Welke 2 takt Crossmotor voor op straat

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Beste mensen,

Na een tijdje hier op dit forum rond te hebben gekeken heb ik niet precies gevonden wat ik zocht en daarom maar besloten mezelf aan te melden voor wat meer info,

Ik heb al heel wat (zware) motoren gehad en gereden ,off the road en racers van 600 tot 1100cc maar ik zou graag voor aankomend mooi motorweer een 2 takt crossmotor op kenteken willen kopen voor wat kortere ritten een beetje in de buurt mee te rijden hier.

niet specifiek alleen om mee te crossen want veel plaats is er hier niet voor .maar voornamelijk ook om mee over straat te rijden, dus op de weg. wil er dan all road bandjes onder leggen. ik vind de felheid en het geluid van 2 takt machtig mooi. langer geleden heb ik eens een Suzuki RM 125 gehad maar die was zonder kenteken en van 1987. ik zoek er nu eentje van wat nieuwer bouwjaar met meer vermogen.

als eerste komt de Honda CR 250 of 500 cc in mij op. daarover de vraag of tussen die 2 heel veel verschil in vermogen in is?

welke andere merken crossmotoren zijn goed? en kan je genoeg onderdelen voor krijgen? ik zoek vanaf 250cc maar wil ook power.

graag hulp
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je dat geheel af raden,het lijkt leuk maar bijvoorbeeld een 500 is zo,n beetje onrijdbaar op
de weg,die apparaten hebben een hekel aan lage toeren rijden en dat betekent dat je dus constant hoog in toeren
moet gaan zitten om het rijdbaar te houden,gevolg is een hoop herrie wat je niet in dank afgenomen zal worden.
Daarnaast is er nog de versnellingsbak met overbrengingsverhoudingen die heel kort zijn,op de weg houd dat in dat je
constant aan het schakelen ben,het zuipt daardoor benzine.Ik heb zelf een CR500 gehad en heb die gauw weer weg gedaan en een WR426 gekocht
met supermotard wielen,een veel bruikbaarder apparaat voor op de weg.Daarna een KTM 660SMC gehad een nog leukere
motor,daar zat ook nog eens aardig wat gang in met een top van tegen de 200,geen 500 crosser die dat haalt.Wil je toch liever een 2takt kijk dan voor een RGV250 of Aprillia RS250,veel leuker dan een 2 takt crosser voor op de weg.Zelf heb ik een YamahaTDR250 gehad dat is een soort
all road 2 takt,heel leuk,maar er 1 vinden is moeilijk.Uit de klassieke hoek heb je nog de Yamaha DT serie,maar daar dat
is ouderwets spul.
 
Laatst bewerkt:
Geachte meneer Gevaar,

Kan ik het nog uit uw hoofd praten?
Ten eerste vinden de door u benoemde tweetakten het niet zo leuk, wat u er mee van plan bent. En vervolgens u zelf dan ook niet meer.
En zo leuk rijd een crosser op straat nu ook weer niet.
En ja, er zit best veel verschil in vermogen tussen de cr250 en de cr500.

Ik wens u veel succes met het nemen van de juiste beslissing.

Vrolijke groet,

E.G.J.
 
die apparaten hebben een hekel aan lage toeren rijden en dat betekent dat je dus constant hoog in toeren
moet gaan zitten om het rijdbaar te houden,gevolg is een hoop herrie wat je niet in dank afgenomen zal worden.
Daarnaast is er nog de versnellingsbak met overbrengingsverhoudingen die heel kort zijn,op de weg houd dat in dat je
constant aan het schakelen ben,het zuipt daardoor benzine.

Dat ik constant moet schakelen vind ik juist wel leuk. ik denk dat iedereen daar wel verschillend in is. ik rijd zelf nu een cbr1000 met yoshimura race uitlaat waar behoorlijk veel geluid uit komt en schakel hem ook op korte stukjes heel snel op. dan hoor je mwop,mwop,mwop mwoop, beetje alsof je opgevoerde brommer rijd., en dat vind ik juist zo gaaf eraan. beetje laten blazen en snel rammen met de pook en spelen met de power en steeds gas geven. het geluid daarintegen is wel veel lawaai en daar heb je altijd wel aandacht mee. maar ik kan niet ver hiervandaan de polder in en af en toe een zandpad of akker pakken als er geoogst is . gewoon beetje genieten deze zomer met de crossmotor. ik zie het niet als een vervoersmiddel voor lange ritten maar meer als een stuk speelgoed.

als ik dit filmpje zie krijg ik al helemaal zin erin. wie herkent het?
[video=youtube]
 
Een 500 op de weg is juist prachtig man!! Het is geen 125 die je constant hoog in toeren moet jagen, een 500 kan ook nog wel een klein beetje onderin pruttelen maar comfort is natuurlijk ver te zoeken. Hij heeft natuurlijk wel het liefst dat je hem op zn donder geeft.
Als je korte ritjes wil rijden en de hooligan uithangen dan is de Honda CR500 een magnifiek apparaat. Ook om je rijbewijs kwijt te raken en ruzie met zo'n beetje de hele wijk te krijgen, dat gaat ook best wel lukken. Ik heb er mega veel lol mee gehad, maar kijk er wel echt mee uit.
Dingen lopen knalhard en standaard remmerij is voor op de weg natuurlijk niet echt geweldig.
Maar lol ga je zeker hebben!! Grootste uitdaging is om een fatsoenlijke frisse 500 te vinden met origineel kenteken en als je er 1 vindt dan zijn ze duuurr...
 
Dat ik constant moet schakelen vind ik juist wel leuk. ik denk dat iedereen daar wel verschillend in is. ik rijd zelf nu een cbr1000 met yoshimura race uitlaat waar behoorlijk veel geluid uit komt en schakel hem ook op korte stukjes heel snel op. dan hoor je mwop,mwop,mwop mwoop, beetje alsof je opgevoerde brommer rijd., en dat vind ik juist zo gaaf eraan. beetje laten blazen en snel rammen met de pook en spelen met de power en steeds gas geven. het geluid daarintegen is wel veel lawaai en daar heb je altijd wel aandacht mee. maar ik kan niet ver hiervandaan de polder in en af en toe een zandpad of akker pakken als er geoogst is . gewoon beetje genieten deze zomer met de crossmotor. ik zie het niet als een vervoersmiddel voor lange ritten maar meer als een stuk speelgoed.

als ik dit filmpje zie krijg ik al helemaal zin erin. wie herkent het?
[video=youtube]
Wat ik op het filmpje zie is hoe ik tegen motorrijden aan keek toen ik 16 was. Hij probeert bovendien indruk te maken op een bromfietser, en is bang van bochten (dat was ik niet op mijn 16e).
 
Onderin pruttelen?het is meer onderin bokken,ik zou dan eerder voor een 250 gaan als je die kant op wil,
die zijn nog enigszins rijbaar.Of iets er tussenin zoals een KTM 300cc als je er 1 met kenteken kan vinden.
 
Waarom is een 250 beter rijdbaar dan een 500?
Omdat die niet zo wild zijn en een kleine 250cc rijd heel wat soepeler dan een 500cc .
Maar goed niet iedereen is het zelfde misschien vind de TS een 500 wel helemaal geweldig,en zo niet
is hij weer een ervaring rijker zoals ik dat ook was.Ik heb er hooguit zo,n 100km mee gereden en gauw weer verkocht.:Y
Daar bij moet ik wel vertellen dat bij mij buiten echte crossbanen helemaal niks off the road te doen was.
 
Laatst bewerkt:
Precies dat!! Een 500 op straat en eigenlijk ook op zand was voor mij pure overkill... ik was met een 250 altijd sneller, maar het brute geweld van zo'n 500 is toch geweldig man!! Vond ik dan tenminste... dus een 500 is niet persé de meest verstandigste keuze. Wel de leukste als je het mij vraagt!! Tis dat die krengen zo ontzettend duur zijn geworden, ik had er graag nog ééntje bij gehad in de schuur.
 
Oh ja als je van wheelies houd en knallen is zo,n ding heel leuk,maar gewoon er mee rijden vinden ze
niet leuk.En als je in een omgeving woont waar je jezelf uit kan leven dan is het nog leuker.
Blijft alleen wel uitkijken,de vorige eigenaar van mijn 500 heeft het niet na kunnen vertellen,er lag een steen verscholen
in het gras en is toen gelanceerd en heeft zijn nek gebroken.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor jullie reacties. hier ben ik al een stuk wijzer mee. ik hoef niet perse een CR 500 al vind ik die wel erg gaaf. maar zwaarder is niet altijd beter.. de aanschaf prijzen liggen vrij hoog zag ik al zo rond de 5000 euro´s en ik had eigenlijk meer een CR 250 in gedachten omdat het aanbod daarvan hoge ris en de prijzen een stuk lager zijn . ik heb nu ook andere alternatieven voorbij zien komen .de KTM 300. hier ga ik zeker ook eens naar kijken. is de KTM 300 sneller dan een Honda CR 250? . en kan je voor de KTM ook nog voldoende aan onderdelen komen?
 
Zou toch een stuk jonger kopen dan dat spul, wat is je budget?
En ik zou een originele enduro/supermotard kopen met kenteken, verlichting in orde etc, bakverhoudingen beter.
 
Heb je eerst al eens gekeken of een honda 250 überhaupt een kenteken heeft? De enige die je zal zien staan zijn omgebouwde crossers. Waarmee je dus een short range gearing zal hebben, en het hoge onderhoudsinterval.
Een KTM de exc range zijn de weg legale crossmotor (enduro) deze hebben een langere gearing en iets minder hoog onderhoudsinterval.

De rest heeft al gesproken hoe dramatisch een 2 takt rijdt met constante toeren. En als je in de hoge toeren blijft rijden staat vanzelf oom agent wel heel vaak om de hoek door al het geklaag.

Ik zou een cr500 al uit je hoofd laten als je dat niet gewend bent. Je kan het vermogen niet gebruiken en is er geen hol aan.

Een 300 is over het algemeen krachtiger onderin en rijdt wat soepeler, qua vermogen zal hij iets sterker zijn, hij heeft immers 50cc meer. Maar wat vooral anders is is hoe veel soepeler het vermogen naar boven komt.

Als je niet kan inzien waarom een 250 soepeler rijdt zou ik sowieso niet beginnen aan een 500.

Voor de rest denk er aan dat je niet zomaar een boer zijn land opknalt ook al heeft hij dit geoogst. Als er iets is waar ze niet tegen kunnen is dat het wel.
 
Buiten dat ziet een agent je op je achterwiel rijden ben je de pisang,met geluk kom je er af met
een artikel 5 aan je broek,met pech ook nog een cursus EMG er achteraan.
En dat laatste is niet leuk kan ik uit ervaring vertellen,1x te laat op de cursus en je mag de hele cursus opnieuw doen incl het hele bedrag
nog een keer betalen,en denk niet dat overkomt mij niet,tijdens mijn cursus zijn er 3 naar huis gestuurd waarvan er 1 5 minuten te laat was.
En 1 al 2 dagen cursus er op had zitten.
Ook leuk is het wachten in de wachtruimte,het word gegeven door de verslavingszorg,dus je zit daar tussen de junks die
niet allemaal helemaal in orde zijn wat gedrag betreft.(zacht uitgedrukt)
 
Laatst bewerkt:
Denk dat als je gaat zoeken op enduro machines dat de keuze veel groter wordt.
Die werden vrijwel altijd met kenteken geleverd.
En met verlichting enz
Crossers daarentegen eigenlijk nooit.
 
Die CR 500 lijkt mij ook minder aan dan een 250 omdat je zoals gezegd het vermogen niet overal ten volle kan gebruiken. en mogelijk ben je meer met de motor bezig dan lekker rijden op de weg. ik ga dan liever voor een 250cc of een 300cc, alleen ben ik zo´n fanatiek Honda fanaatje dus liever een Honda dan een KTM voor mij. ik heb hier ook nog een XR 600 staan. alleen is dit weer 4 takt en vind ik te rustig . nu had ik gedacht ombouwen naar bigbore of weg doen. mijn budget is rond 3000 euro
 
Heb je eerst al eens gekeken of een honda 250 überhaupt een kenteken heeft? De enige die je zal zien staan zijn omgebouwde crossers. Waarmee je dus een short range gearing zal hebben, en het hoge onderhoudsinterval.
Een KTM de exc range zijn de weg legale crossmotor (enduro) deze hebben een langere gearing en iets minder hoog onderhoudsinterval.

De rest heeft al gesproken hoe dramatisch een 2 takt rijdt met constante toeren. En als je in de hoge toeren blijft rijden staat vanzelf oom agent wel heel vaak om de hoek door al het geklaag.

Ik zou een cr500 al uit je hoofd laten als je dat niet gewend bent. Je kan het vermogen niet gebruiken en is er geen hol aan.

Een 300 is over het algemeen krachtiger onderin en rijdt wat soepeler, qua vermogen zal hij iets sterker zijn, hij heeft immers 50cc meer. Maar wat vooral anders is is hoe veel soepeler het vermogen naar boven komt.

Als je niet kan inzien waarom een 250 soepeler rijdt zou ik sowieso niet beginnen aan een 500.

Voor de rest denk er aan dat je niet zomaar een boer zijn land opknalt ook al heeft hij dit geoogst. Als er iets is waar ze niet tegen kunnen is dat het wel.

Ben je bekend met de HM Honda 250?
 
Cr250 is maar tot 2007 gebouwd en voor dat model vragen ze (te) veel geld, helemaal met kenteken. Dat ga je niet redden voor 3000 euro.
3000 zit je net een beetje krap qua jongere motoren, je zou eens kunnen kijken naar een gasgas of een sherco, dat scheelt qua aanschaf al iets.
 
bdb56500-81ee-4a51-95ca-6638bdb5cfda.jpg


anders moet/ kan je zo'n klassieker kopen..
250 2-takt tweecilinder..
jammer dat deze niet meer gemaakt worden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan