welke all-roader ???

edwardd

MF'er
5 apr 2004
131
0
Zaamslag
Ik kan maar niet kiezen tussen een Honda Valadero of Triumph Tiger. Welke moet ik volgens jou nemen. Ik kan er maar niet uitkomen.

Gezien mij forse postuur, gewicht (130kg) en omdat ik veel beenruimte nodig heb moet het wel een bikkie zijn waarmee je overal bereikbaar blijft.

Wie kan mij helpen?? :}
 
Ik neem aan dat je testritjes gaat maken. Als je je partner wel eens mee neemt is het misschien ook verstandig om haar/hem achterop te zetten, dat scheelt ook.

Als het aan mij ligt moet je natuurlijk een Varadero nemen, ik ben 105 kg en 1,94 mtr lang en rijdt er heeerlijk op.
 
Dat probleem heb ik ook.

Ik zoek alleen nog iemand die mijn Pan net zo goed wil behandelen als ik heb altijd heb gedaan.

In één van de Duitse Enduro bladen van augustus staat een test van allroaders.

De 1200GS komt als beste, maar ook als duurste uit. Als tweede de Tiger, op korte afstand gevolgd door de Varadero. Ook in de andere testen van de afgelopen tijd is dat de volgorde.

Het benzineverbruik van de Honda is absurd hoog, dat is niet meer van deze tijd. Kwaliteit wel goed, maar toch meer een wegfiets dan een off road. Hetzelfde geldt voor de suzuki en de andere geteste fietsen. Behalve de KTM, maar dat is weer meer een off road fiets.

De drie cilinder tiger loopt erg mooi, maar heeft minder beenruimte (sportiever)dan de BMW. En met mijn lengte (en leeftijd) ga ik dat op denduur toch merken.

De BMW heeft uitschakelbare ABS. Blijft duur, maar jezelf onderuit remmen doe je niet meer. Als je eens een keertje onverhard rijdt dan kun je die uitschakelen.

Voor mijzelf heb ik gekeken hoeveel kilometers ik nou eigenlijk maak op onverharde wegen. Per jaar zijn dat er niet zoveel, behalve op mijn jaarlijkse vakantie naar Noorwegen. Vandaar dat ik kijk naar een andere fiets die voor het merendeel op de weg zal worden gebruikt en af en toe ook eens op onverharde wegen. Voor die gravel en steenwegen in Noorwegen is de Pan wat minder geschikt. Dat is pas echt werken.

Voor prijs/kwaliteit zou ik voor de tiger gaan. Maar als je wat meer centjes te besteden hebt dan heeft de 1200GS net iets meer. Ik denk dat de BMW ook relatief langer zijn waarde behoudt.
 
Wat ook nog een rol kan spelen is onderhoud. Als je denkt veel km's te gaan maken heeft een BMW het voordeel dat de officiële beurten om de 10.000km zijn i.p.v. de 6000.

Voor echt all-road rijden heb je de pk's van deze grote jongens niet nodig. Dan kan je met minder pk's en gewicht toe... Of je nou 50PK op een gravelpad loslaat of 100... De stenen vliegen echt wel in de rondte :X En dan maakt het niet uit dat je wat meer weegt dan gemiddeld ;)

als je met duo reist en veel bagage dan kan ik wel begrijpen dat je een zwaardere machine wil... verder proefrijden, lijstje makn van plus en min en vergeet je hart niet: motorrijden is toch ook emotie :] :)
 
Wat ook nog een rol kan spelen is onderhoud. Als je denkt veel km's te gaan maken heeft een BMW het voordeel dat de officiële beurten om de 10.000km zijn i.p.v. de 6000.
De Tiger heeft ook om de 10.000 km haar beurten nodig, dus niet liegen hoor! :+
Verschil in onderdeelprijzen etc. kan ik niet maken, ik heb slechts eenzijdige ervaring.

Het gaat erom wat voor jou het beste zit. Ikzelf met ca. 1,90 en "maar" 87 kg zit prima op mijn Tiger met het zadel in de hoogste stand. Ik denk dat de prestaties van de BMW en de Triumph voor een "normale" rijder geen verschil maken. Dat moet je ontdekken bij het opzoeken van de grens en hoe vaak doe je dat? Inruilwaarde tiger is wat lager inderdaad, maar hoe lang ga je hem houden? 2e hands zijn ze dus ook wellicht interessant te krijgen. Je krijgt bij een nieuwe nu wel zijkoffers en handvatverwarming (en ik dacht ook de middenbok) cadeau. Een Tiger zie je niet op elke straathoek. Allemaal subjectieve beoordelingen. Rij op de machines en oordeel.

Ik moet zeggen dat ik mij met de Tiger zowel op asfalt als van het asfalt af in Noorwegen prima vermaakt heb! :]
 
De Tiger heeft ook om de 10.000 km haar beurten nodig, dus niet liegen hoor! :+

:} ok dan! Eindelijk meer merken die naar fatsoenlijk intervallen gaan ;)

Geloof direct dat je met een Tiger prima kan vermaken. Als ik zie wat er allemaal aanzit en wat je ervoor betaalt, dan is ie verdomd scherp geprijsd tenopzichte van een BMW. Enige nadeel kan dan het ontbreken van ABS zijn, hoewel nadeel... als je van het asfalt afgaat moet je ABS direct uit anders wordt de eerstvolgende stoppoging een interessant moment :X B|
 
mmm, jullie zetten mij wel aan het denken.

Ik heb nog niet proefgereden met beide motoren omdat ik maar eerst de meningen wilde horen van mijn mede MF'ers. Maar het onderhoud en de afschrijving is natuurlijk een belangrijk punt. Immers wil ik ook aan het einde van de rit ook een leuk bedragje terug krijgen bij inruil of verkoop.

Ed
 
Enige nadeel kan dan het ontbreken van ABS zijn, hoewel nadeel... als je van het asfalt afgaat moet je ABS direct uit anders wordt de eerstvolgende stoppoging een interessant moment :X B|
ABS is een prachtige uitvinding. Natuurlijk zal je best zonder ABS harder kunnen remmen, maar simpel gesteld: ik kan het al niet onder ideale omstandigheden denk ik, dus laat staan als dat plekje net bevroren is of gewoon schrik van de situatie.
Ga je onverhard, dan moet je het ABS uitzetten inderdaad, maar hoe vaak en hoeveel berijders doen dat nou werkelijk. Op een goed aangereden stuk "onverhard" functioneert ABS denk ik nog steeds goed.
In principe is de Tiger gemaakt voor het asfalt met enduro-looks. Neem niet weg dat je toch gewoon eigenwijs kunt zijn.

*edit* PS: in je onderschrift staat dat je nog lest. Ik vraag me wel af of een Tiger een geschikte 1e motor is. Zelf kan ik er mee lezen en schrijven (zo ver ik de motortaal beheers), maar je hebt zat vermogen en het gewicht zit hoog. Uiteraard kun je overal op rijden, alleen zit je ook lekker? *geen discussie over wat (on)geschikt is, iedereen zijn meug, ik geef het alleen mee.*
 
Laatst bewerkt:
ABS is een prachtige uitvinding. Natuurlijk zal je best zonder ABS harder kunnen remmen, maar simpel gesteld: ik kan het al niet onder ideale omstandigheden denk ik, dus laat staan als dat plekje net bevroren is of gewoon schrik van de situatie.
Ga je onverhard, dan moet je het ABS uitzetten inderdaad, maar hoe vaak en hoeveel berijders doen dat nou werkelijk. Op een goed aangereden stuk "onverhard" functioneert ABS denk ik nog steeds goed.
In principe is de Tiger gemaakt voor het asfalt met enduro-looks. Neem niet weg dat je toch gewoon eigenwijs kunt zijn.

*edit* PS: in je onderschrift staat dat je nog lest. Ik vraag me wel af of een Tiger een geschikte 1e motor is. Zelf kan ik er mee lezen en schrijven (zo ver ik de motortaal beheers), maar je hebt zat vermogen en het gewicht zit hoog. Uiteraard kun je overal op rijden, alleen zit je ook lekker? *geen discussie over wat (on)geschikt is, iedereen zijn meug, ik geef het alleen mee.*

Ik zou zelf ABS ook laten meewegen. Mijn huidige BMW Funduro heb ik nu een keer gebruikt voor all-road en wil dit vaker doen. Heb echter ook gezien dat je dan niet op een kras meer of minder moet letten. Dus ik ga 'm aanpassen (noppenbanden, extra bescherming e.d.) en zet er een woon-werk fiets naast (ook een all-road en vermoedelijk een F650GS Dakar mèt ABS; en verder kan ik dan mijn koffers van touratech gewoon oversteken inclusief tanktas).

@Edwardd: ik zou wat kleiner beginnen dan een 105PK Tiger met ook nog eens een berg koppel. Een V-strom 650, Honda transalp o.i.d. is dan ook al voldoende (wacht trouwens met off/all-road rijden totdat je op gewoon asfalt je motor kent: op gravel en zand gelden andere regels).
 
@Edwardd: ik zou wat kleiner beginnen dan een 105PK Tiger met ook nog eens een berg koppel. Een V-strom 650, Honda transalp o.i.d. is dan ook al voldoende (wacht trouwens met off/all-road rijden totdat je op gewoon asfalt je motor kent: op gravel en zand gelden andere regels).


Ik wil ook klein beginnen. Maar ook weer niet met een huis, tuin & keuken gevalletje thuis komen. En aangezien dat ik fors (1.90M) ben en ook nog eens aan de zware kant weeg. Is het ook verstandig om niet met te weing pk's te beginnen. :)
 
Mijn Varadero gaat om de 12.000 km naar de dealer, met goedkeuring van m'n dealer !! Tussenliggende beurten is allemaal controle en/of inspectie.

Verbruik met mijn rijstijl 1 : 16,5/17. Er zijn ook mensen die halen 1:18/19
Hoe bedoel je ze lusten een slokje of absurt hoog verbruik ?? Oudere model was wel een stukje dorstiger gebruikte ik 1:13
 
Terug
Bovenaan Onderaan