Welk waterdichte textielpak?

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.140
3
Aangezien leder toch wat irritant is dagelijks naar werk was'k aan een fatsoenlijk (waterdicht) textiel aan't denken.
Is het aan/af te raden om een textiel pak te nemen en zo te sizen dat je er met je dagdagelijkse kledij onderaan nog in past? Wie heeft er verder ervaringen met textiel pakken? 'k Wil dan vooral weten hoe goed ze zijn qua bescherming maar zeker ook qua waterdichtheid en transparatiedoorlatendheid (leuk scrabblewoord).
 
persoonlijk heb ik een textiel pak van Richa en ben daar heel tevreden over.
Je kan het dragen zonder iets onderaan van gewone kledij, maar je kan er evengoed met jeans onder rijden.
Water komt er niet door, dus das dik in orde, maar qua verluchting is het niet echt top ...

Wat de veiligheid betreft, in de jas zitten goeie harde beschermstukken dus dat zit ook wel snor, de broek heeft zachtere beschermingen. Gelukkig heb ik nog niet moeten testen hoe veilig het wel is bij een val
 
persoonlijk heb ik een textiel pak van Richa en ben daar heel tevreden over.
Je kan het dragen zonder iets onderaan van gewone kledij, maar je kan er evengoed met jeans onder rijden.
Water komt er niet door, dus das dik in orde, maar qua verluchting is het niet echt top ...

Wat de veiligheid betreft, in de jas zitten goeie harde beschermstukken dus dat zit ook wel snor, de broek heeft zachtere beschermingen. Gelukkig heb ik nog niet moeten testen hoe veilig het wel is bij een val

Kan ik alleen maar beämen.
Heb zelf een richa booster jas en richa mossoon broek.

Beiden ben ik al door hele hoosbuien gereden en is zo waterdicht als wat. Maar idd, de ventilatie van de jas is wat minder. Hij zou ademend moeten zijn.
Maar in de zomer kwam ik er druipnat van het zweet uit. (3 kilo afgevallen op 2 uur rijles :X ) En deze winter had ik zelfs vochtige armen met enkel een t-shirt eronder.

De bescherming is ook ok. Heb een val gemaakt met 50 km/u (ja, is niet hard), en hij heeft het overleefd :P Aleen een glimmende knie nu
 
Voor mij zijn er maar twee toppakken, yoko en Rukka, allebei Fins. Het zijn meteen wel de duurste pakken.

In Duitsland kopen bespaart je al gauw een paar honderd Euri. Kijk eens bij Louis.
 
Voor mij zijn er maar twee toppakken, yoko en Rukka, allebei Fins. Het zijn meteen wel de duurste pakken.

In Duitsland kopen bespaart je al gauw een paar honderd Euri. Kijk eens bij Louis.

mja, ik koop geen pak via internet hoor.. moet wel passen he ;)
 
Kan ik alleen maar beämen.
Heb zelf een richa booster jas en richa mossoon broek.

Beiden ben ik al door hele hoosbuien gereden en is zo waterdicht als wat. Maar idd, de ventilatie van de jas is wat minder. Hij zou ademend moeten zijn.
Maar in de zomer kwam ik er druipnat van het zweet uit. (3 kilo afgevallen op 2 uur rijles :X ) En deze winter had ik zelfs vochtige armen met enkel een t-shirt eronder.

Mja, dan heb'k precies toch liever een niet waterdichte maar beter verluchte vest + broek. Tegen regen kan je nog regenvestje aandoen (dat je nooit bij zal hebben als je't nodig hebt maja) maar tegen zweet kan je niet veel meer doen he.
Hebben die dingen geen uitneembare voering ofzo?


Belg zeker?

Awel, ge kunt ook eerst ergens anders passen en dan via internet bestellen.

Of, ge kunt op de moto eens een dagje naar Duitsland rijden.

:+

Wij belgen gaan hardwerkende winkeliers hun tijd niet opsouperen omd an zeker toch niks te kopen :P
 
Dus iedere winkel waar u binnen loopt daar koopt u wat. U bent een zegen voor alle winkeliers. :)

Zeker niet, maar bewust ergens binnengaan puur om te passen en dan elders te kopen dat vind'k toch best.. euhhm.. niet vriendelijk.
(let trouwens op de :P in m'n vorige post, 't is uiteindelijk wel begrijpelijk met die prijsverschillen)
 
Mja, dan heb'k precies toch liever een niet waterdichte maar beter verluchte vest + broek. Tegen regen kan je nog regenvestje aandoen (dat je nooit bij zal hebben als je't nodig hebt maja) maar tegen zweet kan je niet veel meer doen he.
Hebben die dingen geen uitneembare voering ofzo?


"Ademend" is een ruim begrip hoor. De meeste waterdichte pakken zijn ademend. Doe jij maar een niet waterdichte jas aan met daarboven een regenjasje. Dan pas zul je merken wat "niet ademend" betekent. Alle plastieken regenjasje zijn niet ademend d.w.z niks naar binnen maar ook niks naar buiten. Effe zweten dan in je plastieken jasje, dan rijden en dan heb je het koud want je jasje is niet ademend.
Ikzelf heb een pak van Bering (ademend ;) ). Perfect waterdicht maar met de zon op je bol met 25°c staat het zweet toch op je rug hoor.
 
Ik heb zelf ook een textiel pak en het bevalt me uitstekend!!
Kan lekker over je kleding heen, heb ik wel van mijn broek de binnenvoering
eruit gehaald...
Ben vaker door de regen gereden ook een paar uur lang en alles onder het
pak was droog gebleven!!
Qua merken ben ik niet thuis in motorkleding, maar ik heb een magna broek en een evolution jas. De broek bij de evolution jas vondt ik niet mooi!
Maar ze hebben zoveel verschillende pakken!!! keuze genoeg!
 
Ik rijd vanaf het begin in een Dane pak. Ik ben een doorrijder en heb al heel wat neerslag in diverse vormen gehad en ben nog steeds droog gebleven.

Onder mijn pak kan ik alles aan. Als het nodig is voor mijn werk heb ik een driedelig pak aan (komt er kreukloos onder vandaan, maar het is dan ook wel kwaliteit).

's Zomers lekker de voering er uit, en ja dat is warm, maar echt zweetplekken heb ik nog niet gehad. Je moet ook rijden niet stil gaan staan.
 
Ik heb van het weekend ook een Dane broek gekocht. Een Nyborg type II. Zit prima, zowel met als zonder gewone broek, met en zonder voering. Het voordelen zijn volgens mij dat je de voering eruit kan halen, met een gewone broek eronder kunt rijden, dat het waterdicht is, ademend en toch goede bescherming biedt.
De broek is gemaakt van stevige, slijtvast stof (dynax&cordura) en bestand tegen schuren. Daarnaast zitten er nog CE-protectoren in de knieen en diverse pads op heup en zijkant bovenbenen van dynax of cordura.

Al met al volgens mij een stevige broek die lekker zit en voldoende bescherming bied voor tijdens de lessen en woon-werk verkeer. Voordeel is ook dat ik geen extra regenbroek aan moet trekken als het begint te storten, de ervaring zal leren of het gore-tex/teflon gebeuren afdoende is om niet nat te worden :)
(En tegen de tijd dat ik ga touren koop ik er een goede leren broek bij.)
 
heb vest en broek van richa.
de beschermstukken zijn zeker te vertrouwen, onderuit geschoven tegen 70 en ben er goed vanaf gekomen, enkel klein scheurtje aan de knie.
waterdicht is het zeker, ademend in de mate van het mogelijke maar is inderdaad zo dat je niet moet verwachten dat je niet zal zweten als je stil staat in een 30 graden in een zwarte jas. veel deo en hard rijden :o :+
heb zowel in jas als broek een uitritsbare binnenbroek en ja, heb nooit koud gehad zelfs bij min 10 (jong en onbezonnen) tegen 120 van w-vl naar leuven.
draag het elke dag voor woon-werkverkeer en was het nu en dan eens op koud programma zonder wasmiddel, draag gewoon mijn kledij er onder aan

denk toch een leder pak te kopen voor de zomer, heb eindelijk genoeg gespaard.
is dunner en ademt beter me dunkt
 
Textiel is prima te doen. De kwaliteit hangt natuurlijk ook samen met de prijs. Neem je een "echt" Goretex pak (merknaam) dan heb je als voordeel dat de fabrikant van Goretex een minimale kwaliteit eist mbt. de verwerking van het spul. Maar of je dan ook bijna 4000 Euro voor een Rukka pak moet betalen??? Ik heb zelf een Lookwell pak en ben daar heel tevreden over.
Nadeel van textiel is dat het 's zomers dus écht warm zit. De nieuwere pakken hebben dan ook vaak niet alleen een uitritsbare thermovoering, maar ook het membraan (de waterdichte laag) is nu vaak uitritsbaar.
Wil je een goed pak voor niet te veel geld, dan zou je misschien kunnen wachten tot de motorbeurs in Utrecht.....
 
Ik heb een MQP textiel/goretex pak.
Kan er gewone kleding onderaan als het moet, maar met alleen een t-shirtje zit het net zo lekker.
Ook in een hoosbui blijft het absoluut waterdicht!!!

Groeten,

Marion
 
Die mensen van Richa zijn ook best kneuzen. Mail'k ze even dat'k info had gevraagd in een winkel maar daar al snel een cataloog in me handen gedrukt gekregen in plaats van uitleg over welk pak welke 'onderdelen' nu heeft en wat de eigenschappen hiervan zijn.
Staat achteraan in hun cataloog heel handig trouwens een legende van wat elk symbool wil zeggen. Maar in plaats van een korte uitleg staat gewoon 1 woord, het type stof ofzo. Voorbeeldje
Vraag'k dus wat cordura en al die dingen voor effect hebben, krijg'k gewoon antwoord dat'k maar in de winkel moet vragen. Hallo, daar kom ik vandaan! |(
Goeie service, of ze weten de uitleg bij al hun marketingbullshit zelf niet eens of ze doen niet eens de moeite om wat termen kort te verduidelijken. :(
 
Ik heb een Touareg Rallye Raid Jack van Hein Gericke, en dat bevalt me zeeeeer goed. Is absoluut waterdicht, schouder, rug en elleboogbeschermers, heel veel zakken, en behoudens die drie echt koude dagen per jaar is deze jas warm zat.

Er zitten verder ritsen in de mouwen en op de rug voor de ventilatie (ook dan is de jas waterdicht).

581073-2.jpg


Erg fijn, ik vindt hem mooi, en niet te duur (E 150,-)
 
Even wat research gedaan met google.

cordura: slijtvaster en minder glad dan nylon
airdura: cordura variant van polyester
kevlar: extreem slijtvast, niet puur te gebruiken
hypora: waterproof en ademend (membraam?)
sympatex: waterproof en ademend (membraam)
reissa: waterproof en ademend (membraam)
taslan: waterafstotend, sneldrogend en ademend (membraam)
mesh lining: bepaalde 'bevestiging' van de binnenvoering, extra isolatie
humax membraan: wind-, waterdicht en ademend

Leuk is dat, is gewoon 10 keer zowat hetzelfde. Van marketingbullshit gesproken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan