welk zijspan voor Cal 3

..........
Verder lijkt een zijspan me handig in de winter; het lijkt me dat je bij sneeuw en ijssel gemakkelijker kunt blijven doorrijden, zodat je je fiets ook in die periodes kunt blijven gebruiken voor woon-werk verkeer.
Indien dit laatste onzin is zou ik het graag van jullie vernemen.
Oh ja, vereiste is ook dat het span eenvoudig van de fiets ontkoppeld moet kunnen worden; ik wil af en toe ook weer gewoon op twee wielen kunnen sturen.

Dat van die winter lijkt mij ook, maar ik ga dat voor het eerst proberen deze winter, ben redeljke newbie in zijspan land.

Ontkoppelen gaat met de EZS kompact en Rally ook relatief makkelijk, je zit alleen een beetje met de hydraulische rem die gewoon gekoppeld is aan de achterrem, mischien is het mogelijk daarvoor een speciale snelkoppeling te gebruiken? had zelf snelkoppelingen in mijn las-instalatie aan boord zitten, waren goedgekeurd voor Acetyleen en zuurstof, dat zijn toch ook niet de meest vriendelijke materialen (gecombineerd met hoge druk.....)
Alleen weet ik wel dat het rijden van Solo mij als beginnende zijspanrijder is afgeraden door mijn instructeur, het verschil in rijgedrag is te groot.
 
Nou, in dat geval zou ik er een URAL-bak aan smeden: tikkie robuuster qua bak en onderstel, redelijk makkelijk aan te komen voor een behapbaar bedrag, en (maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak) ook optisch wat mooier bij een Guzzi.
Zoiets bijvoorbeeld.


Dit vind ik idd een erg mooie combinatie.
Heeft een Ural ook een hydrolische rem? Zo nee, hoe gaat dat dan; wanneer ik met m'n achterrem rem wordt er automatisch ook op het voorwiel geremd (heet zoiets niet een geïntegreerd remsysteem?); wanneer het zijspan over een trommelrem beschikt hoe wordt deze dan bediend?
 
en dat is een Hechard Saphir van Hechard Sidecar uit het franse Chasseneuil-du-Poitou (dus niet uit belgenland)
Effe op de link klikken. De firma Dupont is wel degelijk bezig om bakjes te produceren, 100% Belgische bakjes ! ! !
http://www.zijspan.be/

Nog een Fransman
Hechard%20K1200LT%20%20II.JPG
 
ff off-topic

Hey 3wheel waren wij zojuist tegelijk een guzzi logo aan het installeren?
Ik meende zojuist bij you ook een logo te zien.
?????

:P

En dat op deze tijd.
kan haast niet geloven.

8-)
 
uhhmmm?? nope, niet dat ik weet?
rij al mijn hele (motor)leven Guzzi, maar over een Guzzi logo als avatar denk ik eerlijk gezegd niet eens...........
tis wel een mooi logo trouwens..........
 
uhhmmm?? nope, niet dat ik weet?
rij al mijn hele (motor)leven Guzzi, maar over een Guzzi logo als avatar denk ik eerlijk gezegd niet eens...........
tis wel een mooi logo trouwens..........

Solly, zal aan het tijdstip gelegen hebben; zag dubbel waarschijnlijk...
Leuk te lezen dat you ook al je hele leven Guzzi rijdt.
M'n eerste motor was een XT 500; nadat deze gestolen werd heb ik een V7 Special aangeschaft, fantastische fiets en onverwoestbaar. Daarna uitstapje op een BMW R100 RT; die na twee maand afgeschreven werd na een tikje van een niet attente Fiat Uno, frame scheel. Vervolgens weer een V7; en nu rijdt ik dus Cal.3.
En nu na zo'n 20 jaar loop ik dus met het plan voor een zijspan.
Had het idee vandaag naar Zelhem te sturen; helaas bleek dit nog onmogelijk; heb n.l. een rijontzegging (yep, shame on me), en krijg m'n papiertje pas maandag terug. Rechter had uitgesproken tot 21 Nov., maar dat blijkt een zondag te zijn; kan ik dus %$#@GRRRETVERDEGRRRR%%%$##&!!!! nog een dag langer wachten!
 
Ben begonnen met een V50 Monza (heb ik nog steeds op zolder staan), daarna een tijdje met een 850 Le Mans (1e type.....) rondgereden, maar mijn rijstijl e.d. werden een beetje te sportief voor de openbare weg, tijdje in de eenhoorn klasse geprobeert te spelen met een V65 Lario; maar dat was geen succes.
Tijdje zonder motorfiets gemoeten vanwege een zwaar verkeers ongeval (met de fiets.......)
Daarna een SPII gekocht om vanaf te blijven en gewoon alleen mee te rijden, dat heb ik een half jaar vol gehouden en toen ben ik weer aan het verbouwen geslagen, toen werd op een gegegeven moment mijn vrouw zwanger en heb ik er maar een bak aan gehangen........
tsja, beetje Guzzi gek ben ik mischien wel, maar ik heb geen auto rijbewijs.
 
Dat kan zomaar niet.
Een zijspan moet een keuring hebben gehad, een appart velletje bij het kenteken.
Stelt opzich niets voor. Maar de richtingaanwijzers moeten allemaal op de motor, dus ook die voor rechtsaf. Gekkenhuis hier in nederland, die wet stamt nog van voor de oorlog.
Dan nog, hoe is het met de versnellingsbak en achteroverbrenging. De achteroverbrenging moet zo'n 25 procent (ruwweg) grotere vertraging hebben. dit om het juiste vermogen bij de verhoogde belasting over te kunnen brengen.
Vroeger (1978) Guzzi's met kapotte achteraandrijving gezien doordat ze zomaar een zijspan hadden aangebouwd.
Ik heb zelf 12 jaar zijspan gereden en kan je rustig vertellen dat je dat echt moet leren, zeker de rechtse bochten verassen je. ook ben je de vrijheid kwijt die je als solomotorrijder wel hebt. Solo kan je nog eens tussen de file doorrijden, vooraan bij het stoplicht staan, makkelijk in de schuur zetten. Maar het is ook leuk om zijspan te rijden en practisch. Ooit heb er een keer een achteras met dissel van een aanhangwagen op vervoerd. Dat zie ik niet zo gauw met een solomotor.
Probeer eens op een goedkoop 2de hands Dnepr/Ural. Die kost je zeg even 1500 euro. Een kapotte achteras of een montage van een ander zijspan aan de Guzzi kan wel eens duurder uitvallen.

Gr,
Henk
 
[Spamm modus]

Voor veiligheid en voorschriften ff boekie "Handboek voor de zijspanrijder" bestellen bij Het derde wiel en je weet zoveel meer 8-)

[/spamm modus]
 
En voor 1500 euro kan je zelfs een nieuwe ural-bak kopen (in ieder geval in Duitsland, geen idee wat ze in Nederland kosten).

Dank voor alle info aan allen.
Ik ga vrijdagmiddag in W'wijk bij een handelaar kijken, hij heeft meerdere bakkies te koop staan.
Ik kan er een Ural-bak kopen voor 800 Euro's.
Is dat een redelijke prijs?
Wat ik met m'n achterwiel ga doen weet ik nog niet, maar ik wil koste wat kost ook weer op een eenvoudige wijze solo kunnen rijden.

<edit>
Is er in (Oost-)Nederland een rijschool of verhuurbedrijf waar je een zijspancombinatie een middag kunt huren, opdat je een indruk kunt krijgen wat het rijden met zo'n apparaat nu eigenlijk inhoudt?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan