Welke “oude” TomTom of Garmin?

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.409
382
Noord-Holland
Heb er geen verstand van, wel reviews gelezen maar wat raden jullie mij aan. Reviews zijn erg op de details gericht, ik
ga liever op ervaring af.

Ik wil een wat oudere motornavigatie kopen, 2e hands dus.
Ik rij niet vaak toertochten, maar moet wel regelmatig té lang zoeken naar een adres waar ik wezen moet. Vaak stoppen, google maps raadplegen etc.
Daarvoor wil ik graag een eenvoudige maar prima motor navigatie kopen. Die ook wellicht een keer een leuke kronkelroute zou kunnen doen.

help!

:?:Y:]
 
Heb een Rider die dat perfect doet, maar gebruik eigenlijk altijd mijn telefoon, vanwege het gemak.
Heb m altijd bij, geladen, adres opzoeken en kopiëren, keuze uit meerdere navigatie apps, en Flitsmeister.
 
@Menso heeft een TomTom Rider in de aanbieding;

 
Ga voor een oude Garmin Zumo 550, liefst met lifetime kaart update..kun je voordelig aankomen.

Ik heb geen kennis van oude TomTom’s dus daar kan ik je niet adviseren mbt welke type.
 
Of een telefoonhouder. Ben je voor een paar knaken klaar.
 
Abonnementje op TomTom Go navigation voor 12 euro per jaar (kan je kronkelroutes mee rijden en navigeren uiteraard) en een telefoonhouder.
 
Als je toch wel eens toertochten rijdt zou ik voor een Garmin Zumo 660 gaan. Wel zorgen dat je er een koopt met life-time. Deze is nog steeds erg bij de tijd. Naar adressen zoeken kan prima, maar ook bezienswaardigheden, tankstations etc. Ook kun je routes van anderen rijden. Dat zijn meestal “tracks”. Een Ouder type TomTom kan daar niet mee omgaan.
 
Mijn Urban Rider kan wel routes inladen, Garmin is van oudsher meer geschikt hiervoor en Tomtom is meer van A naar B. Garmin is (geen eigen ervaring) iets minder gebruiksvriendelijk, je moet je er behoorlijk in verdiepen en daar hobby in hebben.
Maar een moderne smartphone is nog vele malen gebruiksvriendelijker, is inmiddels ver genoeg doorontwikkeld om nuttig te zijn. Sorry TS wil geen telefoonnavigatie.
 
Ok, iedereen zijn of haar voorkeur maar dit is exact wat ik bedoel :)

wellicht handig om eerst te weten of ik voor een Garmin danwel een TomTom moet gaan..
 
Mijn Urban Rider kan wel routes inladen, Garmin is van oudsher meer geschikt hiervoor en Tomtom is meer van A naar B. Garmin is (geen eigen ervaring) iets minder gebruiksvriendelijk, je moet je er behoorlijk in verdiepen en daar hobby in hebben.
Maar een moderne smartphone is nog vele malen gebruiksvriendelijker, is inmiddels ver genoeg doorontwikkeld om nuttig te zijn. Sorry TS wil geen telefoonnavigatie.

urban rider kan alleen thuis opladen juist? Of ook tijdens het rijden op continue 12v voeding
 
Ik heb er nooit een laaddock bij gehad, maar zijn wel te koop (geweest).
Als je een stukje uit een klepje wegdremelt kun je onderweg laden met een USB kabeltje.
Ik heb de Urban rider met vijf pinnetjes en een (voor huidige begrippen) minuskiel schermpje.
Een model later had 7 pinnetjes en volgens mij ook een iets breder scherm, daarna 400 serie met weer heel eigen voor en nadelen. Lees je ook even in in weeknumber rollover, de mijne deed het een paar maanden terug nog wel gewoon.

Edit: bol.com | TomTom additionele oplaaddock + Ram-mount voor Rider
 
Kijk eens op de site van mrgps die legt het haarfijn uit wat de verschillen dan wel overeenkomsten tussen TomTom en Garmin zijn.

Korte samenvatting: neem een TomTom.

Ik weet je budget niet, maar een 400/410/450 serie zou al een hele goede koop zijn, kan je nog een flinke tijd mee vooruit.
 
Kijk eens op de site van mrgps die legt het haarfijn uit wat de verschillen dan wel overeenkomsten tussen TomTom en Garmin zijn.

Korte samenvatting: neem een TomTom.

Ik weet je budget niet, maar een 400/410/450 serie zou al een hele goede koop zijn, kan je nog een flinke tijd mee vooruit.
Je loopt achter. MrGPS was voor TomTom (alleen de 400/500 serie niet de oudere Rider serie), maar met de nieuwe Zumo XT is dan omgedraaid. Dus nu weer aan de Garmin😁
 
Je loopt achter. MrGPS was voor TomTom (alleen de 400/500 serie niet de oudere Rider serie), maar met de nieuwe Zumo XT is dan omgedraaid. Dus nu weer aan de Garmin😁

Klopt! Echter zit TS wel op een budget en ik ga er vanuit dat hij geen €499 over heeft voor een A naar B navigatie 8)7
 
De zumo's 590 worden nu met bosjes aangeboden op marktplaats. Veel van die aanbieders willen de nieuwe Zumo XT.
Één aandachtspunt aan die zumo's zijn de batterijen, of eigenlijk de connectors daarvan.

Als je een tomtom neemt, neem dan iig de 400 of hoger serie.
Niet de Rider V1-V5, de oudere modellen.
 
Klopt! Echter zit TS wel op een budget en ik ga er vanuit dat hij geen €499 over heeft voor een A naar B navigatie 8)7
Precies, als uitgangspunt een oudere navi, dus geen hyper modern en net op de markt Garmin XT van 500 euro....

Lijkt me dat met een oudere Garmin (396_550_660 -etc)prima uit de voeten kunt, kost wel wat meer interesse om er mee te gaan.

Ik ben begonnen met een streetpilot 3 in 2005.(en mapsource) ..en nu een TomTom 550 die lekker eenvoudig in gebruik is, en een uitstekende kronkelroute optie heeft want die voorgebakken routes van internet plukken (en geknoei achter het scherm) vind ik maar niks.
 
Heb hier nog een Garmin zumo 350 liggen met lifetime updates... mag weg tegen redelijk bod. (gebruik zelf maps / flitsmeister :-) )
 
Heb hier nog een Garmin zumo 350 liggen met lifetime updates... mag weg tegen redelijk bod. (gebruik zelf maps / flitsmeister :-) )

@ TS dit lijkt mij een goede deal. 350 kom nog prima wat jaartjes mee.
 
Dat is niet vrij normaal. Daarbij gaat je telefoon/camera er vroeg of laat van naar de klote.

Heb je de werkelijke temperatuur gemeten dan? Telefoons worden gewoon warm met navigatie, wanneer echt te warm schakelt hij uit of geeft deze een melding om af te koelen...... Ik gebruik mijn iPhone 7 al ruim 4 jaar in weer en wind, niks aan de hand. Nu ben ik wel over op een Rider 550, omwille gpx bestanden gedoe op smartphone. Via FCMoto kan je een goede deal scoren voor 295 euro voor een Rider 550.
 
Mannen hier kan ik wat mee. Ik ga even goed speuren en blijf in dit topic meelezen.
Ik heb wel budget voor een nieuwe, maar ik vind het zonde geld voor af en toe een adres navigeren/ opzoeken in de stad.
Toertochten rij ik vrijwel niet, ben meer een fun rijder en af en toe een visite.
 
Terug
Bovenaan Onderaan