Welke 1/2 doppenset tot +- €100? Ervaringen gevraagd...

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een doppenset + ratel in 1/2. Ik wil er geen enorm vermogen aan uitgeven, maar het moet wel voldoen voor af het toe wat sleutelen aan m'n motor/auto.
Gedore, Snap-on enzo komen dus niet in aanmerking.

Datona (Smoos), bijv. deze:
Werkplaatsinrichting & Gereedschap voor Auto en Motor

Iemand daar ervaring mee? Ik heb het in de winkel daar wel eens gezien, en het kwam wel degelijk op me over. Ook zit er redelijk lang (6 jaar) garantie op (fabrieksfouten).
Qua inhoud van de set spreekt deze mij het meest aan.

Dan heb je nog bijvoorbeeld Ampro:
Ampro AM-3 doppenset 1/2" 22 delig

Iemand anders nog goede ideeen? Bijv. Mannesman?

Wat bevalt jullie beter, een 6kants of 12 kants dop? Het lijkt mij dat een 6 kants beter 'grip' heeft, en je dus minder snel een bout/moet kapot draait?

Alvast bedankt!

Kajotan
 
Mannesmann greenline, voor het geld kun je daar als hobbysleutelaar uitstekend mee uit de voeten. Ga je dagelijks of professioneel sleutelen, dan zou ik iets beters nemen.
 
sleutel al 9 jaar met een set van Teng-Tools
ook voor de engelse fietsen, en af en toe noodgedwongen met een buis er op vanwege het vast gerotte zooitje van een restauratie fiets

12 kantig is handig bij wat gesleten koppen
 
:^
is de site van sacco, die gaat nu ook wel met een mooi advies komen denk ik :)
al zijn de rateltjes van mannesman, die in de koffers zoals deze zitten, niet heel goed zijn, ik heb deze koffer en dat is het enige minpuntje eraan, werd me van te voren al verteld door sacco
 
sacco gaf me een nieuwe (en hij kreeg de oude), je moet er een beetje geluk mee hebben.

ik had de set niet eens bij hem gekocht, gewoon M-F behulpzaamheid :}

had de set in leiden gekocht, de man zei dat deze set een hele goede ratel had :')
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf sleutel met deze. Heb inderdaad al vaker gelezen dat de ratels niet de beste zijn.

Ik heb mijn set toch al zo'n 10 jaar in bezit en gebruik, maar heb er nog geen problemen mee gehad. En anders gewoon de ratels vervangen. De rest van de set zal vermoedelijk langer meegaan dan ik :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 5 jaar geleden een Lux setje bij de Praxis gehaald en die bevalt echt perfect. Ik heb daar menig motor uit elkaar mee gehaald en weer in elkaar gezet en voor een fractie van het bedrag van €100. Natuurlijk zeskant nemen!
 
perfect passende doppen is dacht ik het beste, die drukken gewoon overal. ik heb ook nog nooit slagdoppen in die vorm gezien. dus kwa kracht uitoefenen is het niet helemaal het beste?

Voor wat betreft slagdoppen durf ik het niet te zeggen.

Maar de dop moet dan echt perfect passen. Zodra er iets van speling is, dan wordt er voornamelijk druk op de hoeken gezet.

Bij Snapon en Stahlwille hebben ze veel doppen die grippen op de zijkant. Ik vind het ideaal, vooral als er al een beunhaas tekeer is gegaan op de bouten.
 
:} :} :}

Dank u allen!

Tja, de hamvraag is eigenlijk:

Ik ben op zoek naar een doppenset + ratel in 1/2. Ik wil er geen enorm vermogen aan uitgeven, maar het moet wel voldoen voor af het toe wat sleutelen aan m'n motor/auto.

Denk je alleen 1/2" nodig te hebben, of heb je al een 1/4" setje? Op motoren is 1/4" een verdomd handige maat om erbij te hebben.

Wat de Mannesmann ratels betreft: In de Mammut set, trolleys en koffers zitten inmiddels verbeterde ratels. Alleen in de 2055 (zie link van lvt) zitten ze nog niet. Sowieso is de Mammut set de best verkochte Mannesmann set aller tijden, en terecht, als je bekijkt hoe bomvol hij zit.

Als tegenhanger van de smoos set:
full23332697.jpg

Zelfde kwaliteit doppen, betere ratel, €20 goedkoper.
 
:} :} :}

Dank u allen!

Tja, de hamvraag is eigenlijk:Denk je alleen 1/2" nodig te hebben, of heb je al een 1/4" setje? Op motoren is 1/4" een verdomd handige maat om erbij te hebben.

Wat de Mannesmann ratels betreft: In de Mammut set, trolleys en koffers zitten inmiddels verbeterde ratels. Alleen in de 2055 (zie link van lvt) zitten ze nog niet. Sowieso is de Mammut set de best verkochte Mannesmann set aller tijden, en terecht, als je bekijkt hoe bomvol hij zit.

Als tegenhanger van de smoos set:
[afbeelding]
Zelfde kwaliteit doppen, betere ratel, €20 goedkoper.

Grappig dat jij op het Forum zit. Mijn broer heeft dit jaar of vorig jaar (weet niet meer) 2 Hazet momentsleutels bij jou gekocht geloof ik! :)

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie! :}

Ik heb al een 3/8 set, maar vind deze voor sommige klusjes nogal ieletjes, vandaar dat ik een 1/2 erbij wil hebben. Voor de motor (t/m dop 14 ofzo) voldoet dit inderdaad prima.
Steek en ringsleutels, bitjes etc heb ik ook al. Daarom twijfel ik wat om zo'n koffer te kopen, dan heb ik alles dubbel en dát heeft niet zoveel nut (maar betaal er wel voor..).

Een set met een (relatief) goede 1/2 ratel, plus doppen (8 tm 32 ofzo) incl wat verlengstukken en een wringijzer is eigenlijk wat ik zoek. Mijn voorkeur gaat uit naar een 6 kants doppenset.

Ter uitbreiding wil ik dan nog een setje inbusdoppen (maar die koop ik misschien wel 2e hands, van Gedore ofzo), en misschien later nog wat lange doppen.
 
Laatst bewerkt:
Idd prima spul en nog mooi ook.

Helaas wordt LUX niet meer door de praxis gevoerd, ...buiten het feit dat ik er net zoveel plezier van heb als Mannesman, heeft de doppenset van LUX een nadeel..de maten staan er in gelaserd, en als ze ook maar een beetje vuil zijn of je werkt in een donkere put of plek, dan is de maat moeilijk te lezen...
'gebruik zowel LUX als mannesmann op de luchtratel ( 10 bar volle poerrie) en houd zich minstens net zo goed als Stahlwille of Hazet...
Heb van beide al de nodige doppen naar de kl*te gedraaid...
van mannesman en lux nog niets...zelfs de 3/8 gaan met een verloop op de luchtsleutel
 
Stahlwille en Hazet doppen zijn harder, daardoor slijten ze (veel) minder snel. Betekent echter ook dat ze juist sneller breken bij gebruik op een slagmoersleutel.

Al je van beide merken al de nodige doppen aan gort heb gedraaid, overweeg dan misschien eens een slagdoppenset?

Al zijn de Mannesmann doppen idd. wel van een hele hoge prijs/kwaliteit verhouding.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan