Welke 2-tact olie?

Nou zat ik precies met hetzelfde idee in me hoofd om hier eens een topic over te starten na de repley van [+] Exision gelezen te hebben, dat castrol tts slecht is, want ik heb toch net 2 flessen nieuw gekocht(wel nieuwe verpakking ervan) @ 14euro de fles...

Prijs maakt me geen donder uit, zolang het beestje maar goed gesmeerd word en het uit kan.
De vorige eigenaar smeerde met dezelfde olie en daarom hield ik gewoon dezelfde olie aan.

maar nu ik de verdere reacties zo lees, hoef ik me dus minder zorgen te maken en kan ik gewoon de 2 flessen oprijden....

Wat betalen jullie per fles/ mss beter verwoord.... Wat is de beste prijs/ kwaliteits verhouding wat betreft 2taktlekkerruikendeolie?
TTS is top spul. Heb meerdere mengsmeringen gebruikt. Maar TTS was gewoon goed
 
:} :} _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- :} :}


Zeker nooit op een CR500 gereden? en zo wel dan zeker op eentje die totaal versleten was..

Toch...maar niet op een CR250...wel op een andere tweetakt van vergelijkbare cilinderinhoud.
Een CR500 heeft iets van een 65 pk, een CR250 zowat 50 of voor de nu nog verkrijgbare Montesa's zelfs 60 pk.
Een CR500 is gewoon redelijk laagtoerig, en daar ging het over.
En ik blijf er bij, je kan uit een CR500 meer dan die 65 pk halen, alleen heb je er totaal niets aan, en je moet zelf tunen.
 
wederom onzin

we hadden het niet over toeren, maar belasting.
En nee, dat is niet hetzelfde..

mijn 500 is getuned en heeft meer dan 65 pk, en of ik daar wat aan heb (ga maar 's op youtube zoeken)
 
Toch...maar niet op een CR250...wel op een andere tweetakt van vergelijkbare cilinderinhoud.
Een CR500 heeft iets van een 65 pk, een CR250 zowat 50 of voor de nu nog verkrijgbare Montesa's zelfs 60 pk.
Een CR500 is gewoon redelijk laagtoerig, en daar ging het over.
En ik blijf er bij, je kan uit een CR500 meer dan die 65 pk halen, alleen heb je er totaal niets aan, en je moet zelf tunen.

Net als een 125cc naar 144cc opboren. Je motorblok gaat minder toeren draaien daardoor, maar krijgt evengoed nog op zijn flikker, met name het drijfstanglager. Hetzelfde verhaal bji een cr500. Dus als nog moet je in zo'n machine goede mengsmering gooien, anders verdwijnt het olie filmpje tussen de lagers ;)
 
Toch...maar niet op een CR250...wel op een andere tweetakt van vergelijkbare cilinderinhoud.
Een CR500 heeft iets van een 65 pk, een CR250 zowat 50 of voor de nu nog verkrijgbare Montesa's zelfs 60 pk.
Een CR500 is gewoon redelijk laagtoerig, en daar ging het over.
En ik blijf er bij, je kan uit een CR500 meer dan die 65 pk halen, alleen heb je er totaal niets aan, en je moet zelf tunen.
Wat heb je nou aan PK's, daar draait het helemaal niet om bij crossmotoren. Koppel en afgift is belangrijk, en dat verschil is mega als je een 250 en een 500 met elkaar vergelijkt.
 
Wat heb je nou aan PK's, daar draait het helemaal niet om bij crossmotoren. Koppel en afgift is belangrijk, en dat verschil is mega als je een 250 en een 500 met elkaar vergelijkt.

Inderdaad, akkoord.
Ik zeg gewoon dat een CR500 redelijk laagtoerig en dus minder slijtagegevoelig is. Bijgevolg is de kwaliteit van de 2T olie ook niet zo kritisch.
Maar ik gebruik zelf ook de volsynthetische, het is zeker wel beter.
 
Dit is een zinloze discussie zonder onderbouwde feiten. Ik lees dat er een aantal mensen aanstoot hebben gegeven aan mijn eerdere reply. Begrijp wel dat ik het hier over `scherp´staande motoren heb. Dus afgas/etc kop pijp menbraan cilinder werk enz. Daarmee is mijn ervaring dat TTS niet ideaal is. Je moet gewoon 1 op 30 gaan smeren ofzo.
Ken namelijk gevallen die met een scherp staande motor en goede mensmering (747, Silkolene Pro2, motul 800, en vroeger ATF) gewoon 1 op 45 smeren ;). Doe dat maar eens na met TTS, dat praten we wel verder.
 
Neej, die bedoel ik niet. Is een belgische fabrikant, maar bedrijf is failliet gegaan tijdje terug.
Was erg goede olie, hier in de buurt werd er erg veel mee gereden. Niet meer verkrijgbaar helaas.
 
ik gebruikte zelf putoline in m'n MTH (zijspancross) blok, maar die handel koop ikzelf niet meer. (platen waren snel op)

doe mij maar een echt merk.. :X
 
Laatst bewerkt:
Nou, volgens mij heb ik een flinke fout gemaakt vandaag.
Wilde even rijden met m'n pas gekochte ktm 250 uit 1993 en moest voor het eerst tanken.
Bleek dat ze bij de BP maar 1 type olie hadden voor 2t en dat was de Total scooter 2t.

Een half uurtje tot een uur later sloeg hij af en kreeg hem niet meer aan.

Volgens de site:
[]'Semi synthetisch smeermiddel speciaal ontwikkeld voor het smeren van 2-takt benzinemotoren van scooters, zowel met als zonder automatische smeersysteem. Voor de juiste mengverhoudingen moet u de aanbevelingen van de fabrikant aanhouden. Perfect voor in de stad. Beschermt de motor bij alle temperaturen. Houdt de uitlaat schoon, waardoor motorvermogen behouden blijft.'[]

had 9,6 liter getankt en 1,7 streepje in de tank gedaan (dacht bij de pomp dat het iets meer was maar zal de fles wel iets te schuin gehouden hebben)

Maar goed, is dit een kwestie van carb en tank schoonmaken of was het een warmloper, was alsof de benzine op was en blokje liep niet vast ofzo.
Compressie is er nog maar weet het niet goed te vergelijken met voor het afslaan.
Daarnaast moet er vol syntetisch in las ik net, dacht dat het wel goede olie zou zijn :(
 
Ik weet niet wat het is, maar bij een oude motor, met relatief onbekende onderhoudshistorie 1:56 smeren, waar de fabrikant 1:50 voorschrift en ook vast geen sproeierbezetting die is aangepast voor deze relatief lage temperaturen en tweede keus olie zou het best eens een warmloper kunnen zijn. .
 
Hey Mario, dat zou wel echt zonde zijn want de zuiger was niet echt oud volgens de vorige eigenaar maar dat zeggen ze ook allemaal.
Hij moet dus 1:50 gesmeerd worden? Aangezien ik hem best op z'n donder ga geven (hillclimben op de lokale (oude) afvalbult en de baan op etc.) zat ik achteraf toch meer aan 1:40 te denken of is dat niet nodig?
Als het waarschijnlijk een warmloper is ga ik hem maar strippen en alles even schoonmaken en nalopen, is zowieso wel slim om te doen bij aankoop van een 2ehands motor.

Ik zie trouwens dat je veel goede technische info geeft op dit forum, super man!
Weet je misschien een beetje of dit een goed motortje is en/of wat zwakkere kanten zijn van de bike?
 
Nicasil van oude KTM is niet super, verder zijn ze best redelijk bullitproof.
Kan zijn dat de schade nu mee valt hoor. . Moet toch open.

Af fabriek was 1:50 aanbevolen. Jij zit dus op 1:56.
Normaal kan KTM wel redelijk tegen 1:50, maar beetje rijker smeren kan zeker geen kwaad.
Als een tweetakt warm is, mag je hem zien roken :P

De combinatie smering en afstelling is belangrijk. 1:40 met een te mager mengsel geeft ook een vastloper . .

Op de afvaltbult zou ik zeker voor een grotere hoofdsproeier gaan.
 
Hmm, hoop dat het zuigertje en de wand nog ok zijn want dan zou het met nieuwe veertjes al weer goed moeten rijden toch?.
Ik reed net weg uit stilstand dus echt veel touren maakte hij niet tijdens de warmloper.

Het is wel mooi dat hij een beetje degelijk is, vind het belangrijkste dat er een redelijk blokje in ligt namelijk :D.

Hoe zit dat met ook alweer met de afstelling in de winter, meer/minder zuurstof en dus een grotere/kleinere sproeier of gasnaalstand?.
Hij liep niet 100% zuiver, beetje stotteren afentoe maar niet echt schokkend ofzo... dat zou dus aan de afstelling kunnen liggen die nog voor warmer weer is bedoeld?
 
Nee, hoe warmer, hoe armer . .

Oftwel als het kouder wordt een grotere sproeier zetten.

Ik zou eerst mogen even de carburateur doorspoelen en dan de motor even proberen te starten.

Kan ook gewoon een kwestie van verzuipen zijn geweest omdat lucht en stationair niet goed staan .
 
Ik smeer em ook het liefst een beetje rijk, ik gebruik trouwens Putoline mx5 olie ik heb dr een doos van gekregen dus das mooi makkelijk :)
Maar wat is trouwens het risico van koud weer en geen andere sproeiers?
En is et slecht als ie nog een beetje rookt ook als ie warm is?
Aangezien hier alleen 2t gekken :D zal ik hier ook wel aan een paar antwoorden kunnen komen.
 
Nee, beetje roken is juist goed. Dan krijgt hij voldoende smering.

Bij koude lucht ,,krimpt" de lucht. Hierdoor zitter er meer zuurstofmoleculen in laten we zeggen een liter lucht. Meer zuurstofdeeltjes heeft meer brandstofdeeltjes nodig voor een goede verbranding.

Oftwel als het kouder is, dan moet je meer benzine toevoeren om een goed mengsel te verkrijgen.

Risico als je het niet doet is dus dat de motot te arm loopt. Hierdoor krijg je teveel zuurstof in verhouding tot benzine. Een gevolg daarvan is dat de temperatuur in je cylinder stijgt. Dat geeft meer kans op een warmloper c.q. vastloper.
 
Laatst bewerkt:
Hey Stuwy,

De 2t mengolie voor in de scooter is niet geschikt voor een hoogvermogen hebbende crosser! Ik weet haast zeker dat daar jouw probleem ligt. Voor 2t crossers moet je echte race olie gebruiken voor machines met dus veel vermogen en kracht. De scooter en motor mengolie verschillen wel degelijk...
Door verschillende samenstellingen van die types olie is de olielaag die op de wand achterblijft van het racetype sterker en voorkomt dus de meeste wrijving en touche van zuiger/cilinderwand.
 
Laatst bewerkt:
Oke, zal het grote gevolgen gehad hebben?
Morgen opentrekken dan, op hoop van zegen.

Denk dat carb aftappen dan al te laat is of niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan