Welke beginnersmotor voor woon-werk en plezier

Yessie

Rookie
30 mei 2020
17
8
Dag allemaal,

Een nieuwe motorrijder meldt zich! Enkel ervaring op naked bikes vanwege de rijlessen, wat me prima is bevallen. Ik woon echter zo'n 100km van mijn werk vandaan, waardoor ik na de coronacrisis zo'n 3-4 keer per week op en neer zal forensen. Het liefst natuurlijk op de motor ipv met de auto! Ik heb nog niet in de winter en in de regen gereden, dus ik weet niet of ik een doorrijder zal zijn. Op een scooter is het me prima bevallen met een flink windscherm, maar ik weet niet hoe representatief dat is.

Ik zit te kijken naar all-road motoren, tourmotoren en naked bikes. Ik heb begrepen dat een lichte motor handig is voor een beginner, met een inhoud van bijvoorbeeld 600-800cc.
Verder lijkt me een topkoffer erg handig, maar volgens mij kan dat op de meeste motoren wel.
Ik heb inmiddels wel een volledige motoroutfit.

Als beginnermotor koop ik het liefst iets goedkoops, zeg bijv. tussen de €1000 en €2000. Ik zal vast een keer vallen.
Kunnen jullie me helpen iets wijzer te worden? Ik heb veel gelezen over kuipen en windschermen die zorgen voor turbulentie ed. Wat is nou comfortabel?

Ik weet dat proefrijden handig is, maar ik wil de verkopers niet opzadelen met iemand die alleen even komt proefrijden eigenlijk.

Groet!
 
Honda Deauville 650. Met die ww-afstand zit je ook bij wat slechter weer lekker achter de toerkuip.
 
Honda Deauville 650. Met die ww-afstand zit je ook bij wat slechter weer lekker achter de toerkuip.
Inderdaad een Deauville 600/700. Leuke motoren met zijkoffers en topkoffer. Echter alleen vanwege de cilinderinhoud toch iets minder pk maar voor een beginner die enkele dagen 100 km op en neer moet rijden een goede keuze!
 
Diversion 600?

Of een 900, dan heb je een cardan. Of je moet natuurlijk iets als een scottoiler gebruiken op de 600. Anders blijf je bezig met smeren.
Persoonlijk zou ik voor woon-werk liever wel iets met ABS willen hebben, maar dat gaat minder makkelijk met dat budget.
 
Of een 900, dan heb je een cardan. Of je moet natuurlijk iets als een scottoiler gebruiken op de 600. Anders blijf je bezig met smeren.
Persoonlijk zou ik voor woon-werk liever wel iets met ABS willen hebben, maar dat gaat minder makkelijk met dat budget.
Met middenbokje is smeren elke 2 tankbeurten ook zó gepiept.
 
Het aantal cc's is voor mij minder belangrijk dan of je hem goed kunt hanteren. Ik heb vrij korte benen en ben inmiddels qua ervaring zover dat ik met een 3cm verlaagde Vstrom enigszins aan de grond kan en hem dan ook onder controle heb. Power is nothing without control, dus zolang jij niet het gas vol open trekt, kun je met bijna elke krachtige motor rijden. Desondanks zet je als grote sterke vent makkelijker een zware 1000cc fiets aan de kant dan wanneer je een gespierde spijker bent in het geval dat je een onhandige stuuractie hebt gedaan.
 
Of een 900, dan heb je een cardan. Of je moet natuurlijk iets als een scottoiler gebruiken op de 600. Anders blijf je bezig met smeren.
Persoonlijk zou ik voor woon-werk liever wel iets met ABS willen hebben, maar dat gaat minder makkelijk met dat budget.

Mag ik inhaken ? Ik heb zelf een honda NTV ook prima voor woon-werk die heeft geen ABS. En, dat gaat tot nu toe prima af. Je kan er vrij stevig mee remmen. Zolang je de remhendel maar geen knuffel geeft die, die niet ziet aankomen.

Ohja, heb ook liever ABS hoor. ( Je weet natuurlijk maar nooit wat voor kamikaze acties je moet uithalen ).
 
Ketting smeren doe je NA de rit, dus als je thuis bent en je omgekleed hebt loop je nog ff langs je motor en sprayt wat zooi op de ketting. Klusje van nog geen 2 minuten.

Waar je helemaal geen zin in hebt na een drukke werkdag. Zo gaat dat gewoon. Echt, een cardan is bij WW verkeer zoveel fijner.

Mag ik inhaken ? Ik heb zelf een honda NTV ook prima voor woon-werk die heeft geen ABS. En, dat gaat tot nu toe prima af. Je kan er vrij stevig mee remmen. Zolang je de remhendel maar geen knuffel geeft die, die niet ziet aankomen.

Ohja, heb ook liever ABS hoor. ( Je weet natuurlijk maar nooit wat voor kamikaze acties je moet uithalen ).

Dat geldt natuurlijk voor iedere motor zonder ABS. Zolang je het niet nodig hebt, mis je het niet. Tot je het wel nodig hebt. En dan ben je ontzettend blij met je ABS fietsje. Dus gewoon een WW-fiets met ABS nemen.
 
Zo'n Div 900 is onverslaanbaar in dagelijks gebruiksgemak. 100 km is best een stukje. Dan ben je blij met wind bescherming. En mocht je besluiten om door te rijden in herfst en winter dan hoef je niet op zoek naar een andere motor.
 
Waar je helemaal geen zin in hebt na een drukke werkdag. Zo gaat dat gewoon. Echt, een cardan is bij WW verkeer zoveel fijner.



Dat geldt natuurlijk voor iedere motor zonder ABS. Zolang je het niet nodig hebt, mis je het niet. Tot je het wel nodig hebt. En dan ben je ontzettend blij met je ABS fietsje. Dus gewoon een WW-fiets met ABS nemen.

Daar ben ik wel mee eens. Maar, ik had het geld ook nog niet om een ABS fiets te nemen. En het gaat prima tot nu toe. Moet eerlijk bekennen, de volgende wordt wel met ABS :) Dus hopelijk ben het tot die tijd niet nodig.
 
Daar ben ik wel mee eens. Maar, ik had het geld ook nog niet om een ABS fiets te nemen. En het gaat prima tot nu toe. Moet eerlijk bekennen, de volgende wordt wel met ABS :) Dus hopelijk ben het tot die tijd niet nodig.

Ik zit nu 20 jaar op de motor, de jaren op de schakelbrommer niet meegeteld. In die 20 jaar heb ik nog maar 2x gehad dat mijn voorwiel met remmen door te stevig remmen (zonder ABS) weggleed, maar ik de motor nog wel net kon houden voor een valpartij. Maar als je het idd nodig hebt, ben je blij dat het er op zit. Tegenwoordig als je nieuw of een jonge 2e hands koopt, zit het er wel op, vanaf 125,1cc is het sinds 2016 verplicht. Ook voor dat ABS ingrijpt, kan je behoorlijk hard remmen (met de voorzijde dan).
 
Ik word een beetje moe van dat abs gezeur...., t’s vraagt wat voor fiets, en bijna meteen: zorg dat er abs opzit...ja het is handig, en nee bijna niet te krijgen in die prijsklasse, dus als opmerking niet relevant. ( wat niet wegneemt dat het een nuttig accessoire is, waar je ook prima zonder kunt, iets met defensief rijden...)
 
Zo'n Div 900 is onverslaanbaar in dagelijks gebruiksgemak. 100 km is best een stukje. Dan ben je blij met wind bescherming. En mocht je besluiten om door te rijden in herfst en winter dan hoef je niet op zoek naar een andere motor.

Inderdaad, voor 100km enkele reis zou ik eerder voor een 900 dan voor een 600 gaan. Met een 900 zit je net effe wat comfortabeler en heb je het gemak van een cardan. Een 900 is makkelijk te vinden voor dat budget en is een motor die bijna niet kapot te krijgen is. En een 900 is ook voor beginners prima geschikt hoor, het is echt geen motor waar je steil van achterover gaat als je effe niet op let.

Als Abs een harde eis is dan heb je voor dat budget weinig andere opties dan de oudere Bmw K's
 
Ik word een beetje moe van dat abs gezeur...., t’s vraagt wat voor fiets, en bijna meteen: zorg dat er abs opzit...ja het is handig, en nee bijna niet te krijgen in die prijsklasse, dus als opmerking niet relevant. ( wat niet wegneemt dat het een nuttig accessoire is, waar je ook prima zonder kunt, iets met defensief rijden...)
Mee eens, het budget van TS laat dat soort keuzes helemaal niet toe, hetzelfde geldt voor de keuze tussen cardan of ketting: beter zorgt TS ervoor dat-ie een motor kiest waar zo min mogelijk aan hoeft te gebeuren (als in: weg-geknutselde schade, slijtage en/of achterstallig onderhoud), want dat is waar in die prijsklasse de grootste "winst" zit.
[...]

Als Abs een harde eis is dan heb je voor dat budget weinig andere opties dan de oudere Bmw K's
Zoals ik het openingsbericht van TS lees is ABS helemaal geen vereiste, en bij een K75 in die prijsklasse mag je blij zijn als het ABS überhaupt nog werkt.
Als je voor €1000-2000 een "betrouwbare" motor zoekt, dan zou ik het idd zoeken onder de genoemde oude 600 of 900 Diversions, 600-650 Bandits, Honda CBF500, NTV, Deauville, Kawa ER-5, of zoiets. Het maakt niet uit, als het technisch maar in orde is. Want als je bij eender welke motor alleen al de typische slijtage onderdelen moet laten vervangen, dan ben je zo maar ineens de helft van dat budget méér kwijt (en dan moeten er geen mankementen zijn).
 
Laatst bewerkt:
Ja? Ik doe dat al 10jr niet anders en heb mezelf nog nooit zielig gevonden. Ook met woonwerk 20dkm/jaar.
Ook mee eens. Hier gemiddeld 20-30dkm/jaar, afwisselend met ketting- en cardanfietsen. Weliswaar rij ik anno nu hoofdzakelijk (de meeste km's) met cardan, maar dat is omdat-ie er toevallig op zat. Sowieso controleer ik na elke rit mijn motor eventjes en doe daar gemiddeld een minuut of 2 à 3 over. In diezelfde tijd smeer je gemakkelijk ook eventjes de ketting wanneer dat nodig is. Toegeven: een middenbok is dan wel handig, maar dat is het ook als je zelf wat onderhoud aan je motor wilt kunnen doen.
 
ABS I op een BMW K :N Daar word je niet zoveel wijzer van. Met een beetje oefening rem je al beter dan dat ABS. II is beter, maar de ABS units zijn vaak kapot na zoveel jaar.
 
meeste K75 hebben geen ABS. Daar was t me ook niet per se om te doen. Is wel een betrouwbare motor voor woon werk verkee r. K100 kan ook.
 
Wat ik qua remtechniek door de jaren geleerd heb is dat het wiel het snelst blokkeert wanneer je in schrik aan je rem trekt. Als je jezelf aan kunt wennen om ipv in 1x je rem in te trekken je remdruk op te bouwen, zul je op een weg die niet spekglad is echt niet zomaar je voorwiel blokkeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan