Welk Ultrasoon apparaat om carburateurs te reinigen?

veelwielen

Rookie
7 apr 2020
9
7
Beste motards,

Hier zijn nogal wat mensen bekend met ultrasoon reinigen van o.a. de carbs.
Welk apparaat is hier goed geschikt voor en kost niet de wereld? Er wordt zoveel aangeboden van een paar euro tot een maandsalaris..
Waar moet ik op letten?

Groet,

JB
 
Ik heb er zelf geen 1 want zou dan een 10L willen zodat er wel 4 motor carbs aan elkaar in kunnen.
Ik heb die van 10 liter. En mag nog steeds m'n carburateurs uit elkaar halen. 2 naast elkaar past wel prima.

Maar heel eerlijk; ondanks dat motorzaken het niet doen, trek die carburateurs van elkaar af en vervang meteen de rubbers van de buisjes er tussen. Die willen nog wel eens gaan lekken.
Let verder op de sweep functie, deze varieert in zijn frequentie en veroorzaakt daarmee kleine en grote cavitaties. Verwijderd efficiënter het kleine en grotere vuil.
Ja klopt, dat is beter. Maar: gewoon 1 frequentie van HBM is goed genoeg voor wat de meeste van ons hier doen.
 
Als je denkt dat je met de beste ultrasoon reinigen machine en vloeistoffen achterover met een biertje kunt liggen dan heb je het mis .
mijn advies lees je goed in,in de werking daarvan ,zo wie zo als de deze alleen voor het schoonmaken van je carburateur s gaat gebruiken . kun je het geld beter aan een goed doel schenken .
maar het is toch ook gewoon leuk om zelf te doen ?
 
Tot 7 jaar terug had ik ook geen ultrasoon..... is ook niet heilig, al leg je een vergomde carb 100 uur in een bad wil nog steeds niet zeggen dat het schoon is.
Sommige rommel is zo hardnekkig dat je eerst andere "oplossingen" moet toepassen.
Constant in het hoofd houden dat niet alle materialen alle middeltjes even fijn vinden....
Het "onschuldige" dasty is er één van....
 
Tot 7 jaar terug had ik ook geen ultrasoon..... is ook niet heilig, al leg je een vergomde carb 100 uur in een bad wil nog steeds niet zeggen dat het schoon is.
Sommige rommel is zo hardnekkig dat je eerst andere "oplossingen" moet toepassen.
Constant in het hoofd houden dat niet alle materialen alle middeltjes even fijn vinden....
Het "onschuldige" dasty is er één van....
Probeer eens een messing sproeier een nacht in de dasty te laten weken. Pikzwart worden ze ervan _O-

Koolaanslag verwijderen daar is Dasty wel weer heel goed in. Gaat bijv. met Tickopur R33 slecht eraf
 
Probeer eens een messing sproeier een nacht in de dasty te laten weken. Pikzwart worden ze ervan _O-

Koolaanslag verwijderen daar is Dasty wel weer heel goed in. Gaat bijv. met Tickopur R33 slecht eraf
Ik heb ook een carb van een oude brommer in de tickopur gebadderd, begon ook zwart te worden. Snel eruit gehaald voor het erger werd.
Waarschijnlijk andere legering aluminium dan nieuwere carbs.
 
Jaren terug heb ik er al eens over geschreven. Ik kan dat niet terugvinden, helaas.

De kwaliteit van de transductoren is van belang. 1 goeie td, kost hetzelfde als een compleet chinees bakkie. Zoals die van hbm.

Niet dat de goedkope niks kunnen, in tegendeel. Kan best ok zijn.

De kwaliteit machines zijn echt een stap hoger. Maar ook vier stappen duurder....

Ik zou voor een grote bak gaan. Hoe meer er in 1x in gaat, hoe gemakkelijker :) maar ja, das voor iedereen anders.

Vers water eerst 30 min voortrillen. Daarna pas product en item er in. Water is doorgaans meerdere beurten bruikbaar. Afhankelijk van vervuiling en tijd tussen gebruik.
 
Hier staat er een 15l ultrasone van mountain wolf in de schuur.
Ik vind hem niet overdreven krachtig maar doet wat hij moet doen.

Ik gebruik Tickopur tr3 voor aluminium. Bevalt goed, heb het idee dat deze het aluminium mooier schoon krijgt dan r33.
 
Jaren terug heb ik er al eens over geschreven. Ik kan dat niet terugvinden, helaas.

De kwaliteit van de transductoren is van belang. 1 goeie td, kost hetzelfde als een compleet chinees bakkie. Zoals die van hbm.

Niet dat de goedkope niks kunnen, in tegendeel. Kan best ok zijn.

De kwaliteit machines zijn echt een stap hoger. Maar ook vier stappen duurder....

Ik zou voor een grote bak gaan. Hoe meer er in 1x in gaat, hoe gemakkelijker :) maar ja, das voor iedereen anders.

Vers water eerst 30 min voortrillen. Daarna pas product en item er in. Water is doorgaans meerdere beurten bruikbaar. Afhankelijk van vervuiling en tijd tussen gebruik.
Dus, water erin, 30 minuten aan zetten. Daarna het water eruit gooien en de carb en vloeistof erin?
Wat is dan het doel van het water?
 
Nog nooit van gehoord.
Als ik het artikel goed begrijp gaat het dus vanzelf?
Dan kun je ook het te reinigen ding er meteen in stoppen lijkt mij. Mogelijk werkt het in het begin minder goed dan na een kwartier, is dat erg?
 
Mountainwolf 22l bak recent gekocht voor het reinigen van oa mijn r6 carb.
Werkt prima icm TR3.

Maar kwa kwaliteit zijn er volgens mij wel betere varianten op de markt HBM las ik vaak goede verhalen van.
Maargoed ik heb enkel de intentie om deze voor hobby te gebruiken voor zowel de motoren als de auto's.
Machine zal waarschijnlijk eens in de 3 maanden uit de kast gehaald worden.

Zo nu en dan ook superleuk om je oude sieraden of horloge band in te zetten.:) of een bril damnn wat voor troep daaraan vast kan zitten.

Daarnaast is het wel superhandig om een kraan erbij te nemen zodat je niet hoeft te kiepen wanneer de vloeistof eruit moet.

Succes met het vinden van de juiste machine.
 
Heeft er iemand ervaring met interflon fin clean all² in een ultrasoon reiniger?
We gebruikten het op m'n werk altijd, zowel puur als in verdunde versie in de petrochemische industrie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan