Welke beginnersmotor voor woon-werk en plezier

Ik word een beetje moe van dat abs gezeur...., t’s vraagt wat voor fiets, en bijna meteen: zorg dat er abs opzit...ja het is handig, en nee bijna niet te krijgen in die prijsklasse, dus als opmerking niet relevant. ( wat niet wegneemt dat het een nuttig accessoire is, waar je ook prima zonder kunt, iets met defensief rijden...)
Adaptieve cruiscontrol is dan veel beter, dan houd je motor zelf genoeg afstand tot je voorganger. Je kunt nog zoveel motoren opperen maar iedereen heeft z’n eigen voorkeuren. Die ene keer dat ik niet meer op tijd stilstond had een abs of zelfs een anker me niet kunnen redden.
 
Wauw, bedankt voor alle reacties!

Ik heb goed geluisterd en een Yamaha xj600 Deversion gekocht! Ik dacht liever met iets minder vermogen te beginnen als beginnersmotor. Ook zou deze iets zuiniger zijn wat op deze afstanden wat fijner is. Ik hoopte ook op minder vaak tanken, maar de tank van de 600 schijnt kleiner te zijn. 8)7

Ik heb hem voor €1000 kunnen kopen met nog geen 50k op de teller. Wel is hij niet het allerbest onderhouden merk ik. De ketting lijkt vrij veel speling te hebben, flink gehaaide tandwielen en kan de ketting ook wel 0,5 - 1 cm van het tandwiel trekken.

Toch maar meegenomen om ook wat aan onderhoud te kunnen leren zelf. Wat me tijdens de proefrit echter niet opgevallen is is een ratel in de motor, pas ontstaan na de rit naar huis. Hopen dat dat niets geks is.

Nogmaals bedankt voor alle suggesties. Ik ben erg blij met de motor en hij rijdt heerlijk! :) Ik ga het grote topic over de Deversion lekker lezen.
 
Wauw, bedankt voor alle reacties!

Ik heb goed geluisterd en een Yamaha xj600 Deversion gekocht! Ik dacht liever met iets minder vermogen te beginnen als beginnersmotor. Ook zou deze iets zuiniger zijn wat op deze afstanden wat fijner is. Ik hoopte ook op minder vaak tanken, maar de tank van de 600 schijnt kleiner te zijn. 8)7

Ik heb hem voor €1000 kunnen kopen met nog geen 50k op de teller. Wel is hij niet het allerbest onderhouden merk ik. De ketting lijkt vrij veel speling te hebben, flink gehaaide tandwielen en kan de ketting ook wel 0,5 - 1 cm van het tandwiel trekken.

Toch maar meegenomen om ook wat aan onderhoud te kunnen leren zelf. Wat me tijdens de proefrit echter niet opgevallen is is een ratel in de motor, pas ontstaan na de rit naar huis. Hopen dat dat niets geks is.

Nogmaals bedankt voor alle suggesties. Ik ben erg blij met de motor en hij rijdt heerlijk! :) Ik ga het grote topic over de Deversion lekker lezen.

Ratel kan toch de koppelingskorf zijn en dat ze er oud mee kunnen worden enzo?

Ik heb trouwens geen idee wat een koppelingskorf is, ik heb het uitsluitend onthouden omdat het zo spannend klinkt als je totaal onwetend bent.
 
Inderdaad, voor 100km enkele reis zou ik eerder voor een 900 dan voor een 600 gaan. Met een 900 zit je net effe wat comfortabeler en heb je het gemak van een cardan. Een 900 is makkelijk te vinden voor dat budget en is een motor die bijna niet kapot te krijgen is. En een 900 is ook voor beginners prima geschikt hoor, het is echt geen motor waar je steil van achterover gaat als je effe niet op let.

Als Abs een harde eis is dan heb je voor dat budget weinig andere opties dan de oudere Bmw K's

En van die K’s doet de ABS het vaak ook niet meer....
 
Precies. Remdruk opbouwen, al is het maar een halve seconde. Dur moet wat gewicht naar voren zijn gegaan en dan kun je snel de druk vergroten.
 
Wauw, bedankt voor alle reacties!

Ik heb goed geluisterd en een Yamaha xj600 Deversion gekocht! Ik dacht liever met iets minder vermogen te beginnen als beginnersmotor. Ook zou deze iets zuiniger zijn wat op deze afstanden wat fijner is. Ik hoopte ook op minder vaak tanken, maar de tank van de 600 schijnt kleiner te zijn. 8)7

Ik heb hem voor €1000 kunnen kopen met nog geen 50k op de teller. Wel is hij niet het allerbest onderhouden merk ik. De ketting lijkt vrij veel speling te hebben, flink gehaaide tandwielen en kan de ketting ook wel 0,5 - 1 cm van het tandwiel trekken.

Toch maar meegenomen om ook wat aan onderhoud te kunnen leren zelf. Wat me tijdens de proefrit echter niet opgevallen is is een ratel in de motor, pas ontstaan na de rit naar huis. Hopen dat dat niets geks is.

Nogmaals bedankt voor alle suggesties. Ik ben erg blij met de motor en hij rijdt heerlijk! :) Ik ga het grote topic over de Deversion lekker lezen.
Met wat standaard gereedschap en een beetje gemotiveerd zijn kun je vast met wat hulp hier je eigen ketting en tandwielen wel vervangen. Dat scheelt alvast geld. Dat bespaarde geld steek je in een automatisch kettingsmeersysteem. Kun je er zo weer vijftigduizend kilometer mee verder.
Dat rateltje dat je hoort kan een beetje achterstallig onderhoud zijn, misschien moeten je kleppen gesteld worden, dat is niet iets wat je zelf zou moeten doen zonder ervaring. Laat het even nakijken, laat het niet rücksichtlos repareren zonder te weten wat het gaat kosten. Garages werken nou eenmaal niet voor een paar mooie blauwe ogen alleen.
 
TDM850,voor dat budget,zitten super,rijden super ,en zijn zowel als ww fiets en zeker als funbike te gebruiken,
en lang niet zo lomp als de al eerder genoemde XJ900,Deauville prima motor als je 60 ben,voor een jonger persoon
te saai,zeker geen fun bike,Xj600 heeft irritante trillingen,niet echt een fijne motor.
 
Adaptieve cruiscontrol is dan veel beter, dan houd je motor zelf genoeg afstand tot je voorganger. Je kunt nog zoveel motoren opperen maar iedereen heeft z’n eigen voorkeuren. Die ene keer dat ik niet meer op tijd stilstond had een abs of zelfs een anker me niet kunnen redden.
ABS zorgt toch juist voor een langere remweg als je pech hebt.(omdat je wielen door rollen)
 
Je moet echt héél goed kunnen remmen, wil je ABS kunnen verslaan, in een noodsituatie :')
 
Je moet echt héél goed kunnen remmen, wil je ABS kunnen verslaan, in een noodsituatie :')
ooooh, wacht ik zeg niet dat ABS slecht is of overbodig.(of bedoel je willemms bericht ? )
Ik noemde dat het alleen een langere remweg kan hebben door het door rollen.
 
Je moet echt héél goed kunnen remmen, wil je ABS kunnen verslaan, in een noodsituatie :')

Ik trok op mijn AVB een remstreep zonder ABS ingrijpen en kreeg van de examinator het compliment dat niet veel mensen een streep trokken zonder om te vallen, ABS erin rammelen en ook nog met een pootje aan de grond in de 1e versnelling eindigen. Maar niet helemaal fair misschien aangezien ik met diverse voertuigen al heel veel rem/sliptrainingen heb gedaan. Wil niet zeggen dat ik in een situatie met gladheid gegarandeerd win van een ABS-voertuig, maar als ik niet het risico loop om om te vallen, wil ik best eens kijken hoever ik kom.
 
Het gaat er om dat ABS je helpt op gladde oppervlakte en in noodsituaties ,dan ga je dat echt niet redden tegen ABS met gewoon remmen,
zeker de gemiddelde motorrijder niet,mij heeft het wel gered toen met 230 een vrachtwagen ineens besloot naar links te gaan,dat had
ik nooit gehaald met gewoon remmen.
 
Hopelijk ben je alsnog tevreden met je aankoop! Ik vond een 600 ook te weinig, en een ketting te veel moeite. Toen kwam hier een 600 Diversion te staan naast mijn 900 omdat mijn broertje de motor vast had gekocht zodat hij na behalen rijbewijs direct kon rijden en ben ik er af en toe op gaan rijden. Hij heeft niet het vermogen van mijn 900 maar ik pak de 600 toch sneller. Hij is wat lichter, beter te handlen, lekker stabiel op de weg en ik ben er best tevree over.

Nu heb ik deze motor van mijn broertje overgenomen, want zijn rijbewijs is op stop gezet vanwege Corona en verhuizing naar de andere kant van het land. Dat kan nog wel een jaar duren voordat hij zijn rijbewijs heeft.
 
Wauw, bedankt voor alle reacties!

Ik heb goed geluisterd en een Yamaha xj600 Deversion gekocht! Ik dacht liever met iets minder vermogen te beginnen als beginnersmotor. Ook zou deze iets zuiniger zijn wat op deze afstanden wat fijner is. Ik hoopte ook op minder vaak tanken, maar de tank van de 600 schijnt kleiner te zijn. 8)7

Ik heb hem voor €1000 kunnen kopen met nog geen 50k op de teller. Wel is hij niet het allerbest onderhouden merk ik. De ketting lijkt vrij veel speling te hebben, flink gehaaide tandwielen en kan de ketting ook wel 0,5 - 1 cm van het tandwiel trekken.

Toch maar meegenomen om ook wat aan onderhoud te kunnen leren zelf. Wat me tijdens de proefrit echter niet opgevallen is is een ratel in de motor, pas ontstaan na de rit naar huis. Hopen dat dat niets geks is.

Nogmaals bedankt voor alle suggesties. Ik ben erg blij met de motor en hij rijdt heerlijk! :) Ik ga het grote topic over de Deversion lekker lezen.
Schijnt geloof ik wel een dingetje te zijn in die diversion 600 blokken. Kan zowel de kettingspanner van de nokkenasketting zijn als het druk lager geloof ik... Maar heb nooit zelf zo'n fiets gehad. Steek je licht eens op in het XJ600 topic hier zou ik zeggen, dan vind je het wel of vertellen ze je het wel.

Oh en veel plezier met de XJ, je hebt iig goed weer om met rijden te beginnen 8-)
 
Gefeliciteerd Yessie! Goede keuze. Het grote genieten en leren kan beginnen.
Overigens vind ik een 600 eerder middenklasser, een 250 of 400 is licht.
Een zware is niet per se fijner, denk aan hanteerbaarheid, gebruikskosten, etc.
De Diversion 600 loopt ontspannen op de snelweg en blijft de gemiddelde auto gemakkelijk voor.

Ik hoop dat het forenzen je gaat bevallen, zeker als het druk is en slecht weer.
Koop goede gore tex kleding, waarin je droog en warm (of koel) blijft.
Hoewel ik in een dag naar de Alpen rijd, vind ik jouw woon-werk afstand best groot.
Heb je een alternatief voor als dat niet bevalt?
 
Ratel kan toch de koppelingskorf zijn en dat ze er oud mee kunnen worden enzo?

Ik heb trouwens geen idee wat een koppelingskorf is, ik heb het uitsluitend onthouden omdat het zo spannend klinkt als je totaal onwetend bent.
Dat zou het goed kunnen zijn. De koppeling grijpt erg laat aan, met een vinger op de hendel slipt hij al. Dacht dat het een kwestie van afstellen zou zijn, maar hij zit al op z'n eind. Ik verwacht die ook te mogen vervangen op binnenkort.

Gefeliciteerd Yessie! Goede keuze. Het grote genieten en leren kan beginnen.
Overigens vind ik een 600 eerder middenklasser, een 250 of 400 is licht.
Een zware is niet per se fijner, denk aan hanteerbaarheid, gebruikskosten, etc.
De Diversion 600 loopt ontspannen op de snelweg en blijft de gemiddelde auto gemakkelijk voor.

Ik hoop dat het forenzen je gaat bevallen, zeker als het druk is en slecht weer.
Koop goede gore tex kleding, waarin je droog en warm (of koel) blijft.
Hoewel ik in een dag naar de Alpen rijd, vind ik jouw woon-werk afstand best groot.
Heb je een alternatief voor als dat niet bevalt?
Ik ben ook erg benieuwd. Moet zegge dat ik het helemaal niet zo fijn vind op de snelweg met de motor, ondanks oordopjes van Alpine in is het wel erg veel lawaai, met soms een piep in de oren 's avonds. Ik heb al een pak van Richa aangeschaft wat ook waterdicht zou moeten zijn. Dan moet de pak wel strak getrokken zijn ed. haha.
Ik kan me met rijlessen op een naked bike (met dezelfde helm en pak) niet herinneren dat ik last had van zoveel lawaai (zonder dopjes). Misschien heb ik hier turbulentie te pakken?

Ik heb gelukkig nog een auto staan voor als het regent (of sneeuwt, koud). :)
 
Dat is inderdaad turbulentie en komt door de kuipruit,een naked heeft meer last van de wind ,maar weer minder turbulentie,
,met goede oordoppen zou een pieptoon niet voor mogen komen,kijk daar mee uit want je kan daardoor tinnitus oplopen,
ik had zelf ook veel last van turbulentie,maar heb dat een stuk minder kunnen krijgen door een extra kuipspoiler te monteren.
 
Yep, turbulentie. Gebeurt bij mij ook als ik het ruitje niet in de goede stand heb staan, en is verrekte irritant. Probeer eens tijdens het rijden een beetje rechter op te gaan zitten, iets van je zadel af te komen, of juist lager weg te duiken op het moment dat je er last van hebt. Zodra je merkt dat je er minder last van hebt weet je ongeveer hoe ver omhoog of omlaag je je kuipruit moet zetten. Mocht hij niet lekker verstelbaar zijn, dan kun je altijd nog kijken naar een hoger/lager ruitje, of gaan werken met een vario/ruitspoiler/kloontje/geef het een andere naam (zo'n ding bovenop je ruit, zie mijn avatar voor wat ik bedoel). Daarmee kun je de luchtstroom die over je ruit heen komt wat beter richten.
 
Yep, turbulentie. Gebeurt bij mij ook als ik het ruitje niet in de goede stand heb staan, en is verrekte irritant. Probeer eens tijdens het rijden een beetje rechter op te gaan zitten, iets van je zadel af te komen, of juist lager weg te duiken op het moment dat je er last van hebt. Zodra je merkt dat je er minder last van hebt weet je ongeveer hoe ver omhoog of omlaag je je kuipruit moet zetten. Mocht hij niet lekker verstelbaar zijn, dan kun je altijd nog kijken naar een hoger/lager ruitje, of gaan werken met een vario/ruitspoiler/kloontje/geef het een andere naam (zo'n ding bovenop je ruit, zie mijn avatar voor wat ik bedoel). Daarmee kun je de luchtstroom die over je ruit heen komt wat beter richten.
Als ik sta op de de voetpedalen tijdens het rijden is het weg! Ik heb alleen niet gelet op hoe hoog het verschil is qua hoogte met zitten. Als ik op de tank lig (alsof ik rij op een superbike) is het ook weg, dan zou het ruitje wel erg hoog moeten worden :z
 
Laatst bewerkt:
Als ik sta op de de voetpedalent tijdens het rijden is het weg! Ik heb alleen niet gelet op hoe hoog het verschil is qua hoogte met zitten. Als ik op de tank lig (alsof ik rij op een superbike) is het ook weg, dan zou het ruitje wel erg hoog moeten worden :z

Niet per se. Je kunt er dan ook voor kiezen om juist een lager ruitje te monteren. Wat er op dit moment namelijk volgens mij gebeurt is dat je de luchtstroom die van de bovenkant van je ruitje komt precies op de helm krijgt. Dan kun je er inderdaad voor kiezen om gewoon achter een hoog scherm te gaan zitten, maar los van het feit dat dat niet heel mooi staat is het vaak ook prettiger om óver de ruit te kijken, en niet erdoorheen. Als je een lagere ruit monteert krijg je nog steeds die turbulentiestroom, alleen vang je hem dan op op je borst. Dan zit je wel met je hoofd in de wind, maar als je zelf al aangeeft dat met een naked geen enkel probleem te hebben gevonden moet dat nog wel te overzien zijn. Goede oordoppen dempen windgeruis prima, maar de klappen van turbulentie zijn gewoon vermoeiend, en een stuk harder. Kwestie van experimenteren, voor iedereen is er een prettige setup, je moet 'm alleen even vinden. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan