Welke adventure bike ?

Sanchez66

Rookie
2 jan 2021
16
1
Hallo ,

ik ben van plan om een adventure bike aan te schaffen die ik ook daadwerkelijk off road zal gebruiken in Marokko etc.... welke merk of model moet ik vermijden ?

Ps : BMW Gs 1200 Ben ik niet voor, vraag me niet waarom ..
 
Om je in de goede richting te helpen hebben we toch wat meer info nodig. Er zijn talloze "adventure" motoren in alle maten, gewichten en prijzen.

  • Je zegt de motor ook offroad te gaan gebruiken in Marokko etc. Moet je erheen op de motor, of laad je hem op een boot/vrachtwagen/vliegtuig?
  • Zul je hem ook in Nederland gebruiken? En dan alleen voor plezier, of ook woon-werk?
  • Ben je van plan veel snelweg te rijden?
  • Rijd je met duo?
  • Moet je veel bagage meenemen (of heb je een volgauto o.i.d.?)
  • Wat is je budget (om de motor klaar te hebben - denk aan valbeugels, skidplate, barkbusters, evt andere banden, etc. etc.)
M.a.w. : prijs, gebruiksgebied, comfort. Ook eigen technische kennis is een puntje. Als je zelf handig bent met carburateurs is het een optie, anders fijn je

Wat moet je vermijden? Tsja... voor zeldzamere/"exotische" motoren is het lastiger onderdelen en aftermarket te vinden, maar om een motor daarvoor te vermijden? Mijn huidige motor zie je niet bepaald veel en de aftermarket is mager. Toch was dit voor mij de enige motor die aan al mijn eisen voldeed.

Wel zou ik de motoren vermijden die puur optisch adventure motoren zijn (denk versys 1000 etc. )
 
"Adventure" zegt niets, sterker nog is meestal een iets hoger geconstrueerde wegmotor (zoals SUV bij auto's). Voor serieus off road ben je gebaat bij spaakwielen (voor 19 of 21 inch), een laag gewicht (ca 200 kg max), riante veerwegen (in de orde van 200 mm) en een grote actieradius (400 a 500 km). Als je daarop filtert, vallen alle status symbolen af en houd je een handvol capabele motoren over... Ik zou geen GS 1200 of CRF 1100 nemen (te log), maar eerder een Tenere 700 of een 1 cilinder crossmotor.
 
Laatst bewerkt:
Husky 701,
KTM 690, 790,
Yamaha tenere 700
KTM 525 exc
KTM 640 adventure
Honda crf 450L, crf 300 rally of L

Om maar eens wat te noemen
 
Terug
Bovenaan Onderaan