Welke allroad voor tussen de 1000 & 1700 euro

BartJuan1

Rookie
5 jun 2014
21
0
Amsterdam
Hi Allemaal,

Ik ben mijn motorrijbewijs aan het halen en verwacht deze binnen een maand te hebben. Ik heb rijles op een nakedbike en vind dit wel een leuke motor, maar lang niet alles. (Ik ben 24 en ga voor rijbewijs A)Mijn droom motor is een bmw G1200 RS, alleen kan ik me die op dit moment nog niet veroorloven. Ik ben student en woon in Amsterdam, ik heb daarom te maken met veel verkeer, stoplichten, stoepjes en drempels. Ik ben niet van plan veel op de snelweg te gaan zitten maar zou wel een keer op vakantie willen met mijn motor, en af en toe naar mijn ouders die 120km verderop wonen.

Ik heb gekozen om een allroad motor te kopen, ik ben er alleen nog niet uit welke.
Ik heb veel naar Honda transalpjes gekeken (1988-1999). Deze worden vrij ruim aangeboden voor redelijke prijzen, alleen maak ik me zorgen over de verhalen die ik hoor over de velgen die snel rotten, cdi die snel kapot gaat(wanneer het zadel doorzakt) degelijke power verdeling en degelijke 'handling' op de weg die de motor na een paar maanden 'saai maakt.' (met in mijn achterhoofd dat ik wel eens op de bmw k1200rs van mijn vader rij) Wel mooi dat ze zuinig zijn, je er veel bagage op kunt gooien, ze zo betrouwbaar zijn en er zoveel onderdelen voor te krijgen zijn.

Toen ik op een forum een stuk over de Honda transalp las kwam ik een enthousiaste Yamaha fan tegen die Honda, en de Honda Transalp afkraakte. Ik ben daarom gaan kijken naar Yamaha's in de 'allroad' categorie. Ik ben vooral gaan kijken naar de XTZ 750 tenere, ik las dat deze betere wegligging heeft en meer power. Ook las ik dat deze minder betrouwbaar zijn dan Honda's en dat onderdelen een stuk moeilijker te krijgen zijn.

Ik heb ook nog naar de bmw f650 funduro gaan kijken, maar deze hebben of teveel kilometers op de teller staan (100.000+) of zijn te duur ( boven 1800 euro). De africa twin heb ik ook naar gekeken maar die zijn ook te duur voor mij op dit moment.


Aan de ene kant....
De Yamaha XTZ750 spreekt me erg aan omdat ie er een stuk stoerder uit ziet, ongeveer rond dezelfde prijs ligt als een Transalp maar meer power heeft, beter op de weg ligt en capabeler lijkt.

Aan de andere kant.....

Ik heb weinig centen voor onderhoud en benzine, de transalp sprak mij aan omdat ie zuinig is (1:20) en omdat hij erg betrouwbaar is en er veel onderdelen voor te krijgen zijn. Ik ben wel een beetje angstig over dat gezeik met doorrottende velgen en heb geen zin hier na 2 jaar 300 euro of iets dergelijks aan uit te geven.
Ook maak mij wel zorgen om onderhoud kosten bij de XTZ750(beschikbare onderdelen) benzine verbruik en betrouwbaarheid, en of ie wel praktisch is om elke dag te gebruiken, iemand achterop mee te nemen of lange-ritten (binnen Europa) te rijden/ is ie wel comfortabel?

Ik wil af en toe 'off road' bergpaadjes, bos etc inrijden om een beetje te dollen, lekker stoepjes op en af en over drempels scheuren. Geen serieus ge-cross dus, wel vind ik een sportief gevoel bij de motor belangrijk.

Het gaat nu in principe tussen: een transalp zoals deze;

Honda Motoren kopen? Honda Occasions Motorfietsen te koop

of een XTZ750 zoals deze;

Yamaha Motor Kopen? Occasions Motoren online op Speurders.nl

Wat lijkt jullie een goede keuze voor mij? Ik ben er al weken mee bezig en kan maar geen keuze maken wat voor mij de betere motor zou zijn, of is er een andere motor die ik over het hoofd zie en die de beste uitkomst kan bieden.

Ik kijk uit naar jullie meningen en afwegingen.

Gr
 
Laatst bewerkt:
Aprilia Pegaso
Honda Dominator
Yamaha XT600
Cagiva Canyon
Suzuki Freewind

Allen rond de 50pk maar wel 1cillinders. Daar moet je van houden. Voor jouw gebruiksdoel zouden ze prima passen maar op de snelweg is de transalp comfortabeler denk ik.

Verder zou ik me niet zo druk maken over storingen. Het blijft een Honda. Het is niet het meest spannende model maar ga eerst maar eens leren rijden. Over een paar jaar kan je altijd nog een andere kopen. Alternatief zou misschien een TDM850 van het eerste model zijn. Maar da's wel een heel ander type motor qua karakter.
 
Tsjah, je wil alles eigenlijk voor niets.

Je wilt een betrouwbare, zuinige, krachtige, snelle allroad zonder zwakke punten die er leuk uit ziet.

De XTZ is (maar hier ga ik vast op tegensproken worden) m.i. technisch de mindere in de vergelijking, maar is sterker en spannender.

De TA is de beste technisch, maar saaier en 1:20 rijden heb ik er niet mee gedaan.

En de F650 vindt je ook wel binnen dat budget trouwens, 1 cilinder met minder topeind vermogen maar onderin iets, (let op, iets, niet veel :P ) pittiger.
 
Ik heb zelf een Transapje uit 97, nu heb ik er een dikke 25dkm mee gereden. En moet zeggen het bevalt mij erg goed. Nog geen gekke dingen aan de motor gehad behalve de normale slijtage delen.
Ook lange ritten zijn zeker geen probleem, maar je moet er op de snelweg geen wonderen van verwachten. Met bepakking rijd het lekker tot een 120km/u en zonder is de 140km/u goed uit te houden.

Ook allroad kun je goed uit de weg met de Transalp, en heeft daarvoor ook zeker genoeg vermogen.
Ik ben ook vooral op de weg geen rustige rijder, en de Alp krijgt flink op z'n donder bij mij.
 
SUPER TENERE!!! *O* *O* *O* :] :] :] :]

Beste motor die ik ooit heb gehad. Baal er nog steeds van dat ik die weg heb gedaan maar had helaas de knaken harder nodig. ;(
Echt een fantastische motor. Offroad wel aan de zware kant maargoed, hoe vaak doe je dat in de praktijk nou echt? ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weinig centen voor onderhoud en benzine....
Allroads zijn relatief waardevast op het moment. Voor jouw budget ga je dus automatisch richting een oudere motor en/of veel km's op de klok. Dan kan er altijd wat onverwacht onderhoud aan komen.

Kleding e.d. heb je al of gaat dat ook nog van het budget af?

Tip: kijk ook eens bij minder geliefde modellen, b.v. een GSX 600 / 750 F. Kan je soms voor een appel en een ei op de kop tikken. Let er wel op: staat is belangrijker dan prijs. Beter 1000 betaald voor een goede motor dan 600 voor een motor waar nog voor 5-600 achterstallig onderhoud op zit. Banden, kettingset, remblokken, het zijn allemaal slijtagedelen en als je dat allemaal moet vervangen tikt het best aan. Kan die dure motor waar het relatief nieuw op zit ineens een koopje blijken.
 
super tenere kopen ja, en die bmw lekker achterwege laten. Da's voor ouwe mannen die op zondagmiddag The Long Way Round hebben gekeken, en daardoor besloten hebben ook motor te gaan rijden. :+

moet je dan wel (laten) begrenzen want op A2 rijbewijs mag je er niet mee rijden. Dat moet je dus wel meerekenen in de kosten.

Voor de Super Tenere zijn prima onderdelen te krijgen hoor. Vooral op de duitse markt is er nog veel te vinden, daar zou ik me niet zo druk om maken. Verder een goeie motor voor snelweg/duo/vakantie/onverharde wegen/drempels, eigenlijk van alles wel. Met nieuwe gasnaalden krijg je ook nog wel een aardig verbruik (1:21).

Alternatief: als je eerst een jaartje lekker goedkoop wil kun je ook een leuke naked bike kopen voor weinig geld *O* verbruik 1:24 en niets meer aan te sleutelen

dan mag je als je komt kijken ook wel een rondje op mijn suup :Y
 
Laatst bewerkt:
Beste BartJuan,

Zoals mijn nickname al doet vermoeden woon ik ook in de hoofdstad. Mijn eerste motor was een Yamaha XT600E uit 2002. Ontzettend betrouwbaar, licht en handelbaar. Kon er in de stad prachtig mee uit de voeten. Gemiddeld reed ik er rond de 1:20 mee. Ook als reismotor voldeed de XT prima. Ben er afgelopen zomer mee naar Frankrijk geweest en heb daar 3100km gemaakt. Prachtige reis!

Regelmatig ga ik ook bij mijn ouders op de koffie, zo'n 85 km verderop. Is ook prima te doen op de XT, al heb je natuurlijk wat meer last van wind. Ik reed dan ook vaak ontspannen binnendoor.

Het enige nadeel in mijn ogen was de topsnelheid. De XT trok lekker vlot door, had voldoende koppel onderin, maar op de snelweg zat de vmax wel rond de 130-140. Vandaar mijn keuze om regelmatig binnendoor te gaan. :]

Mocht je nog vragen hebben over de XT, hoor ik dat graag van je.
 
Ik heb sinds een half jaar een Transalp en heb veel snellere en zwaardere motoren gereden.
In eerste instantie ook liever een XTZ of Africa Twin gehad maar ik heb nog geen minuut spijt gehad van de TA.

De motor is licht dus super wendbaar en ook nog eens super betrouwbaar. (de mijne is uit 94). Pas nog 4 dagen in de Ardennen mee gereden naar volle tevredenheid en moeilijk bij te houden. (1:23 verbruikt).

Saai? dacht ik ook maar voorlopig mag de TA nog blijven en stap ik iedere keer af met een tevreden grijns.
Oja, onderhoud = goedkoop. Tis een Honda dus super betrouwbaar, gemiddeld verbruik ruim 1:20. Kom er eigenlijk niet onder en rijd toch vrij stevig.

Maar er zijn vast fijnere en betere motoren te koop.
 
heb sinds 1.5 jaar transalpje en dat bevalt prima. Heb er een kleine 20.000 km mee gecrost en nooit geen gekke dingen mee meegemaakt. SSSSSSSuper betrouwbaar. Heb al veel kapot gereden maar dit ding nog nooit. Ik zou het wel weten. En saai is ie echt niet. :} :}
 
Hoi BartJuan, ik rij zelf een XTZ750 en kom regelmatig voor mijn werk op de motor naar Amsterdam. Als je wilt kunnen we een keer afspreken. Bauke
 
Geweldige reacties, dank jullie wel! Ik heb nog een aantal keer naar de Yamaha XTZ en de Honda Transalp gekeken, op youtube, marktplaats, speurders.nl etc.

Nu vind ik zelf dat er verdacht weinig Yamaha's worden aangeboden, als ik er 1 vind waarvan ik denk dat het goed zit kom ik er achter dat ofwel de banden of de remmen, ketting/tandwielen aan vervanging toe zijn/ er schade aan de motor is. Dat is ook zo wanneer de vraagprijs boven de 1500 a 1600 ligt, hetzelfde geldt voor de transalpjes; hiervan worden meer aangeboden maar alsnog komen die in de buurt van 1800 wanneer je 'echt' een goede wil. Hiermee bedoel ik dat zowel voor de transalpjes en xtz die rond de 1500 euro liggen, er bijna in elk geval wel iets mis mee is.

Ik ben nog eens gaan zoeken naar BMW F650 Funduro, tot mijn verbazing (wist niet heel veel van deze motor) komen die naar mijn mening beter uit 'de test'. Er zijn een redelijk aantal te koop die rond de 60k km of minder hebben gelopen (transalp en xtz veel 65+) en de checkpoints (remmen, schade, km stand, tandwielen etc) lijken ook in betere staat.

Ik denk nu meer aan een BMW ondanks dat het me is 'afgeraden', ga ik hier de fout in? Is een één-cilinder zoveel saaier dan een twee cilinder? En is de BMW's top snelheid veel lager dan die van de Yamaha en Transalp? Ik geloof natuurlijk graag dat de Yamaha meer power heeft en spannender en mannelijker is, maar is de BMW wel zo slecht vergeleken met de Transalp?

De volgende filmpjes (review's) hebben me ook aan het denken gezet;

-BMW

-Honda

-Yamaha Het grote Allroad topic deeltje 2!


Het is natuurlijk wel zo dat de bmw minder dan 50 pk heeft en de xtz meer dan 70..
BMW vind ik in het algemeen qua motoren wel prachtig en ik zie dat ze vaak 150k km+ meegaan, dat zegt ook wel wat, daarnaast heeft mn pa een k1200rs. Dit is de eerste motor waar ik ooit op gereden heb en heb ook op dag 1 de 200 aangetikt. Ik weet het ongelooflijk onverstandig maar het heeft me wel doen besluiten me motorrijbewijs te halen, waar ik eerder er nog nooit over gepeinsd had. BMW staat me aan vanwege de kwaliteit, design, reputatie en comfort(houding), maar aan de andere kant ik wil ook powerrrrrr; dat is wat me heeft doen besluiten mn motorrijbewijs te halen, ga ik dat niet missen als ik een f650 funduro aanschaf vergeleken met een transalp of xtz? ( ik ben 1.96 en ik lees dat de F650 ook enigzins klein is en zelfs voor vrouwen meer geschikt is, zijn er mensen die ervaring hebben met een bmw f650 funduro?)


Opniew, dilemma's dilemma's dilemma's.

Ik vond en vind het top jullie meningen te krijgen en ik waardeer jullie adviezen enorm, zijn er nog meer?
 
Laatst bewerkt:
Er is geen reden dat met goed onderhoud een xtz de 150k of 200k km niet zou moeten halen hoor, en volgens mij geldt dat ook voor de transalp. Daarnaast kun je in de xtz altijd nog een TDM850 blok hangen, dat is gewoon 1 op 1 over te zetten.

ééncilinder is niet saaier dan twee over het algemeen, maar bmw heeft nou niet bepaald een super spannend imago. Daarnaast wordt de transalp ook niet echt gezien als een super spannende motor, hoewel dit vast ook een groot deel napraterij is (ik kan immers ook niet uit ervaring spreken)

De reden dat er opvallend weinig super tenere's te koop staan is dat mensen er gewoon niet meer vanaf willen *O*

Voor mij was het uiteindelijk een simpele keuze: met 1.93 meter wilde ik iets wat echt goed zit, en daarnaast iets waar je met een passagier en bagage prettig mee kan rijden. Vergelijkbaar budget met dat van jou, dus de keuze viel al snel op de super tenere.

Dat er vaak wat werk aan zit is niet heel erg, dat kun je gewoon meerekenen in de prijs toch? Als je een goedkope fiets koopt, heb je des te meer geld over om er wat nieuwe onderdelen op te zetten..

Als je een suup koopt zou ik overwegen bij Kneusteun te gaan kijken. Ik heb uiteindelijk een andere gekocht, maar denk dat ik net zo goed bij hem had kunnen gaan kijken.
 
Een F650 funduro vergelijken met een K1200 is echt appels met peren, het enige dat overeenkomt is het blauw/witte logo. Ze zijn zelfs niet in dezelfde fabriek of zelfs maar in hetzelfde land gemaakt!

Let bij de F650 ééncilinder op de koppakking, wat ik heb begrepen wil die wel eens lekken. En idd, weinig te koop kan twee dingen betekenen: eigenaren willen er niet vanaf en/of ze zijn zo snel weer verkocht dat er nooit veel tegelijk te koop staan.
 
Opniew, dilemma's dilemma's dilemma's.

Ik vond en vind het top jullie meningen te krijgen en ik waardeer jullie adviezen enorm, zijn er nog meer?
Koop een motor die technisch in orde is. Welke maakt niet uit, als je na een half jaar toch iets anders wilt verkoop je 'm gewoon weer. Bij de leeftijd en prijsklasse waarin je kijkt is de afschrijving verwaarloosbaar.

Ging je nu op zoek naar een splinternieuwe dan was het beter om wat zorgvuldiger te zijn, op het moment dat je zoiets over de drempel van de showroom duwt is de afschrijving al groter dan de hele aanschafprijs van een fiets-met-aardig-wat-ervaring ;)
 
Ik heb nergens nog ervaring mee, maar ik ben wel ook aan het kijken naar een eerste motorfiets. Al zal dat nog eventjes duren. Van dit type motor vind ik de suzuki dr800 het mooiste. Ik weet niet of die verder kwa rijgedrag en dergelijke onderdoet voor de rest, maar het is wel echt een enorm stoer apparaat:
Suzuki%20DR800S%2090.jpg
 
Lijkt me ook een hele leuke motor! Wel rekening mee houden dat die iets meer richting offroad georienteerd is, en dus minder comfortabel gaat zijn op lange ritten dan de Super Tenere, Transalp, Africa Twin of zoiets dergelijks. 800cc in één cilinder wil namelijk nog wel eens wat trillingen veroorzaken :) Daarentegen heb je er misschien meer aan als je veel van de weg af wilt.
 
Ik heb gekozen om een allroad motor te kopen, ik ben er alleen nog niet uit welke

Ik heb weinig centen voor onderhoud en benzine, de transalp sprak mij aan omdat ie zuinig is (1:20) en omdat hij erg betrouwbaar is en er veel onderdelen voor te krijgen zijn.


Wat betreft je angst voor saai:

een motor van ongeveer 1000 euro...

Dat je geen zin hebt om 300 euro uit te geven aan bijv spaken/velgen snap ik.

maar onderhoud van een 100/200 euro gemiddeld per jaar moet je toch wel op rekenen.

qua kosten en wat je allemaal wil en verwacht zou ik het zo klein,nieuw,saai :+ en goedkoop mogelijk houden en geld apart houden voor onderhoud.

hopelijk nu iets minder dilemma's ;)
 
Ben zelf met een XTZ uit 1990 naar Mongolie gereden, kameraad had een TA. 13000 km En het enige dat kapot is gegaan aan de XTZ is een knipperlichtlampje; de TA daaentegen verloor bijna zijn kuipwerk en regelmatig moesten de carbs worden schoongemaakt. Kortom, de XTZ is gemaakt om zonder veel poespas het gewoon te doen met voldoende vermogen. Dilemma over, toch?
 
@MB388, die Suzuki is ook leuk inderdaad. Zou ik graag een keer op rijden maar ik zou hem niet willen kopen ;). @LePensZeur, Ik ken dat filmpje. Gaaf filmpje, alleen is dit wel een naked bike en ik wil toch echt liever een 'echte allroad'. Ik heb gister even een testritje gemaakt op een transalp, dat was erg leerzaam; ik kreeg niet echt een 'wauw' effect maar was toch meer dan tevreden over hoe die aanvoelt en vind het een fijne stadsmotor. Ik zie het nu echter wel meer als een stadsbrommer (2.0) want heel veel power heeft ie niet, maar met al het andere in mijn achterhoofd zou dit wel eens de motor kunnen zijn die voor mij op dit moment het beste is. Ik wil nog proberen ergens een proefritje te maken op een F650, en zoals motorbazaar zei; ik kan hem inderdaad weer weg doen wanneer ik er op uitgekeken ben aangezien ze vrij waardevast zijn.

Eindelijk vorderingen.. haha, nu even me theorie examen slagen volgende week. Ik houd jullie op de hoogte! (Heb ook nog naar een dominator gekeken, maar dat zijn wel 'echt' brommers) Voor nu lijkt een transalp of een f650 me de beste keus.

Kan verdomme niet wachten om 'legaal' op mn eigen fietsje rond te scheuren, zeker met dit weer! Ben jalours op jullie allemaal haha
 
Als ik jou was zou ik ook een keertje met Bauke afspreken (Sonauto). Zo'n aanbod moet je niet laten liggen en de s10 moet je ook zeker eens proberen.

Als je ooit in scheveningen bent kun je ook nog wel een rondje tuffen op die van mij (liever wel pas als je je pasje hebt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan