Welke 2 takt Crossmotor voor op straat

Ik heb nog nooit langer dan een uur motor gereden dus wat dat betreft zou het voor mij wel kunnen. op zich lijkt mij elektrisch ook wel erg fijn rijden .je zoemt over de weg en trekt geen aandacht met veel lawaai maar ik vind het juist ook leuk te horen met veel geluid wat je blok doet bij terug en opschakelen. anderzijds is elektrisch rijden wel de toekomst.
 
Een dikke 4 takt nu?

Ja die had ik al en moest ook revisie hebben. zoek nu nog een 2 takt crossmotor erbij maar dan zonder kenteken. wel een Honda CR vanwege kenteken XR. dan kan de plaat er ook eens op.
 
Ja die had ik al en moest ook revisie hebben. zoek nu nog een 2 takt crossmotor erbij maar dan zonder kenteken. wel een Honda CR vanwege kenteken XR. dan kan de plaat er ook eens op.

Hoe werkt dat nou eigenlijk als jij mij het ziekenhuis injaagt op je CR met kenteken van je XR erop? Stel dat jij verantwoordelijk bent, wie betaalt dan mijn ziekenhuiskosten? Mijn verzekering gaat dan jou persoonlijk aansprakelijk stellen? En jouw verzekering trekt je handen ervan af omdat je op een illegaal voertuig rijdt. Dus jij kan zelf betalen dan toch?
 
Hoe werkt dat nou eigenlijk als jij mij het ziekenhuis injaagt op je CR met kenteken van je XR erop? Stel dat jij verantwoordelijk bent, wie betaalt dan mijn ziekenhuiskosten? Mijn verzekering gaat dan jou persoonlijk aansprakelijk stellen? En jouw verzekering trekt je handen ervan af omdat je op een illegaal voertuig rijdt. Dus jij kan zelf betalen dan toch?

uiteindelijk verhaalt jouw verzekering het op de verzekering van in de geval MrDanger. De verzekeraar van MrDanger komt er achter dat de motor niet klopt en verhaalt het op hem, wat er voor zorgt dat hij waarschijnlijk zijn hele leven in de schulden zit.

Ik heb 2 vrienden die dit hebben gehad, eentje reed iemand aan met zijn 80cc brommer en kon alles zelf betalen.
De andere werd aangereden maar reed op een crossmotor met een kenteken plaat (gebruikte hij om naar de baan te rijden). Tijdens taxatie van de motor kwamen ze er achter dat het niet klopte. Hij werd daardoor toch als schuldige aangewezen, mocht alles zelf betalen en zijn motor werd in beslag genomen
 
Ok dan neem je daar beter geen risico mee.. maar er zijn wel een hoop Honda CR motoren die niet met origineel kentekens rondrijden.
 
Het kan ook zo zijn dat het aanbod van de KTM veel groter is dan de CR250 met kenteken omdat de KTM
zo,n 12 jaar langer gemaakt is,de laatste nieuwe CR250 stamt uit 2007,de KTM kan je nog steeds kopen.
CR,s beginnen zeldzaam te worden maar zijn nog genoeg liefhebbers voor ,door het kleinere aanbod zal
men een motor sneller verkopen,bij KTM is de keuze groter en zal men eerder de mooiste kiezen dan
de in mindere staat verkerende exemplaren ,die blijven dan ook langer te koop staan.
Daarnaast gaan de echte Enduro rijders voor een nieuw of zo nieuw mogelijk exemplaar waardoor
de oudjes blijven staan en hooguit door hobbyisten worden gekocht.


Ik zie nu elke dag dat er weer CR 250 met kenteken te koop worden aangeboden dus zo zeldzaam zijn ze niet. alleen denk ik eerder dat het met de prijs te maken heeft. een CR 250 op kenteken kun je bijna altijd kopen rond de 2000 euro. een KTM 300 exc staan er wel meer van maar de meesten rond de 4000 euro .dat is het dubbele. een oude KTM kan je wel kopen voor 2000 euro maar dan kan je ook een CR 250 voor kopen van dat bouwjaar .en mensen gaan eerder voor de lagere prijs en een Honda. dit kan te maken hebben dat ze een crosser er als motor voor de fun erbij zoeken of een beetje willen crossen in de polder.. met de meeste oudere CR 250 word niet eens mee gecrosst en gewoon alleen puur op straat mee gereden. verschillende verkopers hebben dit mij bevestigd.
 
Ik heb nog nooit langer dan een uur motor gereden dus wat dat betreft zou het voor mij wel kunnen. op zich lijkt mij elektrisch ook wel erg fijn rijden .je zoemt over de weg en trekt geen aandacht met veel lawaai maar ik vind het juist ook leuk te horen met veel geluid wat je blok doet bij terug en opschakelen. anderzijds is elektrisch rijden wel de toekomst.
Ja en altijd
Ik zie nu elke dag dat er weer CR 250 met kenteken te koop worden aangeboden dus zo zeldzaam zijn ze niet. alleen denk ik eerder dat het met de prijs te maken heeft. een CR 250 op kenteken kun je bijna altijd kopen rond de 2000 euro. een KTM 300 exc staan er wel meer van maar de meesten rond de 4000 euro .dat is het dubbele. een oude KTM kan je wel kopen voor 2000 euro maar dan kan je ook een CR 250 voor kopen van dat bouwjaar .en mensen gaan eerder voor de lagere prijs en een Honda. dit kan te maken hebben dat ze een crosser er als motor voor de fun erbij zoeken of een beetje willen crossen in de polder.. met de meeste oudere CR 250 word niet eens mee gecrosst en gewoon alleen puur op straat mee gereden. verschillende verkopers hebben dit mij bevestigd.

Ja net zoals ze allemaal gereviseerd zijn,en is de motor van een oud vrouwtje geweest die er alleen op Zondag
mee door het bos reed:+.
Ik ben er nog niet 1 tegengekomen op de openbare weg,hier in de bossen en zandvlaktes zie ik ze regelmatig rijden.
 
Tja meestal kopen mensen zo´n ding wel om mee te crossen natuurlijk maar er zullen er ook zijn die er een SM van maken en dan heb je wegbanden eronder en je sm velgen niks te zoeken op het zand.
 
Tja meestal kopen mensen zo´n ding wel om mee te crossen natuurlijk maar er zullen er ook zijn die er een SM van maken en dan heb je wegbanden eronder en je sm velgen niks te zoeken op het zand.
Je snapt dan heel het sm gedoe niet.
 
Tja meestal kopen mensen zo´n ding wel om mee te crossen natuurlijk maar er zullen er ook zijn die er een SM van maken en dan heb je wegbanden eronder en je sm velgen niks te zoeken op het zand.

Ze zijn nog best gewild voor de offroadritten, vooral bij zandritten. Daar heb je een kenteken voor nodig.
 
Hartelijk dank voor jullie reacties. hier ben ik al een stuk wijzer mee. ik hoef niet perse een CR 500 al vind ik die wel erg gaaf. maar zwaarder is niet altijd beter.. de aanschaf prijzen liggen vrij hoog zag ik al zo rond de 5000 euro´s en ik had eigenlijk meer een CR 250 in gedachten omdat het aanbod daarvan hoge ris en de prijzen een stuk lager zijn . ik heb nu ook andere alternatieven voorbij zien komen .de KTM 300. hier ga ik zeker ook eens naar kijken. is de KTM 300 sneller dan een Honda CR 250? . en kan je voor de KTM ook nog voldoende aan onderdelen komen?


Mr danger , ik zou ook eens naar een ktm 530 kijken , geen 2 takt maar wel erg veel power die er in ieder toerental soepel in komt.

stuk gebruiks vriendelijker, 120 kg

Grt Sumo 6
 
Ik heb al een 4 takt. en die KTM´s 530 zie je hier veel rijden. heb ook liever iets wat je bijna niet (meer) ziet.
 
dat je ze veel ziet rijden zegt genoeg lijkt mij, iets wat je bijna niet meer ziet zal dan ook zijn reden hebben.
 
dat je ze veel ziet rijden zegt genoeg lijkt mij, iets wat je bijna niet meer ziet zal dan ook zijn reden hebben.

Een reden... een Honda XR uit 1986 zie je hier bij ons niet meer rijden. niet omdat het niet goed is maar puur omdat het ouder spul is en er al ondertussen veel van verloren zijn gegaan. een KTM 530 is gewoon een veel nieuwere motor en zijn er nog veel meer van in omloop maar niet meer van verkocht dan een XR 600.
 
ja, maar best zeldzaam,
je krijgt dan weer problemen met onderdelen.
in Italië en soms kan je ze ook in Frankrijk vinden..
 
Natuurlijk is een XR600 niet te vergelijken met een nieuwe KTM. Maar charme hebben ze wel. Ik rijd nog wekelijks offroad met mn XR. Ze zijn wat zwaarder en qua handling/power lever je ook in op de nieuwere motoren. Maar als je die dingen goed onderhoud en goed warmrijdt gaan ze een levenlang mee. Wil je hem wat opkietelen gooi je er en een Keihin FCR achter en een bigbore kitje erin.
Revisiekosten zijn afhankelijk wat je tegenkomt. Bigendlager+drijfstang 300, zuiger+cilinder honen 280, Lagerset 200, keerringen 40, pakkingset 100, distributieketting 60. Versnellingsbaktandwielen zijn ook aardig aan de prijs.

Wat je goed in de gaten moet houden zijn de nokkenaslagers, vervang deze tijdig alsmede de nokkenasketting (heb genoeg blokken gezien met versprongen kettingen). Verder t filter onderin je framebuis, die in je koppelingsdeksel en die onder je oliepomp. Na onderhoud altijd de bovenste banjo van je olieleiding naar de kop losdraaien, kicken met decompressie in en olietoevoer naar de kop checken.
 
Natuurlijk is een XR600 niet te vergelijken met een nieuwe KTM. Maar charme hebben ze wel. Ik rijd nog wekelijks offroad met mn XR. Ze zijn wat zwaarder en qua handling/power lever je ook in op de nieuwere motoren. Maar als je die dingen goed onderhoud en goed warmrijdt gaan ze een levenlang mee. Wil je hem wat opkietelen gooi je er en een Keihin FCR achter en een bigbore kitje erin.
Revisiekosten zijn afhankelijk wat je tegenkomt. Bigendlager+drijfstang 300, zuiger+cilinder honen 280, Lagerset 200, keerringen 40, pakkingset 100, distributieketting 60. Versnellingsbaktandwielen zijn ook aardig aan de prijs.

Wat je goed in de gaten moet houden zijn de nokkenaslagers, vervang deze tijdig alsmede de nokkenasketting (heb genoeg blokken gezien met versprongen kettingen). Verder t filter onderin je framebuis, die in je koppelingsdeksel en die onder je oliepomp. Na onderhoud altijd de bovenste banjo van je olieleiding naar de kop losdraaien, kicken met decompressie in en olietoevoer naar de kop checken.


Ik heb liever een XR 600 die ik helemaal om kan bouwen naar bv modernere crosser dan een KTM 530 die optisch vrij standaard blijft als je er iets aan wilt opleuken.
mijn XR 600 heb ik ook gehouden omdat ik er mijn bezigheid mee heb. ik wil hem nu compleet gaan reviseren. en het sleutelen eraan is vaak nog leuker dan het rijden erop.ook optisch bouwen naar eigen smaak is leuk. ik heb jou XR topic ook gelezen en vind het een super mooie motor geworden.

een vraagje over de Keihin FCR waar kan je die kopen in dubbele uitvoering? graag een link

ik zag op YouTube een filmpje van iemand die een XR600 uit 1986 heeft voorzien van Stage 1 nokkenas . je ziet op het filmpje dat hij de oud type cilinderkop erop heeft. ik wist niet dat dit kon? ik dacht dat de stage 1 nokkenas alleen in nieuwere type kop paste vanaf bouwjaar 1988??


Exhaust muffler from a 2013 CRF450 with stock header pipe.

02' XR650 valve cover and rockers
HotCams stage 1 camshaft
Cylinder bored to 610cc
Pro-X piston and rings
Wiseco timing chain
Original dual carbs with 132 and 128 main jets
Air box mods
Uni air filter
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan