Welke allereerste motor?

sandraw

MF'er
24 jun 2017
44
0
zoersel
Hey, Deze vraag kregen jullie vast wel al verschillende keren.
Ik ben van plan om rijlessen te gaan nemen (mijn B-rijbewijs is van 1991) en me een moto aan te schaffen. Een echte jeugddroom... (ben 43 nu)

Ik heb al heel veel uurtjes doorgebracht met het zoeken naar 'en wat koop ik me dan'. Er is echter zoveel om te bekijken, dat het hoe langer hoe onduidelijker wordt.
Proefrijden is jammer genoeg nog geen optie: ik heb nog geen rijbewijs, nog nooit geschakeld op een moto.

Ik zoek dus een moto waar dames perfect bij passen. Heb zelf korte benen (ben 1.64 m), en zwaar gebouwd. (mochten jullie een adresje hebben voor grote maten dames motokledij, dan kreeg ik dat ook graag). Ik heb dus een 'lage' moto nodig.

Mijn enige ervaring met gemotoriseerde tweewielers waren de brommerkes (peugeot vario) tussen mijn 16 en mijn 20.

Ik hou wel van snelheid, maar ben mijn wilde haren toch al voor een groot stuk kwijt. Zolang ik het gevoel het op een krachtig machien te zitten, is het voor me in orde. Ik trek graag snel op (zonder daarna nog persé echt altijd snel te moeten rijden). Comfort is zeker belangrijk. De moto zou gebruikt worden voor woon-werkverkeer (maar niet alle dagen), en verder wat korte ritjes, wat touren.

Moto's die me vroeger heel interessant leken, en ik nog steeds mooi vind : (ik ben een vrouw, dus kies op wat ik mooi vind :) )

Honda Shadow
yamaha Virago
Suzuki Intruder


Nu vind ik de Harley Street ook wel heel knap :-)

Kunnen jullie me even op weg zetten? In welke richting kijk ik verder? Hoeveel CC?


Lijkt het jullie interessanter om toch met een 125 cc te starten?
Ik denk dat dat naar veiligheid toe misschien wel beter is, maar vrees dat ik al na enkele weken dat grondig beu ga zijn.

Scooter is echt niet aan de orde.

Alvast heel hartelijk bedankt!

groetjes,

Sandra
 
Bij zulke merken en types denk ik aan oude motoren. Bij oude motoren is de staat van onderhoud veel belangrijker dan een paar pk of cc meer of minder. Zolang je een beetje overal bij kunt en niet op de tenen hoeft te staan kun je vast bijna overal mee overweg. Zodra het kan lekker een paar proefritjes maken, dan merk je snel genoeg welke vertrouwen geeft en wat lekker rijd.
 
Hey, Deze vraag kregen jullie vast wel al verschillende keren.
Ik ben van plan om rijlessen te gaan nemen (mijn B-rijbewijs is van 1991) en me een moto aan te schaffen. Een echte jeugddroom... (ben 43 nu)

Ik heb al heel veel uurtjes doorgebracht met het zoeken naar 'en wat koop ik me dan'. Er is echter zoveel om te bekijken, dat het hoe langer hoe onduidelijker wordt.
Proefrijden is jammer genoeg nog geen optie: ik heb nog geen rijbewijs, nog nooit geschakeld op een moto.

Ik zoek dus een moto waar dames perfect bij passen. Heb zelf korte benen (ben 1.64 m), en zwaar gebouwd. (mochten jullie een adresje hebben voor grote maten dames motokledij, dan kreeg ik dat ook graag). Ik heb dus een 'lage' moto nodig.

Mijn enige ervaring met gemotoriseerde tweewielers waren de brommerkes (peugeot vario) tussen mijn 16 en mijn 20.

Ik hou wel van snelheid, maar ben mijn wilde haren toch al voor een groot stuk kwijt. Zolang ik het gevoel het op een krachtig machien te zitten, is het voor me in orde. Ik trek graag snel op (zonder daarna nog persé echt altijd snel te moeten rijden). Comfort is zeker belangrijk. De moto zou gebruikt worden voor woon-werkverkeer (maar niet alle dagen), en verder wat korte ritjes, wat touren.

Moto's die me vroeger heel interessant leken, en ik nog steeds mooi vind : (ik ben een vrouw, dus kies op wat ik mooi vind :) )

Honda Shadow
yamaha Virago
Suzuki Intruder


Nu vind ik de Harley Street ook wel heel knap :-)

Kunnen jullie me even op weg zetten? In welke richting kijk ik verder? Hoeveel CC?


Lijkt het jullie interessanter om toch met een 125 cc te starten?
Ik denk dat dat naar veiligheid toe misschien wel beter is, maar vrees dat ik al na enkele weken dat grondig beu ga zijn.

Scooter is echt niet aan de orde.

Alvast heel hartelijk bedankt!

groetjes,

Sandra
Rijlessen nemen, rijbewijs halen, daarna nog eens nadenken over wat je leuk lijkt, en vraag opnieuw stellen.

Kijk: je hebt nog nooit motor gereden, kent het van plaatjes ( bij wijze van spreke, of niet) en kunt (mag) nog niet proefrijden. Een onbeantwoordbare vraag dus, want mss wil je straks wel een racer, nadat je de lesmotor eenmaal hebt ervaren.

Daarnaast speelt budget een rol: met een klein budget liggen moto's voor oudijzerprijzen in het bereik, en dan mag je allang blij zijn als daar bruikbaar oud ijzer tussen zit. Motortype doet er dan igg minder toe. Als budget geen rol speelt, dan koop je alles wat je tzt wilt. Iets daar tussenin? Zeg het maar, als je zinvolle reacties wilt: wat is het budget?

125cc vind ik ergens best leuk, maar zou ik lekker laten staan als je er niet toe veroordeelt bent.
 
Laatst bewerkt:
Eens met DucBMW. Neem eerst eens een paar lessen.
Nog steeds hartstikke leuk? Rijbewijs halen :)

Qua CC's hangt een beetje af van wat je wilt. Maar 125cc zou ik niet doen in jouw geval. Als je rustig wilt kunnen toeren en ook goed de snelweg op wilt kunnen, dan is wat meer vermogen onder de bips hebben zeker prettig. Ik zou toch minstens 500cc pakken. Zwaarder kan ook best.
Zeker met de modellen die jij noemt (cruisers) zie je wat meer cilinderinhoud. Die kun je ook wat lager in de toeren rijden, beetje relaxed. Terwijl je door de grotere cilinderinhoud toch voldoende vermogen hebt om een goede tand bij te zetten als je dat wilt :D.

Naar kijken wat mooi is is niks mis, integendeel. Natuurlijk wil je het combineren met een goede staat van onderhoud en voldoende betrouwbaarheid. Maar als je het ding niet mooi vind, ga je er vast ook minder snel op rijden. ;)
De stijl vind je bij de wat oudere motoren, maar ook weer bij nieuwere. Er zijn de afgelopen tijd behoorlijk wat retro modellen op de markt gezet. Modernere techniek, maar looks die het oudere benaderen. Zitten best nog leuke modellen voor je tussen. Maar dat is o.a. afhankelijk van het budget.

Eerst maar eens dat rijbewijs. Dan kom de rest daarna.
 
Ik heb al heel veel uurtjes doorgebracht met het zoeken naar 'en wat koop ik me dan'. Er is echter zoveel om te bekijken, dat het hoe langer hoe onduidelijker wordt.
Proefrijden is jammer genoeg nog geen optie: ik heb nog geen rijbewijs, nog nooit geschakeld op een moto.
dan eerst maar eens je rijbewijs proberen te halen. ik weet dat dromen over kopen bijna net zo leuk is als werkelijk kopen maar misschien is schakelen wel niks voor jouw of ren je na de eerste lessen huiled weg omdat het helemaal niks voor je is.
Ik zoek dus een moto waar dames perfect bij passen. Heb zelf korte benen (ben 1.64 m), en zwaar gebouwd. (mochten jullie een adresje hebben voor grote maten dames motokledij, dan kreeg ik dat ook graag). Ik heb dus een 'lage' moto nodig.
je legt jezelf al een behoorlijke beperking op door alleen naar lage motoren te kijken. er zijn ook motorlaarzen met een wat dikkere zool en zelfs hakken ingebouwd die je van buiten haast niet ziet en dan kan je op bijna elke motor gewoon met de voeten stevig op de grond. en ook met dames motorkledij leg je jezelf een behoorlijke beperking op, dames kleding die mooi gesneden is op jouw maat en vorm is zeldzaam unisex komt al een stuk meer voor en de echt grote maten vind je bij maximaat
Mijn enige ervaring met gemotoriseerde tweewielers waren de brommerkes (peugeot vario) tussen mijn 16 en mijn 20.

Ik hou wel van snelheid, maar ben mijn wilde haren toch al voor een groot stuk kwijt. Zolang ik het gevoel het op een krachtig machien te zitten, is het voor me in orde. Ik trek graag snel op (zonder daarna nog persé echt altijd snel te moeten rijden). Comfort is zeker belangrijk. De moto zou gebruikt worden voor woon-werkverkeer (maar niet alle dagen), en verder wat korte ritjes, wat touren.
daar voldoet eigenlijk elke motor aan waar je A voor nodig hebt zeker in het begin.
Moto's die me vroeger heel interessant leken, en ik nog steeds mooi vind : (ik ben een vrouw, dus kies op wat ik mooi vind :) )

Honda Shadow
yamaha Virago
Suzuki Intruder


Nu vind ik de Harley Street ook wel heel knap :-)

Kunnen jullie me even op weg zetten? In welke richting kijk ik verder? Hoeveel CC?
CC is niet belangrijk een giftige 600 kan je veel meer verrassen als een tamme 1500
Lijkt het jullie interessanter om toch met een 125 cc te starten?
Ik denk dat dat naar veiligheid toe misschien wel beter is, maar vrees dat ik al na enkele weken dat grondig beu ga zijn.
nee
Scooter is echt niet aan de orde.

Alvast heel hartelijk bedankt!

groetjes,

Sandra
dat moet je lekker zelf weten of je dat wat vind.
 
belangrijkste tip is misschien wel: koop geen splinternieuwe motor. want geheid dat je 'm in het eerste jaar een keer laat vallen. en dat komt harder aan dan wanneer je een 'oud barrel' neerlegt.

advies dat vaker gegeven wordt: ga proefzitten, proefrijden op diverse soorten motoren, zodat je een idee krijgt welk type motor (sport/tour/chopper) het makkelijkste rijdt en het comfortabelst zit.

maar ga eerst kijken of het motor rijden wat voor je is. en dat zal met vallen en opstaan gaan, en je zal jezelf een keer de vraag stellen: 'waar ben ik aan begonnen?' en 'zal ik het ooit leren?'
schrale troost: dat hebben de meesten van ons hier gehad, denk ik.

:]
 
De juiste volgorde:

1. Leren rijden
2. Verschillende modellen proefrijden, eventueel een keer een weekendje huren of lenen indien mogelijk
3. Beslissen
4. Kopen

Afhankelijk van budget natuurlijk, maar ook ik zeg eerste motor gewoon een lekker gemoedelijk oud gebakkie nemen. Okee, dan misschien nog maar even niet je droommotor, maar a) dan heb je nog wat om naartoe te leven en b) rijbewijs is niet "ik kan nu goed rijden" maar "the training wheels are now off". Je gaat dan je eerste echte kilometer maken, en daarin kan van alles misgaan.

Maar behalve dat kan het ook zeer goed blijken dat je na een paar maanden toch anders tegen het gebruik aankijkt. Misschien denk je nu aan af en toe een toertje in de zon, maar blijk je binnen een paar weken toch gewoon een makkelijke goedkope naked te willen voor all-weather woonwerk, of misschien blijk je toch wel meer voor de adventure stijl te vallen als je daar eenmaal een rondje op hebt gemaakt.

Of misschien wil je uiteindelijk alsnog wel een goedkoop scootertje voor het allweather-woonwerken tegen zuinig verbruik en lage onderhoudskosten, en daarnaast een dikke vette blitsmasjien die je dan bewaart voor het betere werk.

Kortom, zinloos om je nu blind te staren op modellen - gewoon lekker overal naar kijken totdat je je bewijsje hebt :)
 
Hallo,

allereerst : heel hartelijk bedankt iedereen voor de antwoorden.

Het is wel duidelijk nu :-) eerst maar eens dat papiertje halen en dan kiezen. Ik was in de veronderstelling dat ik eerst een moto moest hebben, voor ik dat papiertje kon halen (dat je dat dus met de eigen motor moest afleggen). Volgende week check ik even hoe dat dan in zijn werk gaat.

Voor zij die stellen dat het ook nog zou kunnen dat ik het dan toch niet zo leuk vind: nope, daar ben ik wel zeker van :-)

Ik heb het voordeel dat 'een oude motor' meteen ook die motoren zijn waar ik het meeste me tot aangetrokken voel :-) Starten met een Honda Shadow lijkt me helemaal niet slecht :-) En wie weet waar eindig ik dan binnen enkele maanden...

Ik kijk effe goed rond nu, zorg ervoor dat ik het rijbewijs heb, en dan horen jullie me vast wel weer!

Bedankt iedereen !

Groetjes,

Sandra
 
In Nederland heb je normaal gesproken les op de motor van de rijschool. Volgens mij is dat in België ook zo. Dat wil je ook wel, want best wel veel mensen vallen toch wel eens tijdens de parcours oefeningen (AVB), en die lesmotoren zijn meestal voorzien van crash bars.

En het is toch echt zo dat een deel van de mensen halverwege denkt "mjaaaa dit is 'm toch niet voor mij" en dan kun je er tenminste nog mee nokken zonder dat je een motor hebt hoeven kopen.

Wat betreft de kledingmaten: vaak hebben rijscholen ook leen-kleding, maar dat zit niet altijd goed, en zeker met grote maten kan het er ook gewoon helemaal niet zijn. Daarbij is het soms behoorlijk smerig in die kleren waar tig anderen ook hun angst- en inspanningszweet in hebben lopen druppelen (zeker bij grote maten natuurlijk ;) tell me about it...) Dus dat is misschien wel iets om zelf even naar te kijken als je zeker weet dat je door wilt.

Verder: heel veel plezier en geniet ervan! :] :] *O* :] :]
 
Laatst bewerkt:
Hallo Sandra,
Ik ben eveneens Sandra, 10 jaar ouder, 1.62 mtr en al 35 jaar op de motor.
Ik heb 2 maanden geleden een Honda NC750S gekocht, heerlijk ding! Mijn 15e motor inmiddels. Je kunt lekker vlot opschakelen omdat hij niet geschikt is om hoog in de toeren te rijden. Hij heeft niet zo heel veel pk's namelijk 54, maarrr....het komt er zo makkelijk uit en hij rijdt erg makkelijk en soepel. Hij zal je dus ook niet onder de kont wegschieten...haha Ook de zitpositie is fijn, licht voorover hou je het lang vol!
Je hebt absoluut niet het idee dat je op een 750cc rijdt, zo handelbaar is de NC. Ik heb voor de S versie gekozen ipv de NC750X (heeft meer kuipdelen) omdat de X versie meer windruis om de helm veroorzaakt. Je kunt met 1.64 mtr denk ik ook voldoende met de voeten aan de grond komen. En anders kun je de voorvorkpoten nog een centimeter door de kroonplaat laten steken, scheelt altijd iets. Ik kan deze motor echt aanraden! Succes en laat maar weten wat de vorderingen zijn en wat het uiteindelijk gaat worden. Altijd leuk!
 
Nog bezig met lessen, maar ondertussen ben ik me al wel aan het oriënteren voor mijn eerste motor.

1) BMW F800 GT / BMW F800ST
2) Yamaha XJ6 Diversion ABS
3) Yamaha FZ8 S
4) Suzuki GSX 650 F
5) Honda VFR 800 FI

Nu les ik op een XJ6, dus die zal het meest vertrouwd aanvoelen schat ik zo in. Maar ik ga ze gewoon proefrijden, kijken waar ik me het meest bij op mijn gemak voel.
 
Hey,
kan ik een oud onderwerp nieuw leven inblazen?

Ondertussen ben ik rijlessen aan het nemen. Zoals ik zelf wel verwachtte, vind ik het gewoon kicken. De eerste keer dat ik het gevoel had min of meer snelheid te hebben (ik reed 15 / uur of zo :-):-)) Of dat eerste 8tje dat dan na letterlijk 50 keer proberen toch plots lukt :-)

Ik heb ondertussen ook een vest gekocht, ben nu nog aan 't twijfelen tussen een textielbroek (pijpen te lang, protectoren niet op de juiste plek omwille van mijn korte benen) of een kevlar jeans (veiligheid?) maar zal daar een ander tradje voor starten.

Kan ik van jullie nog een keer advies krijgen over de moto? De choppers zijn verleden tijd, ik denk dat mijn toekomst (voor het volgende jaar dan toch :-)) bij de naked bike ligt. Dat is ook iets handiger wat woon-werkverkeer betreft.

Worden voorlopig bekeken:
Honda CBF 600 (die heb ik nog niet 'gepast', dus weet niet of die goed zit voor mij)
Kawasaki ER6 (is mijn huidige lesmotor, en ik heb het gevoel dat die het beste past van alles wat ik al probeerde)
Yamaha FAzer 800 heb ik gepast, die leek me gewoon zalig! (maar net iets te hoog). Weten jullie of de Yamaha Fazer 600 van model hetzelfde is?

Ik zit blijkbaar het beste op een motor met een iets hogere tank.


Waar moet ik naar kijken bij het kopen van een tweedehandse? (van techniek ken ik niets...)

Kunnen jullie even naar onderstaande kijken? Zijn dat overdreven veel km voor zo'n moto?
https://www.2dehands.be/motoren/motoren/kawasaki/kawasaki-er-6n-362475549.html

Heel veel vragen dus, alvast heel hartelijk bedankt op voorhand!

Grtjs,

Sandra
 
Laatst bewerkt:
Soms kan je ook een verlaagd zadel krijgen voor je motor, afhankelijk van het soort zadel wat er op zit. Dan krijg je hetzelfde effect als een hogere tank+stuur.
Of je laat er eentje speciaal maken bij een stoffeerder (die uiteraard gespecialiseerd is in auto/motor bekleding).

Er zijn ook verlagingssetjes te krijgen waarmee je de motor in z'n geheel lager op zijn wielen zet.
Dat betekent meestal dat je de voorvork iets verder omhoog plaatst in de platen van het stuur (hoe heet dat ook alweer...) en aan de achterkant een ander setje beugels monteert voor de veer/schokdemper.
Yamaha FZS600 lowering kits | FZS 600 Fazer lowering links | Fazer 600 lowering kit 1998-2003 | LustRacing.co.uk bijvoorbeeld.

Heb je meteen wat meer keuze in motoren :)

Wat kleding betreft, soms zijn er wel varianten die speciaal in een korte of juist lange variant worden gemaakt. Heb wel eens wat langs zien komen van IXS.
Ik zou gewoon wat winkels af gaan en passen, maar dat kan nog best wel eens een flink dagje uit worden als je echt lastige maten hebt.
Of je laat motorkleding op maat maken. Er zijn nog best veel plekken waar je motorkleding op maat kan laten maken of laten aanpassen (als een broek b.v. goed zit, maar de protectors op de verkeerde plek)
B.v. MJK leathers, Restyle, Damen Leathers. En bij Dainese dealers kan je soms ook gebruik maken van het Dainese customworks programma.
 
eigenlijk zouden er transformers op de markt moeten komen...
en daarmee bedoel ik het volgende....
Welke motor je ook koopt, het is altijd een compromis...
Als je met een groep gaat rijden , over grote afstanden, dan wil je graag uit de wind zitten, lekker relaxed alles kunnen overzien, niet te veel op je polsen hangen, en veel bagage mee kunnen nemen..
Kom je dan op de plaats van bestemming, dan het liefst de bagage er af, die hoge kuipruit, het stuur naar voren, en dan lekker door de bochtjes gaan, totdat je weer thuis bent, en dan is een SM achtige of een naked toch ook wel weer leuk, en dan vergeet ik nog dat het ook wel eens leuk is een onverhard pad te pakken...

Dus wat je ook koopt, het gras van de buren is altijd groener....

koop naast je emotionele keuze een motor waar je je lekker op voelt, waar je prima op kunt zitten, die je lekker onder controle hebt, maar vooral die daarvoor geschikt is waar jij hem het meeste voor gaat gebruiken....

En als je van plan bent ooit langere ritten te gaan maken , dan is idd 500-600 cc het minimale .....

Neem je tijd, zoek op je dooie gemak, scheelt je waarschijnlijk de helft in aanschaf....
En houd er rekening mee, hoe exotischer de motor, hoe hoger de kosten in onderhoud...

de fazer-CB's enz hebben hun sporen verdiend...daar kun je eigenlijk geen bult aan vallen
 
Hey,
kan ik een oud onderwerp nieuw leven inblazen?

Ondertussen ben ik rijlessen aan het nemen. Zoals ik zelf wel verwachtte, vind ik het gewoon kicken. De eerste keer dat ik het gevoel had min of meer snelheid te hebben (ik reed 15 / uur of zo :-):-)) Of dat eerste 8tje dat dan na letterlijk 50 keer proberen toch plots lukt :-)

Ik heb ondertussen ook een vest gekocht, ben nu nog aan 't twijfelen tussen een textielbroek (pijpen te lang, protectoren niet op de juiste plek omwille van mijn korte benen) of een kevlar jeans (veiligheid?) maar zal daar een ander tradje voor starten.

Kan ik van jullie nog een keer advies krijgen over de moto? De choppers zijn verleden tijd, ik denk dat mijn toekomst (voor het volgende jaar dan toch :-)) bij de naked bike ligt. Dat is ook iets handiger wat woon-werkverkeer betreft.

Worden voorlopig bekeken:
Honda CBF 600 (die heb ik nog niet 'gepast', dus weet niet of die goed zit voor mij)
Kawasaki ER6 (is mijn huidige lesmotor, en ik heb het gevoel dat die het beste past van alles wat ik al probeerde)
Yamaha FAzer 800 heb ik gepast, die leek me gewoon zalig! (maar net iets te hoog). Weten jullie of de Yamaha Fazer 600 van model hetzelfde is?

Ik zit blijkbaar het beste op een motor met een iets hogere tank.


Waar moet ik naar kijken bij het kopen van een tweedehandse? (van techniek ken ik niets...)

Kunnen jullie even naar onderstaande kijken? Zijn dat overdreven veel km voor zo'n moto?
https://www.2dehands.be/motoren/motoren/kawasaki/kawasaki-er-6n-362475549.html

Heel veel vragen dus, alvast heel hartelijk bedankt op voorhand!

Grtjs,

Sandra
Hoi Sandra, leuk dat het lessen je zo enthousiast maakt. Techniek is niet zo jouw ding zei je. Bedenk wel dat er wezenlijk verschil zit tussen de kawa en de rest in jouw lijstje. De kawasaki ER6 heeft een parallel twin blokje en de rest 4cylinder lijn blokken. Betekend dat de kawasaki 2 cylinders naast elkaar heeft met voldoende vermogen trouwens! En de rest uit jouw verlanglijstje 4 cylinders ook naast elkaar. Dit heeft wel invloed op het rij karakter. Zo als eerder schreef ik dat ik een Honda NC750S heb. Heerlijk, zo'n parallel twin. Persoonlijk zou ik voor de twin gaan! 40.000km op de klok vind ik best veel. Als het voor jou een ER6 moet worden, kun je als je goed zoekt en 'kritisch' bent best wat leuks vinden met en lagere km stand bv 25.000 of lager!
 
Hoi Sandra, leuk dat het lessen je zo enthousiast maakt. Techniek is niet zo jouw ding zei je. Bedenk wel dat er wezenlijk verschil zit tussen de kawa en de rest in jouw lijstje. De kawasaki ER6 heeft een parallel twin blokje en de rest 4cylinder lijn blokken. Betekend dat de kawasaki 2 cylinders naast elkaar heeft met voldoende vermogen trouwens! En de rest uit jouw verlanglijstje 4 cylinders ook naast elkaar. Dit heeft wel invloed op het rij karakter. Zo als eerder schreef ik dat ik een Honda NC750S heb. Heerlijk, zo'n parallel twin. Persoonlijk zou ik voor de twin gaan! 40.000km op de klok vind ik best veel. Als het voor jou een ER6 moet worden, kun je als je goed zoekt en 'kritisch' bent best wat leuks vinden met en lagere km stand bv 25.000 of lager!
Oja, als die kawa goed en vertrouwd voelt, zeg ik doennn! Een goede manier om te beginnen !
 
Hey Sandra,

Begrijp ik het goed dat het dan echt een wezenlijk verschil is of ik een ER6 kies of een Fazer 6? Momenteel ben ik intensief naar de CBF 600 aan het kijken, omdat die blijkbaar nog net ietsje meer heeft :-)

Honda NC705S (dat is die met de bergruimte waar anders de tank zit he?) Daar heb ik dit weekend een tweedehands van gezien, maar heb geen verdere gegevens. Die tank lijkt me ook iets lager te zitten, of schuiver, en vermoedelijk vind ik dat dan niet zo prettig. Langs de andere kant... wat ik nu best lekker vind rijden (die kawa), is het enige wat ik al probeerde he :-) Heb de afspraak gemaakt dat als ik me wat zekerder voel, dat ik dan die NFC ga testrijden.

Groetjes,

Sandra
 
Er zit inderdaad een verschil tussen een 2- en een 4 cilinder. Wij hebben jaren met de Honda CBF600N gelest (wij hebben een rijschool), maar we hebben deze ingeruild voor een Yamaha MT-07 (2cil). De Yamaha is makkelijker te beheersen met lage snelheden en bijzondere verrichtingen. De Honda heeft toch de neiging om iets minder doseerbaar te zijn.
 
Kan ik van jullie nog een keer advies krijgen over de moto? De choppers zijn verleden tijd, ik denk dat mijn toekomst (voor het volgende jaar dan toch :-)) bij de naked bike ligt. Dat is ook iets handiger wat woon-werkverkeer betreft.
niets zo veranderlijk als en vrouw maar onverstandig is het niet dat je wat breder kijkt
Worden voorlopig bekeken:
Honda CBF 600 (die heb ik nog niet 'gepast', dus weet niet of die goed zit voor mij)
Kawasaki ER6 (is mijn huidige lesmotor, en ik heb het gevoel dat die het beste past van alles wat ik al probeerde)
Yamaha FAzer 800 heb ik gepast, die leek me gewoon zalig! (maar net iets te hoog). Weten jullie of de Yamaha Fazer 600 van model hetzelfde is?
hoogte gevoel kan ook goed komen doordat het frame breder is omdat er meer cilinders naast elkaar moeten. daardoor moeten de benen verder op zij waardoor je meer lengte nodig hebt om bij de grond te komen. maar als het goed rijdt zijn er zat mogelijkheden om beter bij de grond te komen. laarzen met dikke zolen, een verlaagd zadel, verlaagde vering. en met een combinatie van die dingen is bijna elk model wel passend te krijgen.
Ik zit blijkbaar het beste op een motor met een iets hogere tank.
waarschijnlijk lijkt dat zo maar het komt waarschijnlijk neer op een motor met een laag frame waardoor de tank erg hoog lijkt te staan. maar zet je die motoren naast elkaar dan zal je vaak zien dat de hoogte van de tank niet veel scheelt maar de hoogte van de zitting / achterkant van het frame wel.
Waar moet ik naar kijken bij het kopen van een tweedehandse? (van techniek ken ik niets...)

Kunnen jullie even naar onderstaande kijken? Zijn dat overdreven veel km voor zo'n moto?
https://www.2dehands.be/motoren/motoren/kawasaki/kawasaki-er-6n-362475549.html
kilometer stand zegt niet heel veel. de meeste motoren kunnen veel langer mee als de meeste mensen denken mits goed onderhouden. een goed onderhouden motor met 50.000 kilometer kan in een veel betere technische staat zijn als 1 met 25.000 op de klok waar nooit naar is omgekeken. Persoonlijk zou ik een motor met 50.000 km best aandurven mits de staat van onderhoud goed is. ja je kan wat onderhoud verwachten maar dat neem je mee in de prijs. maar voor echte aankoop adviezen moet de motor ter plekke beken worden. een motor kan nog zo mooi glimmen maar als de ketting en de remmen en de balhoofd lagers versleten zijn loop je tegen een behoorlijke kostenpost aan en dat kan je op afstand niet zien. voor aankoop zou ik je aanraden om een aankoopkeuring te laten uitvoeren nadat je zelf een proefrit bet gemaakt. een motor kan nog zo lekker zitten maar als het motorkarakter niet bevalt of de wegligging niet bevalt dan wordt het niks. en voor een aankoop keuring kan ik erik van lent aanbevelen. zekerheid over de binnenkant van de motor krijg je nooit maar maar als het heel erg mis is weet je zeker dat hij het wel boven water krijgt.
~[/quote]
dus wacht nog rustig even af tot je het rijbewijs op zak hebt dan kan je proefritjes gaan maken. en als je dan weet welke motor je wilt hebben kan je specifiek op die motor gaan zoeken. en heb je jouw droommotor gevonden dan kan een goede keurmeester die roze wolk even wegblazen en je een behoorlijk goed beeld geven waar je werkelijk verlieft op bent geworden.
 
Hey Sandra,

Begrijp ik het goed dat het dan echt een wezenlijk verschil is of ik een ER6 kies of een Fazer 6? Momenteel ben ik intensief naar de CBF 600 aan het kijken, omdat die blijkbaar nog net ietsje meer heeft :-)

Honda NC705S (dat is die met de bergruimte waar anders de tank zit he?) Daar heb ik dit weekend een tweedehands van gezien, maar heb geen verdere gegevens. Die tank lijkt me ook iets lager te zitten, of schuiver, en vermoedelijk vind ik dat dan niet zo prettig. Langs de andere kant... wat ik nu best lekker vind rijden (die kawa), is het enige wat ik al probeerde he :-) Heb de afspraak gemaakt dat als ik me wat zekerder voel, dat ik dan die NFC ga testrijden.

Groetjes,

Sandra
Ja er zit qua rijbeleving veel verschil in een twee of viercylinder motorfiets. Bij een tweecylinder voel je de klappen van de motor meer en dat geeft een leuker rij gedrag (mijn mening) Gewoon proef gaan rijden en kijk dan wat het best bij je past, die NC750S zal je zeker niet teleurstellen. Zo handelbaar en dat opbergvak is erg praktisch! Doordat de benzinetank onder het zadel is verwerkt, ligt het zwaartepunt gunstig laag.Vorig jaar een gebruikerstest gelezen van deze Honda, na 50.000 km nagenoeg geen slijtage in het blok te zien. Moet je natuurlijk wel netjes rijden en goede olie er in doen maar dat spreekt voor zich lijkt me. Gisteren nog een heerlijke tocht gemaakt over de veluwe met manlief die een honda transalp 700 heeft. Grtz San
 
Eerst maar eens het rijbewijs halen.
In de tussentijd kan je eens rustig kijken of je ergens een leuke 2e hands fiets vindt.
Bijna ieder beginnende motor-rijder maakt wel eens een schuivertje. Bij een (vrijwel) nieuwe wordt dat een kostbare zaak. Bij een fiets op leeftijd zijn er altijd wel goedkoop onderdelen te verkrijgen.

Dus eerst maar eens gaan rijden. Je gaat er dan vanzelf achter komen wat je werkelijk zou willen en of je daar dan tig-duizend Euro's voor neer wil tellen. Als je dan eenmaal weet welke 'super-fiets' je dan echt wil hebben, dan ruil je de oude gewoon weer in.

O ja, ik zou niet kiezen voor een 125cc.
Op de snelweg moet je er eigenlijk niet mee zijn. Met gas max zit je dan tussen de trucks!
Voor een beetje leuk rijden zou ik beginnen met minimaal een 500cc.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan