Welke accu

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Ik heb een Triumph daytona 675 uit 2006. Deze staan erom bekend dat ze wat onderbemeten accu’s hebben. Ik mag dan ook elk jaar weer mijn accu vervangen. Nu vroeg ik me af of ik een ander soort accu kan plaatsen die meer capaciteit heeft. Het is wel belangrijk dat het een accu is die ook in de winter presteert omdat ik gewoon doorrij. Iemand adviezen? Ook qua merk ed.? Alvast bedankt.

mvg thijs
 
Ik heb een Triumph daytona 675 uit 2006. Deze staan erom bekend dat ze wat onderbemeten accu’s hebben. Ik mag dan ook elk jaar weer mijn accu vervangen. Nu vroeg ik me af of ik een ander soort accu kan plaatsen die meer capaciteit heeft. Het is wel belangrijk dat het een accu is die ook in de winter presteert omdat ik gewoon doorrij. Iemand adviezen? Ook qua merk ed.? Alvast bedankt.

mvg thijs
Als je elk jaar een accu moet vervangen zal er wel meer aan de hand zijn.
als vervanging denk ik dat je moet zoeken naar een accu met dezelfde afmetingen en aansluiting, maar met meer capaciteit.
Ook de geleverde startstroom (CCA) is een punt van aandacht.
 
Sommige Triumphs hebben ook last van te dunne elektrische kabels, als je die vervangt voor dikkere, start je motor veel makkelijker omdat er meer stroom naar de startmotor gaat. Ik weet niet of dat ook iets is voor jouw model.
 
Een goede merk accuis Intact dan het type AGM mijn bmw had ook lekstroom en dan een 2 cyinder aan het starten krijgen .
Het voordeel van deze type en merk al best getest en ze hebben de hoogste koudstartstroom. en als beste getest
 
Ik kan je wel de Motobatt gel accu's aanraden. Deze hebben altijd meer Ah als de normale variant, ook een hogere CCA. Tevens minder zelfontlading etc.Reageer

Yuasa voor jouw motor heeft 8Ah en 120 CCA, de motobatt 10.5Ah en 160 CCA.

Een goede merk accuis Intact dan het type AGM mijn bmw had ook lekstroom en dan een 2 cyinder aan het starten krijgen .
Het voordeel van deze type en merk al best getest en ze hebben de hoogste koudstartstroom. en als beste getest

De AGM accu heeft dan weer 135 CCA, toch minder dan de gel accu ;)
 
Ook een Motobatt. Standaard zit er een 19 Ah aquarium in de R1150R. Motobatt is met de zelfde maat een 22 Ah.
Deze accu zit er al vanaf 2012 in, maar langer dan een week niet rijden is bij mij wel aan de Optimate hangen (ongeacht het jaargetijde).
Er zit standaard zo'n fijn klokje met wijzers en al in het dashboard en die trekt je accu echt leeg.
 
Een Motobatt is juist een accu die ik nooit zou aanraden en ook nooit monteer voor klanten. Daar heb ik hele slechte ervaringen mee.

Die dingen zijn mijns inziens geel omdat als ze zwart zouden zijn je ze zou kunnen zien als zwarte gaten waar alle energie in verdwijnt......

Voor de 2006 Daytona zou ik gewoon de originele Yuasa aanraden en kijken of het laadsysteem goed werkt en er geen extreme ontlading is. Heb er behoorlijk wat rondrijden en eigenlijk allemaal probleemloos, ook in de winter.
 
Een Motobatt is juist een accu die ik nooit zou aanraden en ook nooit monteer voor klanten. Daar heb ik hele slechte ervaringen mee.

Die dingen zijn mijns inziens geel omdat als ze zwart zouden zijn je ze zou kunnen zien als zwarte gaten waar alle energie in verdwijnt......

Voor de 2006 Daytona zou ik gewoon de originele Yuasa aanraden en kijken of het laadsysteem goed werkt en er geen extreme ontlading is. Heb er behoorlijk wat rondrijden en eigenlijk allemaal probleemloos, ook in de winter.
Ik ben ooit een keer van de trap gevallen. Ik haat nu dus alle trappen en ik gebruik ze ook niet meer.
 
Een Motobatt is juist een accu die ik nooit zou aanraden en ook nooit monteer voor klanten. Daar heb ik hele slechte ervaringen mee.

Die dingen zijn mijns inziens geel omdat als ze zwart zouden zijn je ze zou kunnen zien als zwarte gaten waar alle energie in verdwijnt......

Voor de 2006 Daytona zou ik gewoon de originele Yuasa aanraden en kijken of het laadsysteem goed werkt en er geen extreme ontlading is. Heb er behoorlijk wat rondrijden en eigenlijk allemaal probleemloos, ook in de winter.
Ik ben ooit een keer van de trap gevallen. Ik haat nu dus alle trappen en ik gebruik ze ook niet meer.
Ik heb inmiddels (opgeteld) 11 jaar ervaring met verschillende motobatt accu's. Zelfs op mijn Guzzi (1100cc + injectie op een heel klein accuutje) gaat hij langer mee dan de daarvoor gemonteerde Yuasa en de daarna gemonteerde VMF. In mijn klassieke Honda zit er nu ook al 6 jaar een naar tevredenheid, en die motor komt met de grootste moeite boven de 13V laadstroom. Belangrijkst is dat ze IMHO veel beter herstellen na diepontlading.
 
Volgens japparts ongeschikt voor motoren die langer stilstaan:


Mij bevallen ze niet, yuasa ging 7 jaar mee, motobat 3 slechts.
 
Lang stilstaan doet die van mij niet. Yuasa heb ik geprobeerd en bevalt dus niet bij mijn motor. Metingen al gedaan bij de vorige keer vervangen en lijkt allemaal goed te zijn. Wel heeft de motor best wat moeite met starten, altijd. Tenminste, moeite, moeite..... hij moet wel een aantal keer rondgaan. Ook niet zo lekker voor de accu natuurlijk. Weet iemand of er een kern van waarheid in dat verhaal over de bekabeling zit? Wil sowieso dan tóch motobatt een kans geven. Ondanks de hier wisselende ervaringen.
 
Daytona 675 + accu = ramp
Mijne vrat ook accu's,ook yuasa's laadsysteem is goed
Ik rij er niet meer mee op straat (alleen circuit) en er zit een lithium accu in.(kan wat beter tegen ontladen)
Aan deze moet steevast een extra (start) accu gekoppeld worden als het hok koud is.(extra verbinding kabel gemaakt voor het koppelen accu)
Met dezelfde lithium accu in een ZXR 400 ,geen probleem.
Zelf mijn italiaan is betrouwbaar in starten..................
Ik wens je heel veel sterkte en succes met het vinden van een geschikte accu
 
Laatst bewerkt:
Kabels verzwaren gaan we dan ook maar eens doen of laten doen. Dat gaat dan om? Accu naar startrelais en startrelais naar startmotor ofzo? Even een wilde gok zonder schema hoor. Motobatt en lader is in ieder geval besteld. Af en toe aan de lader kunnen hangen zal ook niet verkeerd zijn.
 
Ik kan je wel de Motobatt gel accu's aanraden. Deze hebben altijd meer Ah als de normale variant, ook een hogere CCA. Tevens minder zelfontlading etc.Reageer

Yuasa voor jouw motor heeft 8Ah en 120 CCA, de motobatt 10.5Ah en 160 CCA.



De AGM accu heeft dan weer 135 CCA, toch minder dan de gel accu ;)

jouw waarden kloppen niet btw.

yuasa yt7b-bs is
Ik kan je wel de Motobatt gel accu's aanraden. Deze hebben altijd meer Ah als de normale variant, ook een hogere CCA. Tevens minder zelfontlading etc.Reageer

Yuasa voor jouw motor heeft 8Ah en 120 CCA, de motobatt 10.5Ah en 160 CCA.



De AGM accu heeft dan weer 135 CCA, toch minder dan de gel accu ;)

Jouw waarden kloppen niet.

mijn motor heeft de yuasa yt7b-bs. 6,5Ah en 120 CCA.
De motobatt MB7U is de vervanger hiervan, deze heeft 6 Ah en 100CCA.
Bewust de waarden van de sites van de merken zelf gehaald, omdat me opviel dat overal iets anders staat...
maargoed, heb de motobatt al besteld, dus doe het er maar mee..
 
Kabels verzwaren gaan we dan ook maar eens doen of laten doen. Dat gaat dan om? Accu naar startrelais en startrelais naar startmotor ofzo? Even een wilde gok zonder schema hoor. Motobatt en lader is in ieder geval besteld. Af en toe aan de lader kunnen hangen zal ook niet verkeerd zijn.
behalve die twee kabels ook natuurlijk de - van de batterij naar het frame/startmotor. Op engelstalige triumph-forums zijn honderden berichten hierover te vinden. Ik heb het bij mijn 955 gedaan en het verschil is heel duidelijk merkbaar. Nogmaals: ik weet niet of het bij de 675 ook zo is.

Edit: deze uitleg bv laat niets aan de verbeelding over Starter Power Mod - Triumph675.Net Forums
 
Laatst bewerkt:
Top, bedankt. In het kort; 4 ga kabel voor die 3 stukken pakken. Route is makkelijkst links langs het frame. Duidelijk. Ff kijken of ik dit zelf ga doen of ga laten doen. Ik kan het makkelijk zelf, maar tijd he ... :p
 
Ik heb zelf extra dikke speakerkabel en -aansluitingen gevonden bij de MediaMarkt, werkt prima. De aansluitingen heb ik gesoldeerd en netjes afgemaakt met veel krimpkous. Schijnbaar is het beter om een goede mechanische verbinding te maken met een geschikte tang dan om de aansluitingen te solderen, maar tot nu toe niets van gemerkt.
 
Ik heb zelf extra dikke speakerkabel en -aansluitingen gevonden bij de MediaMarkt, werkt prima. De aansluitingen heb ik gesoldeerd en netjes afgemaakt met veel krimpkous. Schijnbaar is het beter om een goede mechanische verbinding te maken met een geschikte tang dan om de aansluitingen te solderen, maar tot nu toe niets van gemerkt.

zoals gezegd moet een goede krimpverbinding geen probleem zijn. Heb zelf en op mijn werk ook wel krimptangen, maar denk niet in die maat. Maar dat regel ik wel via de bedrijven waar ik kom. Enige is dat ik echt geen zin heb de motor voor een deel uit elkaar te halen en weer terug in elkaar te zetten. Heb het al zo druk met verbouwen ed. Dus misschien dat ik het mijn monteur wel laat doen. Of iemand hier in het zuid-westen van het land moet er zin in hebben tegen vergoeding?
 
Het is niet een keer...… het is heel vaak raak. En na monteren van goede accu's de problemen vrijwel altijd verdwenen.

Maar dat is slechts wat ik in de werkplaats meemaak en ook van concullega's hoor.

zoals gezegd snap ik het deels wel wat de waarden zijn zelfs lager dan de yuasa. Maargoed, heb de motor nodig voor mijn werk en deze accu nu binnen. Kijken hoe lang hij het volhoudt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan