Welke accu beter Yarta of Vuasa?

ImperiumDX

Die hard MF'er
10 aug 2009
400
1
Delft
Ook ik moet eraan geloven. Gisteren voor het eerst weer gereden 260 km.
130 km heen, 130 terug, op de terugweg 2 keer gestopt. Huis voorbij gereden
en even in het centrum gaan pinnen. Wil hij niet meer starten. Volgens het
dashboard geeft het aan Bat lo. Dus maar 2,3 km naar huis geduwd om half 11
s'avonds. in 33 minuten.

De motor hangt overigens altijd aan de optimate druppellader.
Heb hem ook aangesloten, inmiddels zijn we 14 uren verder en probeerde ik
te starten, je hoort hem ( meer dan gisteravond ) beginnen maar stopt gelijk en
geeft lo bat aan. We kunnen dus met enige zekerheid stellen dat accu is overleden.
Heel abrupt trouwens, heel de dag zeker 6 keer goed starten en daarna totaal niet meer.

Het betreft een Ducati 999S en daar moet er een Yuasa YT12B-BS in.
Zit er nu overigens ook in. Tijdens het zoeken naar een nieuwe kwam ik op zowel
de Yuasa als de Varta YT12B-BS. Beide voor ongeveer 70 euri te krijgen.
Heb al forum meningen gelezen en Varta wordt over het algemeen afgebrand en Yuasa
de hemel in geprezen.

Nu het technische gedeelte.
Op papier althans is de Varta sterker dan de Yuasa

Varta
Spanning [V]: 12
Batterij capaciteit [Ah]: 12
Koudstartstroom EN [A]: 190
http://www.accudienst.nl/prod/78469...orts-agm-accu-12v-12ah20h-151x70x131x131.html

Yuasa
Spanning [V]: 12
Batterij capaciteit [Ah]: 10
Koudstartstroom EN [A]: 180
http://www.accudienst.nl/prod/90022...2v-10ah10h-150x69x130x130.html#-specificaties
trouwens elders ook voor 70 euri te scoren.

De vraag is welke beter is aangezien op papier de Varta meer capaciteit zou hebben?
 
Heb er geen aandelen in - maar toevallig net deze week een Yuasa accu (in mijn geval de Y9 versie) ontvangen van MLM motorparts. Was daar €35.

Ging zelfs nog wat extra geld vanaf ivm bonuspunten :+
 
Laatst bewerkt:
Is een Optimate druppellader genoeg voor de eerste keer opladen, nadat de accu is gevuld met zuur?
De eerste keer is altijd speciaal. Ook bij accu's :)

Een werkplaats heeft daarvoor een lader met een speciale 'eerste keer laden' stand. Of een lader die puur en alleen bedoeld is voor het opladen van een nieuwe accu.

Een druppelaar kan, maar scheelt je uiteindelijk in levensduur.
 
De eerste keer is altijd speciaal. Ook bij accu's :)

Een werkplaats heeft daarvoor een lader met een speciale 'eerste keer laden' stand. Of een lader die puur en alleen bedoeld is voor het opladen van een nieuwe accu.

Een druppelaar kan, maar scheelt je uiteindelijk in levensduur.

Tsja die lader heb ik niet....Denk niet dat ze er erg van gecharmeerd zullen zijn als ik bij een garage aan kom kakken met mijn op internet bestelde batterij. Of ze hem ff voor me willen opladen.... :')
 
Tsja die lader heb ik niet....Denk niet dat ze er erg van gecharmeerd zullen zijn als ik bij een garage aan kom kakken met mijn op internet bestelde batterij. Of ze hem ff voor me willen opladen.... :')
Ik doe dat wel voor klanten.

Kost 5 euro, de dag erop weer ophalen :)

Maar ja, die van jouw heeft al aan een druppelaar gehangen....
 
Nop heb het nog niet eens besteld....
Zie nu dat je zaak in Tilburg ligt....niet eens zo ver van Veldhoven....
Dus misschien is dat wel een optie :)
 
Laatst bewerkt:
Das waar maar ben niet van plan om een extra batterijlader aan te schaffen..... :/

dat hoeft niet, er staat gewoon vermeld hoelang je met een druppellader moet laden voordat de accu vol is.

b.v. met een 3A laadstroom 2 uur en met 0,8A laadstroom 10 uur,
dit staat er duidelijk op vanaf fabriek [waardes uit de lucht gegrepen]

edit;
slecht te lezen maar er staat charcing method ......
http://cdn.tenkateshop.com/media/ca...7f8934d665815884514d04ef94/5/5/55-11104_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad als je af gaat op de cijfers die je aangeeft is de Varta beter. Hoger capaciteit betekend dat het langer duurt dat je accu leeg is. Het verschil is echter minimaal. Dit betekend dat je de motor heel misschien een keer extra kan starten las deze slecht start door dat er wat mis is met je motor. Of dat je op de camping wat langer licht hebt van je motor als je je tent in het donker op moet zetten en je het niet erg vind om de volgende morgen je motor aan te duwen. (m.a.w. praktisch nu nihil.)

Startstroom moet voldoende zijn om jou motor te starten. Alles wat je extra hebt helpt niets. de Yuasa leverd voldoende dus de extra stroom die de varta kan leveren heb je niets aan.

Wat wel belangrijk is, is welke gaat het langste mee. En dat staat nu juist niet op papier.

Mijn ervaring (en die van veel anderen ) is dat Yuasa hierop heel goed op scoort.
 
De Yuasa in mijn SV heb ik 3 weken geleden vervangen. Was nog de originele accu, uit april 2003! Werd eigenlijk pas de laatste tijd slecht, doordat ik afgelopen winter heb verzaakt om hem aan de druppellader te hangen.

Yuasa heeft mijn stem ook :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan