welk zijspan voor Cal 3

MotoFoetsie

MF veteraan
9 okt 2004
3.630
0
Loop al tijden met het plan een zijspan te monteren aan m'n Guzzi Cal 3.
Kan iemand me informeren welk merk te prefereren?
Zijn er Guzzisti die ervaring hebben met het zijspanrijden zonder je vork aan te passen; ik hoor n.l. tegenstrijdige verhalen hier omtrent i.v.m. slijtage aan balhoofd.
Ik hoef m'n kenteken toch niet aan te passen bij montage zijspan?
Tevens ben ik geïnterresseerd in ervaringen met een Dnjepr combinatie.
Groet allen, en bij voorbaat dank voor evt. info.
Oh ja, mocht je ergens een leuk bakkie te koop (mag in zeer slechte staat zijn) weten, mail me dan s.v.p.
 
Heb geen idee over extreme slijtage aan het balhoofd, weet alleen (praktijk-ervaring) dat een Guzzi waaraan zonder aanpassingen een bak gehangen wordt behoorlijk zwaar gaat sturen.
Zou kwa spierkracht bij de Cali trouwens in de praktijk mee kunnen vallen, dat stuur is lekker breed.
Zelf rij ik met een EZS kompact naast een bijna volledig standaard SPII met clip-ons.. rijwiel technisch zijn de volgende aanpassingen gedaan:
- voorvork Le Mans 1000, deze is dikker en stugger
- voorvork achterstevoren gemonteerd in de (uitgedraaide) SP kroonplaten; het asgat zit standaard iets achter de hartlijn van de vork en nu dus ervoor, dit lever een naloop reductie op van tussen de 10 en 15 mm (das dus eigelijk helemaal niks, maar het gaat om het idee)
- verder is een laag gegeared cardan gemonteerd waardoor de Guzzi ondanks het standaard 18inch achterwiel nog behoorlijk met het verkeer mee kan komen, alleen boven de 150 is de puf er een beetje uit

Zelf vind ik bij de nieuwere Guzzi's (hoekig blok, etc.......) de EZS Kompact en Rally en de oude Moturist bakken het beste passen de hoekige vormgeving sluit mijns insziens goed aan bij de Guzzi's.
Bij de druppelvormige tank van de Cali kan ik me enigszins voorstellen dat je een wat ronder vormgeven bak zou willen hebben.

staan in de diverse topics hier wel wat plaatjes van Guzzi's met bakken. Je kunt dan mooi wat verschillende stijlen zien, ze zijn namelijk echt allemaal verschillend.

greetz
Steven Wolf
Moto Guzzi 1000 SPII / EZS kompact
 
Loop al tijden met het plan een zijspan te monteren aan m'n Guzzi Cal 3.
Kan iemand me informeren welk merk te prefereren?
Zijn er Guzzisti die ervaring hebben met het zijspanrijden zonder je vork aan te passen; ik hoor n.l. tegenstrijdige verhalen hier omtrent i.v.m. slijtage aan balhoofd.

ik rij nu een paar jaar met een "standaard" guzzi met een velorexje.
daarvoor met andere combinaties.
zoals 3weel al schreef stuurt het behoorlijk zwaar.
van extreme slijtage van balhoofdlagers heb ik nog nooit gehoord en nooit wat van gemerkt ook.
Ik hoef m'n kenteken toch niet aan te passen bij montage zijspan?

nee, de rdw heeft dat begin jaren negentig een paar jaar geprobeerd met een inlegvel. maar is daar zijn ze ook maar weer mee opgehouden.
Tevens ben ik geïnterresseerd in ervaringen met een Dnjepr combinatie.
Groet allen, en bij voorbaat dank voor evt. info.
Oh ja, mocht je ergens een leuk bakkie te koop (mag in zeer slechte staat zijn) weten, mail me dan s.v.p.
als je hem dagelijks wil gebruiken moet je geen russische motor hebben.
er is hier een hele club die zweren bij die dingen maar het is meer een sociaal fenomeen.
de zijspannen (zonder motorfiets) zijn wel weer heel mooi om aan een guzzi te hangen.
evenals een squire, een kleine watsonian, een moturist of een klein ezs bakje.
een velorexje zoals ik heb zou ik je afraden, standaard zijn ze gewoon te licht.
3wheel heeft een heel mooie combinatie maar ik denk dat zijn bakje aan een cali te sportief oogt.
 
ik rij nu een paar jaar met een "standaard" guzzi met een velorexje.
daarvoor met andere combinaties.
zoals 3weel al schreef stuurt het behoorlijk zwaar.
van extreme slijtage van balhoofdlagers heb ik nog nooit gehoord en nooit wat van gemerkt ook.nee, de rdw heeft dat begin jaren negentig een paar jaar geprobeerd met een inlegvel. maar is daar zijn ze ook maar weer mee opgehouden.als je hem dagelijks wil gebruiken moet je geen russische motor hebben.
er is hier een hele club die zweren bij die dingen maar het is meer een sociaal fenomeen.

Met de BOT heb ik even op de combi van Mogu gereden (Cali met brede bak).
Tering wat stuurde dat zwaar ;(

Verder maak ik wel bezwaar tegen de lage bewering dat wij Uralisten een sociaal probleem zouden hebben :( :(
Een drankprobleem misschien, maar daar is het dan ook wel mee gezegd :( :( :+ :+
 
fe·no·meen (het ~, -menen)
1 waarneembaar verschijnsel
2 uniek verschijnsel
3 buitengewoon persoon

zoals je ziet heb ik het even in de Van Dale opgezocht.

je hebt geen sociaal probleem hoor Theo, zoals jij ons voor het bot hebt ontvangen O-) :}
 
fe·no·meen (het ~, -menen)
1 waarneembaar verschijnsel
2 uniek verschijnsel
3 buitengewoon persoon

zoals je ziet heb ik het even in de Van Dale opgezocht.

je hebt geen sociaal probleem hoor Theo, zoals jij ons voor het bot hebt ontvangen O-) :}
pfoeiii, nou nog dat andere......... ;( :+
 
wat maken jullie je druk zeg....
een drankprobleem doet zich pas voor als er geen drank meer is..


daarom heb ik nog 3 jerrycannetjes Vodca (illegalestook) staan
feestje.gif
 
Voor een Cali III zou ik vooral veel aandacht schenken aan de degelijkheid van het zijspan frame, wielophanging, vering, schokdemping, de dikte van de wielas en de aanwezigheid van een schijfrem.

Een Ural frame kan vrij gemakkelijk worden aangepast, maar een standaard Ural frame is minder geschikt, m.n. vanwege de trommelrem en de onderbemeten vering en schokdemping.

Veel zijspannen hebben een erg korte veerweg, en dus ook erg stugge vering, niet bepaald comfortabel voor de passagier. Ben je van plan lange reizen te maken, dan is dat zeker een punt van aandacht, evenals de kwaliteit van de stoel.

Het is natuurlijk een ingetrapte open deur, maar voor de grote Guzzi's is een Moturist zijspanframe ideaal :) Je kunt daar naar believen een bak naar eigen keuze op vast schroeven. Overigens is de Moturist bak ook zeer doordacht, alleen de afwerking laat te wensen over '(

En nee, dit is geen reclame, want Moturist zijspannen worden al sinds 1992 niet meer gemaakt ;( Je bent dus afhankelijk van de tweedehands markt.

Hier staat een vergelijkings tabelletje van wat oudere zijspantypen, kun je een beetje een idee krijgen van mmaten en gewichten.
 
Jullie tips en info met waardering doorgelezen. Was prettig te vernemen dat ook zijspanrijders gevoel voor humor hebben...
Wil inderdaad geen "hoekig" span monteren aangezien m'n Guzzi zich onderscheidt door z'n "mooie weldadige ronde vormen".
Wil ook liever geen aanpassingen aan het cardan, en vraag me af wat de topsnelheid blijft na montage van een licht bakje; misschien dat iemand mij daar nog iets over kan vertellen. Ook vraag ik mij af in hoeverre een zijspan van invloed is op de prestaties t.a.v. acceleratie en b.v. het bergopwaarts sturen bij een stevig stijgingspercentage.
Ben erg enthousiast over de mogelijkheden van een forum als dit, maak er pas sinds kort gebruik van.
Was ook een geruststellende gedachte dat ik niet de enige schijn te zijn met een "drankprobleem"!
Groeten.
 
Als je de acceleratie gelijk wilt houden zal je toch moeten kiezen voor een laag cardan, kleinere wielen of een combinatie van beide, anders zal de extra rolweerstand een flinke invloed op het optrekken e.d. hebben.
Je topsnelheid gaat zoiezo omlaag, het frontaal oppervlak van de combinatie is behoorlijk veel groter en daarmee is de invloed van de luchtweerstand boven de zeg 100km/h enorm.
Zelf rijdt ik met een redelijk gestroomlijnd bakje (gewicht maakt voor de topsnelheid veel minder verschil als vorm en oppervlak) aan een licht opgevoerde SPII met een standaard 18inch achterwiel en een laag cardan, dit vertaald zich in een topsnelheid van 150 a 160 km/h (als je de tijd hebt), waarbij ook vaak als het een beetje waait enzo de "top" alleen gehaald wordt in de 4e versnelling.
Door het lage cardan is de acceleratie in stads-verkeer e.d. zo goed als ongewijzigd, het bakkie weegt hetzelfde als een flinke pasagier (ca 90kg leeg)

greetz
Steven
 
Bij Sander van Bergen in Werfershoof staat een mooi bakkie
1 1/2 persoons met smart velg staat perfect naast een Guzzi
De bak is nog in ontwikkeling maar is zeker de moeite waard om
te kijken.

Ruud
 
Bij Sander van Bergen in Werfershoof staat een mooi bakkie
1 1/2 persoons met smart velg staat perfect naast een Guzzi
De bak is nog in ontwikkeling maar is zeker de moeite waard om
te kijken.

Ruud


hier een plaatje van het Van Bergen zijspan:

zijspan_1_5.jpg


Klik http://home01.wxs.nl/~berge413/zijspan/index_ned.htm (HIER) voor Sander's site.
 
da's een heel mooi bakje van sander.
ik vind de prijs wel een beetje pittig.

ik zou motofoetsie wel willen aanraden zijn achterwiel om te laten spaken naar 15 inch en een smart band te monteren.
ten eerste om de eindoverbrenging met 10% te verkorten voor meer trekkracht.
ten tweede omdat een autoband onverslijtbaar is.

die trekkracht heb je wel nodig als je achter zo'n california stuur hangt te wapperen :+ ;)
 
[da's een heel mooi bakje van sander.
ik vind de prijs wel een beetje pittig.

die trekkracht heb je wel nodig als je achter zo'n california stuur hangt te wapperen :+ ;)

In twee van de voorgaande stellingen kan ik me vinden; 1 maal raden welke.
Het is inderdaad een mooi bakkie, maar de prijs is very spicey, en ligt dan ook boven de begrotng. Meer dan 10.000 ouderwetse pietermannen, dat overstijgt bijna de dagwaarde van m'n fiets.
Heb de site van Ed Pols gechecked en ben helemaal enthousiast over dat bakkie waarmee je kunt varen. Zijn er mensen die daar ervaringen mee hebben, en mij daar over willen inlichten, ben ik bereikbaar via dit forum of E-mail. Weet iemand of dit span nog wel eens te koop wordt aangeboden, en hoe de prijzen van een dergelijk bakje liggen?
Wat betreft dat wapperen; paar speklappen en flessen bier per dag wil helpen.
't is beter wapperen dan klapperen, zeg ik maar.
 
je kunt eens voorzichtig bij EZS informeren (Motoport Zelhem....)
Laatste keer dat ik daar geweest ben hadden ze 2 losse bakken staan waarvan 1 niet EZS, de prijzen van lossen bakken zijn daar niet goedkoop omdat die nu eenmaal zeldzaam zijn. De zijspan markt is klein en meestal worden complete combinaties verkocht.
Richt je niet te veel op de dagwaarde van je fiets; de mijne was met haar bijna 20 jaar (en 2 ton) verzekerings technisch niet meer als een paar honderd euro waard, das minder als 10% van de prijs van het 2e hands bakkie.
Voor de aanbouw heb ik de motor opnieuw laten spuiten en het blok een beetje schoongemaakt (gereviseerd???) na aanbouw (door EZS laten doen) is de combinatie onder klassieker regels (3 jaar waardevast) getaxeerd op 8500 euro, en dat is weer flink meer als ik voor de hele ombouw betaald heb.
Als je dus twijfeld over de dagwaarde e.d. laat dan de combinatie (als die af en netjes is) taxeren; is de motor niet in de buurt van de 20 jaar is dat welliswaar maar 1 jaar geldig, maar toch......
 
Laatst bewerkt:
Ben vandaag bij EZS geweest. Ze hebben op dit moment 4 echt mooie bakken staan
Tismaor ene tip ;)
 
Deze is mooi.
Kweet niet of het EML is.


De achterzijde van het span lijkt wel op die van een Citroen Xantia.
Wel een bijzondere combinatie, maar toch geheel anders dan die waar ik naar op zoek ben. Heb al veel bijzondere combinaties gezien, de meest bijzondere was een Zeus span dat ik trof op het circuit van Magny Cours tijdens de Bol d'Or van 2004. Erg futuristisch allemaal.
Ik zoek dus een "klassiek" bakkie; hoeft niet groot en luxe te zijn, aangezien ik hem voornamelijk wil gaan gebruiken als "bagagewagen" bij grotere reizen, en af en toe personenvervoer, b.v. kinderen.
Verder lijkt een zijspan me handig in de winter; het lijkt me dat je bij sneeuw en ijssel gemakkelijker kunt blijven doorrijden, zodat je je fiets ook in die periodes kunt blijven gebruiken voor woon-werk verkeer.
Indien dit laatste onzin is zou ik het graag van jullie vernemen.
Oh ja, vereiste is ook dat het span eenvoudig van de fiets ontkoppeld moet kunnen worden; ik wil af en toe ook weer gewoon op twee wielen kunnen sturen.
 
M.i. is er dan maar één optie: een Velorex-bak. Bijvoorbeeld de 562 of 700.
Goedkoop in aanschaf, makkelijk aan- en af te bouwen. Geen noodzakelijke aanpassingen aan de motor, zodat ie ook nog solo is te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan