Welke (600-750cc) supersport nu nieuw kopen?

Lukic

MF veteraan
22 sep 2002
2.032
0
Den Haag
Ik ben pas verhuisd en mijn nieuwe woning leent zich beter voor het hebben van een motor. Met het mooie weer van nu en het afgelopen weekend is opeens het motorvirus weer terug. Dit terwijl ik alweer 2,5 jaar zonder motor zit (Ik heb eerder een Suzuki SV650 S gehad) en dat eigenlijk niet zo als een gemis heb ervaren. Nu zou ik wel een nieuwe supersport willen kopen. Minimaal 600cc, max 750 cc. Ik vind een dikke V-Twin als de Aprilia RSV Mille ook wel gaaf. Maar erg duur, groot/zwaar en al een redelijk oud model. Valt dus al min of meer af.

Ik denk b.v. aan de Yamaha R6 2008. Maar zou ik misschien het koppel missen? Bij de SV650 S vond ik dat altijd heel fijn. En bij de motor van mijn vader (een thundercat 600 mis ik dat wel). Morgen ga ik een proefrit maken op de R6.

Vandaag zag ik echter voor hetzelfe geld een GSX-R 750 staan van vorig jaar. Is ook wel een vette motor. Maar misschien wat veel vermorgen...

Op het forum hoorde ik dat ook de GSX-R 600 dit jaar vernieuwd is. Is ook wel een stoere motor.

Ik heb een aantal vragen. Misschien dat jullie die kunnen beantwoorden en mij van wijze raad kunnen voorzien.

- Is de R6 van 2008 wel noemenswaardig veranderd?
- Is de R6 wel echt verbeterd of is er gewoon recht gezet wat er bij het model van 2007 fout ging?
- Wat is er veranderd aan de GSX-R 600?
- Ik dacht dat alle 600cc motoren elke 2 jaar veranderd werden. Waarom nu wel de yamaha en suzuki, maar niet honda en kawasaki?
- Welke motor komt beter uit de bus: de R6 of de GSX-R 600?
- Is er al een test van 600cc supersports modellen honda, kawasaki (2007) en yamaha en suzuki (2008)? [Zo ja waar te vinden].
- Is een GSX-R 750 een goede optie? Goede motor? Slim idee?
 
Ik heb de R6 2006 en 2008 (gehad). Het grootste verschil is dat er meer vermogen onderin zit. Voor de rest kan ik je weinig verschil noemen maar dat komt meer omdat ik tussen mijn 2006 en 2008 bijna 4 maanden niet heb gereden. De tests (in Motor bijvoorbeeld) zijn lovend.

Yamaha vernieuwt ook niet elke twee jaar z'n motoren. De R6 is in 2003 vernieuwd, in 2005, in 2006 en 2008. Ik denk dat het gebeurd op het moment dat men een model productierijp acht of het marktaandeel afneemt.

Welke motor beter is (R6/Gix)? Geen idee. Ga lekker rijden. Beide hebben een andere zitpositie. De een is agressiever dan de ander etc etc.
 
voor het verschil in koppel catje en huidige supersport. Wil je dit verschil echt merken dan moet je toch echt naar een 1/2/3 cilinder gaan of voor de 750 gaan.
R6 is wel een heeeeel stuk feller als een catje.
Maar wat is er de laatste tijd mis met proefrijden :? Ik zou t wel weten als ik voor een andere/nieuwe fiets zou gaan kijken :Y lekker op alle verschillende modellen gaan :]
 
GSX-R750 k7 is staat nu als final edition voor 11.990 bij de dealers dus ik zou dan hiervoor kiezen
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel interessant voor je om te lezen:

http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=4514

Hierin worden alle Supersports van 2007 met elkaar vergeleken. Ongetwijfeld zullen zij dit jaar weer een vergelijkingstest van alle 2008 modellen uitvoeren. De beknopte samenvatting van dat artikel is dat

- de Honda CBR 600 RR met afstand de beste supersport is. De motor heeft relatief veel koppel/kracht onderin voor een 600, weegt verreweg het minste, zit het comfortabelste en rijdt zeer strak.

- De R6-07 als een scheermes stuurt, er het beste uitziet (helemaal mee eens) en een supervermogen heeft boven de 10.000 toeren. Daaronder is het erg magertjes. (Dit heeft Yamaha willen oplossen met het 08 model).

- De GSX-R 600 is een prima bike, maar doet niets super, en ook niet heel slecht.

- Kawa zx-6r: idem dito.

Op die site staat trouwens ook een leuk artikel over de CBR 600 RR vs. de GSX-R 750.

Dit alles neemt niet weg dat je zelf echt alle kandidaat motoren moet proberen. Zelf neig ik erg naar de R6 07/08, omdat die er zo geweldig uitziet. De CBR kan mij niet echt bekoren.
 
R6 heb ik proefgereden, vond het een achtelijke motor voor op de weg.
Totaal geen koppel, en zat voordurend in de hoge toeren te jengelen wat op de openbare weg snel gaat vervelen.
Kijk (en luister) ook eens naar de Triumph Daytona 675.
Komt er telkens in de testen erg goed uit.
Ik ga in ieder geval binnenkort proefrijden.

Edit:
Vergeten:
De huidige CBR600RR ook gereden, die heeft zoals hierboven al gemeld wél enigzins koppel onderin.
De CBR zorgde ook voor een grijns op mijn gezicht tijdens het rijden en is ook voor mij een potentiële toekomstmotor. Alleen jammer dat ik de handen tussen tank en stuur krijg als ik krap moet draaien. Hij is erg klein.
 
Laatst bewerkt:
R6 heb ik proefgereden, vond het een achtelijke motor voor op de weg.
Totaal geen koppel, en zat voordurend in de hoge toeren te jengelen wat op de openbare weg snel gaat vervelen.
Kijk (en luister) ook eens naar de Triumph Daytona 675.
Komt er telkens in de testen erg goed uit.
Ik ga in ieder geval binnenkort proefrijden.

Edit:
Vergeten:
De huidige CBR600RR ook gereden, die heeft zoals hierboven al gemeld wél enigzins koppel onderin.
De CBR zorgde ook voor een grijns op mijn gezicht tijdens het rijden en is ook voor mij een potentiële toekomstmotor. Alleen jammer dat ik de handen tussen tank en stuur krijg als ik krap moet draaien. Hij is erg klein.

De Daytona 675 lijkt mij ook behoorlijk gaaf. Toch een beetje de punch van een viercilinder terwijl hij ook nog behoorlijk wat koppel heeft. Misschien wel the best of both worlds. Waar ik me alleen zorgen over maak is of ik de rijpositie niet te geforceerd vindt. De 675 schijnt de meest extreme zitpositie te hebben. Daarbij is het ook jammer dat er best weinig jonge 2e hands 675's zijn...
 
Vandaag de proefrit gemaakt op een R6. Helaas was deze wel uit 2007. Ik ga denk ik binnenkort nog wel een keer wat andere proefritjes plannen. Maar ik kan alvast zeggen dat de 2007 R6 ook gaat als de brandweer. Hij stuurt werkelijk messcherp. En ja hij komt pas vanaf 11.000+ rpm ofzo goed los. Maar het is zeker niet zo dat ik hem daaronder nu sloom vind. Zeker niet. Zo'n 600cc is wel even genoeg voor mij dat weet ik wel. Je trekt hem binnen no-time door naar de 220. Dat ie daarboven misschien een stuk langzamer doortrekt dan een 750cc en groter maakt me dan niet zo veel uit. Hoe vaak gebruik je dat?
 
BTW welke goede en redelijk grote motorzaken zijn er in omgeving Den Haag? Ik ken:
- Motorport Wateringen
- Hans van Wijk Zoetermeer
- Safe Zoetermeer

Als dat alles is wort het nog moeilijk om de proefritjes te maken die ik wil. De 2008 R6 is b.v. niet bij deze zaken in demo te vinden.
 
Triumph Daytona 675, in antraciet, mooier is er niet, en schijnt ook nog een geweldig goed te zijn......................................
 
BTW welke goede en redelijk grote motorzaken zijn er in omgeving Den Haag? Ik ken:
- Motorport Wateringen
- Hans van Wijk Zoetermeer
- Safe Zoetermeer

Als dat alles is wort het nog moeilijk om de proefritjes te maken die ik wil. De 2008 R6 is b.v. niet bij deze zaken in demo te vinden.
goedhart in bodegraven heeft een 2008 R6 als demo staan
 
Vandaag de proefrit gemaakt op een R6. Helaas was deze wel uit 2007. Ik ga denk ik binnenkort nog wel een keer wat andere proefritjes plannen. Maar ik kan alvast zeggen dat de 2007 R6 ook gaat als de brandweer. Hij stuurt werkelijk messcherp. En ja hij komt pas vanaf 11.000+ rpm ofzo goed los. Maar het is zeker niet zo dat ik hem daaronder nu sloom vind. Zeker niet. Zo'n 600cc is wel even genoeg voor mij dat weet ik wel. Je trekt hem binnen no-time door naar de 220. Dat ie daarboven misschien een stuk langzamer doortrekt dan een 750cc en groter maakt me dan niet zo veel uit. Hoe vaak gebruik je dat?

Houdt ons op de hoogte van je de bevindingen van je volgende testritjes.
 
Even wat heel anders. Ben even aan het kijken voor verzekeringen. Dat is wel een dure grap. Kom uit op min 115 euro per maand ofzo voor all risk.

- Ik ben 27 en geen schadevrije jaren.
- Heb samen met mijn vriendin een auto, maar de verzekering staat op naam van mijn vriendin (3 of 4 schade vrije jaren);
- Heb een paar jaar geleden een motor gehad en 1 schadevrij jaar opgebouwd daabrij. Maar dat bewijs is nu natuurlijk achterhaald.

Kortom ik heb gewoon 0 schadevrije jaren en betaal de volle mep.

Zijn er niet verkzeraars waarbij ik de schadevrije jaren van mijn vriendin haar autoverzekering (Ohra en deze heeft bied helaas geen motorverzekeringen) naartoe mee kan nemen?

En ik kan en ga niet de een motorverzekering op de naam van mijn vriendin zetten.
 
Waarom pak je dan niet een wat ouder model, zoals bijv een RSV, of een Gixxer 600/750. Pak je WA+ verzekering en kan je lekker rijden, toch goed verzekerd, je bouwt je no-claim op en je betaald niet de hoofdprijs.


Nieuwe motor is leuk, maar tevens schreeuwend duur als je alle bij elkaar opteld, zeker als je nog geen opbouw bij je verzekering hebt.


Zou dit zeker overwegen. Koop een goede sportmotor van een aantal jaren oud, net zo leuk, scheeld veel geld, ook als je plat gaat, en het is een stukje betaalbaarder...
 
de mijne is wel te koop
PC220002-1.jpg

200 km gelopen kenteken 02-01-08
 
Laatst bewerkt:
KNMV al gekeken ja. Met lidmaatschap even duur als unive. Zonder lidmaatschap 10 euro duurder.

Een 2e hands goedkopere motor is natuurlijk ook een optie. Maar gevoelsmatig niet. Dan liever geen motor. Klinkt wat verwend misschien, maar dat is dan een keuze. Dan geef ik mijn geld liever aan andere dingen uit, daar heb ik dan meer plezier van.

Die ZX12R was toch 2 much. ;)
 
absoluut voor de GSX-R750 gaan...

ik heb mijn nieuwe Gixxer vandaag opgehaald... *O* *O* *O*

de final edition (GSX-R 750) heeft ongeveer dezelfde prijs als de 600 k8, een perfecte keus dus...
 
Vandaag een proefrit gemaakt op de 2008 R6 bij Goedhart motoren. Zou om 10 uur gaan rijden, maar werd uiteindelijk 10.30 uur. Ze waren wel erg druk en niet echt klantvriendelijk vond ik. Weet niet of dat nu zo'n relaxte motorzaak is.

Verder de omstandigheden. Deze waren echt kut. Het was een beetje mistig en vochtig. Veel wegen waren echt nog behoorlijk glad ook. Op de weg terug bij de afrit van de A12 bij het terugschakelijk van 3 naar 2 deed de achterkant van de motor een stap op zij. Dacht dat er een slipperclutch op zo'n ding zat? Niks ergs gebeurd verder.

Tot slot de motor. Ja heb echt geen flauw idee of hij nu beter rijd dan de 2007 R6. Ik denk dat je ze dan vlak na elkaar moet rijden. Moet ook wel zeggen. Doordat de omstandigheden niet goed waren reed ik ook niet fijn. Heb hem hier en daar flink open getrokken. En dat gaat als een speer. Maar lekker bochten pakken was er niet bij...

Dan nog maar eens een proefrit met mooi weer...

Wel een belachelijk eigen risico bij Goedhart trouwens: 2500 euro ofzo!!
 
Vandaag een proefrit gemaakt op de 2008 R6 bij Goedhart motoren. Zou om 10 uur gaan rijden, maar werd uiteindelijk 10.30 uur. Ze waren wel erg druk en niet echt klantvriendelijk vond ik. Weet niet of dat nu zo'n relaxte motorzaak is.

Verder de omstandigheden. Deze waren echt kut. Het was een beetje mistig en vochtig. Veel wegen waren echt nog behoorlijk glad ook. Op de weg terug bij de afrit van de A12 bij het terugschakelijk van 3 naar 2 deed de achterkant van de motor een stap op zij. Dacht dat er een slipperclutch op zo'n ding zat? Niks ergs gebeurd verder.

Tot slot de motor. Ja heb echt geen flauw idee of hij nu beter rijd dan de 2007 R6. Ik denk dat je ze dan vlak na elkaar moet rijden. Moet ook wel zeggen. Doordat de omstandigheden niet goed waren reed ik ook niet fijn. Heb hem hier en daar flink open getrokken. En dat gaat als een speer. Maar lekker bochten pakken was er niet bij...

Dan nog maar eens een proefrit met mooi weer...

Wel een belachelijk eigen risico bij Goedhart trouwens: 2500 euro ofzo!!


Kennelijk slechte ervaringen, kun je je voorgangers voor bedanken... |(


En welke.... pak ze allemaal op 1 dag en bekijk dan welke je het beste past en natuurlijk het mooiste rijdt.

En een nieuwe rijstkoker kopen: bezint er gij begint....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan