Welke 1e motor kopen? (Incl. afwegingen)

Thomas_030

Rookie
12 mei 2010
26
4
Heren (en dames),

Bij voorbaat mijn excuses als jullie gek worden van deze vraag, volgens mij ben ik niet de eerste die hem stelt. Toch doe ik het, omdat ik hoop dat er een paar enthousiastelingen willen adviseren, en omdat ik wel een beetje richting geef. Ook al is mijn interesse relatief breed.

Ik heb dus nog maar weinig motorervaring, vorig jaar mijn motorrijbewijs gehaald, ben begin dertig. Ik huur nu regelmatig een Triumph Street Triple 675, waar ik wel een beetje verliefd op ben geworden. Erg fijne machine, voor mij echt snel genoeg (meer hoeft echt niet). Dit type motoren vind ik erg prettig rijden, en wat stoerdere modellen spreken mij ook erg aan (Africa Twin, F800 GS, etc.). Maar welke motor moet nou mijn eerste zijn?

Gebruik
's Avonds en in het weekend een ritje in de buurt. Misschien een keer een langere tocht, maar vooral plezierritjes in de buurt. Ik ben geen knee down racer, maar vind het wel lekker om de power te voelen en lekker te toeren.

Budget
Ik wil er maximaal € 5.000 aan uitgeven, (een stuk) minder is eigenlijk nog beter. Liefst met wat garantie, of zekerheid in de vorm van afgestempelde boekjes en facturen.

Eigenschappen
  • Niet te zwaar, want niet per se nodig. Ben er ook niet bang voor, maar heb het ook niet nodig.
  • Beetje praktisch: hou van een lekkere zit, niet ineengekrompen, en moet hem makkelijk kunnen parkeren in mijn kleine schuur/li]
  • Geen exoot met allemaal ingewikkelde techniek, die alleen een specialist aan de andere kant van het land kent. Liefst beetje onderhoudsarm, zodat ik niet leegloop op het onderhoud
  • Ik denk dat ik meer neig naar 2 of 3 cilinders dan naar hoogtoerige 4 cilinders, maar ik wil hiermee niets uitsluiten, is een gevoel

Overwegingen
Ben redelijk aan het speuren geweest, en onderstaand lijstje vind ik eigenlijk wel interessante motoren. Let op: ik realiseer me dat ze uiteenlopen, maar daar ben ik juist zo benieuwd naar jullie mening.

  1. Triumph Street Triple 675
  2. Kawasaki Z750
  3. Yamaha XJ 6 N (naked)
  4. Suzuki GSR750 (naked)
  5. Honda Transalp 650 of 700. Laatste vind ik mooier, eerste is betaalbaarder
  6. Suzuki DL650 of 1000 V-STROM
  7. Suzuki Bandit 650 of 1200/1250
  8. Honda CBF 600 (of zwaarder)

Ben benieuwd, zie uit naar jullie tips en adviezen.

Groet,
Lucas
 
Laatst bewerkt:
Honda VFR zou je ook op je lijstje kunnen zitten sportieve tourmotor met een aangename zit. (voor mij met bijna 2 meter alle ruimte) Zit door het V4 motorblok voldoende vermogen onderin en bovenin en rijdt totaal anders dan een 4 in lijn.

Triumph is geweldige motor! Weet alleen niet of die binnen je budget valt.
 
Al die Jappen zijn heel makkelijk te proefrijden bij allerlei tweedehands zaken. Dus: proefrijden op al die modellen, in plaats van steeds dezelfde motor te huren (of gewoon andere motoren huren natuurlijk).

Als je toch naar een goedkope motor zoekt kun je natuurlijk ook best voor 1500-2000 euro een mooie 2e hands kopen, als je er dan een beetje zuinig op bent kun je 'm gewoon een half jaar, jaar, later weer verkopen voor een vergelijkbaar bedrag en weer een andere kopen.

Als ik van jouw lijstje zou moeten kiezen zou IK onmiddellijk de V-Strom nemen. Geweldige motor. Al is het een beetje een vreemde adventure-eend in de bijt van de rest.

Maar goed, je hoeft helemaal niet ongeïnformeerd te kiezen op specs, je kunt gewoon van alles proefrijden in deze range.
 
Plan bovenop je budget wel 1.000€ reparatie/onderhoudskosten voor het eerste jaar bij een 2e handsje, spreek uit ervaring '(
Als je de Triumph fijn vindt, maar ook wel wat stoerders ziet zitten, misschien is de Triumph Tiger 800 dan wat. Weet alleen niet of je die al voor <5.000 kan krijgen. Kon er vorig jaar eentje voor 5.500 krijgen met 25.000km op de teller.
 
Ik denk dat je op basis van proefrijden eerst de keuze moet maken tussen een hoogpoter/allroad of naked. Zijn namelijk nogal verschillende fietsen die je opsomt.

Bij de nakeds zou je de shiver toe kunnen voegen, als lekkere twin naked.

CBF600 of XJ6 zou ik laten gaan om het karakterloze blok.

Zoals timothy aangeeft, nooit je maximale budget uitgeven voor de fiets, hoewel ik € 1000,- in het eerste jaar wel fors vindt als je een nette fiets koopt.
 
Dank allen, echt goede tips al. VFR ga ik eens bekijken. V-Strom vind ik inderdaad een stoer ding, eens proberen hoe zoiets rijdt.

Die hoge onderhoudskosten 1e jaar wilde ik eigenlijk voorkomen door bij een dealer te kopen met een beurt en garantie, of bij particulier maar dan moet goede documentatie.

Shiver nooit eerder gezien, mooi ding! Geen hoge en onverwachte onderhoudskosten, a la Ducati?

Ik moet inderdaad gewoon eens gaan testrijden. Geen ervaring mee bij motoren, altijd beetje idee dat ze dat vooral willen als de koop bijna rond is, maar geen testpiloten.
 
Ik rijd zelf op een CBF600, oerdegelijk.. start altijd en ik vind het helemaal geen saaie motor zoals hierboven beschreven. Ik heb de kuipversie dus met hoge ruit zit je lekker uit de wind. Geweldig voor iedere dag woon werk verkeer maar ook voor tour ritjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet inderdaad gewoon eens gaan testrijden. Geen ervaring mee bij motoren, altijd beetje idee dat ze dat vooral willen als de koop bijna rond is, maar geen testpiloten.

Welnee, zeker niet als je gewoon netjes even vooruit belt van "joh, ik ben op zoek naar een eerste motor in die en die range, en nou zie ik bij jullie op de site twee interessante machines staan, zou ik daar een rondje op mogen komen maken?" Dan is het meestal geen probleem, als je even netjes een afspraak maakt kunnen ze de motor klaarzetten. En als ze er wel een probleem van maken? Dan frons je je wenkbrauwen en ga je ergens anders heen. Kijk, dit is niet zoals helmen en zo, die je in de winkel allemaal past en dan online koopt voor een tientje minder...

Kan me voorstellen als je wat verlegen bent dat je hierin wat schuchter bent. Niet iedereen heeft de gave van de assertiviteit. Maar zie het zo: je WILT toch ook kopen? Alleen je zoekt wel precies die ene motor waar je helemaal blij van wordt. Als je je dan toch voelt alsof je ze iets schuldig bent als je toch niets koopt, dan kun je altijd nog als je klaar bent even een lekker pizzatje bellen bij wijze van fooi of zo :9 Daar wordt iedereen blij van.

Goede ervaringen met proefritten heb ik bijvoorbeeld bij Jager Motoren (hoewel de meningen daarover verschillen...) en Wim Ter Braake Motoren, allebei een redelijk groot aanbod rijdbare tweedehansjes.
 
Ik heb m'n Fazer 600 van 1997 voor 1200€ aangeschaft, met 30.000k op de teller en zonder een krasje. Je vindt echt nog wel pareltjes op de tweedehands particulierenmarkt. Je hebt dan uiteraard geen garantie, maar sometimes it's worth the risk...
Niet altijd, dat besef ik.
En die 600 is een ideale beginner, lekker toeren/cruisen en zeer beweeglijk. En als je dan toch eens wil jagen, doet hij hoog in toeren ook zijn werk. Ik merk altijd dat ik veel meer fun heb in de Eifel, als ik met m'n maten ga rijden ( kawa gtr 1400 en bmw k1200r) die altijd heel gedoseerd moeten rijden, terwijl ik kan knallen...
En btw, die bakken van 20 jaar oud zijn bijna niet kapot te krijgen, en kosten in onderhoud en onderdelen ook een pak minder...
 
Heren (en dames),

Bij voorbaat mijn excuses als jullie gek worden van deze vraag, volgens mij ben ik niet de eerste die hem stelt. Toch doe ik het, omdat ik hoop dat er een paar enthousiastelingen willen adviseren, en omdat ik wel een beetje richting geef. Ook al is mijn interesse relatief breed.

Ik heb dus nog maar weinig motorervaring, vorig jaar mijn motorrijbewijs gehaald, ben begin dertig. Ik huur nu regelmatig een Triumph Street Triple 675, waar ik wel een beetje verliefd op ben geworden. Erg fijne machine, voor mij echt snel genoeg (meer hoeft echt niet). Dit type motoren vind ik erg prettig rijden, en wat stoerdere modellen spreken mij ook erg aan (Africa Twin, F800 GS, etc.). Maar welke motor moet nou mijn eerste zijn?

Gebruik
's Avonds en in het weekend een ritje in de buurt. Misschien een keer een langere tocht, maar vooral plezierritjes in de buurt. Ik ben geen knee down racer, maar vind het wel lekker om de power te voelen en lekker te toeren.

Budget
Ik wil er maximaal € 5.000 aan uitgeven, (een stuk) minder is eigenlijk nog beter. Liefst met wat garantie, of zekerheid in de vorm van afgestempelde boekjes en facturen.

Eigenschappen
  • Niet te zwaar, want niet per se nodig. Ben er ook niet bang voor, maar heb het ook niet nodig.
  • Beetje praktisch: hou van een lekkere zit, niet ineengekrompen, en moet hem makkelijk kunnen parkeren in mijn kleine schuur/li]
  • Geen exoot met allemaal ingewikkelde techniek, die alleen een specialist aan de andere kant van het land kent. Liefst beetje onderhoudsarm, zodat ik niet leegloop op het onderhoud
  • Ik denk dat ik meer neig naar 2 of 3 cilinders dan naar hoogtoerige 4 cilinders, maar ik wil hiermee niets uitsluiten, is een gevoel

Overwegingen
Ben redelijk aan het speuren geweest, en onderstaand lijstje vind ik eigenlijk wel interessante motoren. Let op: ik realiseer me dat ze uiteenlopen, maar daar ben ik juist zo benieuwd naar jullie mening.

  1. Triumph Street Triple 675
  2. Kawasaki Z750
  3. Yamaha XJ 6 N (naked)
  4. Suzuki GSR750 (naked)
  5. Honda Transalp 650 of 700. Laatste vind ik mooier, eerste is betaalbaarder
  6. Suzuki DL650 of 1000 V-STROM
  7. Suzuki Bandit 650 of 1200/1250
  8. Honda CBF 600 (of zwaarder)

Ben benieuwd, zie uit naar jullie tips en adviezen.

Groet,
Lucas

Jawel :Y unieke vraag
 
gewoon kopen wat je mooi vindt. Tenzij je twijfelt tussen een sjopper en een racer. Doe dan maar even een proefritje.
Daar zit wel wat verschil in.
 
Een allroad zoals een Africa Twin of een F800GS zijn veel meer fietsen waar je 'op' zit bij het rijden dan dat je je 'onderdeel voelt van'. Het is een beetje lastig uit te leggen en om neutraal te blijven is het een niet 'beter' dan het ander (in mijn optiek wel :+ ). Maar als je de stuureigenschappen en de feedback die de 675 geeft vwb wegcontact erg waardeert moet je je wel beseffen dat een laag-bij-de-grond fiets zoals een 675 heel anders rijdt dan een hoog-op-de-poten fiets als een Africa Twin.
 
@MasterTommy, heb je gelijk in ja. Volgens mij moet ik gewoon snel eens zo'n allroad testen, kijken of die manier van rijden ook bevalt. Lijkt me nl. lekker rijden, is een gevoel. We gaan het zien.

@Jefmofo, MT07, nog niet naar gekeken, wel een goede motor volgens mij. Komt goed uit tests ook. Ook niet duur nieuw, maar tweedehands nog even boven mijn budget. Ben benieuwd naar jouw overwegingen, succes!
 
Vergeet niet dat de allroad modellen brede sturen hebben....kan dat door de deur van jouw kleine schuur?? Vermoedelijk is de xj6 uit het rijtje het best door die deur te krijgen.....
 
Vergeet niet dat de allroad modellen brede sturen hebben....kan dat door de deur van jouw kleine schuur?? Vermoedelijk is de xj6 uit het rijtje het best door die deur te krijgen.....

full
 
Heb eens op een R 1200 GS van een vriend mogen rijden, en herken wat jullie zeggen (zoals MasterTommy): je zit er meer op, dan dat je echt onderdeel van de motor uitmaakt. Rijdt lekker hoor, en de grote pluspunten voor de V-Strom zouden voor mij de betrouwbaarheid, degelijkheid en fijne allround eigenschappen zijn.

Toch neig ik qua gevoel en fun ook nog erg naar de nakeds. Heb nu een paar mooie fietsen op het oog, en daarmee is de lijst is dan al gereduceerd tot:

  • Triumph Street Triple 675 zwart
  • Kawasaki Z 750
  • Suzuki V-Strom 650

Allen tussen de € 4.000 en € 5.500, en tussen de 20k en 30k kms.
 
Leuk, deze vraag klinkt een beetje als mijn situatie.
Tenminste, behalve dat ik 1.95m ben en mijn budget rond de 2000 euro ligt. Verder qua de verwachte frequentie en het doel van de ritten zitten we goed op 1 lijn.
Ohja en ik heb mijn rijbewijs nog niet :)

Ik lees lekker mee if you don't mind. Succes met zoeken
 
Ik rij zelf op een FZS600, heerlijk ding. Maar zoals je zegt 4 cilinders. Heb laatst een ritje op de V-Strom van een kameraad gereden, was gelijk verliefd. Zo veel comfort en rijgemak. Windscherm was in hoogte verstelbaar. Vizier open of dicht maakte geen wind doordat je er lekker achter zat.
 
@berndw, toevallig! Met € 2.000 kun je ook al wat motoren kopen, al heb je dan vaak geen garanties.
@PatrickSoler, comfort is inderdaad ook lekker. Was het ook een 650? Vond je hem krachtig? Ga binnenkort even proefrijden als ik tijd heb.
 
De kogel is door de kerk, en het is geworden........

Een Triumph Street Triple 675 uit 2008! Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ik heb wel gemerkt dat elke andere motor me toch niet dat extra gevoel gaf, wat ik wel bij een Street Triple heb.

Hij wordt deze week geleverd, zin in!
 
Terug
Bovenaan Onderaan