Welke A1 motor?

UFF24

Rookie
5 jun 2017
1
0
Rijkevorsel
Hallo allemaal

dit weekend had mijn vader zoals elka jaar weer een motor gehuurd en dit keer mocht ik mee. dit was een yamaha FJR 1300cc. hiervan was ik natuurlijk heel erg onder de indruk.
Nu wordt ik bijna 18 en wil ik graag voor mijn A1 rijbewijs gaan.
Nu heb ik al veel onderzoek gedaan maar ik wil dit toch nog even vragen.
Welke 125cc motor is nu de snelste. Want ik ben iemand die veel rijst en ik wil wel normaal op de snelweg kunnen en als ik met mn vader en zn clubje mee ga wil ik toch ook wel kunnen volgen op een normale manier. (wil niet zeggen dat ik 200 moet knallen eah) maar ik wil toch wel minstens de 140-150 kunnen halen.
Nu hoorde ik iets van een aprilia rs125. zag er leuk uit maar zijn er ook nog andere motoren die deze snelheiden halen?

alvast bedankt
 
Hallo allemaal

dit weekend had mijn vader zoals elka jaar weer een motor gehuurd en dit keer mocht ik mee. dit was een yamaha FJR 1300cc. hiervan was ik natuurlijk heel erg onder de indruk.
Nu wordt ik bijna 18 en wil ik graag voor mijn A1 rijbewijs gaan.
Nu heb ik al veel onderzoek gedaan maar ik wil dit toch nog even vragen.
Welke 125cc motor is nu de snelste. Want ik ben iemand die veel rijst en ik wil wel normaal op de snelweg kunnen en als ik met mn vader en zn clubje mee ga wil ik toch ook wel kunnen volgen op een normale manier. (wil niet zeggen dat ik 200 moet knallen eah) maar ik wil toch wel minstens de 140-150 kunnen halen.
Nu hoorde ik iets van een aprilia rs125. zag er leuk uit maar zijn er ook nog andere motoren die deze snelheiden halen?

alvast bedankt

Misschien nog wat meer onderzoek doen..

Aprilia RS125 voldoet niet aan de A1 eisen, Aprilia RS4 125 wel

140-150 halen op een A1 motor is zeer ambitieus, 130 met windje mee is het maximum dacht ik
 
Laatst bewerkt:
Als je veel wilt reizen kun je beter een abonnement nemen op de trein en twee jaar wachten want met een A1 motor veel reizen is niet te doen, tenzij je heel veel geduld hebt. Met een A1 motor de snelweg op is niet zonder gevaren en de 140/150 kilometer per uur kun je op je buik schrijven. Met een A2 lukt dit comfortabel maar heb je ondertussen wel 3x zoveel vermogen. Voor binnendoor en over N-wegen is een A1 motor prima maar ga er alsjeblieft niet de rijksweg mee op.
 
Misschien is een Honda varadero 125 iets? is een wat grotere A1 motor. Snelweg rijden is wel te doen maar je kan niet op snelheid auto's in gaan halen. 100/110km/u moet gewoon te doen zijn. Dan ben je nog altijd sneller dan de vrachtwagens.

Edit: En gewoon A1 halen, motorrijden! :]
 
Laatst bewerkt:
Met een YZF-R125 haal je max 125 met wind tegen, maar zelfs met wind mee kom je daar niet ver boven. Motor is prima voor in de stad, zeker qua verbruik van 1 op 40.
 
Hallo allemaal

dit weekend had mijn vader zoals elka jaar weer een motor gehuurd en dit keer mocht ik mee. dit was een yamaha FJR 1300cc. hiervan was ik natuurlijk heel erg onder de indruk.
Nu wordt ik bijna 18 en wil ik graag voor mijn A1 rijbewijs gaan.
Nu heb ik al veel onderzoek gedaan maar ik wil dit toch nog even vragen.
Welke 125cc motor is nu de snelste. Want ik ben iemand die veel rijst en ik wil wel normaal op de snelweg kunnen en als ik met mn vader en zn clubje mee ga wil ik toch ook wel kunnen volgen op een normale manier. (wil niet zeggen dat ik 200 moet knallen eah) maar ik wil toch wel minstens de 140-150 kunnen halen.
Nu hoorde ik iets van een aprilia rs125. zag er leuk uit maar zijn er ook nog andere motoren die deze snelheiden halen?

alvast bedankt

UFF24 elke motor is geschikt voor je zodra je 18 jaar ben, hou rekening met je lichaams lengte en de volgende eisen die het rijk hebben opgelegd -O-

max 125cc
max 11kw
0,1kw per kg

dus weegt de motor 88kg dan mag je max 8,8kw hebben.

daarnaast zijn er zat motoren die 11kw hebben maar daar kan je weinig mee knutselen, ga voor de motorfietsen die rond de 8kw zitten dan kan je nog onderdelen aanpassen en dus meer koppel ontwikkelen, let op ga niet te ver, ik weet van een paar die 13kw er uit ploffen maar hoger moet je ook niet gaan.

ook kan je gemakkelijk ritten doen zolang de kopman maar geen racer is.
 
Met een reglementair in orde zijnde A1 motor is 140-150 km/u niet haalbaar.
Houd het maar op eem max van 125 a 130 in zeer goede comdities, en dat doe je best niet te lang, anders gaat het blokje niet te lang mee gaan.

Zoals al aangehaald, voor A1 gelden volgende maximums;
125cc / 11kW / 0,1kW per kg.

Toch is 125cc rijden zeker leuk, ik heb het 2,5 jaar lang gedaan, en nooit spijt van gehad.
Ook snelweg kan, in tegenstelling tot de velen die zeggen van niet, maar je hebt géén reserve, dus lekker rechter baan blijven volgen tegen max 100km/u, en achteropkomende roekeloze rijders voertuigen in de gaten houden.

De club van je vader volgen is dus niet mogelijk, tenzij zij ook doen wat mijn kameraden destijds deden, rekening met je houden. Bij mij werd er op secundaire wegen relatief rustig gereden, bij stukken snelweg was het zo van "aan afrit nr zoveel gaan we der af, daar wachten we op jouw."




Ik was eigenlijk op zoek naar een algemeen 125cc topic, maar vind het niet.
Dit omdat ik in zulk een topic wilde posten dat ik niet wist dat er ook een GSX R 125 bestaat, gevonden omdat mijn vrouwtje eraan denkt ook motor te gaan rijden.
full

full

Het kleurtje, daar ben je voor, of je bent er niet voor. Ik vind het wel knap.
Is wel niet goedkoop, is tweedehands, voor 3900€.
Maar hij heeft wél ABS :t
Nu zou ik niet zo eentje kopen voor mijn vrouwtje, maar ik kwam hem tegen, en vond hem wel best knap!
 
Als je vader slechts 1 weekend per jaar rijdt kunnen we hem toch moeilijk tot motorrijder bestempelen.
Vergelijk het eens met iemand die een weekend per jaar een racefiets huurt, dat is toch geen wielrenner?

Als jij straks een 125 cc motor hebt en daar regelmatig mee rijdt, ben je wel een echte motorrijder, misschien wel de enige van de groep. Dan moeten ze vragen of ze achter jou aan mogen rijden.
 
De snelste A1 motoren zijn de Suzuki GSX-R125, Suzuki GSX-S125, Yamaha MT-125 en Yamaha YZF-R125. Zoek sowieso naar vloeistofgekoelde 125's met echt 11kW vermogen en liefst 4 kleppen. Die zijn bovenin ook wat krachtiger.

Maar minstens 140km/u? Dat is de top van de GSX-R125 onder ideale omstandigheden en met je neus op de teller. Houd het lekker op cruisen met 110-115km/u, hogere kruissnelheden bij een 125cc moet je niet verwachten. Snelweg kan je op met een goede 125cc, maar je blijft de underdog.
 
Snelst zijn de 2takten. Dat is simpel.Daar kan geen enkele 4t 125 tegenop.
Maar als je 2takt wilt rijden heb je niks op de snelweg te zoeken.
M.i heb je uberhaupt met A1 niks op de snelweg te zoeken.
Zwz lijkt me 140/150 als beginnend bestuurder die nog niks kan me niet zo bijzonder snugger.
Afijn, er zijn er genoeg rijscholen die er bewust voor kiezen géén A1 te doen.
Die vinden dat deze niet goed genoeg meekunnen met het (snelweg) verkeer en daar hebben ze gelijk in. 100-120 is wel de max en dan zit je al tegen topsnelheid aan en je hebt geen reserves.
Bovendien is met meerdere motoren rijden die zwaar verschillend zijn echt ronduit waardeloos. Dan is er altijd 1 vd 2 die zich mateloos irriteert. Heb wel wel eens kort stukje samen gereden met een Blackbird. (ff ergens lunchen) De wegen waar dat ding zich fijn voelt is niks vd Mito, en de polderwegen waar ik voluit kon gaan moest hij met samengeknepen billen rijden omdat hij nergens vermogen kwijt kon.. Vroeger ook wel eens met de FRZ400 met een ZX9 meegereden. Zelfde verhaal. Moest ik overal volan poken voor een beetje vaart, die ZX was niet boven de 5000tpm oid geweest voor dezelfde snelheid...
Ik zou met een 125cc echt niet samen met een 1300 willen rijden.
Ik zou gewoon even wachten en A1 overslaan. Als je pa toch maar 1x per jaar huurt, ben je volgend jaar alweer 19 dus je hoeft maar een paar ritten te missen ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je vader slechts 1 weekend per jaar rijdt kunnen we hem toch moeilijk tot motorrijder bestempelen.
Vergelijk het eens met iemand die een weekend per jaar een racefiets huurt, dat is toch geen wielrenner?

Als jij straks een 125 cc motor hebt en daar regelmatig mee rijdt, ben je wel een echte motorrijder, misschien wel de enige van de groep. Dan moeten ze vragen of ze achter jou aan mogen rijden.
_O- 1 keer per jaar motor rijden, en dan wel een monster als de FJR nemen.. je moet het maar durven :X

Pak lekker je 125cc'tje en vermijd de snelwegen. Reizen hoeft niet perse via de snelweg, dat deden de kruisvaarders ook niet, en die kwamen ook best ver.
 
Mijn dochter is op een 125 cc Rebel begonnen. Snelweg is bijna niet te doen, 110km per uur Max. Rijden deed dat ding wel. Hoge funfactor. En ze is een keer met ons in een groep naar Duitsland gereden. Ging prima, maar dat betekent dat de rest van de groep zich moet aanpassen. Maar ze is blij dat ze haar A heeft.
 
2 takt 125cc voor A1 gaat ook niet zo hard hoor, Yana! Maar ongeknepen lopen ze een stuk harder. Niet vreemd; +/- 30pk.

Alleen de vloeistofgekoelde 11kW 4 kleppers lopen redelijk op de snelweg. Suzuki en Yamaha gaan prima de snelweg op. Je hebt niets over, maar meekomen gaat goed.
Gister nog met de CB125R de snelweg op gegaan, maar dat is een 2 klepper (en 9,8kW) en dat is echt van vrachtwagen naar vrachtwagen rijden op de momenten dat je uberhaupt in kan halen. En kan je inhalen dan heb je extreem veel geluk als je slipstreamend 119km/u op de teller ziet. Overigens heb ik wel op een perfect moment 132km/u gehaald! :) Maar dat had denk ik ook te maken met de zuiging van overig verkeer.

A1 in NL slaat nergens op, de overheid krijg je dat niet aan het verstand. En waarom mogen ze in het buitenland hier en daar op de 18e wel op A2 rijden? Ik blijf het zeggen: ontmoediging van het motorrijden. Iedereen in een auto -> meer geld voor de staat.
 
Ik ben zelf begonnenn net na mijn 18de voor het a1 rijbewijs, en heb er tot de dag van vandaag geen spijt van!

Ik rijd een honda cbr125r, ooit voor 1000 euro gekocht, 48000km op de teller, en tot nu toe alleen de banden laten vervangen. Hij rijdt als een zonnetje, en heb er nu in 6maanden ongeveer 5000km mee gereden.

150 ga je niet halen. Het hardste wat ik heb gereden is 132, met de beste omstandigheden die je je kan wensen. Dat weerhoud mij er echter niet van om ook snelwegen ed te nemen. Zeker in de randstad en steden is zon motor ideaal, en zolang je niet langer dan 30-40min snelweg moet doen ook redelijk goed uit te houden. Uiteraard is het wel werken, maar dat houd je bij elke 125cc motor. Bijkomend voordeel is dat je als (aankomende) student bijna niks kwijt bent en wel wat verder kunt zonder de fiets of ov te pakken :p

Als je echt meer wilt zou je voor een cbf125 kunnen gaan, en daar een chinees big bore kitje op kunnen zettem (+-60euro), maar dat moet je zelf weten. Ik raad het je in ieder geval aan!

Edit. @yana een 125 vergelijken met een 1300racer is natuurlijk een beetje onredelijk, totaal bedoeld voor andere doelgroepen, prijsklasses en ervaringniveaus. Afraden om te rijden enkel omdat je geen hayabusa kan bijhouden is raar en zou betekenen dat 90% hier geen rijbewijs van je had moeten hebben...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf begonnenn net na mijn 18de voor het a1 rijbewijs, en heb er tot de dag van vandaag geen spijt van!

Ik rijd een honda cbr125r, ooit voor 1000 euro gekocht, 48000km op de teller, en tot nu toe alleen de banden laten vervangen. Hij rijdt als een zonnetje, en heb er nu in 6maanden ongeveer 5000km mee gereden.

150 ga je niet halen. Het hardste wat ik heb gereden is 132, met de beste omstandigheden die je je kan wensen. Dat weerhoud mij er echter niet van om ook snelwegen ed te nemen. Zeker in de randstad en steden is zon motor ideaal, en zolang je niet langer dan 30-40min snelweg moet doen ook redelijk goed uit te houden. Uiteraard is het wel werken, maar dat houd je bij elke 125cc motor. Bijkomend voordeel is dat je als (aankomende) student bijna niks kwijt bent en wel wat verder kunt zonder de fiets of ov te pakken :p

Als je echt meer wilt zou je voor een cbf125 kunnen gaan, en daar een chinees big bore kitje op kunnen zettem (+-60euro), maar dat moet je zelf weten. Ik raad het je in ieder geval aan!

Edit. @yana een 125 vergelijken met een 1300racer is natuurlijk een beetje onredelijk, totaal bedoeld voor andere doelgroepen, prijsklasses en ervaringniveaus. Afraden om te rijden enkel omdat je geen hayabusa kan bijhouden is raar en zou betekenen dat 90% hier geen rijbewijs van je had moeten hebben...
Een FJR? _O-
 
Ook ik ben 4 maanden geleden begonnen met A1-Rijlessen, nu ondertussen al 3 maanden in het bezit van mijn A1-Rijbewijs en in het bezit van een KTM RC125 uit 2015, je ziet ze niet veel rijden, maar wat mij betreft de mooiste, modernste en meeste niet A1 uitstralende A1 motor. Na het ververzen van de koelvloeistof, remvloeistof, koelvloeistof en het grondig schoonmaken van de KTM toch wat extra'tjes gekocht om de motor meer te beschermen, maar ook om het iets 'op te pimpen'. qua snelheid begrenst hij zich op 133km/h omdat harder niet goed is voor het blok, deze snelheid ook maar 2x bereikt, in de wijkertunnel (A9) en met meewind achter de slipstream van een veels te snel rijdende vrachtauto (beetje gevaarlijk achteraf :X ). Verder een zeer luxe A1 motor met ABS, brembo remmen, WP vering, knipperlichten afgewerkt in de spiegels en een strak afgewerkte passagier zitje (wat je niet vaak wilt gebruiken op een 125cc maar klein stukje in de stad is wel leuk)
Zoals eerder vermeld heb ik nog een paar dingen zelf veranderd, sliders bij voor en achter band en bij het stuur, verschillende delen gerapt met carbon viber (voorkant van de tank waar de accu onder zit, het windscherm voor en het achterspatbord) en ten slot nog wat tank bescherming/grip -stickers geplaats. hierbij nog wat foto's van de motor.
GetAttachmentThumbnail


GetAttachmentThumbnail


GetAttachmentThumbnail


GetAttachmentThumbnail
 
Klopt Motormuis, maar dan nog is de 2t sneller omdat die gewoon veel efficienter zijn door hun dubbele arbeidsslag. Dan heb ik het niet over topsnelheid natuurlijk. Dat blijft klote op 11kw.. ;)

Mdethmers, gaat niet om behalen rbw, gaat erom dat je als je in een groep gaat rijden, je een groepje gelijkgezinden moet hebben. Anders is er geen donder aan.
Ook met een 600 samen is met een A1 geen donder aan. Eender toer race, of offroad van mijn part De grotere moet altijd zn rijstijl aanpassen, en de A1-er is continue voluit bezig.
Als je je A1 rbw wilt hálen met vnl als reden om te gaan rijden samen met een FJR1300??? Sorry maar dat is écht een w.o.t (en benzine). Voor allebei.
Dat verhaal vd hayabusa was míjn persoonlijke ervaring. En dat was geen 11kw maar 25kw. En evengoed 22 jr mn rbw dus dat maakt geen drol uit. Mijn keus voor 2t 125cc is bewúst niet omdat het móet. Mijn Fireblade en GSXR1100 tijd heb ik gehad. Uiteraard is dit extreem verschil maar met een 600 is het niet anders. Zelfs FZR400 vs ZX9 is al vervelend. Als je met meer rijd, moet je met soortgelijke motoren rijden anders is het strontvervelend. Voor allebei/maal.

PS de meeste op de weg hadden idd wat mij betreft best hun rbw níet mogen halen en lekker thuis mogen blijven. Vnl koekblikken..O en zonder rbw mogen óók alle fietsers van mij thuisblijven, nu we tóch aan het opruimen zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat geknepen 2-takt sneller voelt dan het is. Een geknepen DT125X kreeg ik in 12.5 sec van 0-100km/u,
een GSX-R125 deed daar 12.6 seconden over, zelfde stukje weg. Enige is dan wel: de GSX-R heeft windbescherming, dus dat scheelt ongeveer een seconde met een GSX-S125... is die geknepen 2-takter dus eigenlijk een seconde sneller dan een 11kW ongeknepen 4-takter. 2-takt moet je helemaal niet knijpen, je knijpt z'n ballen af daar waar het feest moet beginnen.

Als ik nu een A1 moest kopen en ik zou niet naar geld kijken, kocht ik een Suzuki GSX-S125 of een Yamaha MT-125 (ik ben niet van de supersports ivm totaal niet comfortabel en met 125cc krijg je je polsen ook niet gelift door rijwind). Qua onderhoudsinterval zou je de Suzuki moeten aanschaffen, dan hoef je minder vaak onderhoud te plegen. Heb op genoeg 4-takt 125'jes gereden om een beetje redelijk beeld te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan