Welke bandenspanning rij jij?

Welke bandenspanning rij jij?

  • Zoals de fabrikant aangeeft

    Stemmen: 55 52,4%
  • Hoger

    Stemmen: 30 28,6%
  • Lager

    Stemmen: 15 14,3%
  • Ik check nooit de bandenspanning ..

    Stemmen: 5 4,8%

  • Totaal aantal stemmers
    105
  • Opiniepeiling gesloten .
BT002 en 003 zijn semi-circuitbanden. De S22 is een gewone sportband (wel een hele goede). Karkasopbouw is behoorlijk afwijkend.
Een semi-circuitband is gemaakt voor vooral maximale grip, de handling komt daarbij op het tweede plan. Ze zullen zelden of nooit gebruikt worden met een passagier en/of veel bagage op de motor.
Een sportband is gemaakt voor vooral handling, de grip komt daarbij op het tweede plan. De meeste straatrijders zullen zelden of nooit de maximale grip nodig hebben. Deze banden worden wel af en toe zwaar belast met passagier en/of bagage. Vandaar ook dat ze vrijwel altijd een stijver karkas hebben dan een semi-circuitband.

De maximale toelaatbare druk wordt soms wel opgegeven op de band, maar meestal zie je de standaardbelading bij een bepaalde druk. Dat komt gewoon uit een lijstje en zal niet vaak daarvan afwijken. Net als de beladingsindex voor vrijwel elke band met dezelfde maat gelijk is....
 
2,3/2,9 zoals de fabrikant van de motor het voorschrijft. En eerlijk gezegd, ze hebben gelijk. Het rijdt het best op de openbare weg.
 
Vreemd toch hoe deze persoon direct op mijn vraag antwoord en de kern van het onderwerp snapt

Dave Moss Tuning
' If the manufacturer increases pressure it is due to design changes in construction and carcass. A softer carcass needs higher pressure. As they designed the tire and recommend the pressure, there is a good reason to believe that grip is not reduced by higher pressure as per my testing with the Pirelli Angel GTII.'


ps, hij is btw maar een expert op vlak van banden en veerafstelling (voor zij die toch overtuigd zijn dat je toch met minder druk moet rondrijden op straat, of je motorfietswaarden moet volgen voor bandenspanning)
 
Vreemd toch hoe deze persoon direct op mijn vraag antwoord en de kern van het onderwerp snapt

Dave Moss Tuning
' If the manufacturer increases pressure it is due to design changes in construction and carcass. A softer carcass needs higher pressure. As they designed the tire and recommend the pressure, there is a good reason to believe that grip is not reduced by higher pressure as per my testing with the Pirelli Angel GTII.'

Dat gaat over de geadviseerde bandenspanning en die is bij alle door jou genoemde bandentypes 2.5 bar.

De op de band genoemde spanning is gekoppeld aan het maximum gewicht dat de band mag dragen. Alleen een maximum gewicht noemen is zinloos, want hoe hoger de bandenspanning, hoe minder de band kan dragen. Zoals @Super Blackbird al aangeeft, de S22 is een andere type band, meer straatgericht en heeft daarom een stijver karkas. Dat betekent dat de maximale belading bij een hogere spanning kan worden bereikt.

Je vergelijkt echt appels met peren.
 
Dat gaat over de geadviseerde bandenspanning en die is bij alle door jou genoemde bandentypes 2.5 bar.

De op de band genoemde spanning is gekoppeld aan het maximum gewicht dat de band mag dragen. Alleen een maximum gewicht noemen is zinloos, want hoe hoger de bandenspanning, hoe minder de band kan dragen. Zoals @Super Blackbird al aangeeft, de S22 is een andere type band, meer straatgericht en heeft daarom een stijver karkas. Dat betekent dat de maximale belading bij een hogere spanning kan worden bereikt.

Je vergelijkt echt appels met peren.
Dat gaat over de geadviseerde bandenspanning en die is bij alle door jou genoemde bandentypes 2.5 bar.

De op de band genoemde spanning is gekoppeld aan het maximum gewicht dat de band mag dragen. Alleen een maximum gewicht noemen is zinloos, want hoe hoger de bandenspanning, hoe minder de band kan dragen. Zoals @Super Blackbird al aangeeft, de S22 is een andere type band, meer straatgericht en heeft daarom een stijver karkas. Dat betekent dat de maximale belading bij een hogere spanning kan worden bereikt.

Je vergelijkt echt appels met peren.


Antwoord eens op deze vraag...

Motorfiets 600rr 2004. Ik ga mijn Bridgestone s22 banden die ik gekocht heb in 08/2020 op pompen. De voorband ga ik op 2.9 bar opblazen, de achterband ook op 2.9 bar, dit bij een temperatuur rond de 20 graden. In diezelfde (weers)omstandigheden ga ik semi sportief gaan rijden op straat, een kneedown doen waar het asfalt ok is en geen verdere gevaren. Ikzelf met volledige uitrusting zal rond de 85kg wegen.

Zeg me nu eens waar ik fout zit voor mijn stijl van rijden?
 
Vreemd toch hoe deze persoon direct op mijn vraag antwoord en de kern van het onderwerp snapt

Dave Moss Tuning
' If the manufacturer increases pressure it is due to design changes in construction and carcass. A softer carcass needs higher pressure. As they designed the tire and recommend the pressure, there is a good reason to believe that grip is not reduced by higher pressure as per my testing with the Pirelli Angel GTII.'


ps, hij is btw maar een expert op vlak van banden en veerafstelling (voor zij die toch overtuigd zijn dat je toch met minder druk moet rondrijden op straat, of je motorfietswaarden moet volgen voor bandenspanning)

Nouw wow, dave moss heeft jouw vraag gewoon beantwoord.. zonder dat hij het zelf wist.

Om nogmaals bij jou te benadrukken ; je vraag veranderd constant en je snapt zelf niet waar je het over hebt. Max banden spanning die opgegeven is doro de fabrikant is wat anders dan de advies spanning voor je motorfiets. punt.

Antwoord eens op deze vraag...

Motorfiets 600rr 2004. Ik ga mijn Bridgestone s22 banden die ik gekocht heb in 08/2020 op pompen. De voorband ga ik op 2.9 bar opblazen, de achterband ook op 2.9 bar, dit bij een temperatuur rond de 20 graden. In diezelfde (weers)omstandigheden ga ik semi sportief gaan rijden op straat, een kneedown doen waar het asfalt ok is en geen verdere gevaren. Ikzelf met volledige uitrusting zal rond de 85kg wegen.

Zeg me nu eens waar ik fout zit voor mijn stijl van rijden?

Het rubber kan zo beter gebruikt worden..
Maar als jij je goed voelt met 2.9 voor en achter ( koud ) dan moet je daar lekker mee rijden, zal verder hier niemand over vallen ;)
 
Antwoord eens op deze vraag...

Motorfiets 600rr 2004. Ik ga mijn Bridgestone s22 banden die ik gekocht heb in 08/2020 op pompen. De voorband ga ik op 2.9 bar opblazen, de achterband ook op 2.9 bar, dit bij een temperatuur rond de 20 graden. In diezelfde (weers)omstandigheden ga ik semi sportief gaan rijden op straat, een kneedown doen waar het asfalt ok is en geen verdere gevaren. Ikzelf met volledige uitrusting zal rond de 85kg wegen.

Zeg me nu eens waar ik fout zit voor mijn stijl van rijden?
Welke vraag?
Met meeste sportieve banden en zeker de S22 kan je met elke bandenspanning rijden en nog steeds veilig een kneedown doen.
Sterker nog met meer dan 12jaar oude sport touring banden lukt het ook bij niet ideale spanningen.
 
Zeg me nu eens waar ik fout zit voor mijn stijl van rijden?

Je zit in zoverre fout dat de bandenleverancier voor jouw motor 2.5 bar adviseert en niet 2.9. Dat zal in theorie wat minder grip betekenen, mede doordat de band minder snel opwarmt.

In de praktijk zul je er geen enkele last van hebben.
 
Je zit in zoverre fout dat de bandenleverancier voor jouw motor 2.5 bar adviseert en niet 2.9. Dat zal in theorie wat minder grip betekenen, mede doordat de band minder snel opwarmt.

In de praktijk zul je er geen enkele last van hebben.

In de praktijk zal je minder grip hebben met 2.9 bar. in je voorband
 
Ja, dat is beter verwoord. Je zult inderdaad minder grip hebben, maar of je daar in de praktijk op de openbare weg echt last van hebt betwijfel ik.

het lastige is dat je iemand rijstijl niet kent. dus dat kan je helaas niet zo maar zeggen.
Dan zou je een foto van de achterband dan wel voor band moeten zien om dit te herkennen.
 
Na 10.000 km. :+

main-qimg-444c6348d306113cbdc3ad065881b67b.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan