Welke allroad als volgende motor

yudb

MF'er
17 nov 2010
45
0
Goedenavond allemaal,

Aangezien mijn leven een beetje veranderd, en ik minder tijd heb om aan mijn motor te besteden ben ik opzoek naar een motor om vooral te rijden en niet te sleutelen/verbouwen in de tijd die ik heb.
Ik heb al een beetje zitten zoeken en kom tot nu toe op 2 mogelijke motoren uit, die volgens mij bij mijn wensen passen.
Mijn voornaamste wensen zijn:
- Motor moet geschikt zijn om snelwegkilometers te maken (Buiten het offroad rijden vindt ik on-road rijden ook leuk, en bovendien moet ik om een leuke offroad rit te maken vanuit mijn woonplaats (amsterdam) toch wel wat kilometers rijden.)
- Motor moet leuk mee offroad te rijden zijn. Geen die-hard sahara ritten of ergens op een cross baan. Maar gewoon lekker recreatief bijvoorbeeld de tet rijden.
- Motor moet qua onderhoud ook een beetje vriendelijk zijn. Geen iedere 25 uur zuigers moeten vervangen en dat soort zaken. Vooral lekker kunnen rijden.
- Liefst relatief recent.
- Betrouwbaar! Ik heb geen zin om 3x per jaar ergens stil te staan omdat er weer eens een zwak puntje van een motor de kop op steekt
- Budget +/- 5K. Een leuke motor voor minder mag natuurlijk altijd

Wat ik tot nu toe op het oog heb:

- XT660Z Tenere
- KTM 990 Adventure S (Misschien ook de 950, maar is al wat ouder en niet echt goedkoper?)

Dingetje is dat ik op beide motoren eigenlijk nog niet heb gereden, de 660 een keer een paar 100 meter en de 990 nog nooit.
Mijn gevoel zegt dat de 990 het iets beter zal doen op het asfalt(snelweg) vanwege de v-twin met wat meer power.
In gewicht scheelt het op papier maar 3 kilo. Op papier niet de moeite dus.

Nu wil ik eigenlijk op beide motoren een keer rijden, maar is het normaal om bijvoorbeeld bij een motorzaak die er 1 heeft staan een proefrit te gaan maken? Ik heb tot nu toe al mn motoren zo gekocht van ah, die is leuk! Kopen! en dan zie ik achteraf wel hoe ie rijd. Maar wil daar nu wat serieuzer me even in verdiepen.

En hebben jullie nog suggesties voor andere motoren die leuk zouden kunnen zijn?
 
ktm 950 of 990 adventure inderdaad, of de yamaha tenere ook een leuke.

daarnaast heb je natuurlijk nog de honda africa twin en de kawasaki versys en de suzuki v-strom.

proefrijden zal je inderdaad beter naar het antwoord leiden. Over het algemeen hebben de KTM's wat meer power en zijn ze wat lichter ( als je appels met appels vergelijkt ). Al deze benoemde type's zijn onderhouds vriendelijk.
 
De Kawasaki en Suzuki inderdaad beide ook zien langskomen, maar dat spreekt me totaal niet aan. Te netjes ofzo. Heb er niet echt een allroad gevoel bij.
 
Bmw gs? 800 of 1100/1150 Goed voor onroad en voor licht offroad werk, heidenau banden erop en goan.
Of een super tenere 750, blijf ik mooi vinden.
 
De tiger 800 is ook wel iets om eens in het echt te bekijken!
De gs800 zou ook wel wat kunnen zijn. Persoonlijk vind ik de 1100/1150 helemaal niks, spreekt me totaal niet aan.
Supertenere heb ik nu. Die wilde ik maken tot wat ik zelf zou willen (andere voorvork, tdm blok e.d.) maar dat gaat door tijdgebrek gewoon niet lukken dus.
 
Recent model, niet te duur en niet te onderhoudsintensief?

Dan lijkt mij die Tenere 660 ook wel een mooie keuze. Ik heb zelf zo één gehad, en buiten dat ik soms wat power miste is dit toch wel één van de fijnste motoren geweest waar ik mee heb gereden.

Tiger 800 moet ook doenbaar zijn met dat budget.
 
Dan ga ik als het iets beter weer word maar eens kijken om een proefrit te maken. Nog nooit gedaan overigens. Is het normaal dat als je serieus opzoek bent naar een motor dat je ergens op een occasion een proefrit kan maken?
 
Een Ktm of Triump zijn twee totaal verschillende motoren de Ktm is Rauw ruw levendig de Triumph is lief en heel soepel veel meer een reismotor./wegmotor toer. Dat is nu met de 900 ook gewijzigd naar een twee cylinder gevoel.
 
Je bent op zoek naar een goedkope, betrouwbare allroad die vnl on-road fijn rijdt. Dan kan ik toch echt de Suzuki v-strom 650 (XTA) aanbevelen.

Het is geen echte off-roader, maar capabel genoeg voor wat je omschrijft. Heerlijk sturen op de weg, oer-betrouwbaar en veel 'waar voor je geld'.

Of je 'm mooi vindt is natuurlijk een tweede...
 
Een 990, een 660... dan kan een 300'tje ook wel. :+

Zonder dollen, ik heb zelf iets meer dan een week geleden een Versys-X 300 gekocht. 300cc, 40pk... da's niks, toch? Nou, die 300 komt goed van z'n plek kan ik je vertellen! Ja, je moet 'm ff meer op toeren houden, nee het is géén strepentrekker... maar hij loopt zonder moeite 150 en harder. Bij een kruissnelheid van +/- 130 een heerlijk koffiemolentje. :)

En dan die 175kg... dat lijkt me offroad weer niet gek. Stukkie lichter dan die andere 2. Zelf nog niet geprobeerd maar anderen pakken hem daar wel voor. :)

Binnen je budget van +/- 5K heb je een zo goed als nieuwe (écht nieuw kost 6800, maar ik kocht de mijne met 500km op de teller en nog anderhalf jaar garantie voor 4999).

Misschien aardig om te overwegen.
 
Goedenavond allemaal,

Aangezien mijn leven een beetje veranderd, en ik minder tijd heb om aan mijn motor te besteden ben ik opzoek naar een motor om vooral te rijden en niet te sleutelen/verbouwen in de tijd die ik heb.
Ik heb al een beetje zitten zoeken en kom tot nu toe op 2 mogelijke motoren uit, die volgens mij bij mijn wensen passen.
Mijn voornaamste wensen zijn:
- Motor moet geschikt zijn om snelwegkilometers te maken (Buiten het offroad rijden vindt ik on-road rijden ook leuk, en bovendien moet ik om een leuke offroad rit te maken vanuit mijn woonplaats (amsterdam) toch wel wat kilometers rijden.)
- Motor moet leuk mee offroad te rijden zijn. Geen die-hard sahara ritten of ergens op een cross baan. Maar gewoon lekker recreatief bijvoorbeeld de tet rijden.
- Motor moet qua onderhoud ook een beetje vriendelijk zijn. Geen iedere 25 uur zuigers moeten vervangen en dat soort zaken. Vooral lekker kunnen rijden.
- Liefst relatief recent.
- Betrouwbaar! Ik heb geen zin om 3x per jaar ergens stil te staan omdat er weer eens een zwak puntje van een motor de kop op steekt
- Budget +/- 5K. Een leuke motor voor minder mag natuurlijk altijd

Wat ik tot nu toe op het oog heb:

- XT660Z Tenere
- KTM 990 Adventure S (Misschien ook de 950, maar is al wat ouder en niet echt goedkoper?)

Dingetje is dat ik op beide motoren eigenlijk nog niet heb gereden, de 660 een keer een paar 100 meter en de 990 nog nooit.
Mijn gevoel zegt dat de 990 het iets beter zal doen op het asfalt(snelweg) vanwege de v-twin met wat meer power.
In gewicht scheelt het op papier maar 3 kilo. Op papier niet de moeite dus.

Nu wil ik eigenlijk op beide motoren een keer rijden, maar is het normaal om bijvoorbeeld bij een motorzaak die er 1 heeft staan een proefrit te gaan maken? Ik heb tot nu toe al mn motoren zo gekocht van ah, die is leuk! Kopen! en dan zie ik achteraf wel hoe ie rijd. Maar wil daar nu wat serieuzer me even in verdiepen.

En hebben jullie nog suggesties voor andere motoren die leuk zouden kunnen zijn?
Mijn broer heeft een 800Gs en dat gaat eigenlijk super op de TET een heel stuk vriendelijker mee te rijden en qua onderhoud ook dan mijn 1190 KTM die ik had.
De 990,950 hebben wel een scherm wat veel turbulentie kan veroorzaken. Dit was bij mij zeker het geval de 1190 had dit ook en is voor mij de reden geweest dat ik een andere motor heb gekocht. Continu gebulder is erg vermoeien dus zeker ook iets om over na te denken!
 
Recent model, niet te duur en niet te onderhoudsintensief?

Dan lijkt mij die Tenere 660 ook wel een mooie keuze. Ik heb zelf zo één gehad, en buiten dat ik soms wat power miste is dit toch wel één van de fijnste motoren geweest waar ik mee heb gereden.

Tiger 800 moet ook doenbaar zijn met dat budget.
Tenere 660, akkoord.
 
Een 990, een 660... dan kan een 300'tje ook wel. :+

Zonder dollen, ik heb zelf iets meer dan een week geleden een Versys-X 300 gekocht. 300cc, 40pk... da's niks, toch? Nou, die 300 komt goed van z'n plek kan ik je vertellen! Ja, je moet 'm ff meer op toeren houden, nee het is géén strepentrekker... maar hij loopt zonder moeite 150 en harder. Bij een kruissnelheid van +/- 130 een heerlijk koffiemolentje. :)

En dan die 175kg... dat lijkt me offroad weer niet gek. Stukkie lichter dan die andere 2. Zelf nog niet geprobeerd maar anderen pakken hem daar wel voor. :)

Binnen je budget van +/- 5K heb je een zo goed als nieuwe (écht nieuw kost 6800, maar ik kocht de mijne met 500km op de teller en nog anderhalf jaar garantie voor 4999).

Misschien aardig om te overwegen.

Off-road rijdt de 990 dan wel weer lichter en makkelijker. Vooral als het wat technischer wordt. Een niet al te mulle crossbaan trek je er ook zo mee rond.
Al helemaal geen vergelijk met straatmotoren als de Versys/V-strom 650's. Die zijn zelfs zwaarder en gewoon onhandig/onbenullig off-road.

Al kun je met zowel de 990 als de 300 hardcore Sahara doen :9
IMG_20190602_111824_3.jpg

IMG_20190602_113412_3 aangepast.jpg
 
Ik weet niet of de 990 offroad beter rijdt dan de 660. Anders, wel. Competitiever.
 
Je verwacht toch niet dat iemand een motor koopt zonder 'm gereden te hebben?
Die 20% winstmarge is het me gerust waard om iemand met 'n smile op z'n gezicht, door mijn brommer, te zien terugkomen.

p6pb13420473.jpg

p6pb13020966.jpg
 
Je verwacht toch niet dat iemand een motor koopt zonder 'm gereden te hebben?
Die 20% winstmarge is het me gerust waard om iemand met 'n smile op z'n gezicht, door mijn brommer, te zien terugkomen.

Ga je wel anders over denken als er eens zo'n testrijder tijdens dat ritje tegen het asfalt gaat... of als zo'n testrijder wel een heel lange testrit gaat maken en je ineens ook z'n maat ziet vertrekken met de auto waar ze mee kwamen, of....
En zeg niet, hier gebeurt het niet...

Nope.. Geen testritjes hier, ik lever wel in bij de dealer.


Maar goed, da's een ander topic zeker? :)
 
Ga zeker proefrijden, het liefst een paar uur; een eencilinder is geen tweecilinder. Offroaden tijdens een proefrit wordt meestal niet gewaardeerd, helaas.

Verder ken ik twee mensen die helemaal zijn leegelopen op de KTM, dus ik zou ook even goed onderzoek doen naar ervaringen van anderen. Je koopt toch een motor van ruim 10 jaar oud.
 
Had ook niet verwacht dat offroaden zou kunnen met een proefrit hoor. ;)

Wat voor problemen zijn er dan geweest met die ktm's? Wat ik tot nu toe had gevonden over de 990 adventure viel allemaal wel mee. Maar als er kennelijk echt dingen zijn waar die motoren problemen mee hebben wel even goed om dat goed uit te zoeken van te voren.
 
990:
Slave cilinder koppeling gaat stuk. Oberon vervanging is wel goed. Ca 120 euro.
Uitlaat wil wel stuk. Warm koud in water enz.
Trottle position sensor wil ook wel stuk. Kwijt wat die koste. Dacht 60 euro ofzo.
Dat zijn eigenlijk de bekende veel voorkomende problemen.
 
Dat is inderdaad ook wat ik online had gevonden. Maar aangezien Grandia het heeft over er op leeglopen vroeg ik me af of er nog meer problemen mee zijn waar ik nog niks vanaf weet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan