Rijlessen nemen, rijbewijs halen, daarna nog eens nadenken over wat je leuk lijkt, en vraag opnieuw stellen.Hey, Deze vraag kregen jullie vast wel al verschillende keren.
Ik ben van plan om rijlessen te gaan nemen (mijn B-rijbewijs is van 1991) en me een moto aan te schaffen. Een echte jeugddroom... (ben 43 nu)
Ik heb al heel veel uurtjes doorgebracht met het zoeken naar 'en wat koop ik me dan'. Er is echter zoveel om te bekijken, dat het hoe langer hoe onduidelijker wordt.
Proefrijden is jammer genoeg nog geen optie: ik heb nog geen rijbewijs, nog nooit geschakeld op een moto.
Ik zoek dus een moto waar dames perfect bij passen. Heb zelf korte benen (ben 1.64 m), en zwaar gebouwd. (mochten jullie een adresje hebben voor grote maten dames motokledij, dan kreeg ik dat ook graag). Ik heb dus een 'lage' moto nodig.
Mijn enige ervaring met gemotoriseerde tweewielers waren de brommerkes (peugeot vario) tussen mijn 16 en mijn 20.
Ik hou wel van snelheid, maar ben mijn wilde haren toch al voor een groot stuk kwijt. Zolang ik het gevoel het op een krachtig machien te zitten, is het voor me in orde. Ik trek graag snel op (zonder daarna nog persé echt altijd snel te moeten rijden). Comfort is zeker belangrijk. De moto zou gebruikt worden voor woon-werkverkeer (maar niet alle dagen), en verder wat korte ritjes, wat touren.
Moto's die me vroeger heel interessant leken, en ik nog steeds mooi vind : (ik ben een vrouw, dus kies op wat ik mooi vind)
Honda Shadow
yamaha Virago
Suzuki Intruder
Nu vind ik de Harley Street ook wel heel knap :-)
Kunnen jullie me even op weg zetten? In welke richting kijk ik verder? Hoeveel CC?
Lijkt het jullie interessanter om toch met een 125 cc te starten?
Ik denk dat dat naar veiligheid toe misschien wel beter is, maar vrees dat ik al na enkele weken dat grondig beu ga zijn.
Scooter is echt niet aan de orde.
Alvast heel hartelijk bedankt!
groetjes,
Sandra
dan eerst maar eens je rijbewijs proberen te halen. ik weet dat dromen over kopen bijna net zo leuk is als werkelijk kopen maar misschien is schakelen wel niks voor jouw of ren je na de eerste lessen huiled weg omdat het helemaal niks voor je is.Ik heb al heel veel uurtjes doorgebracht met het zoeken naar 'en wat koop ik me dan'. Er is echter zoveel om te bekijken, dat het hoe langer hoe onduidelijker wordt.
Proefrijden is jammer genoeg nog geen optie: ik heb nog geen rijbewijs, nog nooit geschakeld op een moto.
je legt jezelf al een behoorlijke beperking op door alleen naar lage motoren te kijken. er zijn ook motorlaarzen met een wat dikkere zool en zelfs hakken ingebouwd die je van buiten haast niet ziet en dan kan je op bijna elke motor gewoon met de voeten stevig op de grond. en ook met dames motorkledij leg je jezelf een behoorlijke beperking op, dames kleding die mooi gesneden is op jouw maat en vorm is zeldzaam unisex komt al een stuk meer voor en de echt grote maten vind je bij maximaatIk zoek dus een moto waar dames perfect bij passen. Heb zelf korte benen (ben 1.64 m), en zwaar gebouwd. (mochten jullie een adresje hebben voor grote maten dames motokledij, dan kreeg ik dat ook graag). Ik heb dus een 'lage' moto nodig.
daar voldoet eigenlijk elke motor aan waar je A voor nodig hebt zeker in het begin.Mijn enige ervaring met gemotoriseerde tweewielers waren de brommerkes (peugeot vario) tussen mijn 16 en mijn 20.
Ik hou wel van snelheid, maar ben mijn wilde haren toch al voor een groot stuk kwijt. Zolang ik het gevoel het op een krachtig machien te zitten, is het voor me in orde. Ik trek graag snel op (zonder daarna nog persé echt altijd snel te moeten rijden). Comfort is zeker belangrijk. De moto zou gebruikt worden voor woon-werkverkeer (maar niet alle dagen), en verder wat korte ritjes, wat touren.
CC is niet belangrijk een giftige 600 kan je veel meer verrassen als een tamme 1500Moto's die me vroeger heel interessant leken, en ik nog steeds mooi vind : (ik ben een vrouw, dus kies op wat ik mooi vind)
Honda Shadow
yamaha Virago
Suzuki Intruder
Nu vind ik de Harley Street ook wel heel knap :-)
Kunnen jullie me even op weg zetten? In welke richting kijk ik verder? Hoeveel CC?
neeLijkt het jullie interessanter om toch met een 125 cc te starten?
Ik denk dat dat naar veiligheid toe misschien wel beter is, maar vrees dat ik al na enkele weken dat grondig beu ga zijn.
dat moet je lekker zelf weten of je dat wat vind.Scooter is echt niet aan de orde.
Alvast heel hartelijk bedankt!
groetjes,
Sandra
Hoi Sandra, leuk dat het lessen je zo enthousiast maakt. Techniek is niet zo jouw ding zei je. Bedenk wel dat er wezenlijk verschil zit tussen de kawa en de rest in jouw lijstje. De kawasaki ER6 heeft een parallel twin blokje en de rest 4cylinder lijn blokken. Betekend dat de kawasaki 2 cylinders naast elkaar heeft met voldoende vermogen trouwens! En de rest uit jouw verlanglijstje 4 cylinders ook naast elkaar. Dit heeft wel invloed op het rij karakter. Zo als eerder schreef ik dat ik een Honda NC750S heb. Heerlijk, zo'n parallel twin. Persoonlijk zou ik voor de twin gaan! 40.000km op de klok vind ik best veel. Als het voor jou een ER6 moet worden, kun je als je goed zoekt en 'kritisch' bent best wat leuks vinden met en lagere km stand bv 25.000 of lager!Hey,
kan ik een oud onderwerp nieuw leven inblazen?
Ondertussen ben ik rijlessen aan het nemen. Zoals ik zelf wel verwachtte, vind ik het gewoon kicken. De eerste keer dat ik het gevoel had min of meer snelheid te hebben (ik reed 15 / uur of zo :-):-)) Of dat eerste 8tje dat dan na letterlijk 50 keer proberen toch plots lukt :-)
Ik heb ondertussen ook een vest gekocht, ben nu nog aan 't twijfelen tussen een textielbroek (pijpen te lang, protectoren niet op de juiste plek omwille van mijn korte benen) of een kevlar jeans (veiligheid?) maar zal daar een ander tradje voor starten.
Kan ik van jullie nog een keer advies krijgen over de moto? De choppers zijn verleden tijd, ik denk dat mijn toekomst (voor het volgende jaar dan toch :-)) bij de naked bike ligt. Dat is ook iets handiger wat woon-werkverkeer betreft.
Worden voorlopig bekeken:
Honda CBF 600 (die heb ik nog niet 'gepast', dus weet niet of die goed zit voor mij)
Kawasaki ER6 (is mijn huidige lesmotor, en ik heb het gevoel dat die het beste past van alles wat ik al probeerde)
Yamaha FAzer 800 heb ik gepast, die leek me gewoon zalig! (maar net iets te hoog). Weten jullie of de Yamaha Fazer 600 van model hetzelfde is?
Ik zit blijkbaar het beste op een motor met een iets hogere tank.
Waar moet ik naar kijken bij het kopen van een tweedehandse? (van techniek ken ik niets...)
Kunnen jullie even naar onderstaande kijken? Zijn dat overdreven veel km voor zo'n moto?
https://www.2dehands.be/motoren/motoren/kawasaki/kawasaki-er-6n-362475549.html
Heel veel vragen dus, alvast heel hartelijk bedankt op voorhand!
Grtjs,
Sandra
Oja, als die kawa goed en vertrouwd voelt, zeg ik doennn! Een goede manier om te beginnen !Hoi Sandra, leuk dat het lessen je zo enthousiast maakt. Techniek is niet zo jouw ding zei je. Bedenk wel dat er wezenlijk verschil zit tussen de kawa en de rest in jouw lijstje. De kawasaki ER6 heeft een parallel twin blokje en de rest 4cylinder lijn blokken. Betekend dat de kawasaki 2 cylinders naast elkaar heeft met voldoende vermogen trouwens! En de rest uit jouw verlanglijstje 4 cylinders ook naast elkaar. Dit heeft wel invloed op het rij karakter. Zo als eerder schreef ik dat ik een Honda NC750S heb. Heerlijk, zo'n parallel twin. Persoonlijk zou ik voor de twin gaan! 40.000km op de klok vind ik best veel. Als het voor jou een ER6 moet worden, kun je als je goed zoekt en 'kritisch' bent best wat leuks vinden met en lagere km stand bv 25.000 of lager!
niets zo veranderlijk als en vrouw maar onverstandig is het niet dat je wat breder kijktKan ik van jullie nog een keer advies krijgen over de moto? De choppers zijn verleden tijd, ik denk dat mijn toekomst (voor het volgende jaar dan toch :-)) bij de naked bike ligt. Dat is ook iets handiger wat woon-werkverkeer betreft.
hoogte gevoel kan ook goed komen doordat het frame breder is omdat er meer cilinders naast elkaar moeten. daardoor moeten de benen verder op zij waardoor je meer lengte nodig hebt om bij de grond te komen. maar als het goed rijdt zijn er zat mogelijkheden om beter bij de grond te komen. laarzen met dikke zolen, een verlaagd zadel, verlaagde vering. en met een combinatie van die dingen is bijna elk model wel passend te krijgen.Worden voorlopig bekeken:
Honda CBF 600 (die heb ik nog niet 'gepast', dus weet niet of die goed zit voor mij)
Kawasaki ER6 (is mijn huidige lesmotor, en ik heb het gevoel dat die het beste past van alles wat ik al probeerde)
Yamaha FAzer 800 heb ik gepast, die leek me gewoon zalig! (maar net iets te hoog). Weten jullie of de Yamaha Fazer 600 van model hetzelfde is?
waarschijnlijk lijkt dat zo maar het komt waarschijnlijk neer op een motor met een laag frame waardoor de tank erg hoog lijkt te staan. maar zet je die motoren naast elkaar dan zal je vaak zien dat de hoogte van de tank niet veel scheelt maar de hoogte van de zitting / achterkant van het frame wel.Ik zit blijkbaar het beste op een motor met een iets hogere tank.
kilometer stand zegt niet heel veel. de meeste motoren kunnen veel langer mee als de meeste mensen denken mits goed onderhouden. een goed onderhouden motor met 50.000 kilometer kan in een veel betere technische staat zijn als 1 met 25.000 op de klok waar nooit naar is omgekeken. Persoonlijk zou ik een motor met 50.000 km best aandurven mits de staat van onderhoud goed is. ja je kan wat onderhoud verwachten maar dat neem je mee in de prijs. maar voor echte aankoop adviezen moet de motor ter plekke beken worden. een motor kan nog zo mooi glimmen maar als de ketting en de remmen en de balhoofd lagers versleten zijn loop je tegen een behoorlijke kostenpost aan en dat kan je op afstand niet zien. voor aankoop zou ik je aanraden om een aankoopkeuring te laten uitvoeren nadat je zelf een proefrit bet gemaakt. een motor kan nog zo lekker zitten maar als het motorkarakter niet bevalt of de wegligging niet bevalt dan wordt het niks. en voor een aankoop keuring kan ik erik van lent aanbevelen. zekerheid over de binnenkant van de motor krijg je nooit maar maar als het heel erg mis is weet je zeker dat hij het wel boven water krijgt.Waar moet ik naar kijken bij het kopen van een tweedehandse? (van techniek ken ik niets...)
Kunnen jullie even naar onderstaande kijken? Zijn dat overdreven veel km voor zo'n moto?
https://www.2dehands.be/motoren/motoren/kawasaki/kawasaki-er-6n-362475549.html
Ja er zit qua rijbeleving veel verschil in een twee of viercylinder motorfiets. Bij een tweecylinder voel je de klappen van de motor meer en dat geeft een leuker rij gedrag (mijn mening) Gewoon proef gaan rijden en kijk dan wat het best bij je past, die NC750S zal je zeker niet teleurstellen. Zo handelbaar en dat opbergvak is erg praktisch! Doordat de benzinetank onder het zadel is verwerkt, ligt het zwaartepunt gunstig laag.Vorig jaar een gebruikerstest gelezen van deze Honda, na 50.000 km nagenoeg geen slijtage in het blok te zien. Moet je natuurlijk wel netjes rijden en goede olie er in doen maar dat spreekt voor zich lijkt me. Gisteren nog een heerlijke tocht gemaakt over de veluwe met manlief die een honda transalp 700 heeft. Grtz SanHey Sandra,
Begrijp ik het goed dat het dan echt een wezenlijk verschil is of ik een ER6 kies of een Fazer 6? Momenteel ben ik intensief naar de CBF 600 aan het kijken, omdat die blijkbaar nog net ietsje meer heeft :-)
Honda NC705S (dat is die met de bergruimte waar anders de tank zit he?) Daar heb ik dit weekend een tweedehands van gezien, maar heb geen verdere gegevens. Die tank lijkt me ook iets lager te zitten, of schuiver, en vermoedelijk vind ik dat dan niet zo prettig. Langs de andere kant... wat ik nu best lekker vind rijden (die kawa), is het enige wat ik al probeerde he :-) Heb de afspraak gemaakt dat als ik me wat zekerder voel, dat ik dan die NFC ga testrijden.
Groetjes,
Sandra