Welke banden??

18 jul 2011
179
0
Hallo!

Heb als aspirant ZAC-rijder :) zonder 'bandenkennis' de volgende vragen:

Welk type/merk band wordt er veel gebruikt door jullie in de ZAC/C-Cup?
Welk type is geschikt voor een beginnend rijder?
Waar op te letten qua compound/profiel/grip/levensduur etc?

Alvast bedankt voor de tips!

Martijn
 
Wil je meteen zac gaan rijden??
of eerst eerst met vrij rijden beginnen?
In zac zijn slicks en warmers niet toegestaan dacht ik.

Er zijn zoveel smaken banden dat je daarvoor eigenlijk echt zelf moet proberen
voorbeelden
  • Pirelli dragon supercorsa
  • Pirelli diablo supercorsa
  • Metzeler Racetec
  • Bridgestone BT003
  • Bridgestone R10
  • Michelin Power One
  • Continental Race attack
  • Dunlop GPracer??? (weet niet zo gek veel van dunlop :) )

Er zijn vast mensen die je hier een beter advies bij kunnen geven
(ook al blijft het een gevoelskwestie)
de opwarm tijd van de supercorsa was volgens mij weer sneller dan andere banden.
 
Laatst bewerkt:
ik ben pro conti-race medium... super bandje nix mis mee en met mijn rijstyle makkelijk 3 dagen voor een achterbandje en het dubbele voor de voorband...
edit: warmers zijn toegestaan tegenwoordig maar zonder zijn de bandjes warm na de opwarmronde (mits je een paar keer goed gas geeft en hard remt :W )
 
Laatst bewerkt:
dacht al dat ik er eentje mistte :)

Verder denk ik dat er bij achterbanden vaak de medium compounds gebruikt worden
En voor medium/soft banden

nogsteeds is het een kwestie van zelf uitproberen :)
 
Warmers mogen tegenwoordig wel in de ZAC en aan Supercorsa's heb je een prima band.
 
ik rij zelf met diablo supercorsas of metzeler racetek interacts
rijden super en ik vind ze fijner rijden dan de dragon supercorsas die je veel ziet
 
Welke band is interessant wanneer we ook het kostenplaatje er bij pakken? Heb nu een setje Dragon Supercorsa's, die ik met veel moeite voor een betaalbare prijs heb gevonden. Maar zowel de Dragons als Diablos zijn behoorlijk prijzig bij de diverse webshops en bandenboeren.
 
Kostentechnisch is de Pirelli superbike pro interessant, enkel bied deze niet de grip van een SC
 
Welke band is interessant wanneer we ook het kostenplaatje er bij pakken? Heb nu een setje Dragon Supercorsa's, die ik met veel moeite voor een betaalbare prijs heb gevonden. Maar zowel de Dragons als Diablos zijn behoorlijk prijzig bij de diverse webshops en bandenboeren.

Dragon's zijn toch wel te krijgen voor € 250,- voor een setje. Als je nog goedkoper wilt, moet je op zoek naar continentals.
 
Je koopt banden die jou het fijnste gevoel geven! Wanneer je banden kan kopen die kostentechnisch interessant zijn, maar waar je een paar seconden langzamer mee rijdt, ben je denk ik ook niet tevreden. Kostentechnisch zou je een wat hardere (compound) kunnen kopen. En de duurste banden zijn misschien niet de fijnste voor jou.
 
Kostentechnisch is de Pirelli superbike pro interessant, enkel bied deze niet de grip van een SC

Dit is iets wat ik dan niet snap, het zijn slicks, tegenover profielbanden. Je zou toch wel wat meer grip verwachten lijkt me.

Dragon's zijn toch wel te krijgen voor € 250,- voor een setje. Als je nog goedkoper wilt, moet je op zoek naar continentals.

Heb er uiteindelijk wat minder voor betaald, wat dat betreft klaag ik ook niet. Maar als amateur / hobby-rijder tikt het natuurlijk wel aan.

Je koopt banden die jou het fijnste gevoel geven! Wanneer je banden kan kopen die kostentechnisch interessant zijn, maar waar je een paar seconden langzamer mee rijdt, ben je denk ik ook niet tevreden. Kostentechnisch zou je een wat hardere (compound) kunnen kopen. En de duurste banden zijn misschien niet de fijnste voor jou.

Ben het met je eens dat de goedkoopste of duurste banden niet per definitie de beste keuze is. Wanneer er races moeten worden gewonnen zijn de kosten ook minder relevant. Wanneer ik naar mezelf kijk is dat op dit moment minder belangrijk en kom ik met wat 'mindere' banden er ook. De vraag is natuurlijk ook in hoeverre goedkopere banden minder zijn ... of er gewoon meer marge word gevraagd voor een vergelijkbare band :).
 
Laatst bewerkt:
Er zijn voldoende circuitrijders die op gebruikte banden rijden (gebruikte setjes kopen bij ZAC'ers, CUP'ers oid)
Kan ook.
Deze worden hier op het forum regelmatig aangeboden voor schappelijke prijzen.
 
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik zeker wat mee! :)

Zo te lezen loont het om af en toe een ander soort rubber te proberen. Circuit rijden is nieuw voor mij, dus gelijk de hoofdprijs betalen voor een band lijkt me niet nodig. De rondetijden zal ik toch eerst naar beneden moeten halen met verbeteren van rijtechniek ;)
 
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik zeker wat mee! :)

Zo te lezen loont het om af en toe een ander soort rubber te proberen. Circuit rijden is nieuw voor mij, dus gelijk de hoofdprijs betalen voor een band lijkt me niet nodig. De rondetijden zal ik toch eerst naar beneden moeten halen met verbeteren van rijtechniek ;)

als circuitrijden nieuw voor je is, waarom begin je dan niet met bijvoorbeeld een Conti sport-attack. Deze heeft een ietsje harder rubber dan de race-attack, maar kan ook op een natte baan gebruikt worden ( niet te vergelijken met regenbanden) en bij een koude baan. Grote hellingshoeken mogelijk.

Ik rij zelf ook niet veel op het circuit ( 1 dag per jaar) en rij met deze band makkelijk een 2 minuut blank ( tijd uit 2010). Opwarmen duurt ruim een halve ronde. Ik rij dan wel met een hoge bandenspanning koud 2,5/2,9 ( ja sommigen gaan nu schrikken, maar ze doen het dan erg goed die banden en zijn de volgende dag niet blauw ofzo).

Tot zover een bijdrage van een noob ;)
 
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik zeker wat mee! :)

Zo te lezen loont het om af en toe een ander soort rubber te proberen. Circuit rijden is nieuw voor mij, dus gelijk de hoofdprijs betalen voor een band lijkt me niet nodig. De rondetijden zal ik toch eerst naar beneden moeten halen met verbeteren van rijtechniek ;)
Ik las laatst nog een stukje dat bijvoorbeeld Supercorsa SC2's zoveel grip bieden dat beginnende rijders er te weinig feedback van krijgen. En uit ervaring weet ik dat je met gemak derde in groep drie / MSL cup kan worden op Michelin Pilot Powers. Dan rij je al 2.09 op CPZ. ;)

Zodra er veel zon is gaan die banden wel smeren, dan liever de straatversie van Pirelli, de Diablo Supercorsa Rosso. Gaan ook vrij lang mee op het circuit. :)
 
Laatst bewerkt:
als circuitrijden nieuw voor je is, waarom begin je dan niet met bijvoorbeeld een Conti sport-attack. Deze heeft een ietsje harder rubber dan de race-attack, maar kan ook op een natte baan gebruikt worden ( niet te vergelijken met regenbanden) en bij een koude baan. Grote hellingshoeken mogelijk.

Ik rij zelf ook niet veel op het circuit ( 1 dag per jaar) en rij met deze band makkelijk een 2 minuut blank ( tijd uit 2010). Opwarmen duurt ruim een halve ronde. Ik rij dan wel met een hoge bandenspanning koud 2,5/2,9 ( ja sommigen gaan nu schrikken, maar ze doen het dan erg goed die banden en zijn de volgende dag niet blauw ofzo).

Tot zover een bijdrage van een noob ;)


Het blauw kleuren van een band is geen enkel probleem, als banden noob zou je dit moeten weten.

Het blauw kleuren van een band heeft te maken met de oliën in de compound. Wanneer een band warm wordt, komen deze oliën naar de oppervlakte en zodra de band is afgekoeld, is deze verkleuring wel of niet te zien. De verkleuring kan over het gehele loopvlak te zien zijn, maar ook plaatselijk of vlekkerig zijn. Vooral Dunlop banden kleuren blauw, heeft te maken met de samenstelling van de compound.

Persoonlijk zou ik geen straatbanden adviseren voor op het circuit (ongeacht niveau), puur omdat het temperatuur venster van straatbanden lager ligt. Om een discussie te voorkomen, uiteraard kan je met straatbanden op het circuit rijden, ze zijn dan ook zwart en rond, maar of het verstandig is….
 
Persoonlijk zou ik geen straatbanden adviseren voor op het circuit (ongeacht niveau), puur omdat het temperatuur venster van straatbanden lager ligt. Om een discussie te voorkomen, uiteraard kan je met straatbanden op het circuit rijden, ze zijn dan ook zwart en rond, maar of het verstandig is….
Een serieus artikel in de Nederlandse bladen dat rijders tegenwoordig minder makkelijk doorstromen naar het ONK of zelfs de ZAC S3 omdat de circuitbanden vooruit liggen op het niveau van de rijder. De band geeft alleen maar grip, ze leren het aanremmen en inglijden van de bochten niet zoals de pro's dit doen een paar klassen hoger. :)

Ik heb van de week nog op CPZ gereden, volgens mij heb ik al eerder discussie met je hierover gehad, maar 80% stond op straatbanden, waarvan het meerendeel zelfs sport/toer.
Ze rijden dan ook tijden tussen de 2.18 en 2.50! (dik onder de 2.10 gaan we praten..)

IMAGE_666.jpg


Dat gaat prima. :Y Ritje Mettet met Pirelli Supercorsa Rosso straatbandjes. :)
 
Wat er in de motorbladen staat, neem ik niet zo serieus. Vaak nemen de bladen ook gewoon dezelfde informatie van elkaar over, of de info nu juist is of niet. De info die ze plaatsen, is in de meeste gevallen ook gewoon het PR praatje van betreffende bandenfabrikant.

Mijn ervaring is dat gelukkig de meesten op circuitbanden rond rijden, uitzondering zijn misschien landelijke motordagen en minder prestatie gerichte circuitdagen.
 
Wat er in de motorbladen staat, neem ik niet zo serieus. Vaak nemen de bladen ook gewoon dezelfde informatie van elkaar over, of de info nu juist is of niet. De info die ze plaatsen, is in de meeste gevallen ook gewoon het PR praatje van betreffende bandenfabrikant.

Mijn ervaring is dat gelukkig de meesten op circuitbanden rond rijden, uitzondering zijn misschien landelijke motordagen en minder prestatie gerichte circuitdagen.
Dat ben ik wel met je eens. ;)

Hier gaat Tom trouwens met zijn Rosso Corsa's op Folembray.

Rijdt toch heel leuk. ;) (andere filmpje was blijkbaar met Pirelli Superbike pro)
 
Ik heb met men 10 al op circuit gereden met:
Supercorsa pro
Supercosa sc2
Supercorsa sc 1 (enkel voorband)
Pirelli rosso corsa
En vorige circuitdag voor het éérst op slicks (superbike pro dus)
Ik vind de rosso corsa echt een top band :Y heeft erg veel grip en gaat veel langer mee dan een sc2 vb hij glijd mss wat als je pusht maar heeft heel veel feedback stuurd ook heel erg lekker/snel in beter dan een supercorsa vind ik bij knetterhard rijden is een supercorsa mss beter kwa stabiliteit maar voor mij geen supercorsa meer :N
Is te duur kwa slijtage en op mijn niveau is een rosso corsa wss bijna net zo goed ;)
en daar haal je +- dubbel aantal circuitdagen mee!
De superbike slick die ik voor het 1st op mettet had kan ik nog niet echt een oordeel over vellen daarvoor moet ik er 1st nog een dag of 2 mee circuitrijden heb niet het id dat ze meer grip geven dan rosso corsa's eerlijk gezegd maar dat is moeilijk vergelijken op verschillende circuits/omstandigheden ;)
Ga in sept terug naar folembray en als ze droog weer geven rijd ik op de superbike slicks dan moet ik onder de minuut komen anders zal ik als deze versleten zijn terug overschakelen op rosso's :P
 
Wat er in de motorbladen staat, neem ik niet zo serieus. Vaak nemen de bladen ook gewoon dezelfde informatie van elkaar over, of de info nu juist is of niet. De info die ze plaatsen, is in de meeste gevallen ook gewoon het PR praatje van betreffende bandenfabrikant.

Mijn ervaring is dat gelukkig de meesten op circuitbanden rond rijden, uitzondering zijn misschien landelijke motordagen en minder prestatie gerichte circuitdagen.

Ik weet toevallig dat ze bij de langstreckenpokal op de nurburgring een wedstrijd op Sport-attacks hebben gewonnen omdat deze band voor de omstandigheden gewoon de beste oplossing was. Zelfs professionele teams gebruiken ze.

Blauw uitslaan van banden staat toch meestal voor een te heet geworden rubber? of is het gewoon dat hij goed warm is geweest ?

Ben zelf van mening dat je beter met straatbanden op het circuit kan rijden dan met circuitbanden op straat gaan rijden omdat ze denken dat ze dan de meeste grip hebben in de bocht... maar ben geen expert
 
Wil je meteen zac gaan rijden??
of eerst eerst met vrij rijden beginnen?
In zac zijn slicks en warmers niet toegestaan dacht ik.

Er zijn zoveel smaken banden dat je daarvoor eigenlijk echt zelf moet proberen
voorbeelden
  • Pirelli dragon supercorsa
  • Pirelli diablo supercorsa
  • Metzeler Racetec
  • Bridgestone BT003
  • Bridgestone R10
  • Michelin Power One
  • Continental Race attack
  • Dunlop GPracer??? (weet niet zo gek veel van dunlop :) )

Er zijn vast mensen die je hier een beter advies bij kunnen geven
(ook al blijft het een gevoelskwestie)
de opwarm tijd van de supercorsa was volgens mij weer sneller dan andere banden.

Mijn maat heeft die afgelopen woensdag onder zijn 600 laten leggen zaten na 4 sessies op de slijtnokken :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan