Welke banden + bandenmaat Honda CBR 1989

Status
Niet open voor verdere reacties.

Steppie00

Die hard MF'er
26 mei 2011
578
17
Rotterdam
MF-ers

Ik ben toe aan een nieuw setje banden. Heb op dit moment de Bridgetone BT45 eronder zitten. Over de voorband ben ik opzich heel tevreden. Echter de achterband is in het midden helemaal vlak gesleten. Nu gebruik ik de motor in de zomer ook voor woon-werk verkeer dus veel snelweg maar ook pak ik de motor regelmatig om ff lekker een dijkie te knallen dus rijd er ook wel sportief mee.

Nu heeft een maat van mij Michelin Pilotpower 2ct deze banden komen super uit de testen en zullen ook minder hard slijten in het midden door de hardere compound.
Echter kan ik de banden niet vinden in de maat die onder mijn motor zitten.
Nu twijfel ik er ook aan of ik de goeie maat heb.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met advies over welke banden ik het beste zou kunnen nemen?
En over welke bandenmaat er past op een honda cbr 600f uit 1989.

Alvast bedankt,
 
Even uit mijn hoofd: 110/80 - V17 voor en 130/80 - V17 achter.
En BT45 is dan een goede keus.
Kijk ook even op de websites van de bandenfabrikanten, die hebben er een zoekprogramma voor.
 
Volgens vriend internet moet er 110/80-17 en 130/80-17 onder.

Maar denk dat als je voor een nette tourband kiest je meer dan genoeg grip hebt voor een motor uit '89. Die moderne tourbanden leveren meer grip dan sportbanden uit die tijd en als je ze netjes warm rijdt kan je ze behoorlijk sportief rijden.

Michelin Pilot Active is een fijne band uit eigen ervaring. (en in jouw maat)
 
Laatst bewerkt:
Thnx, op dit moment heb ik wel een 140 band achter dit vind ik zelf mooier dit levert ook geen problemen op.
Wat betreft die toerbanden die zijn er idd wel in deze maten. Het klinkt misschien dom maar vind sportbanden er wat mooier uitzien.
Verder lees ik ook op verschillende fora dat je bijvoorbeeld ook kan veranderen in hoogte van de band ivm betere grip en het gevoel bij insturen in een bocht. Wat is hier nou precies van waar?
 
Met een 140 band zal de motor iets minder de bocht 'in vallen' dan met een 130 band. Dus iets minder strak sturen.

De hoogte van de band helpt misschien wel bij het insturen, omdat de wielomtrek groter wordt en de achterkant dus hoger. Maar de band zelf wordt ook instabieler. Iets wat dan beter werkt is om de achterkant wat omhoog te doen met behulp van tailrisers in het link systeem. Van die driehoekige plaatjes:

Veerverhogers%20type1_final.jpg


Maar daardoor krijg je ook meer druk op je armen, waardoor je last van je schouders en nek kunt krijgen.

Op het circuit heb je daar geen last van omdat de rijwind er wel voor zorgt dat de druk van je armen af gaat. Maar op de weg rij je meestal langzamer dan 140km/u. ;)
 
Laatst bewerkt:
Waarom een nieuw topic, als er al het grote bandentopic is waar (bijna) al deze vragen in beantwoord zijn. HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Ten eerste is het verhaal over Multi-Compoundbanden door jouw vriend uit zijn verband getrokken. Een MC-band gaat NIET per definitie langer mee (maar dat kan wel).
Bijvoorbeeld de Michelin Pilot Power (niet leverbaar in jouw maten), daar is de 2CT-versie (2CT staat voor dual-Compound-Technology) in het midden even zacht als de gewone Power, maar de buitenkant van het loopvlak wat zachter dan bij de normale Power.
In zijn algemeenheid zie je dat bij Sportbanden de buitenkanten zachter gemaakt worden, en dat bij Sport-Toerbanden het midden harder (voor meer levensduur).

Jij vraagt enerzijds een band een band die minder snel vlakslijt, maar anderzijds een Sportband moet zijn omdat je het mooier vindt (niet omdat je het nodig hebt). Helaas, die is er niet...... Je vraagt iets onmogelijks.

Voor jouw motor kom je eigenlijk altijd uit op diagonaalbanden, en niet op de modernere radiaalbanden (voor uitleg, zie eerder genoemd bandentopic).
Mijn advies: niet zeuren, gewoon redelijke S-T bandjes kopen, en bij aanschaf van jouw volgende motor even opletten dat je er een aanschaft die moderne bandenmaten aankan.
 
Vierkant wordt je achterband op de weg toch wel. Tenzij je altijd voluit de bocht om gaat. :+
Nee, is absoluut onjuist!
Een vlak gereden achterband komt door een aantal factoren:
1. te veel snelweg rijden (hogere snelheid verergert de slijtage)
2. te veel stoplichtsprintjes
3. te lage bandenspanning

Bij normaal gebruik zal je achterband iets minder bol worden, maar zeker NIET plat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan