Er zit nu groen in volgens mij.
Ik weet dat je niet kleuren moet mengen, en dat je koelvloeistof moet hebben wat alu en rubbers niet aantast.
Maar mijn vraag is dus welke is de betere,en gaat ook langer mee?
Van Kroon hebben ze een koelvloeistof die overal voor geschikt is zowel voor oud als voor nieuw
 
Heb je manual gelezen, staat meestal gewoon in wat advies is
Screenshot_20210908_104052_com.google.android.apps.docs.jpg
 
 
Ik heb er een paar keer goed "onderzoek" naar gedaan op internet voor verschillende motoren. Mengen van verschillende soorten kan problemen geven, ook als er een klein beetje orde vloeistof achterblijft. Uiteindelijk uitgekomen op Kroon SP13 die voldoet aan G13 specs: hybrid OAT. Niet geschikt voor echte oldtimers, maar voor moderne motoren een longlife.

Uit een van m'n Triumphs kwam heel veel bruine shit (staan ze om bekend en onschuldig) en zelfs wat smurrie. Misschien was hij ooit afgevuld met "blauw" en opgetopt met roze of iets anders? Dat had ik grondig uitgespoeld en afgevuld met mooie roze SP13. Een jaar of 5 later heb ik het voor de vorm ververst en het kwam er als nieuw uit, dus long life bleek daadwerkelijk long life te zijn.
 
Denken jullie dat ze bij een motorzaak verschillende koelvloeistoffen gebruiken
Ik denk dat veel motorzaken zich nauwelijks bezighouden met koelvloeistof. Als ze iets bij moeten vullen dan is het waarschijnlijk of blauw, of roze. En dan het liefst van zo'n merk als Motul of Motorex wat schreeuwend duur is zodat ze er genoeg marge op maken (en ik geef ze groot gelijk want voor niets komt de zon op).
 
Ik heb er een paar keer goed "onderzoek" naar gedaan op internet voor verschillende motoren. Mengen van verschillende soorten kan problemen geven, ook als er een klein beetje orde vloeistof achterblijft. Uiteindelijk uitgekomen op Kroon SP13 die voldoet aan G13 specs: hybrid OAT. Niet geschikt voor echte oldtimers, maar voor moderne motoren een longlife.

Uit een van m'n Triumphs kwam heel veel bruine shit (staan ze om bekend en onschuldig) en zelfs wat smurrie. Misschien was hij ooit afgevuld met "blauw" en opgetopt met roze of iets anders? Dat had ik grondig uitgespoeld en afgevuld met mooie roze SP13. Een jaar of 5 later heb ik het voor de vorm ververst en het kwam er als nieuw uit, dus long life bleek daadwerkelijk long life te zijn.
Die Kroon is heel goed, ik heb het wel 10 jaar lang in mijn boot gehad nooit ververst,veel zeggen dan dat de smerende eigeschappen verloren gaan,maar ik geloof daar niet zo in
Als je er in plaats van koelvloeistof water in zou doen wat niet smeert loopt de boel toch ook niet in elkaar
 
In die g12++ oftewel g13 zit weer dat silicaat in ,dus dat zal ik never nooit gaan gebruiken.
G12 lijkt me de beste oplossing.
Bedankt voor het meedenken allen👍
 
Die Kroon is heel goed, ik heb het wel 10 jaar lang in mijn boot gehad nooit ververst,veel zeggen dan dat de smerende eigeschappen verloren gaan,maar ik geloof daar niet zo in
Als je er in plaats van koelvloeistof water in zou doen wat niet smeert loopt de boel toch ook niet in elkaar

Een monteur van een revisiebedrijf heeft mij eens uitgelegd dat de koelvloeistof van alle koelkanalen een beetje materiaal meeneemt en zodoende een steeds groter schurend effect op de koelkanalen heeft. Dat is reden om koelvloeistof te moeten verversen.
10 jaar zegt mij trouwens niet zoveel, hoeveel draaiuren hebben we het over?
 
Een monteur van een revisiebedrijf heeft mij eens uitgelegd dat de koelvloeistof van alle koelkanalen een beetje materiaal meeneemt en zodoende een steeds groter schurend effect op de koelkanalen heeft. Dat is reden om koelvloeistof te moeten verversen.
10 jaar zegt mij trouwens niet zoveel, hoeveel draaiuren hebben we het over?
Niet zoveel draaiuren en daarom vindt ik het vaak onzin om te verversen ,
op de boot forums hebben ze het zelfs over elke 3 jaar.
Pure onzin
 
Terug
Bovenaan Onderaan