Welke accu

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Ik heb een Triumph daytona 675 uit 2006. Deze staan erom bekend dat ze wat onderbemeten accu’s hebben. Ik mag dan ook elk jaar weer mijn accu vervangen. Nu vroeg ik me af of ik een ander soort accu kan plaatsen die meer capaciteit heeft. Het is wel belangrijk dat het een accu is die ook in de winter presteert omdat ik gewoon doorrij. Iemand adviezen? Ook qua merk ed.? Alvast bedankt.

mvg thijs
 
En weet iemand trouwens of het via software uit te schakelen is dat hij zijn startpoging stopt als de accu te ver inzakt?

lijkt me stug 🤔
bij mijn moto morini zit er dat wel standaard in.
Dat ding start automatisch als je de start knop maar aanraakt .
Start ie niet dan herhaalt ie vanzelf de start procedure tot ie loopt of de motor besluit het starten te staken (waarschijnlijk omdat de accu te ver leeg raakt)
start overigens altijd de eerste keer
 
Laatst bewerkt:
Toch vind ik het van de gekke, als ik elk jaar een nieuwe accu zou moeten kopen terwijl diezelfde accu's in andere merk fietsen wel jaren meegaan
Dan zou ik niet de oplossing in een andere accu zoeken, maar als het mogelijk was, het laadcircuit van een andere fabrikant er in proppen
 
Ik zie dat niet iedereen het begrijpt. Maar de daytona staakt al heel snel het starten als hij vind dat de accu maar een beetje zwak wordt. Terwijl hij dan zeker nog genoeg kracht heeft om te starten dus naar mijn mening staakt hij zijn poging te vroeg. Zal een uitzoeken of startknop direct op startrelais zo makkelijk kan. Ik weet niet of hij nog meer doet wanneer je de startknop indrukt omdat het zo’n elektronisch hok is haha.
 
Ik zie dat niet iedereen het begrijpt. Maar de daytona staakt al heel snel het starten als hij vind dat de accu maar een beetje zwak wordt. Terwijl hij dan zeker nog genoeg kracht heeft om te starten dus naar mijn mening staakt hij zijn poging te vroeg. Zal een uitzoeken of startknop direct op startrelais zo makkelijk kan. Ik weet niet of hij nog meer doet wanneer je de startknop indrukt omdat het zo’n elektronisch hok is haha.

Ok ,ik snap nu wat je bedoelt en ik ken de ervaring.
Hij "tikt" dan het relais aan,1 omwenteling en,stopt en heel de electronische riedel krijgt iets van een reset (zoemen pomp,,volgens mij exup klep reset en nog wat meer)
Na die riedel kun je pas weer een start poging doen.
Zoiets 🤔
Meestal kun je het na de eerste keer al vergeten.
Mijn ervaring is dat ie met behulp van een extra accu parallel erover heen hij altijd wel de eerste keer start,dus toch de accu zwak
Heb je je alarm er nog opzitten en je exup klep uitgeschakeld??
 
Kabels verzwaren gaan we dan ook maar eens doen of laten doen. Dat gaat dan om? Accu naar startrelais en startrelais naar startmotor ofzo? Even een wilde gok zonder schema hoor. Motobatt en lader is in ieder geval besteld. Af en toe aan de lader kunnen hangen zal ook niet verkeerd zijn.
En de massakabel van - accu naar motorblok niet vergeten. Ook alle contacten goed schoon maken en licht in de vaseline zetten.
 
Ik zie dat niet iedereen het begrijpt. Maar de daytona staakt al heel snel het starten als hij vind dat de accu maar een beetje zwak wordt. Terwijl hij dan zeker nog genoeg kracht heeft om te starten dus naar mijn mening staakt hij zijn poging te vroeg. Zal een uitzoeken of startknop direct op startrelais zo makkelijk kan. Ik weet niet of hij nog meer doet wanneer je de startknop indrukt omdat het zo’n elektronisch hok is haha.

Ok, duidelijk

startknop direct aan het startrelais aansluiten.
dan maakt die software niet meer uit.

Lijkt me wel de oplossing,...als de ECU dat toelaat
 
Ok ,ik snap nu wat je bedoelt en ik ken de ervaring.
Hij "tikt" dan het relais aan,1 omwenteling en,stopt en heel de electronische riedel krijgt iets van een reset (zoemen pomp,,volgens mij exup klep reset en nog wat meer)
Na die riedel kun je pas weer een start poging doen.
Zoiets 🤔
Meestal kun je het na de eerste keer al vergeten.
Mijn ervaring is dat ie met behulp van een extra accu parallel erover heen hij altijd wel de eerste keer start,dus toch de accu zwak
Heb je je alarm er nog opzitten en je exup klep uitgeschakeld??

mijne heeft geen alarm, en exup functioneert nog.
 
Met accu's moet je mazzel hebben, niets vervelender dan een niet startende motorfiets vanwege een platte accu.
Wil je lekker rijden moet je eerst klooien met startkabels of aanduwen..
Momenteel zit er een Exide in mijn Transalp, tot op heden tevreden over.

Ervaringen uit het verleden.
Yuasa: kunnen lang meegaan, eenmaal kapot ook echt kapot
Varta: gaan niet zo heel lang mee, geven wel aan dat ze minder worden (langer op startknop moeten duwen bij warme motor)

Doe (nog) niet aan (druppel)laden ondanks dat de motorfiets soms wel een aantal weken stilstaat. Vind er niet zo veel aan als de temperatuur onder de 5 graden is vanwege kouwe klauwen en stugge motorkleding. Probeer 's winters altijd wel om een aantal keer te rijden vanwege accu, doorstroming carburateurs en beter voor het motorblok.

Bij regelmatig rijden mag een accu niet binnen een jaar kapot gaan, is er vast iets anders aan de hand.
 
De EXUP is softwarematig uit te zetten,scheelt toch weer dat de servo motor niet aangestuurd wordt

ja had ik al eens gelezen dat dat kon, maar meningen zijn blijkbaar verdeeld of het ook iets doet met de trekkracht onderin. Ben daar dus een beetje terughoudend in. Heb nu de nieuwe accu met druppellader. Startte vanochtend, uiteraard, gewoon.Ga hem sowieso elk weekend aan de lader hangen om te kijken wat dat doet. Maar zelfs met volle accu moet hij een aantal keer rondgaan voor hij echt start. Ben benieuwd wat de dikkere kabels als verschil gaan maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan