Welke allroad?

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
Hi

We zijn met drie vrienden die op vakantie gaan met de motor. We zullen ergens in italie uitkomen uiteindelijk.
We hebben geen straat motoren (alleen circuit). Nu willen we voor een "all road" gaan. Budget plus minus 1500 a 2500 euro.

Ik zelf ben erg gecharmeerd van de africa twin. Degelijk en betrouwbaar heb ik het idee. Op de spanningsregelaar en benzinepomp na. Maar dat is geen probleem.

Vriend van mij is voor de bmw r1100gs uit 1994 aan het kijken. Bmw? Betrouwbaar? Cardan is wel handig uiteraard.

Iemand nog suggesties, tips, trucks?
 
V-Strom, 650. Ik ga er van uit dat jullie solo rijden. Anders de 1000. Volop tweedehands te koop. Degelijk, comfortabel en probleemloos.
 
De Africa Twin valt misschien wel wat buiten je budget. Volgens mij zijn ze erg gewild en worden daarom voor best hoge prijzen aangeboden.

Je zou ook eens kunnen kijken naar Honda XL600V Transalp / Yamaha TDM850 / Kawasaki KLE500

Aangezien je redelijk wat kilometers gaat maken zou ik in ieder geval voor een twin gaan en niet voor een 1 cilinder.
 
Waarom een all road? Ga je echt op een andere ondergrond rijden dan asfalt? Want anders zou ik eerder voor een sport/toer motor gaan. Pan European, FJR, zzr 1200, dat soort motoren. Die zijn vaak zuiniger en beter geschikt voor lange stukken snelweg ivm betere windbescherming.

En voor degene met het minste budget is mijn CBR 1000 f ook te koop voor drie knaken en een rol drop. Op leeftijd maar die brengt je probleemloos en comfortabel naar Italie en weer terug. En dan nog een keer als het moet.
 
Laatst bewerkt:
Omdat we nog geen 50 zijn :+

Nee maar af en toe een leuk onverhard paadje moet kunnen.
 
Binnen dat budget zou ik kijken naar een Transalp of een TDM850 (kannetje olie mee).
Een Kle500 vond ik een best smal zadel hebben, op lange ritten misschien niet zo comfortabel. Als je lang bent is een Super tenere misschien een goed alternatief voor een Africa twin.
Wil je iets met Ducati techniek dan is een Cagiva Gran Canyon / elefant wellicht nog een leuke optie.
 
Zelf ben ik ook super blij met mijn (tweede) Africa twin, maar binnen jouw budget zal je die niet snel vinden. Doorsparen, of voor een concurrent (S-Teneré, Transalp, Cagiva elephant...)

Let op dat motoren als de TDM, V-strom e.d. gewoon wegwielen hebben (geen offroad maat), en je er niet te veel van kan verwachten.
 
Hi

We zijn met drie vrienden die op vakantie gaan met de motor. We zullen ergens in italie uitkomen uiteindelijk.
We hebben geen straat motoren (alleen circuit). Nu willen we voor een "all road" gaan. Budget plus minus 1500 a 2500 euro.

Ik zelf ben erg gecharmeerd van de africa twin. Degelijk en betrouwbaar heb ik het idee. Op de spanningsregelaar en benzinepomp na. Maar dat is geen probleem.

Vriend van mij is voor de bmw r1100gs uit 1994 aan het kijken. Bmw? Betrouwbaar? Cardan is wel handig uiteraard.

Iemand nog suggesties, tips, trucks?
Een 1100GS uit '94 voor 1500 is behoorlijk gebruikt. Dan wil ik weten of de versnellingsbak gemodificeerd is, vanaf wanneer de Hall sensor en de dynamoriem zijn. Eigenlijk wil je geen 1100 van voor '97, het jaar met de gemodificeerde versnellingsbakken.

Ik zou voor dat budget een AT zoeken.
 
Een Africa twin heb je ook niet voor weinig, ze blijven populair. bij 2500 begint het voor een redelijke AT ook pas. De eerste op MP voor dat bedrag heeft valschade.

Die bakken bij een gs zou ik niet zo bang voor zijn ik heb er zat ongemodificeerd oud mee zien worden. Ze schakelen wat ruwer en een en ze lopen wat minder mooi dan een latere 1150 maar je moet wel heel erg je best doen wil je zo een blok echt stuk krijgen. Ze zijn er voor 2500 maar dan zit je ook wel een beetje op de ondergrens.

dan zou ik toch voor een van de eerste generatie grote allroads van de japanners gaan. Ik heb nooit begrepen waarom Transalps altijd een beetje ondergewaardeerd bleven ze hebben een wat minder stoer uiterlijk als een AT maar technisch zijn ze niet veel anders; enkel geen brandstofpomp die stuk kan gaan. Ik vind/vond het altijd leuke dingen. degelijke mooi lopende v-twin, lekkere hoge zit, zuinig en je komt er overal mee. te zacht gedempte voorpoten maar daar is makkelijk wat aan te doen. En als je offroad gaat zijn een paar valbeugels wel noodzakelijk wil je de zijkuipen heel houden.

Twee jaar geleden zoekende naar KTM 950/990 kwam ik langs een DR800 met een enduro alpen trip in het achterhoofd. Niet wat ik zocht maar toch maar gaan kijken. Nette fiets en meteen meegenomen.d Een keus waar ik achteraf heel blij mee was. De onvermijdelijke keren dat je hem offroad een keer neerlegt deden een stuk minder pijn dan wanneer het die KTM van vijfduizend euro plus was geweest. En gewoon ook nog echt een leuke machine om mee te rijden. Voor zo een grote eencilinder een blok wat best mooi in balans is, dat wil zeggen hij trilt minder dan die eerder genoemde 2 cilinder boxer van hierboven. Een boel koppel en met een niet zo legale laser demper ook nog een machtig mooi geluid. Met 200 plus kilo niet de lichtste maar ook met het zwaardere offroad rijden kwam hij (met enige oefening) behoorlijk goed mee. En niet geheel onbelangrijk, onbekend maakt onbemind ofwel ze zijn doorgaans niet zo duur.

Super Tenere is al genoemd en valt te scharen onder dezelfde categorie. wat zwaarder maar daarmee ook wat lekkerder op de lange afstanden. Heb je niet zoveel haast en hou je van binnendoor rijden dan is er aan lichtere 1 cilinders ook nog zat te vinden.
 
Zoals ik al aangaf heb ik zelf gisteren de africa twin gescoord

Heel mooie motor
Geen steen of valschade, veel extras, geen pekel aanslag op blok of waar dan ook, valbeugels, koffer, navigatie, handvatverwarming.

En dat allemaal binnen budget :)
 
Zoals ik al aangaf heb ik zelf gisteren de africa twin gescoord

Heel mooie motor
Geen steen of valschade, veel extras, geen pekel aanslag op blok of waar dan ook, valbeugels, koffer, navigatie, handvatverwarming.

En dat allemaal binnen budget :)
Wow, klinkt goed..
Ploatie?
 
Wow, klinkt goed..
Ploatie?
Rechter is van mij

kW1eFhz.jpg
 
Linker is mooier.

Nee zonder gein: leuk ding! Zul je veel plezier mee beleven! De enigste "kwaal" is de brandstofpomp die elke halve ton nieuwe contactpuntjes nodig heeft (€25). Of je zet er een 4007 diode overheen en bent ook dat probleem kwijt (€25.07).
 
Laatst bewerkt:
Linker is mooier.

Nee zonder gein: leuk ding! Zul je veel plezier mee beleven! De enigste "kwaal" is de brandstofpomp die elke halve ton nieuwe contactpuntjes nodig heeft (€25). Of je zet er een 4007 diode overheen en bent ook dat probleem kwijt (€25.07).
Brandstofpomp is blijkbaar al aangepast naar een elektrische (aldus de vorige eigenaar) ipv met contactpuntjes. O.a. om het bekende probleem op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
Als je hem na je vakantie weer kwijt wilt dan hoor ik dat graag. Lijkt me een mooi exemplaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan